Pagina 1 van 3

essent

Geplaatst: 05 jul 2005 12:02
door jzb
Bij de eindafrekening van essent bleek dat ze me even 600m3 meer op papier hadden gezet dan verbruikt is . Op 17-6. stand door de meteropnemer 37632, geschatte eindstand 38228 :?
De juiste eindstand is 37650 op 30/6. Vervolgens essent gebeld en die zeggen wel dat het niet kan kloppen, maar dat zij niks doen omdat ik per 1/7 overga naar Oxxio, dus het probleem gooien ze naar Oxxio.
Ik vind dit onrechtvaardig. Bovendien hebben we deze winter een houtkachel aangeschaft dus het lagere verbruik is goed te verklaren.
Ik heb Essent te veel betaald en vind dat zij me moeten terugbetalen!
Toch? telefonisch kom ik niks verder.

Re: essent

Geplaatst: 05 jul 2005 19:06
door superrobbie
veel succes bij oxxio....je zal er echt niet vrolijker van worden....

Re: essent

Geplaatst: 05 jul 2005 19:33
door flappie
Bij oxxio is het stukken beter dan bij essent.

Re: essent

Geplaatst: 20 jul 2005 23:39
door Steffie_Kerkrade
Tja essent kennen we allemaal net zo'n afzetters als bij KPN.
Klantenservices zijn idd vaak ook al behoorlijk achterbaks.
Heb zelf voor 3 maanden 750 euro moeten bijbetalen, terwijl ik maar 50 vierkante meter heb en meer bij mijn vriend zit als bij mij thuis en alles helemaal dicht had, dus geen warm water en geen verwarming.
Bewijs dat maar eens.
Misschien ons samen pakken en het eens bekend maken bij Consumentenbond??

(zie ook sonja75--> heeft zelfde probleem als ons)

Re: essent

Geplaatst: 21 jul 2005 11:09
door -heidi-
Hoi,
Ook ik ben per 1 juli overgestapt. Essen noteerd als eindstand voor electra: 106128 kWh, dit moet zijn 104681 kWh
en voor gas 38051m3 en dit moet zijn37839m3.

Als je Essent belt verwijzen ze je naar je nieuwe leverancier, die moet het maar rechtzetten, Essent kan hier niets aan doen.
Het erge is dat de nieuwe leverancier je maandelijkse voorschotten afstemt op de gegevens van Essent. Mijn voorschotten worden(als er geen correctie plaatsvindt) dan ook bijna verdubbeld.
Ik heb meteen naar mijn nieuwe leverancier gebeld, Hema in mijn geval, deze zouden zorgen dat alles rechtgetrokken wordt. Ik ben benieuwd. Zou Hema echt anders zijn, of is dit ijdele hoop?

Heidi

Re: essent

Geplaatst: 26 jul 2005 13:25
door -heidi-
Vandaag van Hema energie te horen gekregen dat Essent weigert om mijn eindstanden te corrigeren. Het verschil tussen de door hun geschatte standen, en de daadwerkelijke standen is te klein. TE KLEIN?? Meteen weer naar Essent gebeld, ze gaan het uitzoeken!!
Op mijn vraag hoe lang dit ging duren kreeg ik als antwoord: Klachten worden op volgorde van binnenkomst algehandeld, dus hier gaat minstens 4 weken overheen.

Heidi

Re: essent

Geplaatst: 26 jul 2005 20:53
door flappie
Essent ontvangt van hun eigen netbeheer de standen welke bij essent netbeheer bekend zijn. Op die basis wordt je afgerekend door Essent. Essent netbeheer heeft dus geschatte standen naar Essent gestuurd waardoor je op die basis bent afgerekend. Essent zelf is dus niet fout maar Essent Netbeheer heeft dus die gegevens gestuurd naar Essent.

Essent bestaat uit 2 takken. Netbeheer dat gecontroleerd wordt door de overheid en Essent Retail de verkoop maatschapij te vergelijken met een Oxxio of een Greenchoiche etc.

Re: essent

Geplaatst: 26 jul 2005 23:10
door -heidi-
Dat klopt flappie, maar kun jij me uitleggen waarom ze het niet willen corrigeren. Mijn meter liegt niet. De standen die Essent heeft zijn geschat. Ik ben hiervan wel de dupe. En ik heb het gevoel machteloos te zijn. Het enige wat ik mag doen is betalen voor iets wat ik niet gebruikt/verbruikt heb.

Heidi

Re: essent

Geplaatst: 27 jul 2005 07:19
door flappie
dan zou je aan essent netbeheer de standen moeten doorgeven niet aan essent zelf.

Re: essent

Geplaatst: 27 jul 2005 13:04
door -heidi-
maar die kun je niet bereiken, alles gaat via hetzelfde nummer.

Heidi

Re: essent

Geplaatst: 27 jul 2005 17:25
door An
Wat Flappie :?: zegt klopt.

Ik heb dit onlangs zelf ervaren. Ik weet niet, of het ook nog regiogebonden is, maar in ons geval, zit het netwerkbeheer in Zwolle en retail in Den Bosch. Het zijn dus wel degelijk 2 verschillende nummers die je moet/kunt bellen.

Re: essent

Geplaatst: 27 jul 2005 18:02
door flappie
En blijven ook on afhankelijk Essent Retail en Essent netbeheer zijn geheel 2 afzonderlijke bedrijven. Standen die in het ECH zijn standen die door netbeheer zijn aangeleverd en waarop een consument of bedrijf wordt afgerekend.

Re: essent

Geplaatst: 13 aug 2005 19:05
door chaluna
volgens mij werkt flappie bij essent, nou praat ze maar niet schoon vuillakken zijn het die hele essent.

Re: essent

Geplaatst: 13 aug 2005 19:45
door flappie
ik werk niet voor een essent maar voor een andere

Re: essent

Geplaatst: 20 aug 2005 22:46
door chaluna
ach het maakt natuurlijk ook niet uit bij welke.
nu ben ik ook overgstapt, en het netbeheer zegt ook tegen mij,
bij een switch worden de meterstanden altijd geschat.
ik zit nog wel steeds bij mijn netbeheer omdat we nog in het noorden wonen in hun gebied.
en van hun krijg ik dan nog maandelijks een nota is mij verteld,
maar van essent retail ben ik af :D
maar ik kan het netwerk wel bereiken,
hun hebben een speciaal nummer gewoon een 0800, en ik moet zeggen, je word bij het netbeheer beter te woord gestaan en vriendelijk ook, dan bij die klantenservice van essent.

Re: essent

Geplaatst: 20 aug 2005 23:30
door Rasputin1
Dan weet je inmiddels dus ook wel dat je niet de dupe kunt zijn geschatte standen.
Bij een leverancierswissel worden nu eenmaal de standen geschat, en schattingen zijn nooit overeenkomstig de werkelijkheid. Ze zijn te hoog of te laag. In het eerste geval betaal je meer aan je oude leverancier en minder aan je nieuwe, in het tweede geval is het andersom. Uiteindelijk maakt het niets uit. Niemand heeft hier nadeel van.
Vroeger werden bij een btw wijziging ook de standen geschat. Die waren natuurlijk ook nooit goed maar daar hoorde je niemand over (terecht) en nu zijn er weer mensen de dupe.
Jongens, die mensen die in die neergestorte vliegtuigen zaten (en hun familieleden) die zijn de DUPE. Stop eens met het te pas en te onpas gebruiken van deze krachtterm.

Re: essent

Geplaatst: 21 aug 2005 11:02
door chaluna
waar jij het nu over hebt is totaal wat anders.
Dit forum is voor klachten over energie bedrijven,
en kunnen mensen die besodemieterd worden hun verhaal kwijt.
En dat noem je dan ook ''de DUPE''
En als je er niet tegen kan moet je zulke forums niet lezen joh,
bespaard je veel irritatie :wink:

Re: essent

Geplaatst: 21 aug 2005 23:53
door Rasputin1
Chaluna,
Ik reageer louter op het onderwerp.
Ik hoop dat dat ook mag als je het niet eens bent met de klagers.
Dus nogmaals: Hier is niemand de DUPE. Ook niet voor een klein beetje. Zo werkt nu eenmaal de vrije energiemarkt. En als je zo graag wil profiteren van de zegeningen van de energieliberalisatie, moet je ook snappen hoe het werkt.

En als je dat niet snapt moet je hier niet roepen dat je de DUPE bent......

Re: essent

Geplaatst: 22 aug 2005 08:49
door -heidi-
Als je door een veel te hoge geschatte meterstand ineens 80 euro meer moet gaan betalen aan voorschotten, ben je wel de dupe. Je krijgt het achteraf dan wel terug, maar 80 euro is voor mij erg veel en ik zal toch ook mijn kinderen te eten moeten geven, die kunnen niet wachten tot volgend jaar. En wie trekt hiervan de rente?
Als ik keurig mijn eindstanden doorgeef moeten ze die gebruiken, en als ze dat niet geloven moeten ze de standen zelf op komen nemen.

Heidi

Re: essent

Geplaatst: 22 aug 2005 10:18
door Rasputin1
de meterstanden worden geschat nav het voorbije gebruiksjaar.
Als ze te hoog zijn geschat vraag je je nieuwe leverancier gewoon om een lager voorschotbedrag. Iedere fatsoenlijke leverancier gaat daarmee akkoord (in dit soort kwesties). Dus als hij niet akkoord gaat weet je meteen met wat voor bedrijf je te maken hebt.
Voor hetgeen wat je moet bijbetalen aan je oude leverancier (die kan er niets aan doen) vraag je een betalingsregeling. Ook daar wordt doorgaans soepel mee omgegaan.