Pagina 1 van 1

Aandelenverstrekker en klantenprofiel.

Geplaatst: 30 dec 2002 21:02
door ener
In een eerdere topic lees ik dat de aandelenverstrekker een klantenprofiel moet maken en dat er expliciet op gewezen moet worden dat er verlies geleden kan worden. Door dit niet te hebben gedaan, oordeelde de klachtencommissie DSI, dat er sprake was van dwaling, o.a hierdoor kreeg de klager gelijk en zijn inleg terug.
Ik denk dat de meesten van ons geen klantenprofiel hebben gekregen, waardoor er voor velen dus ook sprake kan zijn van dwaling.

Groeten,
Ener.

Re: Aandelenverstrekker en klantenprofiel.

Geplaatst: 01 jan 2003 16:46
door Andre
Dag Ener,

Ten eerste wil ik jou een heel gelukkig nieuw jaar toe wensen. Graag zou ik willen weten waar je die uitspraak heb gelezen van de DSI. Bij voorbaat dank,

Groeten, Andre

Re: Aandelenverstrekker en klantenprofiel.

Geplaatst: 01 jan 2003 17:19
door L. Blok
Beste Andre,

Ik veronderstel dat Ener de uitspraak bedoeld KCD 2002-76, dat is de enigste uitspraak van DSI waarbij "Klager" in het
gelijk gesteld is en waarover Dexia in hoger beroep gegaan
is welke niet "ontvankelijk" verklaard werd.
Een klein deel, van de beoordeling van de Klachtencommissie, geef ik nu even weer waarvan ik veronderstel dat Ener dit
bedoelde.

"Niet gebleken is dat verweerder bij het totstandkomen van het tweede huurkoopcontract in voldoende mate inlichtingen heeft ingewonnen over de financiële positie van klager of over diens ervaring met beleggen en diens beleggingsdoelstellingen, terwijl hij daartoe, zowel volgens art. 28 Nadere Regeling toezicht effectenverkeer, als volgens zijn eigen richtlijnen in verband met de bedragen die met de beide overeenkomsten waren gemoeid, wel verplicht was."

m.v.g.

L. Blok

Re: Aandelenverstrekker en klantenprofiel.

Geplaatst: 02 jan 2003 21:55
door ener
Beste Andre,
dank voor je nieuwjaarswens, ook van mijn kant voor jouw nog de beste wensen.
Je vraag waar ik dit gelezen had, is waarschijnlijk al ingevuld door Dhr. Blok, maar voor de zekerheid geef ik je aan waar ik het gevonden heb.
Zie hiervoor: Jawel de eerste gedupeerden krijgt....... geplaatst door Jac cornelissen d.d.26-12-2002. Onder het kopje Zorgplicht het tweede stukje.

Groeten,
Ener.

Re: Aandelenverstrekker en klantenprofiel.

Geplaatst: 19 mar 2003 16:21
door jos
ZORGPLICHT FINANCIëLE INSTELLINGEN’
-----------------------------------
Sinds 1 februari 1999 zijn financiële instellingen verplicht om een profiel van hun beleggende klant op te stellen. Daarin moet o.a. een beeld worden geschetst van de risicobereidheid, de beleggerservaring en de beleggingsdoelstelling van de klant. De effecteninstellingen zijn dan vrij om volgens een eigen systeem in te delen op een schaal van één tot tien of te kiezen voor kwalificaties als defensief of ervaren en agressief.

Dit klantenprofiel is zowel belangrijk voor de klant als van de effecteninstelling. De klant wordt gedwongen na te denken over zijn keuzes en de instelling dekt zich hier in tegen eventuele claims. Dit zolang de financiële instelling zich maar houdt aan in het contact met de klant overeenkomstig opgestelde klantenprofiel.

Naarmate het slechter gaat op de beurs neemt het aantal claims tegen financiële instellingen toe. Gedupeerden trachten hun effecteninstellingen te dwingen tot het betalen van een schadevergoeding, omdat deze de klant niet behoed zou hebben voor de risico’s van beleggen. Ook de rechter zal vrij snel de zijde van de klant kiezen. Wanneer de effecteninstellingen hun klanten maar hun gang laten gaan en men verstrekt geen of onvoldoende informatie, dan is de kans groot dat de instelling tot schadevergoeding moet overgaan.

Alhoewel diverse instellingen, sinds februari 1999, profielen van hun klanten maken, is er bij velen nog steeds niets geregeld. Dit komt omdat al deze klantenprofielen schriftelijk moeten worden vastgelegd. De toezichthouder AFM eist dan ook dat alle financiële instellingen hun zaken op 31 december voor elkaar moeten hebben. Sancties kunnen het gevolg zijn.

Voor de klant is het dus heel belangrijk om na te kijken hoe de advisering is geweest van zijn beleggingsconcept en bovendien hoe er na het afsluiten/verkopen van de belegging verder is geadviseerd door de adviseur/beleggingsinstelling.

'LegioLease gedupeerden krijgen steun van AFM'
----------------------------------------------
Beurstoezichthouder AFM, heeft bij Dexiabank (verantwoordelijk voor LegioLease) ernstige overtredingen geconstateerd bij de verkoop van aandelen lease producten. Er werden niet of nauwelijks klantenanalyse gemaakt, overeenkomsten werden niet goed ingevuld, er was geen saldibewaking en de verkooporganisatie was niet deskundig genoeg. Ook zijn er duizenden contracten verkocht aan minderjarigen en bejaarden. AFM zou voornemens zijn Dexia een geldboete op te leggen vanwege het niet nakomen van de zorgplicht. Deze constatering zet de deur verder open naar een schikking met klanten die via LegioLease beleggen.