LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Broodjeaap

Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Broodjeaap »

De voeding van de hond.

Door ignit bekken, 20 april 2005.
©DWT2005


We weten allemaal, dat de meeste honden hun hele leven commercieel voer eten zoals brokjes of complete diepvriesmaaltijden en het daar goed op doen, maar er worden jaarlijks enorme bedragen uitgegeven aan dierenartsen en de ondersteunende petfood industrie om shampoos, vachtverzachters, oorreinigers en geurbestrijders te kopen. Om nog maar te zwijgen over tandpasta, tandenborstels en tandheelkundige behandelingen om tandplak te verwijderen. En medicijnen omdat ze zo vaak dunne poep hebben Wie de diverse hondenforums op het internet volgt, weet dat er veel honden zijn met allergieën, tumoren en andere huidklachten. Hoe zou dat toch komen?

Als we naar de geschiedenis van de hond kijken, zien we dat zijn voeding de afgelopen twee eeuwen drastisch veranderd is. Voor die periode was hij nog wel in staat om te scharrelen, zodat hij toch nog voldoende aan zijn trekken kwam naast de tafelresten en oud brood, die hij in zijn etensbak vond, maar dit veranderde op het moment, dat de eerste brokjes, gemaakt van graanafval en vleesmeel, rond 1850 in Engeland geproduceerd werden. In 1885 werd het idee opgepakt door slimme molenaars in de Verenigde Staten, die zich realiseerden hoeveel geld er verdiend kon worden aan het omzetten van hun afval en overschotten in hondenvoer. Ze stelden een hondenvoer samen uit bijproducten van de molen plus vleesmeel. In 1922 begon Ken-L-Ration ingeblikt paardenvlees te produceren en dit sloeg enorm aan op de markt in de Verenigde Staten. Vanaf dat moment ontstonden allerhande soorten ingeblikt hondenvoer. De petfood industrie, die in een tijdsbestek van enkele tientallen jaren zou uitgroeien tot een gigantische omvang, was een feit.

In Nederland werd vanaf de jaren 1920 hondenbrood geproduceerd. Men wilde gemaksvoeding voor honden maken in een compacte vorm met daarin alle benodigde voedingsstoffen. In de regel bestond dit voer uit tarwemeel, al of niet gemengd met stukjes gedroogd vleesafval, vleesmeel, beenderafval, bloed, gedroogd vlees en soms ook "kaantjes" waaraan dan nog voedingszouten en eventueel levertraan werden toegevoegd. In de jaren 1920 tot 1950 kregen honden krampen en epileptische aanvallen, waarvan men de oorzaak niet kon vinden. Kort na de tweede wereldoorlog ontdekte de Engelse onderzoeker Mellanby, dat de kleine hoeveelheden chloorstikstof die men toevoegde aan het meel om de kleur en de bakeigenschappen te verbeteren, de oorzaak was. Deze behandeling was wettelijk toegestaan omdat proeven met dieren geen nadelen lieten zien.

Een van de secties van het in 1934 gehouden Kynologisch Wereldcongres in Monaco hield zich speciaal bezig met de voeding van de hond en men stelde o.a. de volgende punten op:
1. De voeding van de hond moet gebaseerd zijn op rauw vlees, waaronder te verstaan is spiervlees, zachte beenderen die niet versplinterbaar zijn, inwendige organen als hart, lever, milt, klierorganen, bloed, pens, boekmaag enz.
2. De verhouding voedsel van dierlijke oorsprong tot voedsel afkomstig van planten moet ongeveer één tot één zijn.
3. De benodigde dagelijkse hoeveelheden moeten door de fokker zelf gezocht worden door na te gaan of een hond in goede conditie blijft, dat wil zeggen niet te dik en niet te mager wordt.
4. De hoeveelheden voedsel van dierlijke oorsprong moeten verhoogd worden (ook ten aanzien van de verhouding vlees: voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong) gedurende de dracht, de zoogperiode, de groeitijd en bij veel of zwaar werk.

In Nederland heeft Prof.Dr. Donath samen met zijn Greyhounds WWII doorstaan en in zijn boek "Wat moet mijn hond eten?" legt hij uit hoe de spijsvertering van een hond werkt, hoe deze ingesteld is op het verteren van rauwe voeding en hoe deze voeding er uit hoort te zien, gebaseerd op de afspraken die in 1934 in Monaco gemaakt werden. Zijn uitleg over de spijsvertering van de hond is te lezen op:
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... .php?t=424 .

Jan van Rheenen geeft in 1975 in zijn "Prisma Hondenboek" aan een voorstander te zijn van rauwe voeding en hij legt haarfijn uit hoe hondenmoeders en hun pups gevoed moeten worden. Een samenvatting hiervan is te vinden op
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... .php?t=163

Etholoog Evert Jan ter Burg gaat nog een stapje verder: hij hield zijn honden, Duitse Herders en Eskimohonden, in groepsverband en voedde ze zoals wolven gevoed worden. Zijn bevindingen zijn opgeslagen in het boek "Honden natuurlijk", dat in 1982 uitkwam. Een uittreksel is te lezen op
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... .php?t=159

Voor 1970 was het in Nederland niet gebruikelijk om je hond uitsluitend te voeden met commerciële producten. Men kocht wel eens wat droogvoer of blikvoer of diepvriesvoer voor het gemak, maar dit was niet de basis. Verse voeding in de vorm van botten met vlees, lappen vuile pens, stukken orgaanvlees wel!

De kern van Barf-natuurlijk is een groep mensen, die al vanaf 1998 actief is op het internet. Het doel van Barf-natuurlijk is om deugdelijke en goede informatie te geven aan mensen die zelf rauwe voeding willen maken voor hun huisdieren. Onze website www.barf-natuurlijk.nl staat vol met info over zaken waar je rekening mee zou moeten houden. Of niet, want elke hond is weer anders en ons doel is optimale voeding voor elk individueel dier en niet om hem in het keurslijf van een of andere ideologie of marketing campgane te wringen.

Wij geloven, dat de beste voeding voor normale, gezonde honden en katten bestaat uit verse, rauwe botten met vlees en groente aangevuld met fruit, eieren, vis enz. Dit is om wat voor reden dan ook niet altijd haalbaar, maar alle kleine beetjes helpen en daarom is er op ons forum ook ruimte voor rauwe voeding in combinatie met brokjes, om een goede start te maken en, wie weet, het heft weer in eigen hand te nemen.

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

Volgens mij houd u niet van hondenbrokjes. Maar die zijn niet meer uit de tijd van 1950 hoor. Bovendien is het zo dat de meeste dieren op brokken ook oud worden. Op een bepaalde leeftijd worden zij ziek.

Heel vaak door doorfokken komen er ook diverse gezondsheidsproblemen voor. Denk maar aan de Domatier. Wit met zwarte vlekken. Plas problemen. Herders met HD. Dat los je niet op met Barfjes.

De huidproblemen. VLOOIEN, En ik kan het weten. Ik was zeer zeer eigenwijs bij de dierenarts. Dieeten voor de hond en hij bleef volhouden. Gebruik vlooien gif. Maar ik hou niet van gif. Mijn honden hebben geen vlooien. Weddenschap met hem. Maar wel verloren hij vond wel drie vlooien. Vlooien gif gehaalt en wat denk je. Geen huidproblemen meer. Was gewoon een vlooienallergie. Koste mij een fles wijn . Na de fles hebben wij een hoop lol gehad.

Vele problemen ontstaan doordat mensen hun honden wassen, te veel eten geven en tussendoortjes. Te weinig beweging, te veel binnen enz enz. Zijn vaak gewoon te dik die honden. En doorfokken is nr 1.

Barf is geen wondermiddel. Zal soms een goede oplossing geven maar verwacht er niet te veel van.

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

Hoewel Barf dan ook niet heilig zal zijn is het in elk geval gezonder dan brok.

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

honden hebben duizenden jaren gewoon restjes en afval gegeten. waarom zou dat nu niet meer goed genoeg zijn??

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

omdat de media mensen brokken aanpraat,
kijk maar naar de gelukkige pedigree pal honden :roll: oh wat zijn ze mooi :roll:
en de mens? die draaft achter dat soort reclames aan.

er is geen reclame van bibi, duck, carnibest of barf.....
maar die zijn zo goed, die hebben geen reclame nodig :P 8)

Broodjeaap

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Broodjeaap »

Precies! Jij begrijpt het! :twisted:

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

ik wil aleen even mijn mening geven ,ik zeg alle hondevoeding brok diner of welke dan ook kant en klare voeding is gewoon goed ,het is echter aan de baasjes wat die voor de rest met de hond doen ,gewoon niks dus ,tja en daar zijn ze niet op gemaakt .En degene die dus zo bezig is met barf en wat voor mengsel dan ook is wel bezig met zijn hond ,waarschijnlijk niet alleen op het gebied van voeding maar ook beweging en vermaak van de hond en dan zit de hond beter in zijn vel ,heeft niks met goede ,slechte voeding te maken,zo denk ik erover

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

Nu noem je wel wat op,

Pal met het nieuwe adw system met Wiskas zangnoten. Troep uit de ~USA 8) Alle spullen uit de USA is heel vaak troep.

Er zijn ook hele goede brokken. En ga daar maar van uit dat het echt beter is als al die Barf onzin.

Is leuk voor mensen die een natuur tik hobby hebben. Zoals het onbespoten eigen groente, Was wel op een dioxine veldje.

Het vlees blijft afval. Veelal eten de honden niet veelzijdig genoeg.

Broodjeaap

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Broodjeaap »

Hahaha, B.A.R.F. eenzijdig???? Het is het meest veelzijdige gezonde uitgebalanceerde dieet dat er is en absoluut geen natuuronzin!
Als er ook maar 1 commercieel voer is die de B.A.R.F.-theorie benadert, is men goed op weg naar een gezond verantwoord samengesteld voer.

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

voor jou is brok slecht niet iedereen hond doet het salchet op brok laat iedereen zelf weten wat ze hun hond voeren barf of brok moet ieder voor zich weten maar heb er een hekel aan dat er meteen gezegt word dat brok slecht is. ik zou nooit barf geven maar ik zeg niet dat barf slecht is

Broodjeaap

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Broodjeaap »

Lees het topic Voederfabrieken nog eens door.
Als je al geen weet hebt wat er in brokvoer verwerkt zit, neem dan iig een natuurlijke brok is mijn credo. Dus ja, ik ben definitief tegen bepaalde brokkengiganten. Natuurlijk moet iedereen zelf weten wat ze een hond voeren, maar dit brengt toch leuke discussies op gang.
Bewustwording???

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

Barf, parel der onzin of niet.

Natuurvoeding is altijd beter. Maar je kan ook doorslaan. Brokken zijn ook goed. :P

Wil je het beste voor je hond heb je de tijd en je kan het betalen. Dan is Barfen heel leuk om te zien en goed voor de hond.

Maar brokken is echt niet slecht. Mijn hond eet brokken en geeft na 12 jaar nog geen licht in het donker :P

Broodjeaap

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Broodjeaap »

In mijn geval is barfen ontstaan uit bittere nood...... omdat 1 van mijn honden op brok continu kampte met chronische darmproblemen. Op hoogwaardig KVV (waarmee zijn darmproblemen al aanzienlijk verbeterd waren), kwam ik uiteindelijk 'in aanraking' met het fenomeen B.A.R.F. Het creëren van een uiterst sterk immuunsysteem door de verschillende ingrediënten die B.A.R.F. compleet maken zo goed mogelijk uit te balanceren. Waardes die honden nooit uit brok kunnen halen. Ik zie alleen maar steigende lijn door deze voedingsmethode.
Doorslaan?? Nee, niet bepaald dus. :wink:

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

Hoe komt het dat een gerenomeerde kennel die veel kampioenen onder zich heeft gewoon brokken eet en toch deze uitstekende werkresultaten behalen?

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

zoals ik al zei iedereen doet wat het beste is voor zijn eigen hond of het nou barf of brok of weet ik veel wat iedere hond doet het weer goed op een andere voer. dus zeg nooit dat ik mijn honden te kort doe door brok te geven

Broodjeaap

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Broodjeaap »

Effies maar weer naar boven halen:

Ik ben van mening dat je zo goed als mogelijk tegemoet moet komen aan het spijsverteringsstelsel van een carnivoor. De laatste jaren valt de hond zelfs in de categorie omnivoor. Het maag-/darmstelsel van een brokkenhond is lui gemaakt en niet meer voorzien van de juiste spijsverteringssappen en darmbacteriën zoals het bij een carnivoor zou moeten werken. Dat verklaart ook waarom brokkenhonden veelal reactie geven na het eten van bv. dode vogels, muizen etc.
Het maag-/darmstelsel van een vers vlees-hond is hierop gestabiliseerd, waardoor reacties veelal uitblijven.

Een ieder moet absoluut zelf weten wat hij/zij z'n hond voert.
Maar bewustwording is op zich niet verkeerd. Uitleg over die 'eerlijke' brok is al eerder gegeven. Een brok zonder chemische toevoegingen en anti-oxydanten, gebaseerd op het hoofdingrediënt vlees en niet op hoofdbestanddeel mais/bietenpulp.

Broodje aap of niet; dit is een keiharde waarheid.
Hoe denken jullie daarover?

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

nogmaals iedere hond doet het weer goed op een ander voer. ik ga niet BARFEN omdat jij het beter vind voor JOU hond. honden zijn gedomestiseerd dan had je ze wild moeten laten hadden ze zelf kunnen jagen. mijn honden eten geen muizen en dergelijke :?

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

:o Mijn hond eet wel doode muisen. Die liggen in het bos. :P

Maar dat Barf gedoe is echte onzin. Er zijn ook andere manieren om je hond met verse spullen de voeden.

Via verse groente vlees en kruiden. Dit bestaat al eeuwen. En ik ben echt niet onder de indruk van de LOI Studi bollen uit de USA. Die praten alleen maar wat. Barfen is echt weer een mode gril.

Komt op hetzelfde neer als de trainings boekjes voor honden. Iedere studibol heeft zijn manier en werkte alleen op zijn hond. :roll: Maar iedere baas en hond is anders. Dat vergeten zij te melden.

Gewoon voeren met verstand en ik laat echt mijn hond niet in de woonkamer met een halve koe.

Mijn dierenarts adviseerd mij brokken en is ook eigenaar van alle brokkenfabrieken. Rijdt in een hele dure auto. Heeft een huis van heel veel nullen. Maar wordt wakker op een flat. En gaat met de fiets

Mijn dierenarts heeft niets tegen vers voer, Wij hebben samen het menu gemaakt voor mijn hond. Maar brokken is nr 1 Tenzij er medish wat aan de hand is.of is een lastige eter. Dan ga je over op vers voer of speciale brokken.

Een hond is een hond een wolf is een wolf.

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

Lullig dat ze dan toch familie van elkaar zijn :)
Barf is prima, alleen niet voor iedereen weggelegd.
CVV is perfect, je hoeft zelf niet te klungelen met vitamines e.d.
En een brok is een doodgebakken smerig ding :? :x

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

Vroeger aten de honden gewoon met de pot mee want toen hadden ze al die merken nog niet,en die honden bereikten dezelfde leeftijd met of zonder problemen net zoals nu met hondenvoer.

Gesloten