Essent/Eneco goocheltruc
Geplaatst: 13 apr 2005 16:44
Mijn ouders zijn al jarenlang klant bij Essent. Vorig jaar zomer werden ze regelmatig gebeld met de koffiezetapparaat aanbieding om klant te worden van Essent. Aangezien zij nooit, zowel telefonisch als schriftelijk, contact hadden gehad met een ander energiebedrijf, zij nog steeds Essent betaalden en daar ook rekeningen van kreeg vonden ze de telefoontjes behoorlijk vervelend. "Wij zijn toch gewoon klant bij jullie". Slechts 1 medewerker van Essent beloofde om het uit te zoeken en dan terug te bellen. Nooit meer iets van gehoord. Afijn rekeningen werden betaald tot in februari de enorme eindafrekening 2004/2005 als een bom insloeg. Sindsdien heb ik me ermee bemoeid want mijn ouders snapten er niets van. Ik heb diverse malen met de klantenservice gebeld en steeds kwamen zij met voorstellen waar wij ons aan hielden. Essent bleef echter steeds brieven sturen. Blijkbaar is er helemaal geen communicatie tussen de klantenservice en de administratie.
Wat blijkt is dat Eneco in februari 2004 mijn ouders heeft afgepakt van Essent zonder dat mijn ouders op wat voor manier dan ook ooit contact met Eneco heeft gehad. Toen Essent hier achterkwam hebben ze mijn ouders weer terug genomen in oktober 2004 en zijn op oude voet verder gegaan met het contract van voor de liberalisatie. Hoe dit kan aangezien Essent mij vorig jaar zelf heeft uitgelegd dat alle contracten per 1 juli 2004 vervielen snap ik ook niet. Daarna begonnen de problemen pas echt. Wat deed Essent namelijk, ze pakten de meterstand van begin 2004 en voerden die op de jaarafrekening 2004/2005 die liep van okt 2004/jan 2005 als beginmeterstand van oktober. Door deze goocheltruc werden het waarschijnlijke stroomverbruik van het hele jaar in die 3 maanden gestopt, dus 1 maand is eigenlijk het werkelijke stroomverbruik voor 3 maanden. Essent wil dus geld innen voor stroom die door Eneco is geleverd. Aangezien het nieuwe maandelijkse voorschot ook nog uitgaat van die eindafrekening moeten mijn ouders ineens € 3636,- voor hun jaarlijkse stroomverbruik betalen, het VIERVOUDIGE. Om zo'n hoog stroomverbruik te krijgen moeten 2 oudere mensen met een AOW-tje een wietplantage of zoiets in hun achtertuin hebben. Bij de klantenservice bereik ik dus niets, U doet dit en dan dat maar voor het zover is liggen er alweer brieven op de mat. Ik heb de oorzaken van de problemen allemaal zelf ontdekt door diverse brieven langs elkaar te leggen. Er is al een voorschot betaald wat bij het werkelijke stroomverbruik de stroom voor een half jaar vooruit is. Sinds vandaag wordt er echter ook nog gedreigd dat de stroom wordt afgesloten.
Waar moet je in godsnaam vinden of dit wettelijk wel allemaal kan. Ik heb al overal op internet gezocht of er regels staan. Eneco levert stroom en het moet aan Essent worden betaald. Dat is als een brood kopen bij de plaatselijke bakker en dan in een andere stad bij de slager daarvoor gaan betalen. En dan het gegoochel met de meterstanden en de voorschotberekening die belachelijk is. "Wij waarschuwen U als Uw stroomgebruik ineens toeneemt". Nou ik geloof er niks meer van, ze zien niet eens dat dit niet kan kloppen. Ik ben zelf invalide en vind het geen probleem om alles te regelen voor mijn ouders maar ondertussen snap ik het ook allemaal niet meer. Al dat bellen en uitzoeken kost mij veel energie en nog proberen ze de stroom af te sluiten.
Wat blijkt is dat Eneco in februari 2004 mijn ouders heeft afgepakt van Essent zonder dat mijn ouders op wat voor manier dan ook ooit contact met Eneco heeft gehad. Toen Essent hier achterkwam hebben ze mijn ouders weer terug genomen in oktober 2004 en zijn op oude voet verder gegaan met het contract van voor de liberalisatie. Hoe dit kan aangezien Essent mij vorig jaar zelf heeft uitgelegd dat alle contracten per 1 juli 2004 vervielen snap ik ook niet. Daarna begonnen de problemen pas echt. Wat deed Essent namelijk, ze pakten de meterstand van begin 2004 en voerden die op de jaarafrekening 2004/2005 die liep van okt 2004/jan 2005 als beginmeterstand van oktober. Door deze goocheltruc werden het waarschijnlijke stroomverbruik van het hele jaar in die 3 maanden gestopt, dus 1 maand is eigenlijk het werkelijke stroomverbruik voor 3 maanden. Essent wil dus geld innen voor stroom die door Eneco is geleverd. Aangezien het nieuwe maandelijkse voorschot ook nog uitgaat van die eindafrekening moeten mijn ouders ineens € 3636,- voor hun jaarlijkse stroomverbruik betalen, het VIERVOUDIGE. Om zo'n hoog stroomverbruik te krijgen moeten 2 oudere mensen met een AOW-tje een wietplantage of zoiets in hun achtertuin hebben. Bij de klantenservice bereik ik dus niets, U doet dit en dan dat maar voor het zover is liggen er alweer brieven op de mat. Ik heb de oorzaken van de problemen allemaal zelf ontdekt door diverse brieven langs elkaar te leggen. Er is al een voorschot betaald wat bij het werkelijke stroomverbruik de stroom voor een half jaar vooruit is. Sinds vandaag wordt er echter ook nog gedreigd dat de stroom wordt afgesloten.
Waar moet je in godsnaam vinden of dit wettelijk wel allemaal kan. Ik heb al overal op internet gezocht of er regels staan. Eneco levert stroom en het moet aan Essent worden betaald. Dat is als een brood kopen bij de plaatselijke bakker en dan in een andere stad bij de slager daarvoor gaan betalen. En dan het gegoochel met de meterstanden en de voorschotberekening die belachelijk is. "Wij waarschuwen U als Uw stroomgebruik ineens toeneemt". Nou ik geloof er niks meer van, ze zien niet eens dat dit niet kan kloppen. Ik ben zelf invalide en vind het geen probleem om alles te regelen voor mijn ouders maar ondertussen snap ik het ook allemaal niet meer. Al dat bellen en uitzoeken kost mij veel energie en nog proberen ze de stroom af te sluiten.