LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Informatie Turkije

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Blondie

Informatie Turkije

Ongelezen bericht door Blondie »

Hallo,

Wij gaan in juni naar turkije op vakantie. Naar Marmaris om precies te zijn.

Nu heb ik al enkele dingen gehoord en gelezen waar je op moet letten. (bijv: fooi)

Zijn er misschien mensen die meer kunnen vertellen over de dingen waar je in Turkije voor op moet letten. Waar je voor uit moet kijken.

Alvast bedankt.

Gast

Re: Informatie Turkije

Ongelezen bericht door Gast »

Hoi,

Misschien heb ik wel een paar handige tips voor je.

Wanneer je dingen koopt in Turkije gaat dat anders dan in Nederland. Het is in Turkije bijv. normaal om af te dingen. als je maar gewoon goed ondarhandeld kan je vaak zo´n 80% van de prijs afpraten.

Let op met het kopen van goud omdat er veel zaakjes tussen zitten die geen echt goud verkopen, ook is het niet meer zo goedkoop als dat het geweest is. Als je gaat adviseer ik wel om je in te laten enten tegen Hepatitis A en DTP.

Toiletpapier niet door het toilet spoelen maar in het vuilnisemmertje doen naast het toilet. Ze hebben namelijk niet zo´n brede riolering als hier.

Neem voor het openbaar vervoer de dolmus. Lekker goedkoop en handig! Ook wanneer je met de taxi wil kan je daarvoor handelen met de chauffeur om een goede prijs af te spreken.

Een echte aanrader is om een Hamam te bezoeken. Dat moet je gedaan hebben als je in Turkije bent geweest. Vaak is het boeken van excursies goedkoper in de plaats zelf als bij de touroperator. Let daar op! Langs de haven in Mamaris vindt je veel boten welke excursies verzorgen

Het eten is heerlijk in 1 van de gezellige restaurantjes!! En niet te duur.

Wil je meer weten? Laat maar horen dan.

Gast

Als ik zo op vakantie zou gaan bleef ik maar thuis.Wat een onzin met die waslijst. Ga het zelf eens uit proberen of uit zoeken zoals heel veel mensen het doen.Lekker over je heen laten komen. Laat je eigen eens gaan,en geniet .En wees gewoon spontaan en je zelf!!!!!!!!!!!

Gast

Volgens mij werd er door de topic starter een hele normale vraag gesteld. Als je daar niet op wil/kan antwoorden doe het dan niet!

Gast

Wat wil je precies weten?
kan je alles vertellen over Marmaris, maar misschien dat het wat handiger is wanneer je specifieke vragen gaat stellen.

Gast

Ik weet niet waar die ene gast dan geweest is in Turkije, maar wij waren naar Alanya geweest en heb over dat toiletpapier nog nooit iets gehoord.

Nou lekker dan, moet je in een apart bakje naast het toilet doen!

Trouwens beste gast die hier de topic begon, kijk ook eens op:

www.wereldwijzer.nl en dan op de Turkije topic kijken. Staat heel veel serieuze info op.

Gast

Ik weet niet waar die ene gast dan geweest is in Turkije, maar wij waren naar Alanya geweest en heb over dat toiletpapier nog nooit iets gehoord.
Maar het klopt wel wat die gast zei.
Het riool in Turkije is er namelijk niet op gebouwd om toiletpapier doorheen te spoelen.
Daardoor ontstaan er heel snel verstoppingen van het riool wanneer er toiletpapier door de wc wordt gespoeld.
Je moet het toiletpapier dus inderdaad in een afvalbakje naast het toilet deponeren.

Is overigens in meerdere landen zo, dus niet alleen in Turkije.

Gast

Nou, dat is echt nieuw voor mij. :shock:

Waarom wordt dat op het info uurtje van je reisorganisatie dan niet verteld? Ik ken zoveel mensen die regelmatig naar Turkije gaan, maar ik heb hier nog nooit iemand over gehoord.

Wat niet weg neemt dat ik je verhaal niet geloof, maar vind het wel typisch dan!

Verder beste Blondie, je zult er geen spijt krijgen. Het is een heel mooi land met een hele vriendelijke en behulpzame bevolking. Goede hotels en appartementen en lekker warm. Leuke winkels en markten, waar je weinig geld hele leuke merkkleding (nep) kunt kopen. Zo ook mooie juwelen.

Ook kun je als je dat wilt, gewoon alles met € betalen.

Gast

Nep merkkeding of echte merkkleding kun je goedkoop kopen in Turkije maar besef wel goed als je op schiphol aankomt dat het voor jou geen duurkoop word voor eventuele controle op schiphol als ze controlleren gaan.Hou daar rekening mee als je weer terug komt.

Gast

Gewoon overal de labeltjes en kaartjes afhalen. Geen enkel probleem!

Kijk, je moet natuurlijk geen vrachten meenemen, maar van alles een paar stuks, doen ze echt niet moeilijk over.

Gast

Nou, dat is echt nieuw voor mij.

Waarom wordt dat op het info uurtje van je reisorganisatie dan niet verteld? Ik ken zoveel mensen die regelmatig naar Turkije gaan, maar ik heb hier nog nooit iemand over gehoord.
Geen idee waarom jou dat niet verteld is op het info-uurtje.
Zover mij bekent is wordt dit wel altijd verteld.
Volgens mij staat het zelfs al aangegeven in de reisgidsen en ook staat het op bijna elk toilet in Turkije aangegeven.
Vind het dus best vreemd dat je het niet wist.

Gast

Okè, bedankt voor de info. Ik zal eens even in de gidsen neuzen of ik er iets over kan vinden.

Verder nog een tip voor blondie, ook in Turkije het water NIET drinken. Koop liever flessen water. Let op met ijs en ijsklontjes. Koop geen onverpakte etenswaren langs de kant (stalletjes) van de weg.

blondie

Ongelezen bericht door blondie »

Hallo,

Bedankt voor de tips. ik zal kijken op die website.

Ik wil gewoon goed voorbereid zijn zodat ik niet voor verrassingen kom te staan.

Dat van het toiletpapier wist ik niet. Je zal maar op vakantie zijn en je toilet loopt over. Leuke vakantie.
:cry:

En wat betreft uitkijken. Ik ben vorig jaar naar Las Palmas geweest en er zijn daar veel mensen die je willen bedonderen bijv. met kraskaarten (altijd prijs natuurlijk).Of die vliegensvlug een geknoopt bandje om je pols knopen. (zo vast natuurlijk dat je het niet meer los krijgt)Daar moet je dan voor betalen. Iedereen roept wel dat ze daar nooit intrappen maar voor je het weet gebeurt het bij jou en heb je niet zo'n leuke vakantie meer.

Het is fijn als mensen je daar dan voor waarschuwen.

Gast

Misschien ook handig om een doosje Renny's in te pakken. Het is namelijk mogelijk dat je last van maag krijgt van je eten. Geen voedselvergiftiging hoor!! Sommige mensen zijn er nogal gevoelig voor...

Gast

En niet te vergeten, anti diareepillen. :D ......

dubby

Ongelezen bericht door dubby »

hallo,

koop vooral geen dvd's in Turkije, het lijkt heel wat, ze worden vaak op hele kleine tv=tjes gedemonstreerd, kwalitatief gezien, ziet het er dan niet gek uit, maar thuis is het 3x nix, dus laat je niet neppen.

Verder is het een geweldig land, kijk voor info over bijvoorbeeld je hotel of appartement eens op www.vakantiereiswijzer.nl daar vind je reacties van mensen die er al eens geweest zijn zoweel de acco als de plaats.

Neem een pet mee, want het is er bloody hot, maar dat wist je hoop ik al wel.

Gast

Koop geen onverpakte etenswaren langs de kant (stalletjes) van de weg.
En waarom niet? Ik eet altijd bij die tentjes (stalletjes zoals jij het noemt) langs de boulevard en heb nog nooit problemen mee gehad.

moortje

Ongelezen bericht door moortje »

Je hebt altijd mensen, die het nog beter weten.

Ik geef alleen een tip hierover en wat men er mee doet, kan men dan zelf wel beslissen.

Je hebt mensen die eten uit vuilinisbakken en worden daar zelfs NIET ziek van.

De restaurantjes langs de boulevard zijn prima in orde hoor, maar dat zijn ook geen stalletjes.

Hele fijne vakantie voor die mensen die nog gaan. Het is een geweldig land met lekker eten .

Gast

Moortje je hebt gelijk.Wij zullen dat ook nooit doen omdat het risico te groot is om ziek te worden en dan ben je de pineut.Er word gewaarschuwd daarvoor. De ene word ziek en de andere niet.Iedereen moet het ook zelf maar weten.Je kan hooguit waarschuwen.Veel plezier daar en wees voorzichtig.

Gast

De restaurantjes langs de boulevard zijn prima in orde hoor, maar dat zijn ook geen stalletjes.
Ik heb het niet over restaurantjes, moortje.
Ik heb het over de tentjes die jij stalletjes noemt.
Ik ben slechts 9 keer in Mamaris geweest, dus heb geen idee waar ik het over heb.
Ik kan je wel vertellen dat het in een hoop restaurant(je)s "gevaarlijker" is om te eten dan bij een aantal "stalletjes" aan de boulevard.

Gesloten