Hoe die marketeers werken? Onderstaand citaat uit de Nieuwrubriek (forum) van
www.gaslicht.com. Lees en huiver.
--------------------------------------------------------------------------------
en denk vooral niet dat jullie met die "originele"tegenscripts iets kunnen bereiken, want een ervaren verkoper (zoals ik) trapt daar echt niet in, ik heb 2 manieren om te verkopen. En aangezien ik bij de drie callcenters waar ik heb gewerkt altijd in de top 3 van verkopers zat, lijken deze methodes mij de juiste:
1) ik kom met een hele nette beleefde stem binnen, houd mijn verhaal kort maar krachtig, met een aantal ingewikkelde, op de zaak toegespitse termen:
deze gebruik ik als de mensen vriendelijk opnemen en het duidelijk is dat ze hun mening gaan baseren op wat jij ze te vertellen hebt.
2) ik gebruik de keiharde verkooptechniek, waabij ik geen opmerking of zin zal overslaan om het door product door de strot te duwen, ik blijf net zo lang de opmerking"dus dat gaan we nu even in orde maken" herhalen tot ze knetter worden en uiteindelijk maar instemmen.:
deze gebruik ik het vaakst,
enkele voorbeelden:
- klant: meneer weet u hoe oud ik ben
-ik: zegt u het eens, u klink nog jong
klant: meneer ik ben 70 ik heb daar geen interesse in.
ik: en u noemt zichzelf oud? mevrouw moet u eens luisteren ik heb net iemand aan de lijn gehad die 87 was, en die is akkoord gegaa, dus dit is echt geen geldig bezwaar, hebt u verder bezwaren?anders gaan we het nu in orde maken
- klant: meneer moet u eens luisteren ik doe niks via de telefoon en wil het gesprek nu beindigen
ik: meneer u hebt aangegeven dat ik kon beginnen met mijn gesprek dus laten we daar heel helder in wezen, verder hoeft u niet bang te zijn dat er wat mis kan gaan, u krijgt zoals ik al meerdere malen heb medegedeeld een bevestiging thuis gestuurd, dan moet ik wel even de gegevens langs lopen, u bent meneer hupeldepup??
-> deze wekt vaak irritatie op, maar dat doet me helemaal niks
- klant: meneer ik heb geen geld. ik kan amper rondkomen
-Ik: meneer dat is de reden dat ik u bel, wij weten dat alles zo duur is geworden, vandaar dat wij er zijn om u te laten besparen waar het maar kan, ik had een week geleden iemand met het zelfde verhaal aan de lijn, we hebben haar ruim 100 euro per kwartaal laten besparen, blij dat ze was!
-klant toch weet ik het niet, u kunt dat wel zo zeggen, maar er zal vast wel een adder onder het gras zitten
-ik: mevrouw wat is eigenlijk de reden dat u zegt ik wil maandelijks te veel betalen?
klant: huh? dat zeg ik helemaal niet
-ik: nou dat is mooi om te horen, we gaan het nou in orde maken, u krijgt thuis nog een bevestiging toe gestuurd, er kan dus niks mis gaan, u woont op.....
JE ZIET HET.. ER ZIJN MOGELIJKHEDEN GENOEG OM TE VERKOPEN, HET GAAT ER OM DE JUISTE INSCHATTING TE MAKEN EN DAAROP JE STRATEGIE TE BEPALEN, EN BEDENK GOED: LAAT DE KLANT NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT ERGENS MEE WEG KOMEN, EN SCHUW GEEN ENKELE OPMERKING: TENSLOTTE, ALS JE OPHANGT BEN JE HEM SOWIESO KWIJT, NIET GESCHOTEN ALTIJD MIS!