LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] grens arbeiders en de nieuwe zorgverzekering.

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
yvonne s
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 feb 2004 19:54

grens arbeiders en de nieuwe zorgverzekering.

Ongelezen bericht door yvonne s »

Hallo,

Ik heb hierover al gemaild naar postbus 51 en daar weten ze het zelfs niet.
Er staat genoeg over buitenlanders,maar wij wonen in Nederland en mijn man werkt in Duitsland .In principe zijn we al dubbel verzekerd,omdat hij in Duitsland ong. 250 tot 300 euro per maand moet betalen en hier in Nederland moet hij ook nog een aanvullende verzekering afsluiten.
Heb 2 kinderen onder de 18 die bij mijn man op de polis staan in duitsland.
Vraag me nu af wat dit voor ons gaat kosten.

groetjes yvonne s

els g.
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jun 2005 22:04

Re: grens arbeiders en de nieuwe zorgverzekering.

Ongelezen bericht door els g. »

Hoi, kijk zelf op de site van het ministerie van VWS (..minvws dacht ik). Of op de site van "denieuwezorgverzekering". Er is in iedergeval wel een grote brochure beschikbaar voor het omgekeerde geval: mensen die in Nederland werken en in het buitenland wonen. Als postbus 51 het niet weet, verwijzen ze meestal door naar de voorlichters van het ministerie van VWS. Ook kun je zelf email-vragen stellen via bovengenoemde sites.

els g.
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jun 2005 22:04

Re: grens arbeiders en de nieuwe zorgverzekering.

Ongelezen bericht door els g. »

Ik heb de volgende tekst gevonden op :denieuwezorgverzekering.nl:
Woonachtig in Nederland en u werkt in een ander EU/EER land
Antwoord:

U bent niet verzekeringsplichtig voor de Zorgverzekeringswet.
U bent nu in uw werkland sociaal verzekerd tegen ziektekosten. Om in Nederland zorg te krijgen staat u ingeschreven bij een Nederlands ziekenfonds. In Nederland krijgt u nu het ziekenfondspakket (woonlandpakket).
Dit blijft na invoering van de Zorgverzekeringswet allemaal hetzelfde.
U en uw gezinsleden hebben recht op het Nederlandse woonlandpakket.
Het is alleen mogelijk dat u en uw gezinsleden zich bij een andere Nederlandse verzekeraar moeten inschrijven. Er komt straks één verzekeraar die de zorg gaat regelen voor alle buitenlandse verzekerden. Op dit moment is nog niet bekend welke verzekeraar dit gaat worden. Dit wordt in oktober bekend.
Omdat u niet onder de Zorgverzekeringswet valt hebben u en uw gezinsleden geen recht op zorgtoeslag en de no-claimteruggave.

yvonne s
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 feb 2004 19:54

Re: grens arbeiders en de nieuwe zorgverzekering.

Ongelezen bericht door yvonne s »

Hallo,

Bedankt voor de informatie.Vorige week brief van cz gehad dat er nog onderhandeld werd over grensarbeiders.
We wachten het maar af het zal in ieder geval voor iedereen een hoop geld gaan kosten.Ik vind het een belachelijk plan.

groetjes yvonne s

Gesloten