Open brief aan minister Brinkhorst
Geplaatst: 17 mei 2005 21:00
Excellentie,
Graag wil ik u wijzen op een maatschappelijk probleem waar ik en vele Nederlanders met mij veel hinder van ondervinden. Het gaat hier om telefonische colportage.
Tegen deze manier van agressieve reclame kan de consument zich niet beschermen. De brievenbus aan de voordeur is te beschermen met een NEE-stikker, voor internet zijn diverse programma’s beschikbaar die ongewenste advertenties filteren, op televisie kan even een andere zender worden opgezet, maar voor de telefoon is geen bescherming. Met een eenvoudig "nee, geen belangstelling" nemen de mensen aan de andere kant van de lijn geen genoegen. Er zijn ook verkopers die wraak nemen voor een mislukte verkoop en nog vele malen terugbellen, dit weet ik omdat ik iemand ken die op een callcentre gewerkt heeft.
Het zijn altijd hetzelfde soort aanbiedingen. Kranten, sociale verzekeringen, stroomleveranciers en hypotheken. Ik en mensen die ik over dit onderwerp spreek zeggen ook altijd tegen de colporteurs: "ik lees geen kranten" , "mijn werkgever heeft een collectieve regeling", "ik ben tevreden over mijn huidige aanbieder" en "ik woon in een huurhuis". Toch heeft dat minder dan een week effect, na een week proberen ze je gewoon weer een hypotheek aan te smeren.
Ik begrijp dat het moeilijk is om deze manier van adverteren geheel te verbieden, maar een aantal regels kan het makkelijker maken voor de consument zich te beschermen.
* Verbod op anoniem bellen (via *31). In sommige landen bestaat dit al. Met een verbod kunnen mensen een blacklist aanleggen van telefoonnummers die ze verkiezen niet op te nemen. Dit verbod kan ook helpen tegen criminaliteit. In de toekomst zou dit nog kunnen worden uitgebreid met een verbod op het kopen van een prepaid simkaart zonder legitimatie.
* Alle gesprekken moeten geheel worden opgenomen, deze gegevens moeten een maand bewaard worden, zodat tegen de verkoper die over de schreef gaat disciplinaire maatregelen kunnen worden genomen. Nu is het nog zo dat er pas wordt opgenomen op het moment dat de consument in zee gaat met de verkoper.
* De verkoper moet verplicht worden zich met voor- en achternaam te melden. Nu melden ze zich alleen met een voornaam.
* Geen rechtsgeldigheid voor een telefoongesprek. De koop moet alsnog schriftelijk worden bevestigd.
Vriendelijke groeten, S. Beerenburgh, namens heel veel Nederlanders.
Graag wil ik u wijzen op een maatschappelijk probleem waar ik en vele Nederlanders met mij veel hinder van ondervinden. Het gaat hier om telefonische colportage.
Tegen deze manier van agressieve reclame kan de consument zich niet beschermen. De brievenbus aan de voordeur is te beschermen met een NEE-stikker, voor internet zijn diverse programma’s beschikbaar die ongewenste advertenties filteren, op televisie kan even een andere zender worden opgezet, maar voor de telefoon is geen bescherming. Met een eenvoudig "nee, geen belangstelling" nemen de mensen aan de andere kant van de lijn geen genoegen. Er zijn ook verkopers die wraak nemen voor een mislukte verkoop en nog vele malen terugbellen, dit weet ik omdat ik iemand ken die op een callcentre gewerkt heeft.
Het zijn altijd hetzelfde soort aanbiedingen. Kranten, sociale verzekeringen, stroomleveranciers en hypotheken. Ik en mensen die ik over dit onderwerp spreek zeggen ook altijd tegen de colporteurs: "ik lees geen kranten" , "mijn werkgever heeft een collectieve regeling", "ik ben tevreden over mijn huidige aanbieder" en "ik woon in een huurhuis". Toch heeft dat minder dan een week effect, na een week proberen ze je gewoon weer een hypotheek aan te smeren.
Ik begrijp dat het moeilijk is om deze manier van adverteren geheel te verbieden, maar een aantal regels kan het makkelijker maken voor de consument zich te beschermen.
* Verbod op anoniem bellen (via *31). In sommige landen bestaat dit al. Met een verbod kunnen mensen een blacklist aanleggen van telefoonnummers die ze verkiezen niet op te nemen. Dit verbod kan ook helpen tegen criminaliteit. In de toekomst zou dit nog kunnen worden uitgebreid met een verbod op het kopen van een prepaid simkaart zonder legitimatie.
* Alle gesprekken moeten geheel worden opgenomen, deze gegevens moeten een maand bewaard worden, zodat tegen de verkoper die over de schreef gaat disciplinaire maatregelen kunnen worden genomen. Nu is het nog zo dat er pas wordt opgenomen op het moment dat de consument in zee gaat met de verkoper.
* De verkoper moet verplicht worden zich met voor- en achternaam te melden. Nu melden ze zich alleen met een voornaam.
* Geen rechtsgeldigheid voor een telefoongesprek. De koop moet alsnog schriftelijk worden bevestigd.
Vriendelijke groeten, S. Beerenburgh, namens heel veel Nederlanders.