AFM komt met ’klaagbox’ voor financiële producten
Geplaatst: 19 apr 2005 06:43
door RIEN MEIJER en BART MOS
AMSTERDAM, dinsdag
Om ontsporingen als die met de beruchte aandelenlease te voorkomen, lanceert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dit najaar een ’klaagbox’ voor afnemers van financiële producten. Net als op de populaire veilingsite eBay kunnen consumenten daarop hun kritiek kwijt over aanbieders en hun producten. Volgens AFM-bestuurder Paul Koster kan de toezichthouder het niet alleen. Met de feedback van klanten hoopt hij ongewenste ontwikkelingen in de sector veel eerder op het spoor te komen.
De markt voor financiële producten is volgens Koster „één van de meest ontwikkelde ter wereld”. Dat betekent dat nieuwe ontwikkelingen razendsnel in producten worden omgezet en op de markt worden gebracht. „En als iets echt aanslaat, heb je het al gauw over honderdduizenden afnemers.” De AFM-bestuurder wijst op de zogeheten garantieproducten, waarbij klanten na afloop in elk geval de ingelegde hoofdsom terugkrijgen. In de belangstelling gekomen na het instorten van de aandelenbeurzen, waren deze beleggingen vorig jaar in Nederland al goed voor zo’n € 5 miljard.
In deze olievlekwerking ligt volgens Koster meteen ook het grootste probleem voor toezichthouders. Het komend ’financieel feedback forum’ is dan ook bedoeld om meer en vooral eerder grip te krijgen op ontsporingen. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten: consumenten zien wat anderen over aanbieders te melden hebben, terwijl de toezichthouder tegelijkertijd een goed beeld krijgt van wat er in de markt leeft.
De AFM gaat ervan uit dat het met bijvoorbeeld de inmiddels beruchte aandelenlease van onder meer Dexia of het recent onder vuur gekomen Koersplan van Aegon dan nooit zó uit de hand was gelopen. „We zullen het veld nooit helemaal schoon krijgen, maar zaken wel in de kiem smoren. En als er dan eens een paar duizend mensen het schip in gaan, is dat toch van een heel andere orde dan 800.000 slachtoffers.”
De AFM-bestuurder vergelijkt de kracht van het aanstaande forum met de zelfreinigende werking van de uiterst succesvolle veilingsite eBay, waar de verkopende partijen voortdurend worden gerecenseerd door hun afnemers. Wie eenmaal onbetrouwbaar is gebleken bij een levering van bijvoorbeeld een cd, fiets of boek, krijgt onverbiddelijk dat stempel mee waardoor nieuwe kopers in één blik weten met wie ze in zee gaan.
„Daar worden consumenten succesvol betrokken in het proces om malafide aanbieders buiten de deur te houden”, aldus Koster, die toegeeft door deze veilingsite zelfs op het idee voor het forum te zijn gekomen.
„Het is een toepassing waarmee we eindelijk slim gebruik maken van de mogelijkheid van internet. Uit de situaties met aandelenlease en Koersplan uit het verleden blijkt dat we het niet alleen kunnen. We hebben de hulp van consumenten nodig, om opdoemende problemen zo vroeg mogelijk aan te kunnen pakken.”
De toezichthouder vreest niet echt dat consumenten straks misbruik gaan maken van het forum omdat zij bijvoorbeeld willen afrekenen met een bedrijf, of juist het tegenovergestelde: een aanbieder of product de hemel in willen prijzen. „Het forum zal gebruik maken van filters die zulke boodschappen er uit pikken. Bovendien houden we zelf ook goed in de gaten wat er gepubliceerd wordt, door meerdere keren per dag de inhoud te screenen”, aldus Koster. „En als het na een paar jaar tóch niet blijkt te werken, dan stoppen we er gewoon weer mee.”
Telegraaf 19-04-05
Groetjes A3
AMSTERDAM, dinsdag
Om ontsporingen als die met de beruchte aandelenlease te voorkomen, lanceert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dit najaar een ’klaagbox’ voor afnemers van financiële producten. Net als op de populaire veilingsite eBay kunnen consumenten daarop hun kritiek kwijt over aanbieders en hun producten. Volgens AFM-bestuurder Paul Koster kan de toezichthouder het niet alleen. Met de feedback van klanten hoopt hij ongewenste ontwikkelingen in de sector veel eerder op het spoor te komen.
De markt voor financiële producten is volgens Koster „één van de meest ontwikkelde ter wereld”. Dat betekent dat nieuwe ontwikkelingen razendsnel in producten worden omgezet en op de markt worden gebracht. „En als iets echt aanslaat, heb je het al gauw over honderdduizenden afnemers.” De AFM-bestuurder wijst op de zogeheten garantieproducten, waarbij klanten na afloop in elk geval de ingelegde hoofdsom terugkrijgen. In de belangstelling gekomen na het instorten van de aandelenbeurzen, waren deze beleggingen vorig jaar in Nederland al goed voor zo’n € 5 miljard.
In deze olievlekwerking ligt volgens Koster meteen ook het grootste probleem voor toezichthouders. Het komend ’financieel feedback forum’ is dan ook bedoeld om meer en vooral eerder grip te krijgen op ontsporingen. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten: consumenten zien wat anderen over aanbieders te melden hebben, terwijl de toezichthouder tegelijkertijd een goed beeld krijgt van wat er in de markt leeft.
De AFM gaat ervan uit dat het met bijvoorbeeld de inmiddels beruchte aandelenlease van onder meer Dexia of het recent onder vuur gekomen Koersplan van Aegon dan nooit zó uit de hand was gelopen. „We zullen het veld nooit helemaal schoon krijgen, maar zaken wel in de kiem smoren. En als er dan eens een paar duizend mensen het schip in gaan, is dat toch van een heel andere orde dan 800.000 slachtoffers.”
De AFM-bestuurder vergelijkt de kracht van het aanstaande forum met de zelfreinigende werking van de uiterst succesvolle veilingsite eBay, waar de verkopende partijen voortdurend worden gerecenseerd door hun afnemers. Wie eenmaal onbetrouwbaar is gebleken bij een levering van bijvoorbeeld een cd, fiets of boek, krijgt onverbiddelijk dat stempel mee waardoor nieuwe kopers in één blik weten met wie ze in zee gaan.
„Daar worden consumenten succesvol betrokken in het proces om malafide aanbieders buiten de deur te houden”, aldus Koster, die toegeeft door deze veilingsite zelfs op het idee voor het forum te zijn gekomen.
„Het is een toepassing waarmee we eindelijk slim gebruik maken van de mogelijkheid van internet. Uit de situaties met aandelenlease en Koersplan uit het verleden blijkt dat we het niet alleen kunnen. We hebben de hulp van consumenten nodig, om opdoemende problemen zo vroeg mogelijk aan te kunnen pakken.”
De toezichthouder vreest niet echt dat consumenten straks misbruik gaan maken van het forum omdat zij bijvoorbeeld willen afrekenen met een bedrijf, of juist het tegenovergestelde: een aanbieder of product de hemel in willen prijzen. „Het forum zal gebruik maken van filters die zulke boodschappen er uit pikken. Bovendien houden we zelf ook goed in de gaten wat er gepubliceerd wordt, door meerdere keren per dag de inhoud te screenen”, aldus Koster. „En als het na een paar jaar tóch niet blijkt te werken, dan stoppen we er gewoon weer mee.”
Telegraaf 19-04-05
Groetjes A3