LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] koersenvraag korting kado voor slimmerikken Maarten of Joop

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
harrie

koersenvraag korting kado voor slimmerikken Maarten of Joop

Ongelezen bericht door harrie »

Hallo,

Ik heb een vraag over korting kado.
Vandaag heb ik naar legio lease gebeld om te vragen wat het kost om mijn contract af te kopen.
Het loopt in juni 2003 3 jaar en de totale looptijd is 10 jaar.
Dus ik zou nog 7 jaar iedere maand 230 euro in moeten leggen zij de man, dit is dus 19320 euro (alleen rente is dit)
Kap ik er nu mee dan krijg ik 50% korting op de rente die over de resterende jaren.
Als ik het nu af wil kopen moest ik 18000 euro bijbetalen.
Daar wordt ik niet zo vrolijk van want ik heb ook al 16000 gulden in 1 keer betaald voor de eerste 3 jaar.
De aandelen die ze voor mij gekocht hebben zijn van:
90x ahold 30.49 euro p/s
45x ing 66.44 euro p/s (zijn gesplitst in 90x33.22)
45x kon.olie 66.11 p/s
45x unilever 53.92 p/s
En zijn gekocht op 22-06-2000
Nu is mijn vraag, kun jij mij raad geven over de kans dat de aandelen weer meer waard worden en misschien de kosten over bijvoorbeeld 3 of 4 jaar minder zullen zijn om er uit te stappen.
Of denk jij dat de aandelen toch niet zoveel zullen/kunnen stijgen dat het misschien beter is om er nu mee te stoppen.
Ik weet me geen goede raad.
Nog een vraag is de rente die je moet betalen 13.1% effectief aftrekbaar van de belasting ?

BVD Harrie

Jean

Re: koersenvraag korting kado voor slimmerikken Maarten of Joop

Ongelezen bericht door Jean »

Heb die dingen als adv van SS soms geadviseerd en verkocht.
De bedoeling was dat als in de eerste 3 jaar het gemiddelde rendement meer dan 6,2% was de inleg van jaar 4 tot en met jaar 10 nihil zou zijn. Helaas is dit niet het geval.

Waarom zou je nu afkopen? Je hebt nog 7 jaar te gaan met een redelijke kans op herstel.

De rente is sinds 01-01-2001 NIET meer aftrekbaar.

Aanvullig krijg je wel van Maarten!

Maarten

Ongelezen bericht door Maarten »

Gênant om op zo'n topic-titel te reageren. Niet weer doen hoor Harrie.

Even over de cijfers die je noemt. De aankoopkoersen kloppen (althans vallen in het bereik hoog/laag van de koersen van 22-06-2000). De aankoopwaarde van je aandelen is EUR 11.135,25. Dit bedrag zou de schuld moeten zijn.
Je zegt dat de maandbetaling EUR 230,- wordt. Dit zou een rentepercentage betekenen van (12 * 230)/11.135.25 * 100% =
24,79%. De maandbetaling van 230 EUR klopt dus niet. Het zal wel NFL 230 zijn? Dan zou het rentepercentage nl. 11,25% zijn. Dit stemt nog steeds niet overeen met het effectieve percentage van 13,1% dat je noemt maar dat kan veroorzaakt worden doordat de schuld mogelijk iets groter is omdat er betaald is voor het kortingskadosysteem. (Ik ken dit systeem n.l. niet maar ik vermoed dat er callopties zijn meegefinancierd).

Kun je deze cijfers even controleren en aangeven hoe het zit met die maandtermijn ad EUR 230? Dan kijk ik er verder naar.

Ik ben geen slimmerik maar wel slim genoeg om geen uitspraken te doen over de winstkansen van de aandelen.
Ik kan wel een break-even analyse maken, kost 500 EUR (nee hoor geintje). Maar daarvoor moet ik eerst de juiste info hebben.

De rente is niet fiscaal aftrekbaar. De schuld kan wel het je vermogen in box 3 verminderen maar dat is minder interessant dan aftrekbaarheid van de rente.

groet Maarten

mark

Ongelezen bericht door mark »

harrie,

ah,unie,olie en ing
tja,ik zou het aanhouden,koersen en bijhorende k/w's van die ondernemingen staan echt laag nu,sentiment is gewoon uiterst bearish,
bovendien,zijn het solide ondernemingen,met een fors dividentrendement,

zeker een ing en ah zie ik ,mocht het sentiment omslaan weer aantrekken,
kijk,lager kan het echt wel,maar potentie omhoog is op dit nivo groter

Maarten

Daar heeft Mark gelijk in. Unielever staat overigens op winst in dit contract.

JoopB

Ongelezen bericht door JoopB »

Beste Harry,
Ik zou me nog geen zorgen maken hoor. De huidige beurssituatie is echt niet de nieuwe toekomst, Ge weet 't, na 7 vette jaren......
ING staat nu erg laag, die stijgt heus wel weer. Ahold is wel wat duur gekocht, dat zal iets moeilijker worden. Olie hebben we altijd nodig. Nee, nu afkopen kost geld terwijl het voor jou nog heel leuk uit zou kunnen pakken. Geloof me, de aandelen zitten in een dip, kan nog naar beneden gaan als amerika in irak gaat klooien, maar dit blijft echt niet zo omdat men de handel in aandelen graag levend wil houden. Maarten cijfert lekker, daar hoef ik niets aan te doen.
Groet,
Joop
PS, Graag niet op naam vragen stellen en anders op e-mailadres. Ik ben ook maar een leek hoor!

Riet

Ongelezen bericht door Riet »

Beste Harrie, Volgens mij kun je ten alle tijde beter stoppen na 3 jaar. Want een koerswint van 19230 ( en dan nog de vooruitbetaalde rente kan gewoonweg niet!!!). En dan eventueel de restschuld(of misschien heel weinig winst)Stoppen en 18000 €uro betalen is de beste oplossing.

Ik zit in hetzelfde schuitje en wil nog een paar maanden aanzien wat de koersen doen maar 7 jaar zoveel rente betalen is gewoon geld weggooien.Succes

Jean

Ongelezen bericht door Jean »

Ik zou helemaal niets meer doen met je geld.....stop het in een sok, heb je helemaal geen ergenis meer! ;=)) (behalve in de zenuwen zitten dat je huis niet afbrand).

JoopB

Ongelezen bericht door JoopB »

Jean,
Maar een beetje kluis kan toch al gauw een uurtje tegen 1200 graden celcius? Het is ook wel een leuk idee, kan je er af en toe naar kijken, ZIE je eens wat van je geld!
Hé Jean, fijn weekend hé
Groet
Joop

Harrie

Ongelezen bericht door Harrie »

Sorry Maarten ik had 2 contracten en heb alles bij elkaar geteld behalve de aantal aandelen niet vandaar dat dit niet klopt, die 230 euro in de maand is ook voor de 2 contracten.

Harrie

Jongens allemaal bedankt voor jullie reactie,
hier voel ik me al een stuk beter bij

Harrie

Maar Riet, je kan toch ook over 3 jaar stoppen ?

Bart

Ongelezen bericht door Bart »

Hallo,
Ik wilde even reageren betreft de kosten om het contract nog 7 jaar door te laten lopen of te stoppen. Ik heb overigens een profit effect, maar dat is volgens mij bijna het zelfde.

Ik heb dezelfde aandelen als Harrie en heb voor mezelf ook even een berekening gemaakt.

mijn aankoopbedrag is 13262 euro. in aandelen
dit komt op een maandbedrag van 137 euro.
Dus na 3 jaar heb ik 4933 euro betaald.
Indien ik dan stop moet ik met de huidige koers van 7765 euro bijbetalen het bedrag 13262-7765 = 5497 euro. aan koersverlies. daarbij komt dan de 50 % van de nog komende maandbedragen is 12*7*137 * 0.50 = 5755 euro. Dit is een totaal verlies van 16.185 euro.
en ik moet terplekke bijbetalen het bedrag van 11252 euro.

Door het koersverlies krijg ik geen korting over de maandbedragen de komende 7 jaar.

Dus als ik het nog 7 jaar laat doorlopen en de koers heeft de oorspronkelijke waarde bij aankoop heb ik nog een verlies van 16445 euro. Namelijk mijn betalingen van 137 euro voor 10 Jaar.

Stel dat de koers na 10 jaar verdubbeld is ook dan heb ik nog een verlies van 26523-13262 = 13262 - 16445 = 3183 Euro

Dus mijn inziens harrie kan je het beste nu stoppen en je verlies in een keer te nemen dan heb je minder verlies dan je het nog 7 jaar laat doorlopen en al die jaren het geld moet missen en dan nog de kans hebt dat je bij moet betalen.

Ik kan me voorstellen dat bovenstaand verhaal een beetje warrig is, maar volgens mij is de berekening juist.

Jean mischien kan je het voor mij narekenen gezien je verleden bij ss.

Het probleem van mij is dus nu doordat ik geen korting krijg op mijn maandbedrag ik er volgens mij nooit meer zonder verlies vanaf kan komen.

ik heb berekend dat de koers van mijn aandelenpakket richting de 30.000 euro moet gaan wil ik er zonder verlies van afkomen. na 10 jaar.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten Bart

Harrie

Hallo,

Zo zit ik er ook mee ja,ik vraag mij af of het wel mogelijk is dat de beurs zo ver stijgt dat de kosten minder worden mogelijk is.
Hier heb ik ook mijn twijfels over, maar ja ik snap er ook niet veel van.
Ik snap ook niet dat ik hierin getrapt ben want als ik kijk wat ik kwijt ben aan totale rente die is 61000 gulden voor 10 jaar.
Dit is nog 11000 gulden meer als de 50000 gulden die de aandelen toen hebben gekost, ik had veel beter zelf aandelen kunnen kopen dat was altijd goedkoper geweest.
Maar ja hoe ze mij dat contract uitgelegt hebben leek het me wel gunstig, maar dit zal wel bij de meeste gevallen zo gegaan zijn want anders kunnen hier nooit 53000 mensen aan mee gedaan hebben.
Ik vind het erg om dit moeilijk verdiende geld kwijt te raken, maar ik vind het nog veel erger op de manier waarop.
Weet ook iemand indien de koersen de komende jaren stijgen of de inleg ook minder word of blijft die gewoon gelijk?
En als we nu dit contract afkopen en de stichting leaseverlies wint de rechtzaak, krijgen we dan alsnog ons geld terug of is dit niet meer geldig voor afgekochte kontracten?

bvd Harrie

Pieter

Ongelezen bericht door Pieter »

Harry,

Ik weet niet wat voor een soort contract je hebt.
In de voorwaarden staat het wel "omschreven" hoe het zit.
Met nadruk op "omschreven".

Het lijkt mij sterk dat de inleg daalt bij koersdaling.

Onderteken alle voorstellen etc onder voorbehoud en protest. Op die manier doe je geen afstand van je rechten.
Zie ook website www.leasverlies.nl

Mvg Pieter

Maarten

Bart, bekijk het eens van deze kant:

Verlies na drie jaar:
betaalde rente eerste 3 jaar = 4932
betaalde boeterente = 5755
Koersverlies = 5497
Totaal verlies = 16.814

Verlies na 10 jaar:
rente over 10 jaar = 16440
koersverlies = 5497
Totaal verlies = 21937

Verschil 21937 - 16814 = 5123

Dus als je aandelen in die 7 jaar met 5123 stijgen dan speel je quitte met de situatie na drie jaar stoppen.
Je aandelen moeten dus groeien van 7765 (huidige waarde) naar 12885 (huidige waarde plus 5123)
Dit betekent dat de aandelen gemiddeld 7,5% moeten stijgen. (gebaseerd op samengesteld rendement)
Dus als je verwacht dat de aandelen met gemiddeld meer dan 7,5% stijgen dan kun je om die reden beter verlengen.

Maar...
Hoe zit het met dividenuitkeringen? Ik weet niet Of je dat ontvangt bij deze contractsvorm maar indien dat wel zo is dan mis

je dus 7 jaar die dividenduitkeringen. Stel dat dat gemiddeld 2% van de effectieve waarde zou zijn dan mis je in die 7 jaar

in totaal ongeveer 1365 euro dividend. De dividenduitkeringen drukken je toekomstige betalingen.
Dus dit is ook een argument om te verlengen.

Verder..
Hoe zit het met inflatie? Je toekomstige maandbetalingen worden steeds "goedkoper" omdat je normaal gesproken in je inkomen voor inflatie wordt gecorrigeerd terwijl de maandtermijnen gelijk blijven. Als de gemiddelde inflatie 2% zou zijn dan zouden de maandlasten globaal als volgt op je inkomen drukken:

Maandtermijnen
jaar 1 12 * 137,00 = 1644
jaar 2 12 * 134,26 = 1611,21
jaar 3 12 * 131,57 = 1578,84
jaar 4 12 * 128,94 = 1547,28
jaar 5 12 * 126,36 = 1516,32
jaar 6 12 * 123,84 = 1486,08
jaar 7 12 * 121,36 = 1456,32
Tot. reeel betaald = 10840,05 (dus na inflatie! je betaalt gewoon die 137 eur!!)
Totaal nominaal betaald 84 maal 137 = 11.508,00
Het inflatievoordeel bedraagt dan ongeveer 11.508- 10.840,05 = 667,95 Eur

Als we dit nu verwerken in het kostenoverzicht van hierboven:

Verlies na drie jaar:
betaalde rente eerste 3 jaar = 4932
betaalde boeterente = 5755
Koersverlies = 5497
Totaal verlies = 16.814

Verlies na 10 jaar:
rente over 10 jaar = 16440
koersverlies = 5497
Totaal = 21937
AF: dividend + inflatie = 2033 (-/-)
Totaal verlies = 19904

Verschil 19.904 - 16.814 = 3.090

Dus als je aandelen in die 7 jaar met 3090 stijgen dan speel je quitte met de situatie na drie jaar stoppen.
Je aandelen moeten dus groeien van 7765 (huidige waarde) naar 10855 (huidige waarde plus 3090)
Dit betekent dat de aandelen gemiddeld 4.9% moeten stijgen. (gebaseerd op samengesteld rendement)
Dus als je verwacht dat de aandelen met gemiddeld meer dan 4.9% stijgen dan kun je bij een gemiddeld dividend van 2% en een inflatie van 2% beter verlengen.

Ik hoop dat het je helpt bij je beslissing, als je inderdaad dezelfde aandelen hebt als Harrie dan is verlengen zeker een overweging waard. Zie de opmerkingen van Mark hierboven.

Succes en groet,
Maarten

Ps ik hoop dat de cijferopstellingen goed overkomen in het forum zo niet dan mail ik het je wel even.

Maarten

Harrie,
Het is helemaal niet vreemd dat je erin bent getrapt. Ongetwijfeld is het contract aan jullie verkocht met de nadruk op het KORTINGskado. Je bent er hierdoor waarschijnlijk vanuitgegaan dat je de laatste 7 jaar geen maandtermijnen hoefde te betalen. De inleg blijft helaas gelijk als de koersen omhoog gaan. Want het is gewoon rente over de lening waarmee de aandelen gekocht zijn. Die lening staat los van de waarde van de aandelen.
Over het afkopen van het contract. Zie daarvoor veelgestelde vragen 301 op de website van leaseverlies:
http://www.leaseverlies.nl

groet Maarten

HdK

Ongelezen bericht door HdK »

Beste Harry,
Een schrale troost op dit vroege uur is, dat er heel veel mensen in dezelfde vervelende omstandigheden verkeren als jij. Ook ondergetekende is zo vreselijk stom geweest.
Evenals mijn voorganger aangeeft, is het belangrijk te weten wat er excact in jouw contract staat. Is het niet mogelijk om reeds na vijf jaar de hele zaak af te kopen, waarbij je de aandelen in je bezit krijgt? Dit kan ik met mijn zgn. winstverbeteraar-overeenkomsten namelijk wel.
Je moet daarvoor dan uiteraard wel over de middelen beschikken!!! Het voordeel is dat je dan waarschijnlijk op het rentebedrag (maandelijkse leasesom) een fikse korting krijgt en de aandelen in je bezit hebt, weliswaar tegen de koersen van destijds, dus een hoge aflossingsprijs.
Daarna moet je per aandeelgroep wachten op een aanvaardbare koersstand (waarschijnlijk een aantal jaren).
Die frustrerende maandelijkse weggegooide bedragen, heb je dan niet meer, want die belasten je geestelijke gestel teveel, dit weet ik uit ervaring. Het is net een soort rouwproces, steeds duiken die rotgevoelens weer op.
Die gasten die zoveel levens kapot maken moeten toch zijn aan te pakken!!!!!!
Echter wat de consequenties zouden zijn t.a.v. de Stichting Leaseverlies? Misschien heb je dan geen recht meer op een !!eventuele!! toekomstige tegemoetkoming???
Dit zou ik je niet kunnen bevestigen.

Vr.groeten HdK Ik voel echt met je mee!!

mark

Ongelezen bericht door mark »

mooie uiteenzetting maarten,

maar denk,dat je met dat dividendrendement van 2% aan de vrij lage kant zit
dividend van ing was afgelopen jaar 1.00 ongeveer en van ahold 0.72 en van olie 1.72
unie weet ik niet zeker meer,denk rond de 1.60 ofzo

dus ing was,qua percentage huidige koers(16.75) een rendement van 6%
en ahold een rendement van ook 6%
olie 4%

nu wil dat niet zeggen,dat dividend komend jaar net zo hoog is,aangezien bedrijfswinsten stukken lager zijn,maar dit zijn wel bedrijven,die niet graag aan hun dividenduitkering tornen

Maarten

Mark,
Ja dat klopt, maar ik wou het (hier) maar heel voorzichtig houden, ook een inflatie van 2% is bangig.

groet Maarten

Gesloten