Deurwaarder als je één week te laat bent met de huur
Geplaatst: 02 aug 2005 23:22
Ik begrijp best dat je als armlastige *kuch* woningbouwcorporatie snel je centjes wil hebben maar dit gaat me toch echt te ver:
Deurwaarders: ’huurachterstand hard aanpakken’
Maandag 1 augustus 2005 - Rotterdam - Bewoners met huurachterstand moeten strenger worden aangepakt.
Door een scherper incassobeleid, waarbij eerder de deurwaarder wordt ingeschakeld, kan het aantal probleemgevallen en uiteindelijke huisuitzettingen drastisch worden verminderd. Op die manier levert de hardere aanpak een socialer beleid op, aldus de Groep Gerechtsdeurwaarders Nederland (GGN).
Het landelijke incassobedrijf pleit voor een lik-op-stukbeleid na een succesvol proefproject in Rotterdam.
Door in gebreke blijvende huurders al in de eerste week na het ontstaan van een betalingsachterstand een brief van de deurwaarder te sturen, wist Woningbedrijf Rotterdam het aantal huisuitzettingen in drie jaar te halveren.
Het aantal betalingsachterstanden daalde in die periode met 23 procent.
bron: Brabants Dagblad.
want zo kan het ook:
Woningstichtingen handhaven beleid
’Wanbetaler voldoende aangepakt’
Dinsdag 2 augustus 2005 - EINDHOVEN – Woningcorporaties in de regio Eindhoven zien weinig in het advies om bewoners met huurachterstanden strenger aan te pakken. Gisteren adviseerde de Groep Gerechtsdeurwaarders Nederland (GGN) eerder een deurwaarder in te schakelen. Hierdoor neemt het aantal wanbetalers drastisch af, bleek uit een proef in Rotterdam.
De meeste woonstichtingen in Eindhoven en omgeving voeren zelf al een streng beleid en zien geen reden dit aan te scherpen. Daarbij ligt het aantal huurders met forse achterstanden relatief laag, zo blijkt uit een rondgang langs woningcorporaties.
„We hebben sinds 1 april een vergelijkbare manier van aanpak als in Rotterdam“, zegt G. Boudrij van het Eindhovense Woonbedrijf, van de corporaties SWS en Hhvl die samen dertigduizend woningen bezitten in onder meer Eindhoven, Geldrop en Best. „Het Rotterdamse systeem is wellicht een idee, maar we bekijken eerst onze eigen manier, en diewerkt nu prima.“
Woonbedrijf stuurt een huurder die niet betaalt binnen twee weken een herinneringsbrief. Een maand later volgt een aanmaning, dan een sommering en na drie maanden schakelt de verhuurder een deurwaarder in.
Rechtvaardig
Bijna alle woningcorporaties gaan op deze manier met wanbetalers te werk. Streng maar rechtvaardig, noemt manager A. Maréchal van het Valkenswaardse Woningbelang zijn beleid. „Dat is in het belang van de huurder. We willen voorkomen dat de achterstand zo hoog oploopt dat de bewoners het niet meer kunnen opbrengen en uit huis gezet worden.“
In Deurne startte woningbouwvereniging Bergopwaarts met dit doel voor ogen onlangs het project Vroegtijdige Interventie Probleemhuurders (VIP). De vereniging helpt in samenwerking met welzijnsorganisaties huurders in Deurne en Asten zodra ze in financiële problemen raken als gevolg van een fikse huurachterstand.
Wat GGN adviseert, doen de corporaties in de regio in feite al jaren, vinden zij. Met dien verstande dat de verhuurders zelf de bewoners snel benaderen bij huurachterstand. Bij de Rotterdamse proef stond de deurwaarder bij wanbetaling al na een week op de stoep.
Maréchal meent dat dit averechts werkt. „Het is niet goed voor de verhouding met de klant.“
Trudo in Eindhoven ziet ook geen reden om wanbetalers strenger aan te pakken, laat beleidsmedewerker M. van Dooremalen weten. „De achterstanden vallen mee. Eind mei hadden we van 612 huurders nog 314.000 euro te goed. Dat is 0,9 procent van het totaal aan huurgelden.“
bron: Eindhovens Dagblad
Deurwaarders: ’huurachterstand hard aanpakken’
Maandag 1 augustus 2005 - Rotterdam - Bewoners met huurachterstand moeten strenger worden aangepakt.
Door een scherper incassobeleid, waarbij eerder de deurwaarder wordt ingeschakeld, kan het aantal probleemgevallen en uiteindelijke huisuitzettingen drastisch worden verminderd. Op die manier levert de hardere aanpak een socialer beleid op, aldus de Groep Gerechtsdeurwaarders Nederland (GGN).
Het landelijke incassobedrijf pleit voor een lik-op-stukbeleid na een succesvol proefproject in Rotterdam.
Door in gebreke blijvende huurders al in de eerste week na het ontstaan van een betalingsachterstand een brief van de deurwaarder te sturen, wist Woningbedrijf Rotterdam het aantal huisuitzettingen in drie jaar te halveren.
Het aantal betalingsachterstanden daalde in die periode met 23 procent.
bron: Brabants Dagblad.
want zo kan het ook:
Woningstichtingen handhaven beleid
’Wanbetaler voldoende aangepakt’
Dinsdag 2 augustus 2005 - EINDHOVEN – Woningcorporaties in de regio Eindhoven zien weinig in het advies om bewoners met huurachterstanden strenger aan te pakken. Gisteren adviseerde de Groep Gerechtsdeurwaarders Nederland (GGN) eerder een deurwaarder in te schakelen. Hierdoor neemt het aantal wanbetalers drastisch af, bleek uit een proef in Rotterdam.
De meeste woonstichtingen in Eindhoven en omgeving voeren zelf al een streng beleid en zien geen reden dit aan te scherpen. Daarbij ligt het aantal huurders met forse achterstanden relatief laag, zo blijkt uit een rondgang langs woningcorporaties.
„We hebben sinds 1 april een vergelijkbare manier van aanpak als in Rotterdam“, zegt G. Boudrij van het Eindhovense Woonbedrijf, van de corporaties SWS en Hhvl die samen dertigduizend woningen bezitten in onder meer Eindhoven, Geldrop en Best. „Het Rotterdamse systeem is wellicht een idee, maar we bekijken eerst onze eigen manier, en diewerkt nu prima.“
Woonbedrijf stuurt een huurder die niet betaalt binnen twee weken een herinneringsbrief. Een maand later volgt een aanmaning, dan een sommering en na drie maanden schakelt de verhuurder een deurwaarder in.
Rechtvaardig
Bijna alle woningcorporaties gaan op deze manier met wanbetalers te werk. Streng maar rechtvaardig, noemt manager A. Maréchal van het Valkenswaardse Woningbelang zijn beleid. „Dat is in het belang van de huurder. We willen voorkomen dat de achterstand zo hoog oploopt dat de bewoners het niet meer kunnen opbrengen en uit huis gezet worden.“
In Deurne startte woningbouwvereniging Bergopwaarts met dit doel voor ogen onlangs het project Vroegtijdige Interventie Probleemhuurders (VIP). De vereniging helpt in samenwerking met welzijnsorganisaties huurders in Deurne en Asten zodra ze in financiële problemen raken als gevolg van een fikse huurachterstand.
Wat GGN adviseert, doen de corporaties in de regio in feite al jaren, vinden zij. Met dien verstande dat de verhuurders zelf de bewoners snel benaderen bij huurachterstand. Bij de Rotterdamse proef stond de deurwaarder bij wanbetaling al na een week op de stoep.
Maréchal meent dat dit averechts werkt. „Het is niet goed voor de verhouding met de klant.“
Trudo in Eindhoven ziet ook geen reden om wanbetalers strenger aan te pakken, laat beleidsmedewerker M. van Dooremalen weten. „De achterstanden vallen mee. Eind mei hadden we van 612 huurders nog 314.000 euro te goed. Dat is 0,9 procent van het totaal aan huurgelden.“
bron: Eindhovens Dagblad