Reclame Postcodeloterij Misleidend!!!!!!!
Geplaatst: 26 apr 2005 23:43
Niet alleen schrijft de postcodelotreij in verband met de extra trekking (gelukkig geannuleerd) automatisch geld af, ze zijn ook misleidend in hun reclame en overtreden artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code.
Hieronder mijn bezwaar tegen een reclame uiting van de Postcodeloterij en reactie van de Reclame Code Commissie. Dit liegt er niet om en je begint je steeds meer af te vragen of de postcodeloterij niet afglijdt naar een schimmige, in de marge opererende organisatie.
24-02-2005
Betreft: Klacht Reclame Uiting Postcodeloterij.
Geachte commissie,
Heden morgen (zie bijgevoegde stukken) kreeg ik van de postcodeloterij een reclamefolder, waarin ik door middel van de computer geselecteerd ben om een persoonlijke code op internet in te toetsen, een kans maak op een BMW. In de reclame folder wordt GEEN link gemaakt met het extra moeten bestellen van loten, integendeel, doordat ik al meespeel, maak ik kans op deze BMW.
Op de internet site, http://www.wineenbmw.nl, kan je vervolgens deze code intoetsen en wordt je doorgeleid naar een invulformulier om het kenteken nummer in te toetsen. Ik speel zelf al met een aantal loten en druk op “ik speel met 3 loten mee”. Vervolgens komt er in het scherm te staan dat elk lot 7,50 kost met jackpotverdubbelaar en moet je verder klikken ter bevestiging. Hier blijkt dus dat je om mee te mogen doen met de trekking voor de BMW, extra loten moet kopen, terwijl in hun folder staat dat ik geselecteerd ben en er geen link wordt gemaakt met het moeten kopen van extra loten.
Ik heb hier de postcodeloterij op geattendeerd en krijg alleen de verwijzing dat het volgens hen duidelijk op de internetsite staat aangegeven. Terwijl ik vind dat je er makkelijk overheen kan lezen en als je klikt je loten hebt besteld. Ze geven dan wel aan de mededeling dat je altijd weer de loten kunt opzeggen.
Alom vind ik de reclamefolder die ik thuis heb gestuurd gekregen misleidend, hun internetsite onduidelijk en de postcodeloterij onwaardig.
Met vriendelijke groet
Andreas van Beek
Reactie Reclame Code Commissie:
Dossier05.0117A
Beslissing van de Reclame Code Commissie
In de zaak van: A. van Beek, wonende te Spijkenisse, klager,
tegen: De Nationale Postcode Loterij, gevestigd te Amsterdam,
adverteerster.
1. De procedure
Klager heeft bij brief van 24 februari 2005 bezwaar gemaakt tegen een reclame-
uiting van adverteerster.
Adverteerster heeft tegen de klacht verweer gevoerd bij brief van 15 maart 2005.
De Reclame Code Commissie (hierna: de Commissie) heeft de klacht behandeld in
haar vergadering van 17 maart 2005.
Klager noch adverteerster maakte gebruik van de mogelijkheid de zaak ter
vergadering toe te lichten.
2. De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aan klager geadresseerde mailing, op de voorkant waarvan onder
de aanhef: "Nu elke dag een BMW!" een BMW is afgebeeld.
Daaronder staat: "Onze computer heeft u geselecteerd voor de gratis -BMW-week!"
Onder het kopje: "Zo doet u mee" staat:
1. Open het luikje hieronder voor uw unieke BMW-wincode.
2. Activeer uw BMW-wincode op www.wineenBMW.nl of via 0909-0092 (15cpm).
3. Kijk vanaf maandag 28 februari elke dag om 15.00 uur op www.wineenBMW.nl
om te zien of u winnaar bent.
3. De klacht
Nergens in de uiting is vermeld dat de wincode uitsluitend wordt geactiveerd indien
men een of meer loten koopt.
4. Het verweer
Deelnemers aan de Nationale Postcode Loterij hoefden geen extra lot te nemen om
kans te maken op de BMW. Bij een extra lot werd de kans groter op het winnen van
een prijs. Uitsluitend indien men geen deelnemer was, diende men een lot te kopen
om een kans te maken op een prijs.
5. Het oordeel van de Commissie
Uit de uiting blijkt onvoldoende duidelijk onder welke voorwaarden men kans maakt
op het winnen van een BMW. Met name is niet duidelijk dat deelnemers geen lot
hoeven te kopen tenzij ze extra kans willen maken. In dat geval dienen ze er een of
meer loten bij te kopen. Evenmin is duidelijk dat, wie nog niet meespeelt met de
Nationale Postcode Loterij, een lot dient te kopen. Gelet hierop acht de Commissie
de uiting misleidend.Dossier 05.0117 A
6. De beslissing
Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7
van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerster aan om niet meer op
eendergelijke wijze reclame te maken.
Partijen hebben, voor zover zij in het ongelijk zijn gesteld, de mogelijkheid tegen deze
uitspraak beroep aan te tekenen bij het College van Beroep, onder gelijktijdige storting van
het voor de behandeling van het appel verschuldigde bedrag.
Het beroepschrift dient binnen 14 dagen na dagtekening dezes in het bezit te zijn van het
College van Beroep, waarvan het secretariaat gevestigd is te Amsterdam.
Het postbusnummer van het secretariaat is postbus 12352,
1100 AJ Amsterdam.
Devoorzitter De secretaris
Mr M.vanHees-van Walraven Mrr S.O.Vos
Gewezen door mr M. van Hees-van Walraven, voorzitter en mr E.E. Aberson,
Th.D. Nobels, H.C. Straat en drs. R. Verhaar, leden.
Amsterdam, 19april2005
Andreas van Beek
Hieronder mijn bezwaar tegen een reclame uiting van de Postcodeloterij en reactie van de Reclame Code Commissie. Dit liegt er niet om en je begint je steeds meer af te vragen of de postcodeloterij niet afglijdt naar een schimmige, in de marge opererende organisatie.
24-02-2005
Betreft: Klacht Reclame Uiting Postcodeloterij.
Geachte commissie,
Heden morgen (zie bijgevoegde stukken) kreeg ik van de postcodeloterij een reclamefolder, waarin ik door middel van de computer geselecteerd ben om een persoonlijke code op internet in te toetsen, een kans maak op een BMW. In de reclame folder wordt GEEN link gemaakt met het extra moeten bestellen van loten, integendeel, doordat ik al meespeel, maak ik kans op deze BMW.
Op de internet site, http://www.wineenbmw.nl, kan je vervolgens deze code intoetsen en wordt je doorgeleid naar een invulformulier om het kenteken nummer in te toetsen. Ik speel zelf al met een aantal loten en druk op “ik speel met 3 loten mee”. Vervolgens komt er in het scherm te staan dat elk lot 7,50 kost met jackpotverdubbelaar en moet je verder klikken ter bevestiging. Hier blijkt dus dat je om mee te mogen doen met de trekking voor de BMW, extra loten moet kopen, terwijl in hun folder staat dat ik geselecteerd ben en er geen link wordt gemaakt met het moeten kopen van extra loten.
Ik heb hier de postcodeloterij op geattendeerd en krijg alleen de verwijzing dat het volgens hen duidelijk op de internetsite staat aangegeven. Terwijl ik vind dat je er makkelijk overheen kan lezen en als je klikt je loten hebt besteld. Ze geven dan wel aan de mededeling dat je altijd weer de loten kunt opzeggen.
Alom vind ik de reclamefolder die ik thuis heb gestuurd gekregen misleidend, hun internetsite onduidelijk en de postcodeloterij onwaardig.
Met vriendelijke groet
Andreas van Beek
Reactie Reclame Code Commissie:
Dossier05.0117A
Beslissing van de Reclame Code Commissie
In de zaak van: A. van Beek, wonende te Spijkenisse, klager,
tegen: De Nationale Postcode Loterij, gevestigd te Amsterdam,
adverteerster.
1. De procedure
Klager heeft bij brief van 24 februari 2005 bezwaar gemaakt tegen een reclame-
uiting van adverteerster.
Adverteerster heeft tegen de klacht verweer gevoerd bij brief van 15 maart 2005.
De Reclame Code Commissie (hierna: de Commissie) heeft de klacht behandeld in
haar vergadering van 17 maart 2005.
Klager noch adverteerster maakte gebruik van de mogelijkheid de zaak ter
vergadering toe te lichten.
2. De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aan klager geadresseerde mailing, op de voorkant waarvan onder
de aanhef: "Nu elke dag een BMW!" een BMW is afgebeeld.
Daaronder staat: "Onze computer heeft u geselecteerd voor de gratis -BMW-week!"
Onder het kopje: "Zo doet u mee" staat:
1. Open het luikje hieronder voor uw unieke BMW-wincode.
2. Activeer uw BMW-wincode op www.wineenBMW.nl of via 0909-0092 (15cpm).
3. Kijk vanaf maandag 28 februari elke dag om 15.00 uur op www.wineenBMW.nl
om te zien of u winnaar bent.
3. De klacht
Nergens in de uiting is vermeld dat de wincode uitsluitend wordt geactiveerd indien
men een of meer loten koopt.
4. Het verweer
Deelnemers aan de Nationale Postcode Loterij hoefden geen extra lot te nemen om
kans te maken op de BMW. Bij een extra lot werd de kans groter op het winnen van
een prijs. Uitsluitend indien men geen deelnemer was, diende men een lot te kopen
om een kans te maken op een prijs.
5. Het oordeel van de Commissie
Uit de uiting blijkt onvoldoende duidelijk onder welke voorwaarden men kans maakt
op het winnen van een BMW. Met name is niet duidelijk dat deelnemers geen lot
hoeven te kopen tenzij ze extra kans willen maken. In dat geval dienen ze er een of
meer loten bij te kopen. Evenmin is duidelijk dat, wie nog niet meespeelt met de
Nationale Postcode Loterij, een lot dient te kopen. Gelet hierop acht de Commissie
de uiting misleidend.Dossier 05.0117 A
6. De beslissing
Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7
van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerster aan om niet meer op
eendergelijke wijze reclame te maken.
Partijen hebben, voor zover zij in het ongelijk zijn gesteld, de mogelijkheid tegen deze
uitspraak beroep aan te tekenen bij het College van Beroep, onder gelijktijdige storting van
het voor de behandeling van het appel verschuldigde bedrag.
Het beroepschrift dient binnen 14 dagen na dagtekening dezes in het bezit te zijn van het
College van Beroep, waarvan het secretariaat gevestigd is te Amsterdam.
Het postbusnummer van het secretariaat is postbus 12352,
1100 AJ Amsterdam.
Devoorzitter De secretaris
Mr M.vanHees-van Walraven Mrr S.O.Vos
Gewezen door mr M. van Hees-van Walraven, voorzitter en mr E.E. Aberson,
Th.D. Nobels, H.C. Straat en drs. R. Verhaar, leden.
Amsterdam, 19april2005
Andreas van Beek