LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] giro 555
giro 555
Met verbazing heb ik zojuist de uitzending over de besteding van het ingezamelde geld voor de tsunamislachtoffers gezien.Ik had zoals velen een bedrag overgemaakt met de hoop dat hiermee de overlevenden geholpen zouden worden maar niets blijkt minder waar.
Waar in thailand aales snel is herbouwd en ik betwijfel of dat met europees geld is gebeurt, is het in sri lanka nog een puinhoop.
Waar is al dat geld gebleven?????
De organisaties die aan het wword kwamen wisten het antwoord ook niet Schande!!!!!
Als deze rijke organisaties niet snel met een bevredigend antwoord komen doneer ik nooit meer aan welke organisatie dan ook!!!
Waar in thailand aales snel is herbouwd en ik betwijfel of dat met europees geld is gebeurt, is het in sri lanka nog een puinhoop.
Waar is al dat geld gebleven?????
De organisaties die aan het wword kwamen wisten het antwoord ook niet Schande!!!!!
Als deze rijke organisaties niet snel met een bevredigend antwoord komen doneer ik nooit meer aan welke organisatie dan ook!!!
Re: giro 555
Mocht het zijn dat er opnieuw mensen rijk willen / kunnen worden door
het gestortte geld voor Tsunami slachtoffers -giro 555- wil ik mijn donatie terug !
Hoe krijg ik dat voorelkaar??
Waar is het miljoenen-geld uit NL en dat van de andere landen uit de gehele wereld? Wie houdt daar toezicht op ? Onze NL regering heeft ook geld gegeven, houden zij geen toezicht??
Ik voel mijn vertrouwen in "goede doelen" in een grote golf verdwijnen.
Je kan de oplichters niet dwingen de waarheid te zeggen maar je kan ze dwingen steeds driester te laten liegen zodat heel de wereld kan
zien / horen hoe ze hun inkomen ? in de luie stoel veiligstellen.
het gestortte geld voor Tsunami slachtoffers -giro 555- wil ik mijn donatie terug !
Hoe krijg ik dat voorelkaar??
Waar is het miljoenen-geld uit NL en dat van de andere landen uit de gehele wereld? Wie houdt daar toezicht op ? Onze NL regering heeft ook geld gegeven, houden zij geen toezicht??
Ik voel mijn vertrouwen in "goede doelen" in een grote golf verdwijnen.
Je kan de oplichters niet dwingen de waarheid te zeggen maar je kan ze dwingen steeds driester te laten liegen zodat heel de wereld kan
zien / horen hoe ze hun inkomen ? in de luie stoel veiligstellen.
Heel jammer dat met dit soort sensatie journalistiek het goede werk van al die organisaties zo in een slecht daglicht wordt gezet. Naast alle onwaarheden die in de uitzending worden gemeld, worden er wel leuk nog een paar andere projecten van andere mensen aangeprezen. Wie zijn dat dan wel? En doen die het dan wel goed? Is dat soms een van de bronnen die vertelde dat er niets gebeurd? Misschien niet helemaal objectief...
Maar goed, ik ben ook niet objectief want ik heb Radar altijd al een slecht programma gevonden.
Maar goed, ik ben ook niet objectief want ik heb Radar altijd al een slecht programma gevonden.
Zouden mensen het nu eindelijk inzien: veel geld wordt gewoon op de bank gehouden. Flink mee gespeculeerd en belegd. Wat er na de torenhoge salarissen nog overblijft wordt dan nog aan de strijkstokken in het buitenland aangeboden.
Omdat ik het wist heb ik een klein beetje gegeven aan het weeshuis.
Ook omdat ik het gewoon niet kon missen,heb een uitkering.
Was er al bang voor dat ze met je geld weer rare dingen gaan doen.
Vind het jammer dat goede doelen WEER het vertrouwen heeft geschonden van de goedwillende medemens.
Misschien voor de goede doelen een punt om hier eens over na te denken.
Ook omdat ik het gewoon niet kon missen,heb een uitkering.
Was er al bang voor dat ze met je geld weer rare dingen gaan doen.
Vind het jammer dat goede doelen WEER het vertrouwen heeft geschonden van de goedwillende medemens.
Misschien voor de goede doelen een punt om hier eens over na te denken.
Ik geef al jaren geen geld aan de "goede doelen" En na het zien van Radar is mijn besluit om niet te geven weer gesterkt
Zou deze test niet uitgebreid kunnen worden naar ALLE hulporganisaties.
Wordt het geen tijd voor een avondvullend programma waarin alle "goede doelen" Uitleg en bewijs komen geven wat er met het geld van de gulle gevers is gebeurd?
Tijdens deze uitzendingen kunnen dan de onbekende en bekende Nederlanders en de bedrijven die geld hebben gegeven reageren.
Kom TROS kom met de "GROTE VERANTWOORDINGS SHOW" en jullie gaan qua kijkcijfers heel hoog staan.
Lijkt mij een interessant programma en de kijkers en gevers zullen denk ik versteld staan van de slechte besteding van het gegeven geld.
De meeste goede doelen zijn immers multinationals geworden die allen maar willen scoren en waar aan de top de veelverdieners de dienst uitmaken en onderaan goedgelovige vrijwilligers keihard werken.
TIP: Wordt u ook op straat door personen aangesproken die u vragen lid te worden van b.v. Aidsfonds, Greenpeace of andere instellingen moet u eens vragen of deze personen zelf lid zijn van de organisatie waar zij op dat moment voor werven.
Meesstel zijn zij dat niet en zijn het gewoon uitzendkrachten die per uur betaald krijgen dus het is voor hun gewoon een uitzendklusje.
Ikzelf ben nergens lid van en geef NOOIT aan goede doelen en tot op heden geen enkele spijt of schuldgevoel, integendeel mijn standpunt wordt keer op keer weer verstekt !!!
Tijdens deze uitzendingen kunnen dan de onbekende en bekende Nederlanders en de bedrijven die geld hebben gegeven reageren.
Kom TROS kom met de "GROTE VERANTWOORDINGS SHOW" en jullie gaan qua kijkcijfers heel hoog staan.
Lijkt mij een interessant programma en de kijkers en gevers zullen denk ik versteld staan van de slechte besteding van het gegeven geld.
De meeste goede doelen zijn immers multinationals geworden die allen maar willen scoren en waar aan de top de veelverdieners de dienst uitmaken en onderaan goedgelovige vrijwilligers keihard werken.
TIP: Wordt u ook op straat door personen aangesproken die u vragen lid te worden van b.v. Aidsfonds, Greenpeace of andere instellingen moet u eens vragen of deze personen zelf lid zijn van de organisatie waar zij op dat moment voor werven.
Meesstel zijn zij dat niet en zijn het gewoon uitzendkrachten die per uur betaald krijgen dus het is voor hun gewoon een uitzendklusje.
Ikzelf ben nergens lid van en geef NOOIT aan goede doelen en tot op heden geen enkele spijt of schuldgevoel, integendeel mijn standpunt wordt keer op keer weer verstekt !!!
Gisteravond heb ik mij zitten verbazen over de raportage van radar. Ik ben in februari een maand lang op bezoek geweest bij een vriendin die al 20 in Sri Lanka woont. Ik ben ook in de getroffen gebieden geweest en ik heb me verbaasd over de hoeveelheid organisaties die tenten hadden opgezet en DUS hulp leverden. Het rode kruis wordt in het programma ter verantwoording geroepen, mede omdat het tenten zou leveren waarin het veel te warm wordt in het tropische klimaat. Dit is niet eerlijk, er is inderdaad bijna niet te leven in deze tenten, maar wat zijn de alternatieven? Op dit moment kunnen er nog geen permanente huizen gebouwd worden, omdat de plaatsen hiervoor nog aangewezen moeten worden door de regering. Anders worden de huizen zonder pardon weer afgebroken. Moet daar het geld naartoe gaan? Mensen verwachten dat er in die landen zomaar vanalles weer opgebouwd kan worden, maar hier in Enschede is er ook nog een groot leeg terrein waar ooit een vuurwerkfabriek stond en nog steeds niets gebouwd is!
Gisteren was ik werkelijk verbijsterd na de uitzending over giro 555 betreft de Tsunami slachtoffers, en boos!
Ik heb zelf in Afrika en Azie gewerkt voor en met kleine lokale organisaties. Dat Westerse grote organisaties nog steeds niet inzien dat ze juist met de lokale mensen en instanties moeten samen werken dat snap ik niet. Wie zijn wij om te bedenken wat ze daar nodig hebben, ze zijn daar niet achterlijk ofzo, dat weten ze heel goed zelf.
Geen wonder dat zoveel dure projecten mislukken als je niet eerst samen met lokale mensen en instanties gaat bekijken wat er nou eigenlijk nodig is en hoe dit past bij de lokale manier van leven.
Schandalig gewoon, Terre des Homme, Rode Kruis en Cordaid moeten zich diep schamen. Hoezo heeft Cordaid geen missers begaan? Hebben ze dat aan de lokale bevolking gevraagd? Wie meet dit en wat wordt er gemeten? Cordaid zelf!
Er zou een inspectie moeten komen die dit soort dingen controleert, gezien vanuit de doelgroep in het betreffende land
Ik heb zelf in Afrika en Azie gewerkt voor en met kleine lokale organisaties. Dat Westerse grote organisaties nog steeds niet inzien dat ze juist met de lokale mensen en instanties moeten samen werken dat snap ik niet. Wie zijn wij om te bedenken wat ze daar nodig hebben, ze zijn daar niet achterlijk ofzo, dat weten ze heel goed zelf.
Geen wonder dat zoveel dure projecten mislukken als je niet eerst samen met lokale mensen en instanties gaat bekijken wat er nou eigenlijk nodig is en hoe dit past bij de lokale manier van leven.
Schandalig gewoon, Terre des Homme, Rode Kruis en Cordaid moeten zich diep schamen. Hoezo heeft Cordaid geen missers begaan? Hebben ze dat aan de lokale bevolking gevraagd? Wie meet dit en wat wordt er gemeten? Cordaid zelf!
Er zou een inspectie moeten komen die dit soort dingen controleert, gezien vanuit de doelgroep in het betreffende land
Ik geef nooit aan goede doelen, maar voor Tsunami slachtoffer heb ik 50e gegeven van mijn uitkering. Dat heb ik gedaan voor die histerie rondom geld-inzameling. Ik voel me eerlijk gezegd wel een beetje opgelicht, maar ik hoop nog steeds dat dat geld nuttig bested zal worden...maar ja..wie weet!
Het is wat wrang om nu zo teleurgesteld te zijn over de besteding van het 555 geld. Zelfs een kind had al op 10 januari kunnen zien aankomen dat het fout zou gaan.
Geen enkel 3e wereld land, laat staan een land in oorlog getroffen door een natuurramp, kan zo'n hoeveelheid geld aan. Geen enkel land kan zoveel over elkaar heen buitelende buitenlandse "hulp"organisaties aan.
Hulde aan Artsen zonder Grenzen, die als enige durfde te zeggen.... het is genoeg. Dit in tegenstelling tot de graaiende clubs die samen SHO uitmaken.
Het wordt tijd dat onafhankelijke derden de SHO eens evalueren!
Geen enkel 3e wereld land, laat staan een land in oorlog getroffen door een natuurramp, kan zo'n hoeveelheid geld aan. Geen enkel land kan zoveel over elkaar heen buitelende buitenlandse "hulp"organisaties aan.
Hulde aan Artsen zonder Grenzen, die als enige durfde te zeggen.... het is genoeg. Dit in tegenstelling tot de graaiende clubs die samen SHO uitmaken.
Het wordt tijd dat onafhankelijke derden de SHO eens evalueren!
Ik ben hier niet teleurgesteld over, had het wel verwacht...
Maar...het is wel schokkend om dan de bewijzen te zien dat het geld gewoon niet efficiënt besteed wordt...
Ik geef om deze reden ook nooit aan goede doelen, behalve die waarvan ik WEET dat het geld ook aankomt waar je het naartoe wilt sturen.
Maar...het is wel schokkend om dan de bewijzen te zien dat het geld gewoon niet efficiënt besteed wordt...
Ik geef om deze reden ook nooit aan goede doelen, behalve die waarvan ik WEET dat het geld ook aankomt waar je het naartoe wilt sturen.
Na het zien van de uitzending wist ik het zeker!!! Het zijn allemaal zakken vullers behalve NOVIB deze was positief te zien in de uitzending.
Als dit miljoenen bedrag al niet besteed wordt waar het voor bedoeld is, wat is er dan gebeurt met het geld voor de aardbeving in Turkije, het geld voor de vuurwerk ramp in Enschede?!
Zoals altijd die bobo's denken alleen aan hun eigen zak en het geld dat ze krijgen is voor hun en niet voor de mensen die het hard nodig hebben!!!!! Daarom heb ik geen geld gestort omdat ik nooit wat terug heb gezien van andere projecten die voorheen gehouden werden. Zoals boven genoemde!! Hoe we de volgende keer deze of andere mensen kunnen helpen dat weet ik niet! Maar stort maar niks meer op die TV Giro-rekeningen of op die van het Rode Kruis, Terre des Hommes. Je ziet het geld word niet gebruikt, alleen voor hun eigen ZAK!!!!
Gr. Denny
Als dit miljoenen bedrag al niet besteed wordt waar het voor bedoeld is, wat is er dan gebeurt met het geld voor de aardbeving in Turkije, het geld voor de vuurwerk ramp in Enschede?!
Zoals altijd die bobo's denken alleen aan hun eigen zak en het geld dat ze krijgen is voor hun en niet voor de mensen die het hard nodig hebben!!!!! Daarom heb ik geen geld gestort omdat ik nooit wat terug heb gezien van andere projecten die voorheen gehouden werden. Zoals boven genoemde!! Hoe we de volgende keer deze of andere mensen kunnen helpen dat weet ik niet! Maar stort maar niks meer op die TV Giro-rekeningen of op die van het Rode Kruis, Terre des Hommes. Je ziet het geld word niet gebruikt, alleen voor hun eigen ZAK!!!!
Gr. Denny
Iedereen maakt zich nu druk om wat er allemaal niet is gebeurd met het geld. Er is helemaal niets in de uitzending geweest van wat er wel gebeurd is met het geld, of wat er nog gedaan moet worden. Al het geld is nog echt niet uitgegeven hoor! Laat daar eens een uitzending over komen! Bovendien heeft het rode kruis nu een 5 jarenplan opgesteld over hoe de getroffen gebieden in die tijd het beste geholpen kunnen worden. Ik vind dat radar een erg eenzijdige reportage heeft laten zien, die reacties als hierboven in de hand werkt.
Radar legt de vinger op de zere wonde. Van de 200 miljoen is in de eerste drie maand maar liefst ruim 60 miljoen uitgegeven. SHO maakt dat zelf in haar rapport van februari bekend!
Iedereen kan op z'n vingers natellen dat het onmogelijk is om in 2 jaar dat land weer op te bouwen. Geen wonder dat SHO dan ook de termijn naar 3 jaar heeft opgerekt. Als nu het Rode Kruis al met een termijn van 5 jaar komt, geeft dit des te meer aan dat SHO totaal niet op haar taak is voorbereid.
Alleen...... waar komt het geld voor 5 jaar vandaan, als 1/3 al in de eerste 3 maand is uitgegeven??!!
Terecht lees ik dat het tijd wordt om te zien wat er WEL gebeurd is. Jammer dat sommige organisaties die miljoenen hebben verslonden, dit nog steeds niet kunnen!
Wordt het niet de hoogste tijd dat de bezem door SHO gaat??
Wordt het geen tijd dat arrogantt edirekteuren het veld ruimen??
Wordt het niet de hoogste tijd dat SHO's reaktie op Radar (www.giro555.nl) aandacht krijgt? Zelden zoveel arrogantie in 3 zinnen gelezen!
Iedereen kan op z'n vingers natellen dat het onmogelijk is om in 2 jaar dat land weer op te bouwen. Geen wonder dat SHO dan ook de termijn naar 3 jaar heeft opgerekt. Als nu het Rode Kruis al met een termijn van 5 jaar komt, geeft dit des te meer aan dat SHO totaal niet op haar taak is voorbereid.
Alleen...... waar komt het geld voor 5 jaar vandaan, als 1/3 al in de eerste 3 maand is uitgegeven??!!
Terecht lees ik dat het tijd wordt om te zien wat er WEL gebeurd is. Jammer dat sommige organisaties die miljoenen hebben verslonden, dit nog steeds niet kunnen!
Wordt het niet de hoogste tijd dat de bezem door SHO gaat??
Wordt het geen tijd dat arrogantt edirekteuren het veld ruimen??
Wordt het niet de hoogste tijd dat SHO's reaktie op Radar (www.giro555.nl) aandacht krijgt? Zelden zoveel arrogantie in 3 zinnen gelezen!
Ondanks de uitzending ben ik van mening, dat we toch moeten doneren, teneinde die stakkers zoveel mogelijk te helpen.
Voorst zouden we ook programma's als Radar moeten steunen om alert te blijven op misstanden, die nu eenmaal voorkomen waar mensen
de verleiding niet kunnen weerstaan om misbruik te maken.
Aan de schandpaal met hen!
En desondanks de noodlijdenden blijven steunen!
Voorst zouden we ook programma's als Radar moeten steunen om alert te blijven op misstanden, die nu eenmaal voorkomen waar mensen
de verleiding niet kunnen weerstaan om misbruik te maken.
Aan de schandpaal met hen!
En desondanks de noodlijdenden blijven steunen!
Your program is not the only one wondering what happened to the money. This link refers to a report from Indonesia:-
http://www.thestandard.com.hk/stdn/std/ ... 0Wd02.html
It is time that the UN got it's game together and starts to co-ordinate thing on a world basis.
http://www.thestandard.com.hk/stdn/std/ ... 0Wd02.html
It is time that the UN got it's game together and starts to co-ordinate thing on a world basis.
We kunnen het beste met z'n allen een paar X rustig ademhalen, voordat we met modder beginnen te gooien. Het idee om een programma te wijden aan wat er met het gedoneerde geld gebeurd is en nog moet gebeuren, is een uitstekend idee. Alle voor en tegens van doneren moeten dan aan bod komen en daarbij nog veel voorlichting over de richtlijnen/kader (vaak wettelijk vastgelegd) waarin de organisaties hun werk moeten doen, is hierbij een waardevolle aanvulling. Deze terugkoppeling (ook 'n fiancieel jaarverslag) gebeurt bij kleine hulporganisaties waar wij aan doneren sowieso al, middels nieuwsbrieven.