Pagina 1 van 4

Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 07 jun 2005 20:24
door Peter Mulder
Ik durf de bewering aan, dat Neckerman / Thomas Cook niet geïnteresseerd is in tevreden klanten, maar alleen in het verkopen van kaartjes. Ze leunen hierbij zwaar op kleine lettertjes (zie ook Kassa, in 2004), en weten dat de Geschillencommissie Reizen ze hierin met hand en tand steunt, zoals ik eveneens aan den lijve heb ondervonden. De plaatselijke hostess is een en al bereidwilligheid zolang alles volgens plan verloopt, maar zodra er problemen ontstaan, blijken het mooi-weer-hostesses te zijn.
Ook vorig jaar juli was het weer raak: ik had een reis naar Turkije geboekt van een week; op de laatste dag had ik een afspraak met een makelaar. Anderhalve dag tevoren kreeg ik een kattebelletje onder de deur geschoven dat de terugvlucht niet 's avonds om half 11 maar al 's middags om 12 uur zou plaatsvinden. We moesten dus 's ochtends voor dag en dauw vertrekken en ik moest de belangrijke afspraak met mijn makelaar afzeggen. De hostess was nergens te bekennen, en de Neckerman-contactmevrouw in Antalya sprak me toe alsof ik een bajesklant was. Ik kon wel op eigen kosten en voor grof geld een vliegticket op de volgende dag kopen, en daarmee beschouwde ze het gesprek als geëindigd. Later dook de hostess op en op mijn vraag of er geen enkele tegemoetkoming of andere oplossing voor mijn probleem was, antwoordde ze tot tien keer dat het in de voorwaarden stond. Op mijn vraag waarvoor ik dan mijn provisie aan Neckermann betaalde, bleef ze met een Mona-Lisa-grijns herhalen dat het in de voorwaarden stond. Op het vliegveld kwam ik twee andere Nederlanders tegen die hetzelfde was overkomen, maar toen ik ze om hun e-mail-adres vroeg trokken ze wit weg en zeiden dat ze geen zin hadden in toestanden.... Ik ben ook niet naar de Geschillencommissie Reizen gestapt, want die had me een jaar tevoren al een poot uitgedraaid met... inderdaad, een kleine-lettertjes-truc. Het reisbureau kon alleen maar zeggen "ach wat sneu", en verder deed het ook niets anders dan de provisie opstrijken.

Re: Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 07 jun 2005 20:44
door eeliane
Een charter is en blijft een charter. de 1e en laatste dag van uw vakantie blijft voor de touroperator uw reisdagen van nederland naar bestemming en weer retour. Hoe laat maakt voor hen niet uit. Meestal staan de vluchttijden vast maar t kan dat een luchtvaartmaatschappij zomaar zijn vluchtschema's moet omgooien omdat er elders misschien er een toestel met motorpech staat of er is ergens anders een enorme vertraging, mocht dat zo zijn dan betekent dat ook een verandering voor de rest van de vluchten die dag(of meerdere dagen mocht er een toestel aan de grond blijven staan).
Charters zijn vliegtuigreizen die niet net als de lijndienst gepland staan op 'vaste tijden' (volgens een dienstregeling). Er kan altijd iets veranderen, gebeurt niet zo vaak maar t kan wel, tja pech gehad , volgende keer lijndienst boeken!

Re: Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 07 jun 2005 23:17
door Peter Mulder
Ja, dat het een charter was wist ik ook wel - en natuurlijk kun je zeggen "it's in the game". Maar dat ging in dit geval niet op: Neckermann kwam natuurlijk met het bekende verhaaltje over een vlucht die vervroegd moest worden (nogal vreemd, want de andere 43 vluchten die ik tussen 1953 en 2004 heb gemaakt, waren allemaal verlaat), maar een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij zei mij later desgevraagd dat het een broodje-aap-verhaal was. Wat mij voorts stoorde is dat Neckerman absoluut niet geïnteresseerd was in het zoeken naar een oplossing - op basis van de kleine lettertjes vervroegden ze de terugreis met een halve dag en daarmee was de kous af. Een jaar tevoren had Neckermann mij op weer een heel andere manier beduveld, n.l. met het arrangement ter plaatse wat beneden de maat was en in strijd met de gedane toezeggingen. Ook hier was sprake van een hostess die eerst in geen velden of wegen te bekennen was, en nadien als een brave hond precies blafte zoals haar baas haar had afgericht. Nadien heeft Neckermann moedwillig de discussie getraineerd, en kwam 5 (vijf!) werkdagen na verstrijken van de bezwaartermijn bij de Geschillencommissie aanzetten met een brief waarin, globaal samengevat, stond dat ik de pest kon krijgen. Volgens een woordvoerder van de Geschillencommissie zou Neckermann "een heel goed verhaal moeten hebben, dus dat zou wel loslopen". De Geschillencommissie predikt in haar brochure ook dat je de tegenpartij zo goed mogelijk in de gelegenheid moet stellen de zaak op te lossen". Maar het liep helemaal niet los: kennelijk was de termijnoverschrijding een zo goed verhaal dat Neckermann, in plaats van hun gelijk te halen bij de Geschillencommissie, geen enkel risico nam en het met beide handen aangreep om de zaak door de Geschillencommissie onontvankelijk te laten verklaren, waarna de Geschillencommissie er verder geen woord aan wenste vuil te maken ("er zijn de commissie geen omstandigheden gebleken die reden kunnen vormen voor de termijnoverschrijding") en vrolijk 25 euro klachtengeld opstreek zonder er ook maar een vinger voor te hebben uitgestoken. Het hele zaakje riekte voor mij sterk naar geheime afspraken, maar daar kom je nooit achter. Maar sindsdien beschouw ik zowel Neckermann-Thomas Cook als de Geschillencommissie Reizen als clubs waar je als toerist maar beter zo ver mogelijk vandaan kan blijven.

Re: Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 08 jun 2005 08:29
door Captain Peacock
het zit hem allemaal in de keuze....

je hebt de keuze gemaakt niet de "kleine lettertjes" te lezen..je eigen keuze..en nu dat tegen je gebruikt wordt ga je lopen miepen?

Jammer, nooit geleerd eerst lezen dan ondertekenen?

Helemaal jammer dat je je eigen "fout" bij je reisorganisator legt.
Uit ervaring weet ik dat de reisleiding er juist bij gebaat is u te helpen in alle situaties, dus van de mooi weer hostess zal ook wel een beetje over-the-top zijn.

MENSEN GA OP VAKANTIE OM TE GENIETEN NIET OM TE KIJKEN WAAR JE ALSNOG EEN PAAR CENTEN VANDAAN KAN TREKKEN!

Re: Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 08 jun 2005 08:36
door Rasputin
de andere 43 vluchten die ik tussen 1953 en 2004 heb gemaakt, waren allemaal verlaat
Dus het is nu, sedert 1953 en na 43 vliegreizen gemaakt te hebben de EERSTE keer dat uw vliegreis is vervroegd......

Man waar praat u over?

Re: Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 08 jun 2005 09:55
door Beer2
Nou als je zovaak hebt gevlogen dan weet je toch hoe het werkt met charters. Dit is gewoon mierenneukenrij, je vliegt met een charter dan kunnen die tijden altijd veranderen en dan is het gewoon stom als je de laatste dag zo'n afspraak maakt. Dit kon je weten van te voren. Neckerman staat gewoon is z'n recht en ja zo'n hostess die kan toch niet anders reageren op zo'n onzinnige klacht. Indien je invloedt wilt hebben over je vluchttijden moet je maar een lijndienstvlucht reserveren dan betaal je wel meer maar bepaal je je eigen tijden. Probleem opgelost.

Re: Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 08 jun 2005 10:27
door Har
Muller:


Prachtig verhaal van een makelaar, natuurlijk zijn de goedkope chartervluchten variabel met de vliegtijden, algemeen bekend.

De balie medewerker zal wel balen van Muller gehad hebben, weer een klant die de regels niet gelezen heeft of wil lezen en met een grote mond zijn verhaal komt halen.
:P

Re: Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 08 jun 2005 14:07
door eeliane
Neckermaan heeft hier hoegenaamd geen schuld aan, zij moeten alleen aan u de boodschap doorgeven dat de luchtvaartmaatschappij de tijden heeft veranderd, dit was gewoon jammer, volgende keer met de lijndienst. Wie plant er trouwens een afspraak op de laatste dag? U wist dat er iets zou kunnen veranderen, waarom niet, staat in de kleine lettertjes. Geen fout van Neckermann in dit geval vandaar dat ze ook geen zin hadden oplossing te zoeken, waarom zouden ze ook, ze stonden in hun recht!

Re: Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 08 jun 2005 14:28
door Peter Mulder
Wat zijn jullie toch allemaal lief voor Neckermann. En verbijsterend dat er nog zoveel mensen zijn die kennelijk vinden dat de kleine lettertjes een legitiem middel zijn voor de middenstanders, om hun klangten lekker te slim af te kunnen zijn, in plaats van ze fatsoenlijk te behandelen. Dit is een standpunt uit de jaren 50! Je zou haast gaan geloven dat de schrijvers zelf middenstanders zijn die hun klanten graag uitschudden.
En weleens gehoord van een reisleiding die in naar oplossingen zoekt die zo geheim zijn dat de klant er nooit iets van merkt? De hostess zocht juist niet naar een oplossing - lees het nog maar eens na.
Mijn verhaal van de vorige keer had trouwens niets met de chartervlucht te maken, lees ook dat nog maar eens na. Pas de laatste keer vloog ik met een charter die fout ging en toen was het ook meteen raak - ik had er geen ervaring mee en was ook niet gewaarschuwd, zodat ik er met open ogen ben ingetuind. Ik kan in de reacties nergens een inhoudelijk commentaar vinden op het vervroegen van een vlucht - ik zei toch al dat de luchtvaartmaatschappij het ontkende?
Als je bij een reisbureau een reis boekt, moet je er van uit gaan dat je netjes wordt behandeld en niet je advocaat hoeft mee te brengen om de overeenkomst na te vlooien op slimmigheidjes van de kant van de operator. Het minste wat men kan doen is de klant op deze bezwarende bepaling wijzen. Bovendien was het in dit geval zonneklaar dat Neckermann een verborgen agenda had.
"Prachtig verhaal van die makelaar"... je hebt gelijk Har, je bent je roeping als helderziende misgelopen. Het was maar een smoesje - ik had in feite een afspraak met een Irakese wapenhandelaar maar dat durfde ik niet te schrijven. Dat hele verhaal over Neckermann heb ik ook maar verzonnen, en die uitzending van Kassa waarin Felix Meurders vorig jaar de directeur van Neckermann in het zonnetje zette, ook al over kleine lettertjes, was allemaal in scene gezet - vraag het hem zelf maar. De mens is slecht! O ja, ik heet trouwens niet Muller maar Mulder - je weet wel, net als die voetballer.
Wat heerlijk dat mensen zo goed kunnen lezen!

Re: Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 08 jun 2005 14:43
door Har
Helemaal mee eens Muller,

knderdaad niet de kleine letters maar zelfs de grote letters lezen, geen enkele charter vlucht heeft gegarandeerde vliegtijden. Succes verder :D

Re: Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 08 jun 2005 14:45
door Captain Peacock
kleine lettertje, zijn onderdeel van algemene voorwaarden. En het grappige is dat deze in ieder branche te vinden zijn, hiermee ben je akkoord gegaan toen je de reis bevestigde..... dus de verantwoordelijkheid ligt nog steeds op jouw helft...

:wink:

FIJNE VAKANTIE!

Re: Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 08 jun 2005 14:48
door Har
Goh mr Peacock , we zijn het voor wat betreft Heer Muller met elkaar eens. :oops:

Re: Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 08 jun 2005 15:03
door Peter Mulder
Ja, dat is correct - als klant moet je natuurlijk goed opletten wat je tekent, en niet zonder meer erop vertrouwen dat de ander een kaart in zijn mouw heeft. Maar bij een groot bedrijf is dat - ik beken het tot mijn schande - niet het allereerste waar ik aan dacht. In feite zijn we nu alsmaar over appels en peren aan het praten: het verschil tussen rechtmatigheid en rechtvaardigheid. Opvallend dat ik in de reacties ook nergens iets vind over koopmanschap. Misschien ook al een achterhaald begrip? Een middenstander die leunt op het rechtmatigheidsbeginsel en een lange neus trekt naar zijn klant, heeft inderdaad de wet aan zijn kant, maar bewijst uiteindelijk zijn branche een slechte dienst. Niemand zal mij horen zeuren als ik bij een chartervlucht geen goede maaltijden krijg - alle waar is naar zijn geld - maar het inpikken van driekwart dag op een niet echt goedkoop arrangement van nog niet eens een week, onder verwijzing naar een reden die niet waar blijkt te zijn, gaat naar mijn gevoel over de schreef.
En bij de vorige gelegenheid heeft Neckermann al duidelijk laten zien, niet graag voor de Geschillencommissie te verschijnen.
Ik vind het natuurlijk altijd heerlijk een middenstander te slim af te zijn als ik een kleine-lettertjes-truc op tijd door heb, waardoor ik ook slimmer ben dan die stomme kleiboeren die het niet hadden gezien! Zoals die mooie kleuren-TV die ik elke maand heb gewonnen. Maar dat zijn obscure postorderbedrijfjes. Is dat Uw maatstaf? Als ik bij U ooit iets koop, moet ik dus dubbel opletten.

Re: Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 08 jun 2005 19:13
door eeliane
Nee alleen lezen! En inderdaad staat t zelfs in de grote letters

Re: Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 08 jun 2005 19:56
door osseworst
Ach, heer Mulder is niet de enige die dat schijnbaar over het hoofd ziet. Ik mijn laatste boeking er nog eens bij gepakt, en inderdaad in grote letters direct onder de vluchttijden:
“Vluchten onder voorbehoud van wijzigingen in tijden en schema en maatschappij”

Dat bleek ook wel. Onze terugvlucht werd verzet van 17:00 uur naar 07:00 uur. We hebben ons ziek gelachen maar ook doodgeërgerd aan de reactie van veel medepassagiers. Eentje ging in de bus naar het vliegveld handtekeningen verzamelen om een klacht in te dienen en geld terug te krijgen. Ondanks ons geduldig uitleggen dat dat geen enkele zin had ging ze toch verder. Iedereen tekende (“je weet maar nooit, misschien krijgen we wel geld terug”). Wij hebben maar niet meegedaan aan deze onzin.
Gênante werd het echter op het vliegveld bij het inchecken. Enkele lieden vonden het nodig om de hostess, die daar was om ons te helpen, de huid vol te schelden. De tranen stonden in haar ogen, en toch maar doorgaan. Wat een horken, alsof het haar schuld was en alsof ze daarmee de boel zouden veranderen.

Re: Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 09 jun 2005 00:25
door jilles
ik vind dit een zinloze discussie.
iedereen weet dat de duur van de eerste en de laatste dag van je vakantie/verblijf altijd afhankelijk is van de vertrektijden van de vliegtuigen.
groot of klein geschreven, ik vlieg al ruim30 jaar, de voorwaarden zijn altijd hetzelfde geweest.
ik zal dus nooit een afspraak maken op mijn vertrekdag.
klager heeft erg ongelijk.

Re: Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 09 jun 2005 01:56
door Peter Mulder
Goed, dan bedank ik alle aliassen voor hun bijdrage. Ik ga er zonder meer van uit dat het allemaal verschillende mensen zijn, maar schijn de enige van de diverse (??) auteur(s??) te zijn die zijn volledige naam zonder spelfouten helemaal kan uitschrijven... en ik eindig ermee, Har X een succesvolle reis naar zijn opticiën te wensen.
Met vriendelijke groeten,
Heer Muller (schuilnaam voor Mulder).

Re: Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 09 jun 2005 09:58
door Har
Heer Moelder,

Fijn dat u als midenstander zoveel vrije tijd steekt in het bewijzen van uw ongelijk, inderdaad zult u wel werken zonder leveringsvoorwaarden, u klanten hoeven niets te lezen en u lost al hun onterrechte problemen op, schouderklop voor U en dat het u zakelijk voor de wind gaat.

Salute

Re: Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 09 jun 2005 12:52
door Peter Mulder
Sorry Har van die opticiën - het moet een oogarts zijn.
M.vr. groet,
meneer Moeller.

Re: Reisbureau Neckermann: weer kleine-lettertjes-truc

Geplaatst: 09 jun 2005 13:55
door golfje
Peter,

als je niet tegen kritiek kan, wat in dit geval zeker terecht wordt gegeven, moet je geen discussie opstarten. Je valt nu gruwelijk door de mand doordat je je ongelijk niet toe durft te geven en eind aan de discussie maakt.

Triest dat er mensen zijn die zo in elkaar zitten, maar daar is helaas niks aan te doen....