Nieuwe instantie, nog op tijd voor ons?
Geplaatst: 22 apr 2005 11:41
Consumenten die zich beduveld voelen, kunnen vanaf medio volgend jaar klagen bij de Consumentenautoriteit. Deze nieuwe overheidsinstantie kan sancties opleggen aan bedrijven die klanten misleiden of op een andere manier oneerlijk behandelen.
Dit bevestigen betrouwbare bronnen rond het kabinet. De ministerraad stemt waarschijnlijk vrijdag in met een voorstel daarover van staatssecretaris Van Gennip (CDA) van Economische Zaken.
De publiekrechtelijke Consumentenautoriteit gaat ook zaken behandelen waarbij groepen consumenten zijn gedupeerd, zoals in het verleden bijvoorbeeld bij Legio Lease. Bij oneerlijke handelspraktijken kan de Consumentenautoriteit een dwangsom of een boete opleggen. Het doel is een ingewikkelde rechtsgang voor de consument te voorkomen.
De Consumentenautoriteit krijgt een informatieloket, waar consumenten met vragen terecht kunnen. De toezichthouder moet in de tweede helft van 2006 aan de slag zijn. Er komen tien tot vijftien mensen te werken, voornamelijk juristen.
Verslaggever: Yvonne Doorduyn
Bron: de Volkskrant
Dit bevestigen betrouwbare bronnen rond het kabinet. De ministerraad stemt waarschijnlijk vrijdag in met een voorstel daarover van staatssecretaris Van Gennip (CDA) van Economische Zaken.
De publiekrechtelijke Consumentenautoriteit gaat ook zaken behandelen waarbij groepen consumenten zijn gedupeerd, zoals in het verleden bijvoorbeeld bij Legio Lease. Bij oneerlijke handelspraktijken kan de Consumentenautoriteit een dwangsom of een boete opleggen. Het doel is een ingewikkelde rechtsgang voor de consument te voorkomen.
De Consumentenautoriteit krijgt een informatieloket, waar consumenten met vragen terecht kunnen. De toezichthouder moet in de tweede helft van 2006 aan de slag zijn. Er komen tien tot vijftien mensen te werken, voornamelijk juristen.
Verslaggever: Yvonne Doorduyn
Bron: de Volkskrant