Mijn advies is om je KPN-lijn sowieso te handhaven. Tot vanochtend was ik altijd vol lof over Tiscali... maar dat is alleen omdat het tot nu toe altijd werkte. Tot vandaag dus
Het probleem is dus dat de ADSL verbinding wegvalt welke in mijn optiek alleen veroorzaakt kan worden door OF de modem zelf of van buiten (de lijn dus). Mijn interne netwerk (LAN) deed het netjes
en werd ook netjes gedetecteerd door het hub-gedeelte van mijn modem. Voor de duidelijkheid; ik heb dus zo'n alles in 1 modem van tiscali die ik verplicht moet gebruiken (met telefonie/VOIP,Internet/ADSLmodem,Router,Firewall&HUB) van Zyxel.
Op het moment dat ik belde met de helpdesk van Tiscali was de adsl verbinding (dus ook telefoon) alweer aan het haperen en kreeg ik keer op keer onnozele taakjes als: Reset uw modem (hier kan ik nog enigzins inkomen), welke software staat op uw pc?, kunt u de netwerkkaart opnieuw opstarten?, zet uw netwerkkaart op 10mbit, en nog wat kul..
Na heel wat pogingen belde ik dus vervolgens weer naar de helpdesk met mijn kpn-lijn omdat tiscali telefonie niet meer werkte (na reset van je modem werkt je telefoon ook niet meer) of door de reset OF door een niet werkende ADSL.
Al met al begon ik me al te irriteren dat mijn neefje van 10 al meer pc/hardware kennis had dan de "expert" van Tiscali. Maar echt boos werd ik pas op het moment dat hij me afscheepte op het moment dat hij hoorde dat ik een download programma op mijn pc had staan. Zijn antwoord was keer op keer: "Tiscali geeft geen support op downloadprogramma's". Dat is hetzelfde dat je autodealer je niet meer wilt helpen met een motorisch probleem, omdat je ineens een ander merk banden hebt gemonteerd!!
Maar goed, het wegvallen van een ADSL verbinding heeft nix te maken met de snelheid van je interne LAN en al helemaal niet welk programma je op je PC hebt staan. helemaal niet als je er speciaal 20GB per maand downloadcapaciteit bij hebt gekocht!
Al met al heeft Tiscali me in de kou laten staan en heb ik maar zelf wat moeten spelen met de settings van de modem. Nu na een halve dag en heel wat gemail/gebel naar echte experts ben ik erachter gekomen dat de Firewall van de Zyxel-modem die door Tiscali wordt geleverd ervoor zorgt dat de ADSL verbinding wegvalt en de modem zichzelf constant herstart bij veel dataverkeer. Lijkt mij dat dit iets is wat niet mag voorkomen bij een "veel download"-abonnement. Nu heb ik de firewall van de modem maar uitgezet en werkt alles perfect.
Het punt wat ik hier dus probeer te maken is: Als ik zelf niet technish onderlegd was geweest (zoals veel mensen) had ik dus een stabiele telefoonverbinding nodig gehad om Tiscali te bellen. Tot nu toe kan ik zeggen dat KPN mij nooit in de steek heeft gelaten mbt de stabiliteit en bereikbaarheid van de telefoonlijn op zich.
Maw: als het misgaat heeft Tiscali al laten zien niet erg deskundig te zijn (dus kan het wel even duren voordat het weer geregeld is met hun hulp ) en moet je dus lang met hen aan de telefoon zitten. Dit is niet handig als je het over een mobieltje moet doen (vooral niet tijdens kantooruren).