LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] honden voeders

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
M.M.N.
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:05

Re: honden voeders

Ongelezen bericht door M.M.N. »

Hoe kan ik nou weten dat ze geen zakken van 5 kilo meer leveren?
Ik geef ander voer,maar dacht doggiefreak te helpen door even te googlelen,dus niet zo snel commentaar geven voordat je het fijne weet.

hobbyboerin
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2009 21:09

Re: honden voeders

Ongelezen bericht door hobbyboerin »

Als je je hond echt goed voer wilt geven moet je zeker geen brokken voeren. De mijne krijgen alleen carnibest en 2 dagen in de week barf.
Brokken is gewoon rotzooi!!!!


NOG FF IETS OVER BROKKEN:
Sommige mensen denken dat brokken gezond zijn. Het gezondste voer dat er bestaat. Want, de dierenarts zegt het. De dierenwinkel zegt het. De reclame zegt het. Maar is het ook zo? Wat is er mis met brokken?

Wat zit er in brokken? Nou, in de meeste brokken zit 4% vlees. Als je mazzel hebt, 20% vlees (bedenk hier dus dat een hond een carnivoor is). Wat voor vlees zit er in? Biefstuk? Kipfilet? Nee... Helaas bevatten de meeste brokken afval. Dingen die niemand meer wil eten. Kippenkarkassen, kippenkoppen, kippenveren, kippenpoten (niet de dijen, maar de klauwen). Of, afval van het rund of lam. DIE delen die wij niet meer moeten. Als deze delen erin zitten, dan heb je mazzel. Het kan nog erger....

In sommige landen gaan ze namelijk verder: daar zitten de afgekeurde dieren in die niet meer verkocht mogen worden voor menselijke consumptie. Dieren die op het boerenerf (door onduidelijke oorzaak) gestorven zijn. Dieren die afgekeurd zijn omdat er gezwellen in zitten. Of vreemde ziektes... Deze dieren worden opgehaald en gaan naar de destructie en vervolgens komt het in de hondenbrok

Daarnaast zit er in brokken veel graan. Graan is een voedingsmiddel dat niet/nauwelijks voor komt in de natuurlijke voeding van de hond. Wel in de brok. In grote hoeveelheden. Er zitten geen prachtige tarwe of rijstkorrels in de brok. Nee, het bevat het afval. Dat wat wij niet meer lusten/eten/mogen eten. Maar, graan is een goedkope energie leverancier en daarom zit het in de brok.... En dan te bedenken dat de hond een carnivoor is... Granen, in deze hoeveelheden, veroorzaken bij de hond: schimmels, gisten (op huid en in de darm), darm en maag problemen en huid problemen.

In de meeste brokken zit ook vulmiddel. En bindmiddel. Niet omdat dit gezond is voor de hond, maar omdat men brokjes moet kunnen persen van afval. Het mag niet uit elkaar vallen, dus stoppen ze er bind en vulmiddel in. Dit is niet gezond en belast het lichaam van de hond.


In alle brokken zitten antioxydanten. Dit is om tegen te gaan dat de vetten in de brok ranzig worden. Als je geluk hebt, gebruikt de fabrikant natuurlijke antioxydanten zoals vitamine E en C. Als je pech hebt, dan gebruiken ze chemische antioxydanten zoals BHA, BHT, Etoxyquine, Prophylgalaat of andere rommel. Deze chemische middelen worden ook gebruikt om de bewaartijd van kleurenfilms te verlengen en rubber te stabiliseren. Veel van deze middelen zijn verboden in humane voeding. Andere middelen zijn verboden in voeding voor baby's en kleuters. Waarom mogen ze dan wel aan de pup of hond gevoerd worden? Ik moet je het antwoord schuldig blijven.... Een ding is zeker: deze chemische antioxydanten zijn zeer ongezond en zelfs uiterst schadelijk. Ze worden ervan verdacht dat ze bijv. kanker veroorzaken.
In sommige brokken zitten kleurstoffen en smaakstoffen/geurstoffen. Waarom kleurstoffen? Een hond is praktisch kleurenblind! Om jou en mij te laten geloven dat er vlees in de brokken zit... Vandaar die mooie, rode kleur... Veelal gebruikt men geroest ijzer om de brok zo'n mooie kleur te geven. Of dit gezond is voor de hond? Dat valt te betwijfelen... Waarom smaakstoffen? Omdat sommige honden deze specifieke brok niet eet. Gewoon, omdat hij het smerig vindt. Smaakstoffen/geurstoffen zorgen ervoor dat de hond de brokken wel eet. Of het gezond is, dat valt zeer te betwijfelen. Het belast namelijk de lever en nieren.

Maar brokken bevatten ook vitamine! Ja. En daar heeft men een goede reden voor! Want, een brok bevat uitsluitend doodgekookte voedingsmiddelen. Het vlees wordt op 80 tot 180 graden verhit voor 20 tot 120 minuten. De granen nog langer. Geen enkele vitamine overleeft dit avontuur! Dus, moet men achteraf, na verhitting, de vitamines aanvullen. Een soort multivitamine pil toevoegen. Anders gaat de hond dood. Niet alleen de vitamines verdwijnen door het kookproces. Alle goede bacterieen en enzymen worden ook door het koken vernietigd. Vandaar dat de meeste honden, op dit steriele voer, darm/maag problemen zullen ontwikkelen.

Naar mijn mening is een brok dus, welk merk je ook kiest, ongezond. Heel ongezond of ongezond. Er zijn dus merken die geen chemische antioxydanten, conserveringsmiddelen (om schimmelgroei tegen te gaan) en geur, kleur en smaakstoffen bevatten. Deze zijn beter dan de merken die dit wel gebruiken. Er zijn merken die geen afgekeurde dieren gebruiken. Deze zijn dus beter dan de merken die dit wel gebruiken. Maar, het is en blijft een brok. Een doodgekookte brok.

WAAROM IS VERS EN RAUW VLEES GEZOND?

1)Vers/rauw vlees bevat goede bacterieen en enzymen die de hond nodig heeft voor een sterke darmflora.
2)Vers/rauw vlees bevat natuurlijke vitamines en mineralen (goede versvleesvoer producenten voegen niet veel vitamines toe - alleen DIE vitamines die minder voorkomen in de natuurlijke producten door te intensieve landbouw en veeteelt). Natuurlijke vitamines en mineralen worden beter opgenomen door de lichaam van de hond.
3)Het bevat geen antioxydanten/conserveringsmiddelen omdat het bewaard wordt in de vriezer (en het vriezen "conserveert" de voeding op een natuurlijke manier) of het wordt direct vers gegeven.
4)Het bevat geen geur/kleur en smaakstoffen. Gewoon, omdat dit niet nodig is. Het is al lekker van zichzelf.
5)Het bevat voor het grootste deel producten van dierlijke oorsprong (de goede kant-en-klaar merken dus ook!).
6)Vers en rauw vlees bevat geen bind/vulmiddelen.


Doordat vers en rauw vlees (zelf samengesteld of kant-en-klaar) de goede bacterieen bevat en natuurlijke vitamines en mineralen en omdat het geen onnatuurlijk en belastende stoffen bevat, zal een hond gezonder leven. De hond zal:
1)Een mooiere huid en vacht hebben.
2)Beter functionerende organen hebben.
3)Mooiere en schonere tanden hebben (brokken en blikvoeding blijft aan het gebit plakken en veroorzaakt dus schade aan gebit en tandvlees en dus schade aan de gezondheid van de hond).
4)Meer energie hebben of juist rustiger worden doordat hij goed in zijn vel zit.
5)Langer leven.
6)Gelukkiger leven. Want, het is zo lollig en heerlijk voor de hond om vers en rauw vlees te eten.
7)Een stabiele ontlasting hebben (misschien niet in de periode van overschakelen).
8)Een stevigere ontlasting hebben.
9)Een minder stinkende ontlasting hebben (geen ballast stoffen)
10)Minder ontlasting hebben (minder ballast stoffen om uit te scheiden).
11)Geen problemen meer hebben van de anaalklieren, juist door de stevige ontlasting die gelijkmatig is.
12)Minder problemen hebben met de blaas en nieren zoals blaas/nierstenen (door een juiste pH waarde en goede balans).
13)Beter/langzamer groeien, zonder skelet problemen.
14)De acceptatie van vers en rauw vlees is vele malen hoger dan die van andere voedingen. Dus, geen gedonder meer met honden die weigeren te eten!

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: honden voeders

Ongelezen bericht door Soraya »

Ik voer nu de carnibest kattenvariant, en ik heb geen honden.
Toch moet ik even de opmerking plaatsen, dat er in carnibest ook veren en kippenpootjes, dus de tenen zelf, zitten hoor.

En dat een dier dan gelukkiger is, dat vind ik een opmerking die eigenlijk nergens op slaat. Als een dier het goed doet op zijn merk, zonder problemen, waarom dan overstappen? daarbij ken ik ook nog dieren die ook ondanks goede introductieperiode, nog lopen te kotsen, omdat ze dit niet verdragen. Maar wel op het moment dat het zelf wordt samengesteld. Schijnbaar zit er nog wel iets in het proces wat dit kan veroorzaken.

Wat ik ook nog mis, is dat een dier op deze manier veel meer vocht binnenkrijgt dan via de brok. voor de kat kan ik zeggen dat er 9% vocht in een brok zit tegenover 65% vocht uit carnibest bijv. Dus extra vocht welke niet bijgedronken hoeft te worden en zo nier-/blaasproblemen kan voorkomen. Het lijkt me dat dit bij de hond ook geldt.

Maar ik ben wel een voorstander verder van vers, omdat er meer voordelen aan zitten dan brokken.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: honden voeders

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Wat voor vlees zit er in? Biefstuk? Kipfilet? Nee... Helaas bevatten de meeste brokken afval.


Dus ook geen varkenshaasje of uh chateau briand, eendeborst of een hazenrugje niets van dit alles. Boeven zijn het die brokkenfabrikanten maar uuh zit er dan in een biefstuk meer voedingswaarde dan in vleesafval oftewel vlees dat wij [vleeseters] niet eten ????

DreamOn2003
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 feb 2005 23:44

Re: honden voeders

Ongelezen bericht door DreamOn2003 »

Een late reactie op hobbyboerin:
Waarschijnlijk is een andere hobby van u ook hondenvoer (?).
In de meeste brokken zit maar 4% vlees volgens u. Dat kan wel kloppen bij sommige supermarktvoeren, maar dit is geen voer wat een zichzelf respecterende dierenspeciaalzaak verkoopt.

Uw gehele betoog is uw mening over het voeren van brokken waar nog wel meer onjuist is dan mijn bovenstaande voorbeeld. Maar om op elk punt apart te reageren, lijkt mij doelloos.
Ik ben met u eens dat er best veel rotzooi te koop is, maar een feit is dat sommige honden het minder doen op kvv of vers. Bij volledig vers samengesteld gaan sommige mensen er namelijk onterecht van uit dat zij een goed dieet kunnen samenstellen en een producent van kvv niet. Ook de brokfabrikanten snappen het niet.

Wat zeker wel klopt is dat er in brokken soms (veel) ballast zit. Dit kan iedereen checken door te kijken hoe vaak en hoeveel de hond poept, hoe het zit met verharing en energielevel.
Ook kun je dit vaak zien aan de prijs icm de hoeveelheid die je per dag aan de hond geeft.
Het is niet mogelijk om een hoogwaardige brok te produceren voor 2 tientjes (15kg), het is wel mogelijk om dat (ruim) onder de €60/70 te doen.
Er zijn echt wel mogelijkheden om een goede hoogwaardige brok te voeren (niet iedereen wil/kan vers of kvv voeren).

@Doggiefreak: je zegt dat men in de polder niet klantvriendelijk genoeg is om evt een grote zak voor je uit te ponden. Ik zou even googlen op winkels in Almere. Er zit er 1 op een paar km afstand in de stad!
(alhoewel ik betwijfel of ze daar Noblesse hebben, ze zijn daar wel erg precies (zeurdig) over hondenvoer )

gervdpl
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 dec 2009 00:50

Re: honden voeders

Ongelezen bericht door gervdpl »

even een opmerken over de tekst in dit form
in grote lijnen ben ik het daar wel mee eens maar niet met dat zij het eerst de maag en darmen het eerste eten, want eerste de lever gegeten omdat daar de meeste voedingswaarden in zitten.

tot de kern van de vraag wat geeft ik mijn dieren vlees of brokken worden jullie het niet eens.

om duidelijkheid te kregen de volgende vragen

brokken zijn niet gezond oke wat geeft ik mijn dieren dan?
antwoord vlees
oke wat voor vlees zo is al gezegt op maar de slager maar ook daar zit kleur zout op en groei stoffen en het kant en klaar verpakte vlees is in veel gevallen ook een rest podukt.

wat gaan wij nu onze vier voeter gevenen.

levinaC
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jan 2010 14:53

Re: honden voeders

Ongelezen bericht door levinaC »

dag mensen ik ben hier net nieuw dus jullie kunnen mij nog niet maar wou toch even mijn ervering mede delen.Ik heb zelf poedels en ben trimster die nog wel eens honden in de trimsalon krijg met huid en eet problemen.

Ik heb lange tijd mijn honden vers vlees gegeven(canybest en enrgique)Daar deden ze het erg goed op werden actiever en kregen een voller en glanzende vacht.Ik was zelf over gestapt op vers vlees omdat ik ook van mening ben dat er een hoop slecht spul in hondenbrokken zit (ze eten zelfs hun eigen metgezel die net bij de dierenarts is ingeslapen).die dierlijke bij producten kan van alles zijn.
Veel honden met huid problemen zijn ook overgestapt op vers vlees en hebben nu nerges last meer van dit terwijl ze middel ne middeltje van de diernarts kregen. :roll:

Hellaas moest ik weer overstappen naar een hondenbrok omdat het voor mij niet meer te doen was(werd te duur heb 6 honden) omdat ik er veel heb.
De pups die ik zo af en toe heb zet ik wel op vers vlees.Ik zit zelf nu op biofood en dat bevalt mij erg goed de honden doen het er hier ook erg goed op en het is een betaalbare brok. :P

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: honden voeders

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Varkensvlees is voor vele honden ook niet goed.

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: honden voeders

Ongelezen bericht door brenda229 »

wat ik belangrijk vind in voer dat er geen BHA of BHT in zit.
Landbouwgif dus. Hier krijgen veel honden kanker van.

Gioia
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2006 09:24
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: honden voeders

Ongelezen bericht door Gioia »

Wij hebben zojuist proefbrokken verstuurd naar de firma te W.
De brok van Canex is veel te zout. IN de zon zagen wij allemaal kristallen erin zitten die weerkaatsten in het zonlicht.
na de proef op de som te hebben genomen , merkten wij zelf dat het een mega überzoute brok is ( wij hebben vis en rijst)
Nu dus maar afwachten wat ze zullen doen.
Hopelijk betreft dit een paar zakken en niet dat alle honden straks nierproblemen gaan krijgen dankzij canex :?

Gesloten