Pagina 1 van 1

Opzeggen van @home?

Geplaatst: 23 apr 2005 06:27
door valkje
Hoi,

Al jaren hebben wij internet via @home. Eerst breedband, maar naar de laatste upgrade zijn we overgestapt naar een nieuw pakket (Family), omdat de upgrade van het Breedband niet echt zinvol was voor ons.

@home Family zou vrijwel dezelfde snelheid hebben als de oudere breedband.
Uiteindelijk bleek dat we in theorie met max. 187 kb/s konden downloaden en met 25 kb/s konden uploaden.
In praktijk wijkt dit iets af......download van max 90 kb en een upload van krap 5 kb/s. Hier hebben we vaker over geklaagd. Enkele maanden geleden hebben ze dan uiteindelik de modem vervangen (com21 voor een moterola) en dan zou het beter moeten zijn. Niet dus!!!

De laatste maanden is naast de dieptreurige snelheden ook de verbindig slecht. Geregeld worden we van internet, e-mail en msn afgedonderd. De tijd variert dan van enkele minuten tot enkele uren, maar steeds binnen de 48 uur.

Omdat @home niet levert wat ze beloven hebben wij ons abonnement opgezegd. Echter houd @home zich vast aan het jaarcontract dat je in je maag gesplits wordt bij een wijziging. Ons contract loopt nog tot 10 augustus 2005 en per 1 september 2005 zou ik weg mogen.
Nu gaan wij verhuizen en willen absoluut deze waardeloze verbinding meenemen. Daar krijgen we ADSL van Compuserve (sneller en goedkoper dan @home Family).

@home trekt zich van onze opzegging (wanprestatie en verhuizing) NIETS aan. Alleen als we verhuizen naar een plek waar geen @home te krijgen is, kan ik opzeggen. Echter willen ze dan een bewijs (inschrijving gemeente, huurcontract of een bankafschrift).

Mijn vraag is:
1. Mag een provider bij een wijziging van abonnement een nieuw jaarcontact verplichten?
2. Mag de provider wel dit soort bewijzen vragen? (kunnen ze dit controleren??)

Ben benieuwd.

Groetjes.

Re: Opzeggen van @home?

Geplaatst: 23 apr 2005 18:01
door cygnum
Om te beginnen hebben kabelinternetaanbieders geen snelheidsgarantie, iets wat ADSL-aanbieders wel hebben. Even wat info die ik uit de AV heb geplukt:

8.5 Indien de Aansluiting of de Kabelinternetdienst tenminste 2 opeenvolgende dagen (48 uur) niet heeft gefunctioneerd door een oorzaak welke naar in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen voor rekening van Essent Kabelcom dient te komen, heeft de Abonnee recht op teruggave van een gedeelte van de Abonnementsvergoeding zoals vermeld in artikel 4.2. De teruggave bedraagt een aan de duur van de storing van de levering evenredig gedeelte van deze maandelijks verschuldigde vergoeding over de periode waarin de storing heeft plaatsgevonden. Het recht op teruggave geldt niet indien slechts delen van de Kabelinternetdienst of de Aansluiting niet hebben gefunctioneerd.

Verder kunt u niet veel anders doen dan het contract uitdienen en TIJDIG de opzegging te regelen.

Re: Opzeggen van @home?

Geplaatst: 23 apr 2005 18:16
door Gast
Kabelinternet gaat over het algemeen wel even sneller dan het ADSL pakket, uiteraard hebben we het hier wel even over een gelijkwaardig pakket, helaas heeft kabel wel een nadeel, minder stabiel, en de snelheden wisselen veel meer dan bij ADSL,

Het ADSL systeem heeft meer stuursignalen nodig, om de data te verwerken, dit gaat helaas wel van de gebodene bruto snelheid af, kabel heeft het daar weer makkelijker mee,

Het is kiezen of delen met internet ADSL óf Kabel, over het algemeen voldoen beide systemen prima.

Re: Opzeggen van @home?

Geplaatst: 29 apr 2005 17:36
door johnny B
op uw vraag of een provider bij een wijziging van abonnement een nieuw jaar contract mag verplichten, moet ik u zeggen dat hun dit al hebben vastgelegt in hun gedrags regels voor klanten,als u overstapt naar een hogere snelheid dan krijgt u van hun ook al 2 maanden gratis,waar ook niemand over klaagt.het zou dan kunnen dat ik na die 2 maanden overstap naar een lagere en na dan weer 2 maanden weer overstap op een snellere en dus weer 2 maande gratis internet verbinding zou hebben daarom deze regels( is te begrijpen toch?)
Uw 2de vraag of een provider om bewijzen mogen vragen moet ik ook weer antwoorden op ja.Anders zou iedereen er makelijk onderuit kunnen komenmet een smoesje.en ja ze mogen die bewijs controleren ze hebben liever een bankafschrift van u, omdat men dan ziet dat u betaald heeft aan die andere provider en ze weten dat die provider alleen in dat gebied hun abonnementen leveren.(ze snoepen nog niet van elkaars klanten,al zouden ze dat wel graag willen,en ze hebben contact met elkaar dus kunnen ze kijken of u nog een schuld hebt staan bij die andere provider,is dat het geval zult u toch eerst deze schuld moeten aflossen anders (gezamelijke afspraak,dit wordt ook zo gedaan bij banken en leningverstrekkers) dus helaas voor u zult u de jaar contract moeten uitdienen,tenzij u komt te overlijden en u niet bent getrouwd want dan zit uw man/vrouw ernog aan vast. :evil: