LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Scart of component?
Scart of component?
Ik heb onlangs een nieuwe tv gekocht en vroeg mij af welke aansluiting het beste beeld geeft als ik de tv met de dvd speler verbind.
Ik heb de keuze tussen een 21 polige scart kabel of de 3 stekers van de component aansluiting.
Ik heb me laten vertellen dat de componentaansluiting een kwalitatief beter signaal geeft, maar is dit echt te zien?
Ik heb de keuze tussen een 21 polige scart kabel of de 3 stekers van de component aansluiting.
Ik heb me laten vertellen dat de componentaansluiting een kwalitatief beter signaal geeft, maar is dit echt te zien?
Re: Scart of component?
Is niet helemaal waar, Scart is een stuk mooier, mits je een goede scartkabel hebt. Je hebt ze al voor een paar euro, maar je hebt ze ook van meer dan 100 euro. Koop iig wel een wat duurdere met vergulde aansluitingen.
De amerikanen zijn ook jaloers op ons PAL en scart systeem
De amerikanen zijn ook jaloers op ons PAL en scart systeem
-
Component is niet de juiste aanduiding. Comp staat voor composiet signaal dat wil zeggen dat het kleur en zwart/wit signaal gecombineerd worden verwerkt en weergegeven. Er is op deze aansluiting ook de mogelijkheid Y/C dat is een gescheiden verwerking. Het voordeel van dit systeem is dat er meer gedetailleerde zwart/wit informatie kan worden weergegeven. Als men niet weet welk signaal wordt gebruikt, is bijna geen verschil zichtbaar, zet men 2 toestellen naast elkaar op de verschillende systemen, dan is het wel te zien.
Vr. Gr. Hans.
Vr. Gr. Hans.
Hee Hans
to the point pls
Scart of niet .
Ik ga voor scart
groeten Tim
to the point pls
Scart of niet .
Ik ga voor scart
groeten Tim
SCART kun je in 3 modes gebruiken:
1) CVBS=composiet video. Een enkel pinnetje wordt gebruikt om kleur+zwart-wit PAL signaal over te dragen.
nadeel: Doordat kleur+zwartwit over een aansluiting gaat heb je onderlinge beinvloeding (o.a. kleurrafels bij fijn gestreepte zwart wit overhemden etc)
2) S-Video. 2 pinnen worden gebruikt om zwart-wit en kleur data (volgens PAL norm) over te dragen. Hierdoor geen overspraak
zwartwit<->kleur meer
Dit is eigenlijk geen standaard, lang niet alle apparaten ondersteunen dit.
3) RGB: Rood, Groen en Blauw worden apart overgedragen. Scart ondersteunt dus ook component aansturing! Voordeel: Bandbreedte van kleur en zwartwit info wordt niet meer begrensd door PAL standaard waardoor scherper beeld mogelijk is. Mooiste beeld.
Bij DVD source zul je die extra scherpte hooguit in de menus kunnen opmerken.
Je kan dus gewoon SCART gebruiken voor component aansturing. Echter je apparaten moeten deze mode ondersteunen, en je hebt een volledig bedrade scart kabel nodig.
NB: Vaak heeft een TV meerdere Scart pluggen, terwijl er maar een RGB-in aankan.
1) CVBS=composiet video. Een enkel pinnetje wordt gebruikt om kleur+zwart-wit PAL signaal over te dragen.
nadeel: Doordat kleur+zwartwit over een aansluiting gaat heb je onderlinge beinvloeding (o.a. kleurrafels bij fijn gestreepte zwart wit overhemden etc)
2) S-Video. 2 pinnen worden gebruikt om zwart-wit en kleur data (volgens PAL norm) over te dragen. Hierdoor geen overspraak
zwartwit<->kleur meer
Dit is eigenlijk geen standaard, lang niet alle apparaten ondersteunen dit.
3) RGB: Rood, Groen en Blauw worden apart overgedragen. Scart ondersteunt dus ook component aansturing! Voordeel: Bandbreedte van kleur en zwartwit info wordt niet meer begrensd door PAL standaard waardoor scherper beeld mogelijk is. Mooiste beeld.
Bij DVD source zul je die extra scherpte hooguit in de menus kunnen opmerken.
Je kan dus gewoon SCART gebruiken voor component aansturing. Echter je apparaten moeten deze mode ondersteunen, en je hebt een volledig bedrade scart kabel nodig.
NB: Vaak heeft een TV meerdere Scart pluggen, terwijl er maar een RGB-in aankan.
-
Ok. to the point, de meeste nieuwe TV apparaten kunnen comp en Y/C via de scart weergeven. Het gaat hier over een nieuw apparaat, dus gewoon de scart gebruiken en de optie's via het installatie menu instellen. Er moet wel, zoals is opgemerkt, gebruik worden gemaakt van een vol bedrade scartkabel. Het voordeel bij gebruik van zo'n kabel is dat het toestel zichzelf omschakelt naar de DVD zodra deze wordt aangezet, scheelt weer een extra handeling.
Vr. Gr. Hans.
Vr. Gr. Hans.
Bedankt,
Ik zal dan toch voor de scart gaan!
Ik zal dan toch voor de scart gaan!
ik zal toch wel voor de Component aansluiting gaan ( er staat geen comp of composite ! )
Mooie interlink er tussen en je hebt een erg strak plaatje, al met al zijn de verschillen met een echt goede scart kabel niet echt groot.
Als je de keus tussen composite en scart hebt, altijd scart kiezen.
Mooie interlink er tussen en je hebt een erg strak plaatje, al met al zijn de verschillen met een echt goede scart kabel niet echt groot.
Als je de keus tussen composite en scart hebt, altijd scart kiezen.
Nee, ik kan kiezen uit voor scart of component. Even voor de duidelijkheid, drie stekers met rood, groen en blauw!
Beste Thijs193,niet lullen over onderwerpen waarover je duidelijk niets weet.Scart blijft de beste verbinding omdat dan alle signalen onafhankelijk van elkaar verzonden worden.Alle kleuren en geluidssignalen dus apart van elkaar.21:3...
Beste allesweter :
kan je vertellen hoeveel aders er binnen de scart gebruikt worden voor het beeldsignaal ( geluid telt immers niet in dit geval ) en hoe je progressivesignalen kan sturen via scart ?
kan je vertellen hoeveel aders er binnen de scart gebruikt worden voor het beeldsignaal ( geluid telt immers niet in dit geval ) en hoe je progressivesignalen kan sturen via scart ?
Beste Thijs 193,ik weet niet alles,maar kijk eens op:http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html.
Need I say more?
Need I say more?
dat RGB via scart gaat snap ik ook wel, en Component RGB met progressive wat dus daadwerkelijk een beter beeld opleverd ?
Juist ... kan dus niet via scart !!!
Juist ... kan dus niet via scart !!!
Ik heb gekozen voor de component aansluiting. Voordeel hierbij is dat ik tevens gebruik kan maken van progressive ipv interlaced scan. Met andere woorden een superstrak beeld, zelfs met een kabel van 7,5 meter.
Leuke bijkomstigheid is ook nog dat mijn JVC LCD automatisch overschakeld naar de component aansluiting zodra deze wordt aangestuurd door de DVD speler. Had ik niet op gerekend, ik dacht dat dit alleen via de scart mogelijk was.
Component geeft zeker en beter beeld dan scart.
Leuke bijkomstigheid is ook nog dat mijn JVC LCD automatisch overschakeld naar de component aansluiting zodra deze wordt aangestuurd door de DVD speler. Had ik niet op gerekend, ik dacht dat dit alleen via de scart mogelijk was.
Component geeft zeker en beter beeld dan scart.
zie je nou wel