Traumatische belevenis met Onur Air
Geplaatst: 04 mei 2005 12:42
Gister zou ik met Onur Air, vanaf Schiphol naar Dalaman Turkije vliegen om 21:40. We zaten met zn allen op tijd in het vliegtuig, maar het vliegtuig steeg pas na 22:15. Tijdens het opstijgen kwam er vuur uit de motor, er kwamen 4 enorme grote vlammen en harde knallen uit de motor. Het vliegtuig schokte en maakte heel veel kabaal. Het vliegtuig daalde toen ook gelijk meters naar beneden. Alle stewards die achterin zaten renden lijkbleek naar voren naar de Cockpit, om informatie te krijgen.
Iedereen in het vliegtuig was redelijk in paniek, omdat we niet wisten waar we aan toe waren. we vlogen nog een aantal minuten door, de stewards konden ons ook geen info verschaffen, omdat ze geen tot weing engels spraken en ook omdat ze niet wisten wat er aan de hand was. (van de vier cabinpersoneel spraken er 2 engels)
Op een gegeven moment sprak de Captain tot ons en zei dat er niks aan de hand was, en alle systemen het nog doen, maar dat we voor de zekerheid terug gingen naar Schiphol, onderweg dumpte hij wat kerosine in Noordzee, wat bleek, het vliegtuig mag niet landen met teveel benzine. Op de noodlandingsbaan stonden een viertal brandweerauto's met sirene aan. Toen we 'gelukkig' geland waren, om 23 uur wisten we nog niet wat er aan de hand was en mochten we er ook niet uit. Pas nadat een aantal passagiers opkwamen voor hun rechten en eisten dat we eruit mochten, wat in eerste instantie niet het geval was. De captain zei dat er een technische dienst zou komen en dat ze weer brandstof zouden tanken. en na een half uur weer verder zouden vliegen...
We zijn toen met alle passagiers (350 personen, die in de Airbus zaten) gedumpt bij een gate en moesten wachten op verdere instructies. Pas na een uur kregen we wat te drinken aangeboden, omdat iedereen toch lichtelijk in paniek en radeloos was. Het vliegtuig zou gecheckt worden, maar dat alles duurde uren.
Het grondpersoneel kon ons ook niks melden.
Om 01:00 kregen we te horen dat het vliegtuig naar een andere hal zou worden gereden om daar proef te draaien en als de test goed was gebleken dat we dan na een uur weer verder konden vliegen. Pas om 03:30 kregen we te horen dat de vlucht gecanceld was en dat we verhaal moesten gaan halen bij het reisbureau, we konden naar de arrival hal om onze baggage op te halen, die niet kwam.
We hebben in totaal 3 uur gewacht op onze bagage tot we hadden besloten om naar huis te gaan zonder bagage, dit was om half zeven 's ochtends, Het grondpersoneel was ook erg gestresst en kon ons niks vertellen, Ze waren af en toe ronduit bot, na zolang wachten werd iedereen wel geirriteerd en wilden de mensen weten waar ze aan toe waren. We zijn uiteindelijk naar huis gegaan zonder bagage, dat moeten we vandaag nog doen.
Als alternatief werd ons aangeboden een andere vlucht met hetzelfde airline (waar we totaal geen vertrouwen meer in hadden) de volgende dag om 12 uur smiddag dat zou betekenen dat we om 10:00 moeten inchecken. We hebben ervoor gekozen om niet te gaan omdat we het niet aandurfden, we waren veelte bang dat dit andere vliegtuig van Onur Air ook zo slecht was, in de Telegraaf en AD stond ook een zeer negatief artikel over de betrouwbaarheid, dit wisten we nog niet toen we onze vakantie boekten in Januari.
Een aantal passagiers hebben contact met elkaar gezocht
En hebben contact met elkaar gehouden over de verdere situatie. En er zijn een aantal die naar de pers willen stappen.
We mochten van geluk spreken dat we deze reis hebben overleefd, zelfs het cabinepersoneel was in paniek. We hebben overwogen om met de volgende vlucht mee te gaan, omdat ons werd verteld, dat als we deze vlucht niet aannamen we ons geld helemaal kwijt zouden zijn. Na deze traumatische belevenis met dit vliegtuig hebben we beslotgen dat ons leven meer waard is dan een vakantie en zo dachten er meer mensen over.
Naar onze mening heeft het reisbureau een slecht inkoopbeleid gevoerd om met deze maatschappij in zee te gaan. Een van de medewerksters heeft toegegeven dat Onur Airlines in deze drukke vakantieperiode toestellen inhuurd, waar regelmatig van alles mis mee is. Zelfs personeel van Schiphol vertelde ons dat ze zelf nooit in zo'n vliegtuig zouden stappen, Ik heb aan een aantal beveiligingsbeamte gesproken en gevraagd, wat ik moet doen, mijn vakantie laten doorgaan en 3:40 min in angst zitten op heen en terugreis of niet gaan en de kans hebben dat ik niks vergoedt krijg, maar dat ik wél blijf leven! Ik heb hun gevraagd naar hun mening en ze vertelden dat ze als ze in onze schoenen zouden staan, ze ook niet meer zullen vliegen met deze airline, Het bleek ook later achteraf dat veel personeel van Schiphol, weten dat Onur Air een hele slechte airline zijn en dat ze daar dus ook nooit mee zullen vliegen.
Mijn punt uit dit hele verhaal, is dat ik vind dat Onur Air niet meer mag vliegen. Ze zijn gewoon té gevaarlijk. Vliegen met ontbrekende bouten in de motoren en de kans is ook groot dat er kerosine lekt, waardoor de motor in brand kan gaan. Vorig jaar in juni is er een vliegtuig van Onur Air in Eelde in het gras beland naast de landingsbaan. En zelfs nadat er een goede check up is geweest op schiphol, en het vliegtuig toestemming heeft om te vliegen, gaat er een van de motoren in brand... We zijn allemaal erg blij dat we dit na kunnen vertellen, maar zullen deze ervaring ook nooit vergeten, we hebben er echt een trauma aan overgehouden.
Als we als alternatief een nederlandse airline hadden aangeboden gekregen dan waren we waarschijnlijk wel gegaan, omdat we daar meer vertrouwen in hebben. Ik vind het echt niet kunnen dat ons na zo'n traumatische ervaring weer van ons vragen om met deze airline te vliegen. Van onze reisorganisator kregen we in eerste instantie niet het telefoonnummer van onze reisverzekeraar. Deze hebben we uiteindelijk wel gekregen.
Nog een punt: Op dinsdag 3 mei zijn in totaal 3 vliegtuigen van Onur Air op schiphol vastgehouden, ze kregen geen toestemming om te vliegen. Dït was pas om 03:30 bekend. Alle passagiers van de vliegtuigen waren gestrand op schiphol, de faciliteiten snachts op schiphol was erg slecht, Er waren té weinig personeelsleden die ons op kon vangen. Het komt er dus op neer dat schiphol deze calamiteiten niet aankan.
Onze reisorganisator bood ons 1 mogelijkheid aan, de kosten van de eerste dag te vergoeden. Hier gaan we natuurlijk niet mee akkoord, we ondernemen nog meer stappen. Een van deze stappen is, dit geheel onder uw aandacht te brengen.
Denk goed na bij wie je boekt en met welke maatschappij deze organisatie vliegt, kijk ook even na of deze airline aan alle geldende eisen voldoet van de EU normen, anders krijg je na minstens meer dan 4 uur vertraging nog steeds geen geld. Onur Air voldoet niet aan deze eisen omdat deze airline niet bij de EU landen behoort.
Iedereen in het vliegtuig was redelijk in paniek, omdat we niet wisten waar we aan toe waren. we vlogen nog een aantal minuten door, de stewards konden ons ook geen info verschaffen, omdat ze geen tot weing engels spraken en ook omdat ze niet wisten wat er aan de hand was. (van de vier cabinpersoneel spraken er 2 engels)
Op een gegeven moment sprak de Captain tot ons en zei dat er niks aan de hand was, en alle systemen het nog doen, maar dat we voor de zekerheid terug gingen naar Schiphol, onderweg dumpte hij wat kerosine in Noordzee, wat bleek, het vliegtuig mag niet landen met teveel benzine. Op de noodlandingsbaan stonden een viertal brandweerauto's met sirene aan. Toen we 'gelukkig' geland waren, om 23 uur wisten we nog niet wat er aan de hand was en mochten we er ook niet uit. Pas nadat een aantal passagiers opkwamen voor hun rechten en eisten dat we eruit mochten, wat in eerste instantie niet het geval was. De captain zei dat er een technische dienst zou komen en dat ze weer brandstof zouden tanken. en na een half uur weer verder zouden vliegen...
We zijn toen met alle passagiers (350 personen, die in de Airbus zaten) gedumpt bij een gate en moesten wachten op verdere instructies. Pas na een uur kregen we wat te drinken aangeboden, omdat iedereen toch lichtelijk in paniek en radeloos was. Het vliegtuig zou gecheckt worden, maar dat alles duurde uren.
Het grondpersoneel kon ons ook niks melden.
Om 01:00 kregen we te horen dat het vliegtuig naar een andere hal zou worden gereden om daar proef te draaien en als de test goed was gebleken dat we dan na een uur weer verder konden vliegen. Pas om 03:30 kregen we te horen dat de vlucht gecanceld was en dat we verhaal moesten gaan halen bij het reisbureau, we konden naar de arrival hal om onze baggage op te halen, die niet kwam.
We hebben in totaal 3 uur gewacht op onze bagage tot we hadden besloten om naar huis te gaan zonder bagage, dit was om half zeven 's ochtends, Het grondpersoneel was ook erg gestresst en kon ons niks vertellen, Ze waren af en toe ronduit bot, na zolang wachten werd iedereen wel geirriteerd en wilden de mensen weten waar ze aan toe waren. We zijn uiteindelijk naar huis gegaan zonder bagage, dat moeten we vandaag nog doen.
Als alternatief werd ons aangeboden een andere vlucht met hetzelfde airline (waar we totaal geen vertrouwen meer in hadden) de volgende dag om 12 uur smiddag dat zou betekenen dat we om 10:00 moeten inchecken. We hebben ervoor gekozen om niet te gaan omdat we het niet aandurfden, we waren veelte bang dat dit andere vliegtuig van Onur Air ook zo slecht was, in de Telegraaf en AD stond ook een zeer negatief artikel over de betrouwbaarheid, dit wisten we nog niet toen we onze vakantie boekten in Januari.
Een aantal passagiers hebben contact met elkaar gezocht
En hebben contact met elkaar gehouden over de verdere situatie. En er zijn een aantal die naar de pers willen stappen.
We mochten van geluk spreken dat we deze reis hebben overleefd, zelfs het cabinepersoneel was in paniek. We hebben overwogen om met de volgende vlucht mee te gaan, omdat ons werd verteld, dat als we deze vlucht niet aannamen we ons geld helemaal kwijt zouden zijn. Na deze traumatische belevenis met dit vliegtuig hebben we beslotgen dat ons leven meer waard is dan een vakantie en zo dachten er meer mensen over.
Naar onze mening heeft het reisbureau een slecht inkoopbeleid gevoerd om met deze maatschappij in zee te gaan. Een van de medewerksters heeft toegegeven dat Onur Airlines in deze drukke vakantieperiode toestellen inhuurd, waar regelmatig van alles mis mee is. Zelfs personeel van Schiphol vertelde ons dat ze zelf nooit in zo'n vliegtuig zouden stappen, Ik heb aan een aantal beveiligingsbeamte gesproken en gevraagd, wat ik moet doen, mijn vakantie laten doorgaan en 3:40 min in angst zitten op heen en terugreis of niet gaan en de kans hebben dat ik niks vergoedt krijg, maar dat ik wél blijf leven! Ik heb hun gevraagd naar hun mening en ze vertelden dat ze als ze in onze schoenen zouden staan, ze ook niet meer zullen vliegen met deze airline, Het bleek ook later achteraf dat veel personeel van Schiphol, weten dat Onur Air een hele slechte airline zijn en dat ze daar dus ook nooit mee zullen vliegen.
Mijn punt uit dit hele verhaal, is dat ik vind dat Onur Air niet meer mag vliegen. Ze zijn gewoon té gevaarlijk. Vliegen met ontbrekende bouten in de motoren en de kans is ook groot dat er kerosine lekt, waardoor de motor in brand kan gaan. Vorig jaar in juni is er een vliegtuig van Onur Air in Eelde in het gras beland naast de landingsbaan. En zelfs nadat er een goede check up is geweest op schiphol, en het vliegtuig toestemming heeft om te vliegen, gaat er een van de motoren in brand... We zijn allemaal erg blij dat we dit na kunnen vertellen, maar zullen deze ervaring ook nooit vergeten, we hebben er echt een trauma aan overgehouden.
Als we als alternatief een nederlandse airline hadden aangeboden gekregen dan waren we waarschijnlijk wel gegaan, omdat we daar meer vertrouwen in hebben. Ik vind het echt niet kunnen dat ons na zo'n traumatische ervaring weer van ons vragen om met deze airline te vliegen. Van onze reisorganisator kregen we in eerste instantie niet het telefoonnummer van onze reisverzekeraar. Deze hebben we uiteindelijk wel gekregen.
Nog een punt: Op dinsdag 3 mei zijn in totaal 3 vliegtuigen van Onur Air op schiphol vastgehouden, ze kregen geen toestemming om te vliegen. Dït was pas om 03:30 bekend. Alle passagiers van de vliegtuigen waren gestrand op schiphol, de faciliteiten snachts op schiphol was erg slecht, Er waren té weinig personeelsleden die ons op kon vangen. Het komt er dus op neer dat schiphol deze calamiteiten niet aankan.
Onze reisorganisator bood ons 1 mogelijkheid aan, de kosten van de eerste dag te vergoeden. Hier gaan we natuurlijk niet mee akkoord, we ondernemen nog meer stappen. Een van deze stappen is, dit geheel onder uw aandacht te brengen.
Denk goed na bij wie je boekt en met welke maatschappij deze organisatie vliegt, kijk ook even na of deze airline aan alle geldende eisen voldoet van de EU normen, anders krijg je na minstens meer dan 4 uur vertraging nog steeds geen geld. Onur Air voldoet niet aan deze eisen omdat deze airline niet bij de EU landen behoort.