Aegon komt met oplossing voor problemen Koersplan
Geplaatst: 20 apr 2005 06:49
DEEL VAN CONTRACTEN MET TERUGWERKENDE KRACHT VERBETERD
Aegon komt met oplossing voor problemen Koersplan
door BART MOS
AMSTERDAM, woensdag
Verzekeringsreus Aegon heeft besloten om klanten van het beleggingsproduct Koersplan voor een deel financieel tegemoet te komen. De verzekeraar zal de vijfhonderdduizend klanten, vaak ontevreden over het rendement van het product, op korte termijn een voorstel doen. Excessen zullen daarbij met terugwerkende kracht rechtgezet worden.
Dit meldt Aegon naar aanleiding van geruchten over een op handen zijnde tegemoetkoming aan Koersplanklanten. Ook de Ombudsman Verzekeringen Jan Wolter Wabeke bevestigt dat Aegon met concrete voorstellen is gekomen aan klagers.
Directeur communicatie Jan Driessen van Aegon zegt dat momenteel gekeken wordt naar „specifieke groepen” voor wie de verzekeraar productverbeteringen met terugwerkende kracht zal doorvoeren. „Een voorbeeld daarvan is een veertigjarige klant die een Koersplan met een looptijd van veertig jaar geadviseerd kreeg, waardoor er een zeer hoge premie voor de overlijdensrisicoverzekering werd ingehouden van de inleg. Daar is het product nooit voor bedoeld geweest, dus dat zetten we recht.”
Voor alle andere vijfhonderdduizend klanten met een Koersplan wil Aegon een gebaar maken wegens de tegenvallende rendementen van het product. „De aandelenbeurzen zijn ingestort, waardoor het Koersplanproduct vaak niet oplevert wat mensen er van verwacht hadden. Daarom willen we voor die grote groep een productverbetering voor de toekomst doorvoeren.” De verzekeraar denkt daarbij aan een premiereductie voor de overlijdensrisicoverzekering die aan Koersplan gekoppeld zit.
Analisten schatten al eerder dat Aegon enkele honderden miljoenen euro’s kwijt zal zijn aan een oplossing voor gedupeerden Koersplanbezitters. Driessen stelt echter dat zulke bedragen niet aan de orde zijn bij de nu voorliggende productverbeteringen. „Het gaat ons wel geld kosten, maar van honderden miljoenen is geen sprake.”
Aegon werd onlangs geconfronteerd met een groep van boze klanten die zich misleid voelt door het Haagse concern en een schadeclaim tegen de verzekeraar in voorbereiding hebben. Aegon-dochter Spaarbeleg, dat het Koersplan verkocht, zou haar klanten in verkoopmateriaal jarenlang te hoge beleggingsrendementen hebben voorgespiegeld, zogenaamd op basis van historisch cijfermateriaal. Tot deze conclusie kwam stichting ’Koersplan de weg kwijt’ na herberekening van daadwerkelijk door Aegon gemaakte beleggingsrendementen.
Daarnaast zou de verzekeraar in de bewuste rekenvoorbeelden ’versluierd’ hebben dat van de maandelijkse inleg eerst nog een peperdure premie voor een overlijdensrisicoverzekering werd afgetrokken, vóórdat er mee belegd werd. Samen met de tegenvallend presterende aandelenmarkten pakt de opgebouwde waarde van de Koersplannen zodoende in veel gevallen lager uit dan het totaal van de maandelijkse stortingen.
Aegon noemde de beschuldigingen van stichting ’Koersplan de weg kwijt’ eerder onjuist. Afgelopen week heeft de verzekeraar nieuwe historische rendementscijfers aangeleverd waaruit volgens het concern zal blijken dat de rekenvoorbeelden in het verkoopmateriaal destijds wél correct waren. De stichting is momenteel nog bezig met een analyse van de nieuwe cijfers en kon gisteravond nog niet reageren op de voorgenomen tegemoetkoming.
Aegon ligt overigens niet alleen onder vuur van deze boze stichting. Ook de Ombudsman Verzekeringen onderhandelt al maanden met de verzekeraar over een schikking namens ruim vierhonderd ontevreden Koersplan-klanten. De ombudsman Jan Wolter Wabeke bevestigt dat Aegon hem naar aanleiding daarvan onlangs een voorstel heeft gedaan. In reactie daarop heeft hij vragen gesteld over de fiscale, juridische en actuariële gevolgen van de tegemoetkoming. Vandaag zit hij met vertegenwoordigers van Aegon aan tafel om over het voorstel te spreken.
Naar aanleiding van de recente publiciteit over Koersplan heeft een onbekend aantal klanten van Aegon aangifte gedaan wegens misleiding. Bij diverse politiekorpsen in het land deden zij meldingen van misleiding door de verzekeraar. De politie heeft inmiddels de instructie gekregen om de aangiftes door te geleiden aan de financiële opsporingsdienst Fiod/ECD.
Deze dienst bekijkt momenteel of het opstarten van een strafrechtelijk onderzoek noodzakelijk is.
Telegraaf 20-04-05
A3
Aegon komt met oplossing voor problemen Koersplan
door BART MOS
AMSTERDAM, woensdag
Verzekeringsreus Aegon heeft besloten om klanten van het beleggingsproduct Koersplan voor een deel financieel tegemoet te komen. De verzekeraar zal de vijfhonderdduizend klanten, vaak ontevreden over het rendement van het product, op korte termijn een voorstel doen. Excessen zullen daarbij met terugwerkende kracht rechtgezet worden.
Dit meldt Aegon naar aanleiding van geruchten over een op handen zijnde tegemoetkoming aan Koersplanklanten. Ook de Ombudsman Verzekeringen Jan Wolter Wabeke bevestigt dat Aegon met concrete voorstellen is gekomen aan klagers.
Directeur communicatie Jan Driessen van Aegon zegt dat momenteel gekeken wordt naar „specifieke groepen” voor wie de verzekeraar productverbeteringen met terugwerkende kracht zal doorvoeren. „Een voorbeeld daarvan is een veertigjarige klant die een Koersplan met een looptijd van veertig jaar geadviseerd kreeg, waardoor er een zeer hoge premie voor de overlijdensrisicoverzekering werd ingehouden van de inleg. Daar is het product nooit voor bedoeld geweest, dus dat zetten we recht.”
Voor alle andere vijfhonderdduizend klanten met een Koersplan wil Aegon een gebaar maken wegens de tegenvallende rendementen van het product. „De aandelenbeurzen zijn ingestort, waardoor het Koersplanproduct vaak niet oplevert wat mensen er van verwacht hadden. Daarom willen we voor die grote groep een productverbetering voor de toekomst doorvoeren.” De verzekeraar denkt daarbij aan een premiereductie voor de overlijdensrisicoverzekering die aan Koersplan gekoppeld zit.
Analisten schatten al eerder dat Aegon enkele honderden miljoenen euro’s kwijt zal zijn aan een oplossing voor gedupeerden Koersplanbezitters. Driessen stelt echter dat zulke bedragen niet aan de orde zijn bij de nu voorliggende productverbeteringen. „Het gaat ons wel geld kosten, maar van honderden miljoenen is geen sprake.”
Aegon werd onlangs geconfronteerd met een groep van boze klanten die zich misleid voelt door het Haagse concern en een schadeclaim tegen de verzekeraar in voorbereiding hebben. Aegon-dochter Spaarbeleg, dat het Koersplan verkocht, zou haar klanten in verkoopmateriaal jarenlang te hoge beleggingsrendementen hebben voorgespiegeld, zogenaamd op basis van historisch cijfermateriaal. Tot deze conclusie kwam stichting ’Koersplan de weg kwijt’ na herberekening van daadwerkelijk door Aegon gemaakte beleggingsrendementen.
Daarnaast zou de verzekeraar in de bewuste rekenvoorbeelden ’versluierd’ hebben dat van de maandelijkse inleg eerst nog een peperdure premie voor een overlijdensrisicoverzekering werd afgetrokken, vóórdat er mee belegd werd. Samen met de tegenvallend presterende aandelenmarkten pakt de opgebouwde waarde van de Koersplannen zodoende in veel gevallen lager uit dan het totaal van de maandelijkse stortingen.
Aegon noemde de beschuldigingen van stichting ’Koersplan de weg kwijt’ eerder onjuist. Afgelopen week heeft de verzekeraar nieuwe historische rendementscijfers aangeleverd waaruit volgens het concern zal blijken dat de rekenvoorbeelden in het verkoopmateriaal destijds wél correct waren. De stichting is momenteel nog bezig met een analyse van de nieuwe cijfers en kon gisteravond nog niet reageren op de voorgenomen tegemoetkoming.
Aegon ligt overigens niet alleen onder vuur van deze boze stichting. Ook de Ombudsman Verzekeringen onderhandelt al maanden met de verzekeraar over een schikking namens ruim vierhonderd ontevreden Koersplan-klanten. De ombudsman Jan Wolter Wabeke bevestigt dat Aegon hem naar aanleiding daarvan onlangs een voorstel heeft gedaan. In reactie daarop heeft hij vragen gesteld over de fiscale, juridische en actuariële gevolgen van de tegemoetkoming. Vandaag zit hij met vertegenwoordigers van Aegon aan tafel om over het voorstel te spreken.
Naar aanleiding van de recente publiciteit over Koersplan heeft een onbekend aantal klanten van Aegon aangifte gedaan wegens misleiding. Bij diverse politiekorpsen in het land deden zij meldingen van misleiding door de verzekeraar. De politie heeft inmiddels de instructie gekregen om de aangiftes door te geleiden aan de financiële opsporingsdienst Fiod/ECD.
Deze dienst bekijkt momenteel of het opstarten van een strafrechtelijk onderzoek noodzakelijk is.
Telegraaf 20-04-05
A3