Pagina 1 van 1

ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 14 jun 2005 22:05
door tonw2005
Zag dat op het laatste afschrift (ten name van mijn vriendin) van de Postbank een bedrag was afgeshreven van maar liefst 920,-- euro ten behoeve van de reisorganisatie Globe. Daar hebben wij nooit opdracht voor gegeven c.q voor getekend. Daarnaast ook nog een bedrag van 82,50 ten behoeve van een reispolis van Uniegarant waar wij ook nooit een opdracht voor hebben gegeven.

Direct gebeld met de Postbank die wel onmiddelijk de afboeking van de 82,50 ongedaan wilde maken. De 920,-- euro afschrijving had betrekking op een nul dagen incasso. Daarvoor moest nader onderzoek voor plaatsvinden Mijn vriendin krreg in haar gesprek te maken met "we doen ons best en belt u over een paar dagen nog eens terug dan weten wij wellicht wat meer"

Aangezien wij dit niet acceptapel vonden (wat hebben wij te maken met een nul dagen incasso?????) belde wij nog eens met de medeling dat wij een termijn wenste waarbinnen de Postbank de zaken zou gaan te regelen cq het geld zou gaan terugbetalen.

Dit was alles te veel voor de medewerster die ik daarover te spreken kreeg. Zij was niet meer bereid dan een tekstje van een grammafoonplaat af te draaien. "het is vervelend" "wij doen ons best"
"het is niet anders" "bij andere banken is het net zo".

wie kan ons tips geven zodat wij snel ons geld snel terug te krijgen.
1000,-- euro is voor ons veel geld. En ook vor ons komt de vakantie er aan. Zij het dat wij die nooit bij Globe zullen gaan boeken.

Re: ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 14 jun 2005 22:19
door Bink007
Ik neem aan dat een aangetekend schrijven met een termijnstelling de beste methode is of je rechtsbijstandsverzekering inschakelen wanneer die je hebt tenminste. Dit lijkt me als ik het zo lees een duidelijke zaak. Laat ze maar opkomen met een schrifteijk bewijs waaruit blijkt dat jij dat incasso zou hebben afgegeven.

Succes!

Re: ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 15 jun 2005 09:49
door mamavan2
en hebben jullie jullie geld al terug?


Mamavan2

Re: ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 15 jun 2005 12:12
door Dilbert29
Maar waarom schrijven ze zo'n bedrag af dan? Ik neem aan dat dat vooraf gegaan moet worden door een opdracht van jullie kant. Aangezien die er blijkbaar niet is, kun je het geld gewoon terugeisen lijkt mij.

Re: ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 15 jun 2005 18:49
door flepp
hoe komen ze aan het giro rekeningnummer.

Re: ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 15 jun 2005 19:03
door Gast
Ik heb nooit beter geweten dat je automatische incasso's binnen 1 maand kan terug laten boeken.

Re: ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 15 jun 2005 19:39
door s i m o n e
Ik heb nooit beter geweten dat je automatische incasso's binnen 1 maand kan terug laten boeken.
Ik kan me voorstellen dat je niet alle incasso's een maand lang terug kan laten boeken. Stel je betaald een last minut reis met incasso, gaat op vakantie en laat het dan terug boeken. Of je hebt geen prijs bij de loterij en laat dan de inleg terug boeken.


Direct gebeld met de Postbank
Heb je al bij de reisorganisatie aangeklopt? Misschien komen ze er dan achter dat ze iets fout hebben gedaan, een verkeerd rekeningnummer gebruikt of zo en boeken ze het geld meteen terug.

succes

Re: ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 15 jun 2005 22:44
door Gast
Het lijkt mij als je met de loterij mee doet en je boekt het bedrag terug omdat je niets gewonnen hebt,dat je dan gelijk uitgesloten wordt van deelname.
Ik heb het een keer meegemaakt met nominale premie van het ziekenfonds,die 1 keer te veel was geind.
Ik heb dit bedrag terug laten boeken,dan betekent het toch ook niet dat je dan niet meer verzekerd bent?
Dit hebben zij ook uitgezocht want ik kreeg er natuurlijk bericht over dat ik het had terug laten boeken,maar als ik dat niet binnen die maand had gedaan dan was het daarna niet meer mogelijk geweest.

Re: ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 16 jun 2005 07:26
door s i m o n e
Ik heb dit bedrag terug laten boeken,dan betekent het toch ook niet dat je dan niet meer verzekerd bent?
Nee, dat klopt, maar een keer gratis meespelen met een loterij en dan niet meer mee mogen doen is natuurlijk lang niet zo erg als niet meer verzekerd zijn. Dus dat is appels met peren vergelijken. Nog een ander voorbeeld dan: je krijgt spullen geleverd en tekent een eenmalige machtiging, denk je dat je deze na een maand nog kunt storneren?

Re: ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 16 jun 2005 10:47
door Gast
We kunnen hier lang en breed over praten,maar het feit blijft dat men tegen mij gezegd is,dat een automatische incasso altijd binnen 1 maand teruggeboekt kan worden.

Re: ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 16 jun 2005 13:43
door tonw2005
Heb naar aanleiding van de ten onrechte ingehouden incasso een klacht ingediend bij het Reisburo Globe en bij de Postbank.

Van reisburo Globe heb ik eergisteren vernomen dat zij bij het invoeren van de incasso's een invoer-tik-fout hebben gemaakt waardoor ons gironummer ontstond en per ongeluk bij een andere naam werd gevoegd. Zij zouden die fout z.s.m herstellen.

Nu vandaag 16 juni 2005 hebben wij ons geld nog niet terug en kunnen dus al 12 dagen niet over ons geld beschikken.

Lekkere boel hier in Nederland. Een ander maakt een fout en de bewijslast ligt bij de gedupeerde. Kan het nog krommer.

Wordt het niet eens tijd dat de Postbank een automatische naam-rekeningnummer controle gaat invoeren zoals dat bij andere banken gebeurd?

Van de Postbank helemaal nog niets gehoord. Behalve dan dat zij hun best doen natuurlijk. Maar verder niets concreets. En van niemand een excuus voor het ongemak

Deze ervaring kost ons nu al ongeveer 10 Euro aan Telefoonkosten,
rentederving, Portokosten en zeer veel ergernis.

Wij overwegen (als het nog langer gaat duren) om een schadeclaim in te dienen.

Re: ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 16 jun 2005 16:57
door s i m o n e
We kunnen hier lang en breed over praten,maar het feit blijft dat men tegen mij gezegd is,dat een automatische incasso altijd binnen 1 maand teruggeboekt kan worden.

Kort praten dan maar:
Terugboeking is niet mogelijk als:

de terugboekingtermijn van 21 werkdagen (30 kalenderdagen) na incasso-afschrijving is verstreken
u een eenmalige schriftelijke machtiging hebt afgegeven, b.v. voor een eenmalige aankoop bij een postorder bedrijf
u een doorlopende schriftelijke machtiging kansspelen hebt afgegeven (een doorlopende telefonische machtiging kansspelen kunt u binnen 5 werkdagen terugboeken)
het een betaling van collegegelden betreft
u hebt betaald met een acceptgiro
u hebt betaald door zelf over te boeken naar het bedrijf
het een creditcard betaling betreft.
Bovenstaande tekst komt van de site van ABN AMRO

Re: ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 16 jun 2005 17:22
door Jeanne
De fout ligt geheel bij Globe. Uit ervaring weet ik dat je pas van een girorekening kunt incasseren wanneer er eerst een rekeningnummer-/naamcontrole plaatsvindt. Globe heeft dus twee keer niet goed opgelet. Eerst een verkeerd gironummer intoetsen en vervolgens niet gecontroleerd of de naam overeenkomt met de factuur.

En Tamar, ik zal nog maar eens bij je bank langsgaan als je eigenwijs blijft doen. Er zijn meerdere soorten incasso's. Van 0 dagen, 5 dagen, 30 dagen en nog een paar die ik niet uit mijn hoofd weet. Een boeking van een reis moet dus altijd een 0 dagen incasso zijn, anders loopt het reisbureau enorme risico's.

Re: ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 16 jun 2005 19:47
door Gast
Ik heb het over regelmatige automatische incasso's,wat er bij een eenmalige incasso voor staat,zou ik niet weten,maar daarom hoef je mij nog niet eigenwijs te noemen.
Ik doe zowiezo al niet aan eenmalige incasso.
Trouwens ik heb de Postbank,al 30 jaar tevreden over.

Re: ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 16 jun 2005 21:39
door SJZ
Wordt het niet eens tijd dat de Postbank een automatische naam-rekeningnummer controle gaat invoeren zoals dat bij andere banken gebeurd?
Andere banken doen juist helemaal geen naam-nummer controle! De Postbank wel, tenzij het incasserende bedrijf geen controle naam-nummer nodig vindt.

Re: ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 16 jun 2005 22:44
door Star
Mensen geven vaak de bank de schuld van onterechte incasso's. Maar helaas heeft de bank daar niks mee te maken. In dit probleem gaat het dan ook tussen Globe en u. Bij de Postbank heeft u alleen een rekening en hun kunnen inderdaad hun best doen om de fout te achter halen. De postbank boek het niet af van uw rekening maar Globe. Dus boze telefoontjes richting de postbank zijn in dit geval onterecht. En inderdaad reisbureau's, loterijen hebben allemaal een 0 dagen incasso.

Re: ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 17 jun 2005 08:05
door tonw2005
De Postbank heeft ons laten weten dat zij lopende het onderzoek een voorwaardelijke terugstorting zullen doen.

de voorwaarde is dan natuurlijk dat de ten onrechte ingehouden incasso als zodanig wordt vastgesteld.

Dat valt dan na de aanvankelijke ellende toch nog mee

Re: ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 17 jun 2005 18:31
door lurvi09
Twee jaar geleden boekte mijn HBO-opleiding ten onrechte 100 euro af voor een schoolreis. Ik was 18 maanden daarvoor al afgestudeerd. De afschrifte kwam in de kerstvakantie en de bank kon niets voor mij doen, omdat het om een eenmalige incasso ging (automatische incasso's kunnen wel gelijk terug geboekt worden). Ik heb 3 weken op mijn geld moeten wachten, want toen pas kwam de NHL zelf met geld over de brug. In februari herhaalde dit 'geintje' zich (het waren 3 termijnen). Ton kreeg ik van de Rabobank wel direct mijn geld terug en ik heb mijn rekening voor de NHL laten blokkeren.

Iets dergelijks heb ik ook met de Wehkamp gehad, die boekten 2x hetzelfde bedrag af. Dat kreeg ik gelukkig wel gelijk terug van mijn bank. Stoneren noemen ze dat geloof ik.

Re: ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 17 jun 2005 19:08
door Leonora
Deze tekst haal ik net van de site van de Postbank

"Wanneer er een incasso van uw Girorekening is afgeschreven, dan kunt u Postbank binnen 30 dagen na afschrijving verzoeken dit bedrag terug te boeken. Bij sommige incasso-opdrachten is het niet mogelijk om deze via Mijn Postbank.nl terug te boeken. Dit geldt voor incasso's van onder andere loterijen, de belastingdienst en uw hypotheekverstrekker.
In de andere gevallen kunt u uw incasso-opdrachten wel terugboeken."

mvg
Leonora

Re: ten onrechte ingehouden automatische incasso

Geplaatst: 17 jun 2005 22:38
door Star
Netjes dat ze een voorlopige terug storting doen!
Succes