LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Staken in het Openbaar vervoer

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Zoals iedereen inmiddels wel zal weten gaan morgen de treinen niet rijden, omdat de vakbonden menen een conflict met Pro Rail uit te moeten vechten over de ruggen van onschuldige reizigers die nu op geen enkele wijze geholpen worden en nu dus verplicht vrij moeten nemen of met veel moeite op werk/school komen.

Had dit nu echt niet anders gekund? Ze hadden ook een dag gratis reizen kunnen doen, dan tref je de mensen die je wilt treffen. Op deze manier heeft een staking geen enkele zin en wordt het toch al niet al te beste imago van de NS er niet beter op.

Ik persoonlijk kan dus morgen niet naar school toe en mis daardoor een voor mij belangrijk tentamen en daar baal ik best wel van.

moi85
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jun 2005 15:32

Re: Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door moi85 »

Gaat de NS de kaartjes niet vergoeden en een mogelijk een gedeelte van alternatief vervoer? Zoiets heb ik net gehoord. NS gaat dit dan weer verhalen op Prorail...dus misschien kun je met een paar medestudenten een auto huren (heb ik ooit moeten doen tijdens een staking van NS zelf).

Wel succes met je tentamen

MithraMadness
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 feb 2005 14:43

Re: Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door MithraMadness »

Ja het is weer lekker geregeld.
Omdat de NS niet rijd kan ik dus morgen naar Maastricht rijden en daar 20 euro neertellen voor een parkeer plaats.
Gegarandeerd dat ik een schrijven naar de NS stuur op dit vergoed te krijgen.

MdeJ
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2005 15:50

Re: Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door MdeJ »

In een tijd dat voor iedereen nauwelijks meer dan 1% loon mogelijk is durtf de FNV meer dan 4% te eisen. Schandalig. Nog schandaliger is dat ze het OV platgooien en velen die niets met dit conflict te maken hebben en hier ook niets van begrijpen duperen. Deze staking had verboden moeten worden omdat de eisen niet in verhouding tot de maatschappelijke mogelijkheden staan.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door eeliane »

Je zou ze toch een schop geven, kon in mijn eigen dorp giga in de file gaan staan, ellende ellende gehad vandaag.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door karr-2 »

Je schijnt wel je geld terug te kunnen claimen bij de NS, maar ik hoorde vandaag al op het journaal dat er ook "wilde acties" kunnen gebeuren, met andere woorden ze gooien het spoor plat terwijl er mensen in de treinen zitten. Krijg je weer uren vertraging enzo.

Het hele land moet bezuinigen, maar deze mensen hebben het *** lef om een verhoging van bijna 5 % te vragen. Ze zouden zich moeten schamen.

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door JH »

Het hele land moet bezuinigen, maar deze mensen hebben het *** lef om een verhoging van bijna 5 % te vragen. Ze zouden zich moeten schamen.
Misschien moet NS het stakende NS-personeel op staande voet ontslaan, zodat zij dagenlang kunnen genieten van een uitkering en nog niets doen ook. Er staan voldoende mensen bij het CWI ingeschreven die gemotiveerd genoeg zijn om het imago van NS te verbeteren. En NS is van die stakende lapzwansen verlost. Hopelijk vergaat het de FNV-Bondidioten net zo. :P

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door HvdB »

Staken is een recht! Of begrijpen jullie dat niet?

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door JH »

vakantie is ook een recht nietwaar HvdB :lol: :lol:

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door karr-2 »

Natuurlijk is staken een recht, dat ontken ik ook niet. Alleen is dit staken waar niet de mensen die je wilt treffen last van hebben, maar juist de mensen die er niets aan kunnen doen.

Ruim 1 miljoen mensen konden vandaag niet naar hun werk/school of andere plek van bestemming komen, terwijl de mensen die je wilt treffen met een vette auto onder de kont naar het werk gaan en er dus totaal geen last van hebben.

Staken is een recht en blijft een recht, dat is absoluut waar, maar niet als er onschuldige mensen last van hebben, die bovendien niet verantwoordelijk zijn voor de lonen.

En dat neemt niet de onredelijkheid van de eis weg.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door HvdB »

Dus jij wil een staking waar niemand last van heeft?
Hoe wil je dat oplossen? Gratis vervoeren van personen?

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door karr-2 »

Bijvoorbeeld ja

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door HvdB »

Karr-2, echt slim ben je niet he?

Stel je werkt in een CD winkel en er is een arbeidsverschil met je baas. Je besluit te gaan staken en om de klanten niet te duperen ga je CD's weggeven. Ik geloof dat dat niet helemaal mag.

De NS is onderverdeeld in verschillende bedrijven. Als één van deze bedrijven gaat staken dan is het einde oefening.
Met dank aan de PvdA om de NS te privatiseren!

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door karr-2 »

Nee natuurlijk mag dat niet, maar de mensen hebben er geen last van als de CD winkel een dag gesloten is, dus het voorbeeld is een beetje zinloos.

In dit geval gaat het erom dat een onevenredig aantal mensen benadeeld worden door ekele mensen die menen recht te hebben op een loonsverhoging die ver boven het gemiddelde uitgaat.

In dit geval worden de reizigers het hardste getroffen, terwijl de bazen die ze werkelijk willen treffen er geen seconde wakker van zullen liggen. Op het journaal werd al verklaard dat de acties eigenlijk zinloos waren omdat mensen spontaan vrij nemen en er dus eigenlijk relatief weinig overlast van hadden.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door HvdB »

Wat denk je dat de kosten zijn om 1 dag geen personen te vervoeren?
Daar heb je de bazen dus wél mee.

Zeg nou niet dat de NS geen salaris hoeft te betalen deze stakingsdagen want niet iedereen staakt!

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door karr-2 »

De NS hoeft ook geen salaris te betalen, want NS en Prorail zijn, zoals je zelf al opmerkte, 2 aparte bedrijven.

En nu hou ik er over op, mijn standpunt is duidelijk.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door HvdB »

Maar bij de NS staken ze niet dus er moet wel salaris betaald worden. Prorail krijgen van de bond geld.

Hoe je het dus ook bekijkt de baas is niet blij met deze staking.

En nu hou ik er over op, mijn standpunt is duidelijk.
Jij was altijd zo radicaal met je opvattingen. Ben je een pussy geworden?

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Er schijnen nog steeds mensen te zijn die het niet snappen. Dit was geen staking van de NS, maar van Pro Rail en dit is het bedrijf dat de infrastructuur beheert. Dit is nog steeds gedeeltelijk in handen van ook de overheid. Als morgen de stratenmakers de straten open breken waardoor er geen bussen meer kunnen rijden, dan moet U ook de bus maatschappijen hier niet op aankijken. Bovendien mag er gestaakt worden voor betere salariëring of werk omstandigheden. Maar nog even terzijde, dat in 2004 de topsalarissen met gemiddeld 14% zijn gestegen daar rept niemand over! Dit is voor een gemiddelde top meer verhoging dan wat ik per maand ontvang! Het is maar even dat U het weet.

Vr. Gr. Hans.

moi85
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jun 2005 15:32

Re: Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door moi85 »

En nu gaan ze weer staken bij de bus/tram/metro. Echt mensen hou toch eens op met dit soort stakingen, je mag van mij best staken, maar hiermee tref je zoveel mensen. Dit betekent dat ik weer niet naar mijn werk kan, of ik moet met de auto gaan die ik niet heb (en anders kom je op die dag de stad toch niet door). Dat ze 1x staken is al vervelend genoeg, maar dit wordt voor het OV hier in Amsterdam al de 3ex binnen een maand! En ik me maar lam betalen aan die dure strippenkaarten.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Staken in het Openbaar vervoer

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Staken in het OV zou verboden moeten worden. Neem een voorbeeld aan die agenten die voor het ministerie staan, die gaan er in hun eigen vrije tijd staan.

De kwaliteit van het spoor, de treinen en alle aanverwante zaken is dusdanig dramatisch dat een loonsverhoging zeker niet op zijn plaats is. Ga je schamen in plaats van te staken.

Gesloten