Horloge-garantie
Geplaatst: 11 jan 2002 19:51
Ik heb in oktober 1997 een Seiko Kinetic aangeschaft voor een bedrag van Fl. 999,-. (Dit was het type waar toen veel reclame op de televisie voor werd gemaakt). In juni 1999 begonnen zich op diverse plaatsen scheuren in het rubberen bandje te vertonen. Daar ik maar 1 jaar garantie had en mij werd verteld dat was ontstaan als gevolg van mijn gebruik. (ik zou het bandje te vaak gebogen hebben of het kwam door de invloed van huidzuren wat volgens de verkoper heel normaal was). Ik heb toen het bandje van mijn horloge maar laten vervangen voor een bedrag van FL. 79,-.
Rond dezelfde tijd (juli 1999) kocht mijn broer, die mijn horloge ook wel leuk vond, precies hetzelfde exemplaar.
Afgelopen juli 2001 (2 jaar na de vervanging van mijn bandje) ontstond werderom hetzelfde probleem. Op diverse plekken aan de binnenzijde van het rubberen bandje onstonden scheurtjes. Ik ben er toen meteen mee terug gegaan had toen al aangegeven dat dit nu al de 2e keer was en dat ik dat gezien de aanschafprijs van dit product betrof niet normaal was. De verkoper zou mijn horloge daarom naar de leverancier sturen (met garantiebewijs) om het te laten beoordelen. Kort daarop kreeg ik het bericht dat de slijtage van het bandje niet te wijten was aan een constructie/materiaalfout maar dat het -wederom- was ontstaan als gevolg van gebruik. Ik heb toen aangegeven dat de band dan toch maar weer vervangen diende te worden. Daar ik toen het horloge niet op tijd voor de vakantie van de verkoper kon ophalen, en ik voor een aantal maanden naar het buitenland moest, is het horloge ruim 4 maanden bij de verkoper blijven liggen.
Net voordat ik mijn horloge begin december 2001 wilde ophalen, sprak ik mijn broer hierover die toen meteen controleerde of zijn bandje nog goed was. En je raad het misschien al: Ook dit bandje begon al op diverse plekken al aardige scheurtjes te vertonen. Op 1 december ging ik met de horloge van mijn broer naar de verkoper. Ik gaf wederom te kennen dat ik het niet normaal vond dat nu ook het bandje van de horloge van mijn broer na 2 jaar precies dezelfde gebreken vertoonde. Ik zij dat ik hierover bij de leverancier een klacht wilde indienen, omdat ik niet van plan was elke 2 jaar een nieuw bandje te gaan aanschaffen. Het idee werd toen geopperd om dan maar een stalen bandje aan te schaffen. Ik heb toen gevraagd wat mij (of mijn broer) dat dan zou gaan kosten. Dat wist de verkoper niet en gaf te kennen dat hij dat bij de leverancier moest opvragen en vervolgens mij daarover zou informeren. Daarnaast zou hij de horloge van mij broer ook opsturen naar de leverancier om het te laten beoordelen.
Daar ik in juli 2001 al opdracht had gegeven om het bandje van mijn horloge te vervangen (en nu dus al 4 maanden bij de verkoper lag), het ik deze keer FL. 85,- betaald om mijn horloge weer in mijn bezit te krijgen.
Afgelopen week kreeg ik te horen dat een stalen band FL. 300,- gaat kosten en dat de leverancier ook deze keer had beoordeeld dat de gebreken aan het bandje van de horloge van mijn broer te wijten was aan het gebruik.
Ik ben vandaag (11 januari 2002) naar de verkoper gegaan en mijn ongenoegen geuit. Wat moet ik nu doen. Het bandje van mijn broer laten maken en wederom FL. 85,- betalen of heb ik als klant nog rechten? Kostenloze vervanging of iets dergelijks.
Daarnaast heb ik nu ook een probleem met mijn SEIKO kinetic horloge. Nee deze keer niet het bandje, dat kan niet zo snel, maar hij laad niet meer op bij beweging. Als ik hem een uur af doe staat de horloge stil. Dit probleem heb ik vandaag ook aangegeven. Mij werd verteld dat dit heel normaal is bij een horloge van 5 jaar. Ik zei dat dat niet zou moeten kunnen voor horloge van FL. 999,-. Ze willen mijn horloge wel opsturen naar de leverancier maar moet ik dan de kosten gewoon accepteren? Of heb ik als klant nog rechten? Kostenloze reparatie of iets dergelijks?
Ik hoop dat u mij advies in deze kunt geven hoe ik verder moet handelen.
Bij voorbaat mijn dank.
De verkoper is:
Jos Akkermans
Juwelier-Horloger
Hogestraat 12,
6651 BK Druten
Rond dezelfde tijd (juli 1999) kocht mijn broer, die mijn horloge ook wel leuk vond, precies hetzelfde exemplaar.
Afgelopen juli 2001 (2 jaar na de vervanging van mijn bandje) ontstond werderom hetzelfde probleem. Op diverse plekken aan de binnenzijde van het rubberen bandje onstonden scheurtjes. Ik ben er toen meteen mee terug gegaan had toen al aangegeven dat dit nu al de 2e keer was en dat ik dat gezien de aanschafprijs van dit product betrof niet normaal was. De verkoper zou mijn horloge daarom naar de leverancier sturen (met garantiebewijs) om het te laten beoordelen. Kort daarop kreeg ik het bericht dat de slijtage van het bandje niet te wijten was aan een constructie/materiaalfout maar dat het -wederom- was ontstaan als gevolg van gebruik. Ik heb toen aangegeven dat de band dan toch maar weer vervangen diende te worden. Daar ik toen het horloge niet op tijd voor de vakantie van de verkoper kon ophalen, en ik voor een aantal maanden naar het buitenland moest, is het horloge ruim 4 maanden bij de verkoper blijven liggen.
Net voordat ik mijn horloge begin december 2001 wilde ophalen, sprak ik mijn broer hierover die toen meteen controleerde of zijn bandje nog goed was. En je raad het misschien al: Ook dit bandje begon al op diverse plekken al aardige scheurtjes te vertonen. Op 1 december ging ik met de horloge van mijn broer naar de verkoper. Ik gaf wederom te kennen dat ik het niet normaal vond dat nu ook het bandje van de horloge van mijn broer na 2 jaar precies dezelfde gebreken vertoonde. Ik zij dat ik hierover bij de leverancier een klacht wilde indienen, omdat ik niet van plan was elke 2 jaar een nieuw bandje te gaan aanschaffen. Het idee werd toen geopperd om dan maar een stalen bandje aan te schaffen. Ik heb toen gevraagd wat mij (of mijn broer) dat dan zou gaan kosten. Dat wist de verkoper niet en gaf te kennen dat hij dat bij de leverancier moest opvragen en vervolgens mij daarover zou informeren. Daarnaast zou hij de horloge van mij broer ook opsturen naar de leverancier om het te laten beoordelen.
Daar ik in juli 2001 al opdracht had gegeven om het bandje van mijn horloge te vervangen (en nu dus al 4 maanden bij de verkoper lag), het ik deze keer FL. 85,- betaald om mijn horloge weer in mijn bezit te krijgen.
Afgelopen week kreeg ik te horen dat een stalen band FL. 300,- gaat kosten en dat de leverancier ook deze keer had beoordeeld dat de gebreken aan het bandje van de horloge van mijn broer te wijten was aan het gebruik.
Ik ben vandaag (11 januari 2002) naar de verkoper gegaan en mijn ongenoegen geuit. Wat moet ik nu doen. Het bandje van mijn broer laten maken en wederom FL. 85,- betalen of heb ik als klant nog rechten? Kostenloze vervanging of iets dergelijks.
Daarnaast heb ik nu ook een probleem met mijn SEIKO kinetic horloge. Nee deze keer niet het bandje, dat kan niet zo snel, maar hij laad niet meer op bij beweging. Als ik hem een uur af doe staat de horloge stil. Dit probleem heb ik vandaag ook aangegeven. Mij werd verteld dat dit heel normaal is bij een horloge van 5 jaar. Ik zei dat dat niet zou moeten kunnen voor horloge van FL. 999,-. Ze willen mijn horloge wel opsturen naar de leverancier maar moet ik dan de kosten gewoon accepteren? Of heb ik als klant nog rechten? Kostenloze reparatie of iets dergelijks?
Ik hoop dat u mij advies in deze kunt geven hoe ik verder moet handelen.
Bij voorbaat mijn dank.
De verkoper is:
Jos Akkermans
Juwelier-Horloger
Hogestraat 12,
6651 BK Druten