LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Treinkaartje duurder in Randstad

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Bailey

Treinkaartje duurder in Randstad

Ongelezen bericht door Bailey »

De NS wil het treinkaartje in de Randstad duurder maken dan er buiten. Omdat daar meer mensen reizen en het dus meer geld kost. Het moet toch niet gekker worden zeg!! Dit is gewoon discrimatie.

Ben benieuwd of de regering hier wat aan gaat doen. Zal wel niet, want ze hebben niks over de NS te zeggen. Aan de andere kant, ze jagen de mensen de auto uit, maar echt een geweldig alternatief is er dus niet. Zeker niet als je in de Randstad woont en nog even meer moet gaan betalen voor een treinkaartje.

Ook gaat de 1e klas nog wat extra omhoog. En dat terwijl veel mensen al geen 1e klas rijden, omdat het al te duur is. Zelf reis ik wel vaak 1e klas en blijf dat ook doen. Maar er zullen ook mensen zijn die overstappen naar de 2e klas.

Met als gevolg: drukker in de 2e klas, treinstellen die half leeg zijn omdat de 1e klas leeg is. En uiteindelijk wordt de 1e klas alsnog afgeschaft, zul je zien.

Kijkt er bij de NS nu werkelijk niemand verder dan hun neus lang is of zien ze alleen maar eurotekens?

Dilbert29

Re: Treinkaartje duurder in Randstad

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Als ze werkelijk de kosten in de Randstad hoger willen maken t.o.v. de rest van het land dan ga ik aangifte doen wegens discriminatie. Of iedereen omhoog of niemand omhoog. Je kunt geen bepaalde groep anders behandelen omdat ze toevallig in een bepaald deel van het land wonen.

En het feit dat er meer mensen reizen in de randstad lijkt me vrij logisch aangezien daar ook meer mensen wonen. Dat konden ze al jaren weten.

Waarschijnlijk is dit weer iemand die denkt op een simpele manier geld te kunnen cashen, wetende dat de burger het toch wel zal pikken. De NS had gewoon nooit geprivatiseerd moeten worden, dan hadden we al deze ellende niet gehad.

Bailey

Als jij inderdaad aangifte gaat doen wegens discriminatie dan ga ik met je mee!!! Dit is ook gewoon discrimatie. Je moet meer betalen omdat je in een druk gebied woont.

Bij autoverzekeringen moet je ook meer premie betalen als je in de Randstad woont. Daar kan ik me nog iets bij voorstellen omdat de kans op een aanrijding of diefstal groter is dan in de middle of nowhere.

Maar meer geld betalen voor een treinreis omdat je in een druk gebied woont. Belachelijk!

gjvisser

Ongelezen bericht door gjvisser »

Dit slaat natuurlijk ook nergens op: Des te meer mensen reizen, des te meer geld het kost. Logisch, maar doordat er meer mensen reizen, komt er ook meer geld binnen en zijn de bussen, treinen, metro's, tram's etc beter bezet!

Als je bijvoorbeeld meer buiten de randstad reist, dan zie je dat die treinen minder bezet zijn, dus als er plaats is voor 500 man en er reizen maar 25 mensen, dan is dat een duur ritje. Zit die trein helemaal vol (wat in de randstad het geval is) dan is dat ritje juist goedkoper, toch?? Of zit ik er nu helemaal naast?

Eigenlijk zullen ze dus de kaartjes buiten de randstad moeten verhogen :wink:

Zonder dollen, het is natuurlijk van de zotten en het openbaar is al zo verschrikkelijk duur. Ik ga en blijf lekker met de auto gaan. Dat is voor mij goedkoper, meer comfort, geen wachttijden (behalve in file's), geen zorgen hoeven maken over aansluitingen etc etc... De staat moet juist het openbaar vervoer meer 'sponsoren' en aanmoedigen en het dus niet verdreven duur maken! :evil:

groeten!

Uncle Willy

Ongelezen bericht door Uncle Willy »

Waarom zo verbazen? Verschil tussen de Randstad en het Oosten van het land is er altijd al geweest. Als je bij een bedrijf, b.v. een transportbedrijf, werkte die door het hele land zat werd Nederland in 3 stroken verdeeld.

Het Oosten, Midden en de Randstad. In de Randstad verdiende meer dan de mensen in het Oosten van het land, tenslotte was daar alles een tikje duurder.

Nu doet de NS het zelfde als de rest ............. vul het maar in, huizenmarkt, groenteman, kapper en ga maar door.

Maar ja, zolang je nog mensen zijn die 1e klas kunnen rijden hebben ze volgens mij niets te mopperen en anders gaan ze toch gezellig bij de anderen zitten.

Het is niet leuk maar verschil (moet er zijn) is er.

Groeten van Uncle Willy

JaFO

Ongelezen bericht door JaFO »

het is nog altijd *openbaar* vervoer, dus verschil moet er niet zijn.
Er is al genoeg verschil met de randstad :
- meer diensten / trajecten (na 22:00 kun je hier echt nie meer reizen, terwijl de randstad nog nachtdiensten kent)
- (vroeger?) gebruik van strippenkaart als treinkaartje ...

Ik vind dat de NS weer eens met dubbele standaarden werkt.

Aan de ene kant klagen ze dat trajecten te duur zijn als er (te weinig) mensen gebruik van maken, waarna ze schrappen in de dienstregeling, er daardoor nog minder mensen de trein pakken, de stations onrendabel worden en de NS de lijn aan het eind van de rit het traject helemaal opheft en vervolgens 'ons' de schuld blijft geven en bij de overheid gaat klagen ...

En aan de andere kant gaan ze zeuren dat er 'te veel' mensen gebruik van maken en dat dat zo duur is ... :roll:

Zo gaan ze straks ook nog de 5-retourkaart schrappen, hebben ze de avond-retouren al lang geschrapt en zal het weekendretour wellicht ook binnenkort verdwijnen.

Ze schijnen echt niet te beseffen dat ze door al deze ellende mensen juist de trein uit en de auto in jagen.

Dat een publieke dienst als de NS 'commercieel' moest is de slechtste beslissing ooit geweest. Straks hebben we alleen nog maar een enkel lijntje in de randstad over. Wanneer leren ze daar eens dat als ze snijden in hun diensten dat dan minder mensen gebruik maken ipv meer ?

Je kunt echt merken dat geen enkele politicus ooit met het openbaar vervoer reist.

Die '1e klas' is al eeuwen een lachertje. Extra betalen voor wat ?
In de stoptreinen en dubbeldekkers is het enige verschil een andere kleur bankstel. Alleen in de intercities heb je er enig 'voordeel' van. Voor de rest zijn die treinstellen alleen maar rustig omdat de dure treinkaartjes de mensen wegjagen ...

JaFO

lol vaker met de 'goedkope' trein reizen ?
Het heeft hier op het 'platteland' niks te maken met de prijs van de kaartjes, maar meer met het gebrek aan zinnige aansluitingen op de rest van Nederland. Zo kun je bij wijze van spreken nog na middernacht een trein in Den Haag nemen, maar kom je daar niet mee de randstad uit.
Je mag hier zelfs blij zijn als er uberhaupt een trein buiten de spits rijd, dus laat staan 's avonds of in de weekenden.

Bailey

In de Metro van vandaag stond een ingezonden brief van iemand en die had een goede opmerking. Straks in de Randstad ook hogere telefoontarieven, want ja....meer mensen die bellen meer.

Goh...wat krijg je straks? Iedereen gaat verhuizen naar het 'platteland', naar de kleine dorpjes. En iedereen gaat dan lekker met de auto. Kan de NS ******** omdat ze geen klanten hebben en de regering kan lekker gespekt worden door de automobilisten. Is dat dan het einddoel??

Echt waar...ik snap er niks meer van :evil:

Dilbert29

Als je het maar ver genoeg doortrekt moet je eigenlijk alles duurder maken in de Randstad omdat er nu eenmaal meer mensen wonen, meer auto's rijden, meer telefoons zijn etc.

De NS maakt zich zo langzamerhand echt belachelijk met al deze profballonnetjes. Kunnen ze de salarissen aan de top niet gewoon halveren, dat levert ook geld op.

Bailey

Ja mijn idee! Dat zouden ze bij een hoop bedrijven moeten doen!!

Maar goed, deze maatregel is niet om meer geld binnen te halen, deze maatregel is ervoor om te zorgen dat er minder mensen met de trein gaan. Dan zijn er dus meer zitplaatsen en hoeven ze geen nieuwe treinstellen aan te kopen. En als er minder reizigers zijn, dan kunnen er ook minder treinen rijden, dus ook minder personeel nodig.

Ze zijn echt uitgekookt bij de NS.

JaFO

idd ... zo uitgekookt dat ze niet eens merken dat minder mensen ook minder winst betekent :(

Ze schijnen nog steeds niet te (willen) snappen dat ze dankzij die 'verliesgevende' lijnen wel mensen op die drukke lijnen krijgen.

Halveren van het salaris van die 'managers' heeft geen zin. Ze hebben mensen nodig die hun paar hersencellen willen gebruiken om reizen weer leuk te maken ...

Dilbert29

Werken er nog mensen met hersencellen bij de NS dan? Iedereen die nog enige intelligentie bezit, rent daar hard weg.

Bailey

Vandaag was ik genoodzaakt om bij mijn aankomststation een abonnement te gaan kopen, omdat het loket op mijn vertrekstation pas om 7 uur opengaat, terwijl ik de trein van 10 voor 7 heb, dus dat gaat niet. Helaas kan je dus bij mijn aankomsstation niet pinnen!!

Kan wel een abonnement bij de automaat halen, maar daar krijg ik andere kaartjes, zijn kleiner en passen niet in het hoesje. Daarbij zit er een glinsterend strookje op, die de buschauffeurs weer lastig vinden.

Dus straks ga ik nog meer betalen, maar kan nergens meer echt goed een abonnement kopen.

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

et toevoegen van een tariefeenheid op negen plaatsen op het net, verdeeld over de drukke lijnen in de Randstad. Daarbij is het uitgangspunt dat het eerlijker is om een deel van de prijsaanpassing niet over het gehele land gelijk te verdelen, maar het accent iets meer te leggen op de trajecten waar de reizigers kunnen kiezen uit een veel groter aanbod aan treinen. (Over deze toevoeging wordt gesproken met het ministerie van V&W. Mocht dit er toe leiden dat deze maatregel niet door kan gaan, dan is NS genoodzaakt te kiezen voor een hogere generieke gemiddelde prijsverhoging van 2,8%.)
Vandaag op de NS site gezien....

Ik denk dus dat we met zijn allen aangifte moeten gaan doen van discriminatie.....

JaFO

Je bedoelt chantage ... want er is geen enkele 'vrijheid van keuze'.
De NS stelt tenslotte keihard dat je altijd het korste traject tussen twee punten moet nemen. Bij twijfel ben je in het algemeen compleet overgeleverd aan de willekeur van de conducteur in kwestie.

Overigens geen wonder dat ze loketten sluiten. Dan kunnen ze je tenminste zo min mogelijk voorlichten over de 'juiste' route en is het nog makkelijker om boetes te innen voor 'foute' kaartjes ...

Bailey

Ik moest laatst van Dordrecht naar Den Bosch. Ik werk in Gorinchem en had daar al een kaartje gekocht. Maar omdat ik een abonnement heb hoef ik van Gorinchem naar Dordrecht niet te betalen, maar ik had toch per ongeluk een kaartje vanaf Gorinchem gekocht.

Omdat deze rit via Geldermalsen gaat, kostte deze 8 euro nog wat. In Dordrecht heb ik toen een kaartje gekocht van Dordrecht - Den Bosch die 11 euro nog wat kost. Voordat we weggingen heb ik het kaartje afgestempeld.

Bij thuiskomst bleek dat ik toch het kaartje Gorinchem - Den Bosch gebruikt te hebben. Ben 2 keer gecontroleerd en niemand die het zag. Blijkbaar kan je dus toch een goedkoper kaartje kopen voor een duurder traject. Weet ik in ieder geval voor de volgende keer.

de agrarier

Ongelezen bericht door de agrarier »

Dat de treinkaartjes in de Randstad duurder worden is gewoon terecht.
Eigenlijk moeten ze nog veel sterker verhogen.
Bij diverse verzekeriningen wordt ook gedifferentieerd naar regio.
Randstad is duurder omdat er gewoon meer vandalisme is. Het is logisch dat dan die Randstedelingen daar dan ook meer voor moeten betalen.
Heb je al eens een trein gezien die AJAX supporters heeft vervoerd.....?
Moeten de mensen buiten de randstad daarvoor meebetalen....?

karr-2

Wat een flauwekul zeg, ik heb er toch niet om gevraagd dat die trein vernield wordt. Dat een stel idioten zich niet kan beheersen daar kan ik niets aan doen, maar ik hoef er ook niet voor op te draaien lijkt mij.

Treinreizen in de Randstad duurder maken is je reinste discriminatie en ik zal ook niet aarzelen om aangifte te gaan doen.

de agrarier

Ongelezen bericht door de agrarier »

Jawel, want jij woont blijkbaar in de randstad.
Je premie autoverzekering is tenslotte ook hoger vanwege onder meer
risico-opslag vandalisme.
Willen we de treinen in de randstad blijvend laten rijden moet er gewoon (veel) meer betaald worden. dat is logisch.

Staat tegenover dat wonen in de Randstad ook vele voordelen heeft:
Tweedehand auto's zijn veel goedkoper, voor boodschappen kun je naar Dirk (goedkoopste van nederland, echter alleen in de randstad aanwezig), alle belangrijke concerten en uitvoeringen en de meeste evenementen zijn in de randstad (scheelt reistijd, reisgeld en hotelovernachtingen)

Randstedelingen willen wel de lusten, maar aan de lasten mag de rest van nederland mee betalen.

En die vernielende Ajax supporters zijn toch jullie eigen kinderen hoor....

karr-2

Ja ik woon in de Randstad en ja daar heb ik zelf voor gekozen. Ik heb geen kinderen en al helemaal geen Ajax kinderen. Voetbal is per definitie de domste sport ooit uitgevonden.

Ik ben al jaren niet meer in een Dirk geweest en de goedkoopste zijn ze zeker niet. Het is inderdaad een feit dat alle belangrijke zaken hier in de Randstad plaatsvinden ja.

Ik betaal dan ook meer huur, meer OZB en meer belasting dan waar ook in Nederland. Heb ik allemaal zelf voor gekozen, maar dat wil niet zeggen dat ik er blij mee ben.

Artikel 1 van de Grondwet zegt dat geen enkele bevolkingsgroep uitgesloten of anders behandeld mag worden op grond van welk argument dan ook. Als de NS het reizen in de Randstad duurder maakt omdat we toevallig in de Randstad wonen is dat dus discriminatie en niets anders.

Gesloten