Pagina 1 van 1
De arrogantie van NUON
Geplaatst: 07 aug 2005 08:47
door JaapS
Beste lezers,
Tja, opnieuw NUON. Als pr-manager bij een aardige onderneming heb ik nog nooit zo'n puinhoop, autisme en miscommunicatie meegemaakt als in mijn contacten met NUON. Alle goede bedoelingen van deze firma ten spijt. Ik werd aan een zwartboek dat ik wil presenteren aan de media, de kamercommissie EZ en minister Brinkman. Ik ga sowiezo een boek schrijven over mijn ervaringen met deze club waar werkelijks NIETS van klopt. Mijn omgeving ziet dit ook, maar is vervallen in passiviteit. Miscommunicatie, leugens, maffiamethodes, autisme. Het is ongelovelijk.
In het kort de feiten van mijn verhaal. Eind 2003 verhuisde ik naar een nieuwe woning. Alles volgens gangbare procedures aangemeld. Daarna nooit meer iets gehoord van NUON, ondanks het wel-aansluiten van de elektriciteit. Verre neven met dezelfde voorletters ontvingen WEL rekeningen van de meest chaotische organisatie van Nederland. Dit werd me te gortig en heb contact met deze energie-maffia gehad en heb achterstallige rekeningen, altans in hun visie, voldaan. Verder ben ik om problemen te voorkomen ZELF het gevraagde voorschot gaan overmaken. Afijn, eind van het jaar 2004 kwamen er twee mededelingen. Mijn maandtermijn werd met 100 Euro verlaagd, maar na een aantal transacties moest ik wel ruim 1000 Euro bijbetalen op mijn eindafrekening. Tja, ... Ik ben toen gewoon het oude bedrag blijven overmaken tot de dag van vandaag en heb opheldering gevraagd over de NUON-rekeningen. Terwijl ik dus betaalde, registreerde men mij als wanbetaler, factureerde men incassokosten en toen ik hierover naar een 09000 nummer belde beloofde na drie keer aan verschillende medewerkers het verhaal te hebben gedaan men mij een transparant overzicht te sturen. Natuurlijk wederom geen antwoord.
Inmiddels stond een incasseerder op de stoep, die een onbeschoft dreigend kaartje in de bus gooide. Hij zou terugkomen in de avonduren. Intimidatie? En weer dant 0900-nummer voor meer info. Om moedeloos van te worden.
Toen een dreiging van afsluiting. Ik kreeg eindelijk een betalingsoverzicht van NUON. Een bevriende accountant heeft deze geanalyseerd en vastgesteld dat ik te veel betaald had en de dupe was fouten van de NUON. Dit opgestuurd naar een Care-Center in Leiden. Niets gehoord. Maar weer gebeld. "Uw brief is ontvangen, maar de computer is stuk. U moet wel betalen. Anders gaat u afgesloten worden, u heeft tijd genoeg had om te betalen." Aldus de klerk in Leiden.
En dat terwijl ik voortdurend in overleg was over HOE en WAT te betalen. Maandelijks al 100 Euro meer betaalde dan hoefde etc. . Ik heb bij NUON verder een time-out voorgesteld om SAMEN na te gaan waar de problemen zaten. Niets van dat alles. Botheid en autisme. Antwoorden op mijn vragen heb ik nog steeds niet. Wel is de elektriciteit afgesloten en dien ik honderden Euro's hiervoor af te rekenen. Mijn voortuin is door het geboefte omgespit en een door mij in allerijl ingehuurde advocaat is MONDELING door NUON totaal verkeerd geinformeerd.
Wat nu? Heel simpel. Ik heb besloten om niet alleen de via de forum's van Radar en de Consumentenbond mijn zaak onder de aandacht te brengen, maar ik schakel ook de politiek, de rechterlijke macht en de media in. Ik kan mij niet voorstellen de enige Nederlander te zijn die te maken heeft gehad met NUON op een wijze als ik nu. Verder heb ik mijn opmerkingen naar de Raad van Bestuur gestuurd en werk ik aan een (zwart) boek over NUON en haar omgang met klanten. Daarnaast zoek ik een advocaat die samen met mij wil werken aan een claim tegen NUON, omdat er eindelijk maar eens duidelijkheid moet komen over rechten en plichten van NUON-klanten. En hoe zij behandeld moeten worden.
Mij stoort mateloos dat gladde NUON-functionarissen naar iedereen toe de indruk wekken alles te doen om klantvriendelijker te worden, maar ondertussen in individuele gevallen de klanten killen.
Re: De arrogantie van NUON
Geplaatst: 07 aug 2005 20:48
door medewerker
Even alles op een rijtje,
het klinkt dus op een verhuizing die veel te lang heeft geduurd.
Een verkeerd correspondentieadres/ of koppeling aan een klant die de zelfde voorletter en achernaam heeft (ten onrechte)...
Door de langzame verhuizing zijn de termijnen veel te laat gestart,
het gevolg is logischerwijs een hoge jaarnota. Het termijnbedrag is verhoogd naar aanleiding van het opgenomen verbruik (ik ga er even vanuit dat het niet geschat is want dat meldt u niet)... U weigert het verhoogde deel te betalen, met gevolg dat er iedere maand een stukje termijnbedrag open blijft, waarop Nuon terecht de incassoprocedure start...
Als u net zo intimiderend aan de telefoon hangt als u hier schrijft, schrikken medewerkers terug en houden zich strikt aan de algehele procedures, ligt ie bij Intrum? Dan moet u naar Intrum? Bericht van de afsluiter? Dan is er niets meer mogelijk... Als u mij voor maffioso/autist/leugenaar zou uitmaken ga ik ook veel meer kijken naar de juistheid van de toegepaste regels dan naar of ik het probleem eventueel kan oplossen c.q schikken. U zorgt er dan voor dat ik een stuk minder toegankelijk ben (lees energiedirect... Wij hoeven geen contact met ze op te nemen.)
Al met al lijkt het mij helemaal geen probleem dat niet oplosbaar zou zijn.. gewoon even nakijken of en waar en eventueel waarom er iets is misgegaan... Toelichten, eventueel jaarnota corrigeren... Kosten die ten onrechte zijn geheven eraf, kosten die terecht zijn geheven (over die deelnota's) beoordelen in hoeverre we daarin tegemoet kunnen komen, of helemaal weghalen vanwege het eerdere ongemak, schriftelijk bevestigen, nabellen en het probleem is uit de wereld...
Re: De arrogantie van NUON
Geplaatst: 07 aug 2005 20:57
door medewerker
Wel even een tip,
aan mijn reactie kunt u wel zien dat het geen enkel nut meer heeft uw hele verhaal nog aan een callcentermedewerker af te steken... Dit kan dit niet meer allemaal voor u nagaan. Verhaal is veel te lang en heeft veel te veel haken en ogen...
Schrijf/email/vul een klachtformulier in... Schrijf voor u zelf op een half a - tje op wat er gebeurd is... Niet hoeveel medewerkers u allemaal gesproken heeft wat er allemaal gezegd is... Maar gewoon kort en concreet, des te makkelijker is het om het een en ander na te kijken... Geef ook duidelijk aan waarmee uw probleem ontstaan is... Het gaat hier om iets dat ontstaan is na uw verhuizing...
Overigens hebben we geen CCC in Leiden, het spijt me... Dus zal dat wel een andere plaats zijn geweest of gelukkig hebben ze uw brief in leiden (waar wel een andere kleine devisie zit) goed kunnen inschatten en doorsturen.
U wordt niet afgesloten als er geen openstaande facturen zijn... Openstaande factueren is voor een debitueren afdeling altijd wanbetaling. Bij opzettelijk, per ongeluk vergeten, niet toegekend bezwaar, en gewoon niet kunnen betalen... Tis dus niet onbeschofd, of bedreiging... Is de allerlaatste waarschuwing... En als u niet thuis bent of niet open doet wordt er inderdaad buitenom afgesloten... Bij extreme schade kunt u hiervoor gewoon een claim indienen.
Re: De arrogantie van NUON
Geplaatst: 07 aug 2005 21:02
door medewerker
als u wilt dat ik er eens naar kijk....
kunt u als reactie een bedrag neerzetten dat u de laatste keer betaald heeft + de datum... bijv 159,57 op 13 juli 2005... mits er niet teveel betalingen van het zelfde bedrag op dezelfde datum zijn kan u daarmee vinden... Ik ga er zelfs vanuit dat uw bezwaar dan ook wel in onze voorraad zal zitten, gezien de toonzetting van uw verhaal (dreiging advocatuur + media + regering + het risico dat wat u verteld wordt in een boek verschijnt... ) en de hoeveelheid aan plaatsgevonden contacten... Maar dat zal ik dan wel zien.
overigens als uw brief in de klachtenprocedure zit, is er een time out tussen de tijd dat uw brief ontvangen wordt en het antwoord gegeven wordt.
Re: De arrogantie van NUON
Geplaatst: 07 aug 2005 22:47
door JaapS
Beste medewerker,
Wellicht is het beter om de communicatie voort te zetten via mijn hotmail-account,
[email protected]. Dan kan ik wat gedetailleerdere informatie geven. De zaak is in grote lijnen het volgende:
- Bij verhuizing foutieve inschrijving. Rekeningen naar verkeerde adressen. Toen al heb ik geinformeerd.
-Vanaf maart 2004 ben ik maandelijks voorschot gaan betalen van 202,96. Conform afspraak. Dat bedrag is per 1-1-2005 zelfs VERLAAGD tot 120,71 per maand. In dat jaar zijn op zelfs voor mijn accountant onbegrijpelijke wijze bedragen heen en weer geping-pongt. Hij heeft in zijn rapportage aan mij aangegeven nog nooit zo'n puinhoop te hebben gezien.
-Om alle problemen, die ik voorzag, het hoofd te bieden ben ik tot op de dag van vandaag die 202,96 gaan betalen. Op de 1e van iedere maand via een rekening bij de SNS. Ondertussen krijg ik aanmaningen omdat ik, jawel, mijn maandelijkse termijnen niet zou betalen. Mind you ..
-Ergens dit voorjaar is er het eerste dreigement van afsluiting. Ik bel dat 0900-nummer en kan VIER keer mijn verhaal doen. Uiteindelijk duikt er een supervisor op die op hoge toon roept "dat u gewoon moet betalen". Ik vraag om een transparante specifikatie. De belofte wordt gedaan maar niet nagekomen.
-Er komen weer dreigbrieven. ik bel dat 0900-nummer weer en uiteindelijk krijg ik via "Leiden" een financieel overzicht dat zo rommelig is dat ik een gezamelijke time-out vraag van 2 maanden om het op een rijtje te zetten en GEZAMELIJK tot een oplossing te komen. "Dat kon niet. Dat moest ik met de incasseerder regelen." Hoe kan dat? "Die komt bij u langs" Wanneer? "Dat weten we nooit." Ik bedoel maar!
-Ik maak bezwaar tegen de procedure en het financieele verhaal. Doe dat via een keurig onderbouwd financieel overzicht. Geen reactie. Begin juli staan er, terwijl ik aan het bellen ben, twee mannen op mijn deur te rossen. Afsluiters blijkt mij later. Twee weken later spitten ze mijn tuin om.
Tot zover het verhaal in mini-vorm. Ik ben niet gewend te dreigen maar een machteloze consument, verdwaald in NUON-mechanisme en zonder stroom. Nog een quote uit uw callcenter: "Als u betaalt, dan zullen we wel kijken of er fouten zijn gemaakt." Dit pik ik niet. Steeds heb ik aangegeven een redelijke oplossing te willen, maar tot op de dag van vandaag laat NUON mij geen andere keus dan mijn zaak voor te leggen aan politiek en rechterlijke macht. En verder is dit zoveel Kafka dat er een mooi boek inzit. Ik hoop dat u via de mail contact zoekt teneinde, ik zeg het opnieuw, een oplossing te vinden.
Re: De arrogantie van NUON
Geplaatst: 08 aug 2005 11:07
door medewerker
goed idee,
er is met de betalingen sowieso iets vreemds gaande,
ik ben steeksproefsgewijs het in 2004 en 2005 op inkomende betalingen van 202,96 en in 2005 ook 120,71 (misschien dat maar een deel geboekt was) gaan kijken... Echter resultaat 0,0... Ik heb u niet kunnen vinden...
Ik neem wel even via de mail contact op, zodat we wat meer gegevens kunnen uitwisselen...
mvg
medewerker
p.s dat wordt wel pas vanavond, moet nog even een account aanmaken die niet gelijk mijn hele naam vermeld. Ik wil u best mijn naam geven maar wel nadat ik uw brieven in de voorraad heb opgezocht en ik dus geoorloofd aan de slag kan....
mvg
Re: De arrogantie van NUON
Geplaatst: 26 aug 2005 16:27
door Wilma Warner
Is het mogelijk op de hoogte te blijven omtrent de ontwikkelingen van het hele NUON "toneelstuk". Zelf ben ik al 4 jaar in conflict met het NUON, met als toppunt het niet willen uitbetalen van het door mij teveel betaalde (€ 800,00) energiekosten van afgelopen jaar. Graag wil ik ook wel aktie ondernemen maar weet niet hoe.
Wilma
Re: De arrogantie van NUON
Geplaatst: 26 aug 2005 16:39
door medewerker
Goedenmiddag Wilma,
dit hierboven is inmiddels al afgehandeld. Of in verre staat van afhandeling... Deze klacht werd net behandeld toen het hier werd neergezet... Contact van mijn zijde bleek uiteindelijk niet eens meer nodig.
Voor u geldt het zelfde als hierboven...
als u hieronder een datum en een bedrag neerzet kan ik u vinden en contact met u opnemen...
Dus als bijvoorbeeld
108,13 betaald op 13 augustus 2005...
Als u wilt kijken of ik u aan de hand van deze gegevens ook werkelijk voor u kan betekenen (in eerste instanties contact en vandaar zien of ik u kan helpen) kijk dan even bij het lijntje "energiedirect" op de eerste pagina, of het lijntje van vandaag "gek van Nuon"
met vriendelijke groet,
een medewerkster
Re: De arrogantie van NUON
Geplaatst: 18 sep 2005 02:33
door lmerve
Ik heb zelf ook een en ander meegemaakt met NUON. Het teveel betaalde wordt uiteindelijk wel teruggestort, maar dat geldt niet voor de aanmaningskosten over het ten onrechte in rekening gebrachte.
Het sterkste staaltje vond ik nog wel de uitspraak van een NUON-medewerker: "Aan klanten hebben wij geen enkele boodschap. Wij hebben alleen een boodschap aan de aandeelhouders."
Dit jaar kreeg ik een naheffing die gelijk was aan mijn totale jaarrekening. Hiervoor heb ik een betalingsregeling getroffen, maar die kan alleen op basis van automatische afschrijving. Als die automatische betaling door onvoorziene omstandigheden niet kan plaatsvinden, en je genoodzaakt bent het verschuldigde bedrag een week later zelf over te maken, komt de betalingsregeling te vervallen en begint een heel circus van van aanmaningskosten. Het gevolg hiervan is dat de kachel deze winter niet aan kan.
Ik ben tot de slotsom gekomen dat er maar één manier is om je ongenoegen kenbaar te maken en dat is overstappen naar een ander energiebedrijf.
Re: De arrogantie van NUON
Geplaatst: 18 sep 2005 10:34
door flepp
Ben bang dat je dan 2 problemen heb.
Re: De arrogantie van NUON
Geplaatst: 20 sep 2005 12:56
door deborah77
Wij zijn nu ruim een jaar geleden verhuisd en krijgen nu ook allemaal rare rekeningen van de nuon. Ik heb al vele malen uren aan de telefoon gehangen met diverse medewerkers. Eindelijk dachten we een betrouwbaar persoon gevonden te hebben bij de nuon , hij beloofde het voor ons compleet uit te zoeken etc. Hij zou contact met ons opnemen zodra hij een antwoord had, nou dat hebben we geweten wederom een rekening van ruim 2400 euro op de mat. Weer uren bellen met de nuon levert niks op. Wij weten niet meer waar te beginnen denken er hard over na het allemaal uit handen te geven aan een advocaat of een rechtswinkel iemand nog suggesties???????
Re: De arrogantie van NUON
Geplaatst: 20 sep 2005 13:47
door medewerker
wanneer u hieronder uw laatste betaalde termijnbedrag vermeld met de datum waarop u deze heeft betaald kan ik even voor u kijken en u misschien helpen...
Voorbeeld 133,15 betaald op 15-08-05... Aan de hand van deze gegevens kan ik uw klantgegevens zeer waarschijnlijk achterhalen...
mvg
een medewerkster
Re: De arrogantie van NUON
Geplaatst: 20 sep 2005 15:30
door deborah77
mijn laatst betaalde maandtermijn was 168.57 en betaald op 24-08-2005. achternaam begint met Ze
Re: De arrogantie van NUON
Geplaatst: 20 sep 2005 16:03
door medewerker
Heeft u op die datum twee betalingen van dat bedrag gedaan?
Verhuist van straat S te plaats V.
naar straat A te plaats S
???
mvg medewerkster
Re: De arrogantie van NUON
Geplaatst: 20 sep 2005 18:38
door deborah77
inderdaad en inmiddels nogmaals verhuisd
Re: De arrogantie van NUON
Geplaatst: 20 sep 2005 19:05
door medewerker
Ik vroeg mij al even kort af waarom er sprake was van een postadres dat weer anders was...
Morgen kijk ik ernaar...
mvg
medewerkster...
Re: De arrogantie van NUON
Geplaatst: 20 sep 2005 20:10
door deborah77
alvast bedankt voor de moeite
Re: De arrogantie van NUON
Geplaatst: 21 sep 2005 10:10
door deborah77
heb net weer gebeld met de nuon en begin het nu echt zat te worden volgens mij betaal ik het salaris van de directeur............