ANVR website
Geplaatst: 04 mei 2005 20:29
Dit bericht staat inmiddels op de ANVR website: doe er uw voordeel mee!
Welke reisvoorwaarden treden in werking rondom Phuket Air?
Situatie rondom Phuket Air
Over de huidige situatie omtrent het handelen met betrekking tot Phuket Air op basis van de ANVR-voorwaarden bestaan vragen bij ANVR reisagenten en touroperators. Indien een touroperator een wijziging moet aanbrengen in de reisovereenkomst in verband met de perikelen rondom genoemde luchtvaartmaatschappij, zal hij alles in het werk stellen om dit zo goed mogelijk voor de consument, via de reisagent, te regelen en hem daarmee te behouden. De touroperator zal de consument een zo gelijkwaardig mogelijk alternatief bieden en daarmee wezenlijke wijzigingen in de overeenkomst proberen te voorkomen. Hieronder treft u de meest voorkomende vragen aan die wij hebben ontvangen. Uiteraard kunt u deze vragen ook nalezen op het ledengedeelte van www.anvr.nl.
Wat is de positie van de consument als de touroperator de reis wijzigt op een niet-wezenlijk punt (bijvoorbeeld wijziging van luchtvaartmaatschappij zonder bijbetaling)?
De consument moet deze wijziging accepteren, tenzij deze kan aantonen dat de wijziging voor hem een nadeel van meer dan geringe betekenis is (ANVR Reisvoorwaarden artikel 11 lid 5). Bij een niet-wezenlijke wijziging heeft de consument géén recht op schadevergoeding en ook géén recht op kosteloze annulering.
Wat is de positie van de consument als de touroperator de reis wijzigt op een wezenlijk punt (bijvoorbeeld wijziging van luchtvaartmaatschappij met bijbetaling)?
Als de touroperator de reisovereenkomst op een wezenlijk punt wijzigt en een alternatief aanbiedt, dan mag de consument dit afwijzen. Indien de wijziging de consument bekend is gemaakt, moet hij binnen 72 uur laten weten of hij hiermee akkoord gaat. Hij kan onder protest akkoord gaan en na afloop een klacht indienen bij de Geschillencommissie (art. 17 ANVR reisvw.)
Vanaf 10 dagen voor vertrek doet hij dit binnen 24 uur. De touroperator heeft de mogelijkheid alsnog te presteren conform de oorspronkelijke boeking (ANVR Reisvoorwaarden artikel 11).
Indien de touroperator de oorspronkelijke boeking niet kan nakomen dan ontvangt de consument zijn reissom retour.
Wat is de positie van de consument als een touroperator een vlucht annuleert en géén alternatief biedt?
De touroperator moet op basis van de ANVR Reisvoorwaarden artikel 10 lid 1 (de reisorganisator heeft het recht de overeenkomst op te zeggen wegens gewichtige omstandigheden) de consument zijn reissom retourneren.
Als de consument het vermoeden heeft (o.b.v. publiciteit) dat de reis niet overeenkomstig de boeking kan of zal worden uitgevoerd, mag deze dan al andere stappen ondernemen (b.v. kosteloos annuleren, andere reis boeken, etc.)?
Nee, zolang een touroperator niet heeft aangegeven dat een reisovereenkomst wijzigt, mag de reisagent c.q. consument ervan uitgaan dat de reis wordt uitgevoerd volgens boeking. Zodra een wijziging bij een touroperator bekend wordt, deelt hij deze binnen 72 uur mee aan de consument. Vanaf 10 dagen voor vertrek doet hij dit binnen 24 uur (ANVR Reisvoorwaarden artikel 11). De reisorganisator doet zo mogelijk een alternatief aanbod.
Is schade (b.v. meerkosten alternatief, visum, paspoort, etc.) te verhalen op een touroperator als deze de mogelijkheid biedt tot kosteloze annulering?
Voor eventuele vragen omtrent de gemaakte kosten kan de consument, via de reisagent, contact opnemen met de touroperator. De situatie hangt af van de omstandigheden van het geval; bij overmacht is de touroperator niet schadeplichtig.
Wanneer is er sprake van overmacht?
Art. 12 lid 4: Onder overmacht wordt verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich erop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.
Is er hier sprake van overmacht?
Indien de TO zich beroept op overmacht, kunt u hem om uitleg vragen.
De reisorganisator (touroperator) heeft de overeenkomst met mij als reiziger gewijzigd vanwege een overmachtsituatie (artikel 11 lid 2 en artikel 12). Hij biedt mij een alternatief aan wat duurder is. Moet ik dit duurdere alternatief accepteren?
Nee, u als reiziger hoeft het duurdere alternatief, na opgaaf van redenen, niet te accepteren. De reisorganisator zal in overleg met u de reisovereenkomst ontbinden. De reissom wordt dan terug gegeven. In het geval van overmacht is de reisorganisator (touroperator) niet aansprakelijk voor eventuele gevolgschade, die u als reiziger heeft. Deze meerkosten komen voor rekening van u als reiziger.
Geen trefwoorden
Trefwoorden overzicht
© 2005 ANVR
4-5-2005
print deze pagina
Welke reisvoorwaarden treden in werking rondom Phuket Air?
Situatie rondom Phuket Air
Over de huidige situatie omtrent het handelen met betrekking tot Phuket Air op basis van de ANVR-voorwaarden bestaan vragen bij ANVR reisagenten en touroperators. Indien een touroperator een wijziging moet aanbrengen in de reisovereenkomst in verband met de perikelen rondom genoemde luchtvaartmaatschappij, zal hij alles in het werk stellen om dit zo goed mogelijk voor de consument, via de reisagent, te regelen en hem daarmee te behouden. De touroperator zal de consument een zo gelijkwaardig mogelijk alternatief bieden en daarmee wezenlijke wijzigingen in de overeenkomst proberen te voorkomen. Hieronder treft u de meest voorkomende vragen aan die wij hebben ontvangen. Uiteraard kunt u deze vragen ook nalezen op het ledengedeelte van www.anvr.nl.
Wat is de positie van de consument als de touroperator de reis wijzigt op een niet-wezenlijk punt (bijvoorbeeld wijziging van luchtvaartmaatschappij zonder bijbetaling)?
De consument moet deze wijziging accepteren, tenzij deze kan aantonen dat de wijziging voor hem een nadeel van meer dan geringe betekenis is (ANVR Reisvoorwaarden artikel 11 lid 5). Bij een niet-wezenlijke wijziging heeft de consument géén recht op schadevergoeding en ook géén recht op kosteloze annulering.
Wat is de positie van de consument als de touroperator de reis wijzigt op een wezenlijk punt (bijvoorbeeld wijziging van luchtvaartmaatschappij met bijbetaling)?
Als de touroperator de reisovereenkomst op een wezenlijk punt wijzigt en een alternatief aanbiedt, dan mag de consument dit afwijzen. Indien de wijziging de consument bekend is gemaakt, moet hij binnen 72 uur laten weten of hij hiermee akkoord gaat. Hij kan onder protest akkoord gaan en na afloop een klacht indienen bij de Geschillencommissie (art. 17 ANVR reisvw.)
Vanaf 10 dagen voor vertrek doet hij dit binnen 24 uur. De touroperator heeft de mogelijkheid alsnog te presteren conform de oorspronkelijke boeking (ANVR Reisvoorwaarden artikel 11).
Indien de touroperator de oorspronkelijke boeking niet kan nakomen dan ontvangt de consument zijn reissom retour.
Wat is de positie van de consument als een touroperator een vlucht annuleert en géén alternatief biedt?
De touroperator moet op basis van de ANVR Reisvoorwaarden artikel 10 lid 1 (de reisorganisator heeft het recht de overeenkomst op te zeggen wegens gewichtige omstandigheden) de consument zijn reissom retourneren.
Als de consument het vermoeden heeft (o.b.v. publiciteit) dat de reis niet overeenkomstig de boeking kan of zal worden uitgevoerd, mag deze dan al andere stappen ondernemen (b.v. kosteloos annuleren, andere reis boeken, etc.)?
Nee, zolang een touroperator niet heeft aangegeven dat een reisovereenkomst wijzigt, mag de reisagent c.q. consument ervan uitgaan dat de reis wordt uitgevoerd volgens boeking. Zodra een wijziging bij een touroperator bekend wordt, deelt hij deze binnen 72 uur mee aan de consument. Vanaf 10 dagen voor vertrek doet hij dit binnen 24 uur (ANVR Reisvoorwaarden artikel 11). De reisorganisator doet zo mogelijk een alternatief aanbod.
Is schade (b.v. meerkosten alternatief, visum, paspoort, etc.) te verhalen op een touroperator als deze de mogelijkheid biedt tot kosteloze annulering?
Voor eventuele vragen omtrent de gemaakte kosten kan de consument, via de reisagent, contact opnemen met de touroperator. De situatie hangt af van de omstandigheden van het geval; bij overmacht is de touroperator niet schadeplichtig.
Wanneer is er sprake van overmacht?
Art. 12 lid 4: Onder overmacht wordt verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich erop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.
Is er hier sprake van overmacht?
Indien de TO zich beroept op overmacht, kunt u hem om uitleg vragen.
De reisorganisator (touroperator) heeft de overeenkomst met mij als reiziger gewijzigd vanwege een overmachtsituatie (artikel 11 lid 2 en artikel 12). Hij biedt mij een alternatief aan wat duurder is. Moet ik dit duurdere alternatief accepteren?
Nee, u als reiziger hoeft het duurdere alternatief, na opgaaf van redenen, niet te accepteren. De reisorganisator zal in overleg met u de reisovereenkomst ontbinden. De reissom wordt dan terug gegeven. In het geval van overmacht is de reisorganisator (touroperator) niet aansprakelijk voor eventuele gevolgschade, die u als reiziger heeft. Deze meerkosten komen voor rekening van u als reiziger.
Geen trefwoorden
Trefwoorden overzicht
© 2005 ANVR
4-5-2005
print deze pagina