LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] reintergratiebureau's

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
m.korput

reintergratiebureau's

Ongelezen bericht door m.korput »

Ik ben sinds 2003 werkeloos na 3 kwart jaar krijg je dan een uwv brief waar je situatie bekeken word en word je binnen 3 maanden naar een vaag reintergratiebureau gestuurd.
Het bureau waar ik bij zit zegt dat het werk op no cure, no pay werk.
Client geen baan dan geen geld. Hoe kan dit reintergratiebureau dan met 10 fulltime mensen werken, deze werken dan ook niet voor niets.
Je word opgeroepen voor een sollicitatiecursus alle niveau's zitten door elkaar. Ook met buitenlanders die niet eens niveau 1 spreken.
Dus het niveau van de groep word door dit soort mensen naar beneden getrokken in plaats van omhoog getild.
Na 5 maal sollicitatieochtenden ben je klaar.
En mag je met de kennis en je oefen en infosollicitatieboek naar huis gestuurd en ga je gaan.
Eenmaal per kwartaal kom je met je sollicitaties die je verricht heb.
Er word binnen een kwartier vluchtig de sollicitaties door genomen je zet allebei een handtekening en je kan vertrekken.
En dan hoor je een heletijd niets.

DE oplossing die ik heb voor de werkeloosheid.

Mensen die in de vut mogen lekker met de fut laten gaan.
Vrijwilligers die functies vervullen waar een proffesionele kracht hoort te werken die moeten hun functie aan een baanloze afstaan en moet als beroepskracht die functie gaan vervullen.
We hebben helemaal geen buitenlanders nodig die in de tuin bouw werken.
Als het oogstseizoen begint roep je de werkelozen op het cwi verzorgt het vervoer naar de bedrijven. Is het plukseizoen over dan krijgen de mensen weer hun uitkering terug met een eenmalige extra bonus
belasting vrij.
Verder moet een werkgever die bereid is om een langdurige werkeloze
weer in dienst neemt een bonus krijgen.
Verder moet er een protocol komen waarin het niveau van de sollicitatiebrieven getoets kan worden hoe hoger het niveau hoe hoger de bonus. Hoe meer sollicitatiebrieven per maand geschreven word door de werkelozen dan moet deze daar ook weer een bonus voor krijgen.
Werkelozen horen het protocol ook te krijgen en horen een schriftelijke bevestiging te krijgen over de beoordeling van hun sollicitatiebrieven te krijgen en moet bij een onafhankelijke commissie bezwaar kunnen maken over de beoordeling, uitspraak van de commissie is bindend.
laat dit de reintergratiebedrijven doen.

stel dit eens voor aan minster de geus en co misschien heeft hij er wat aan!

Met vriendelijke groet

M van de Korput


Gast

Re: reintergratiebureau's

Ongelezen bericht door Gast »

Goeie aktie van Pearle :)

Gast

Re: reintergratiebureau's

Ongelezen bericht door Gast »

Hier een reactie op het reintegreren naar een baan of naar een andere vervangende functie. ik hoor ook niets anders dan deze verhalen als je via een reintegratie bureau, weer aan de slag moet komen je krijgt een sollicitatie cursus, en verder wordt er niets gedaan.

Ik zit zelf in het reintegratie proces, en ondervindt ook bij mijn werkgever de zelfde problemen. ik heb ook bezoek gehad van een reintegratie bureau die kon gelijk al zeggen na 5 min, ik kan niets voor je doen ik zou niet weten waar ik je moet plaatsen. en dit op basis van leeftijd, eentonig arbeidsverleden en scholing. verder wordt er niet gekeken. niet naar wat je eventueel nog wel kunt door omscholing. in theorie werkt de reintegratie,maar in de praktijk komt er weinig van terecht. Ik ben heel gemotiveerd om weer te gaan werken, ben uit eigen beweging weer gaan leren, maar het wordt niet gewaardeerd ook niet door mijn werkgever die ook heel passief toekijkt. Ik heb het afgelopen jaar heel veel zelf gedaan om mijn werkgever te laten zien wat ik nog wel kan. maar ik hoor alleen maar wegens reorganisatie kunnen we je niet herplaatsen. ik kan mij voorstellen dat iemand die al ziek is en niet meer zijn eigen werk binnen een bedrijf kan doen, of iemand die werkloos is geworden buiten zijn schuld om heel erg gefrustreerd raken met deze manier van werken die reintegratiebureau's hanteren, het kan zelf ernstige gevolgen hebben,zodat je geestelijk ook nog kapot gaat, indien je er niet tegen opgewassen bent, als je met deze manier van werken te doen krijgt.

er is nog veel te onderzoeken door minister de geus op het gebied van reintegratie bureau's en hun manier van werken en omgaan met mensen die graag weer willen werken.

:x :x :x groetjes B.H. Lampe

Tomaatje

Re: reintergratiebureau's

Ongelezen bericht door Tomaatje »

Hoi allemaal,

Ik ben zelf al (3) jaar werkloos en heb geen diploma's
In princiepe waren ze mij bij het UWV vergeten een reintegratie cursus te geven. Maar omdat ik goede hoop had dat deze mensen mij konden helpen ben ik uiteindelijk bij Relan in rotterdam terecht gekomen. Daar werden we met zn alle'n in een kamertje gezet met wat traag werkende computers en wat kranten en een reintegratie consulent die goed kan praten. Uiteindelijk liep het op niks uit en vond niemand een baan. Ook zei die consulent dat hij om mij beslist geen boterham minder zou eten (erg motiverend dus) mijn ervaring is dat ik er niks aan heb gehad en zeker ook niks van geleerd. Nu heb ik een 2e kans gekregen van het UWV en zit ik bij epheon reintegratie daar is hun aanpak anders en komen ze bij je thuis. Wel ik kan je vertellen dat ik aan hun helemaal niets heb ze drinken je koffie op en gaan weer lekker weg en wordt je weer aan je lot overgelaten tot de volgende afspraak. Over een poosje moet ik naar de bijstand en al dat geld wat het UWV aan die reintegratieburo's heeft gegeven hadden ze beter aan mij kunnen geven.

Als de mensen die je aan werk moeten helpen hun Werk nu eens goed zouden doen was ik allang aan het werk geweest.

Reintegratie is een bodemloze put met dank aan Relan Werk en Epheon reintegratie.

kabelaartje

Re: reintergratiebureau's

Ongelezen bericht door kabelaartje »

Inderdaad.

Je wordt met mensen die geen nederlands en of computervaardigheden bezitten in een bedompt zaaltje gedumpt.

Ik help graag mensen maar dan zou ik ook graag een gedeelte van de bedrag ontvangen wat het reintegratiebureau voor mijn aanwezigheid ontvangt.

Dat kan ik goed gebruiken want mijn vervolguitkering bedraagt slechts 700 euro voor aftrek van de vaste lasten.

Reintegratiebureaus zijn uitwassen van de privatiseringsbeleid van deze waardeloze regering :twisted:

the bullterrier!!
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 aug 2005 15:20

Re: reintergratiebureau's

Ongelezen bericht door the bullterrier!! »

Ik was ook door het uwv naar een reintegratie bedrijf gestuurd, in den haag KLIQ.
Ze hebben me maandenlang vanalles geprobeerd aan te smeren van werk waar ik helemaal niet geinteresseerd in was of voor opgeleid.
Tis dat ik zelf elke keer hard me best deed anders zat ik ernog.
Gelukkig heb ik sinds januari lekker een baan enne hoef ik niet meer terug naar dat KLIQ.
Verschrikkelijk was het daar met hun zogenaamde zelf opgezette opleidingen.......

Anita Damsma

Re: reintergratiebureau's

Ongelezen bericht door Anita Damsma »

Er is een onafhankelijk meldpunt waar u ook terecht kunt met de klachten op reintegratiegebied; www.reintegratieklachten.nl

Met vriendelijke groet

A. Damsma

Gast

Re: reintergratiebureau's

Ongelezen bericht door Gast »

de waarheid van jullie is geen algemene waarheid, scheer niet iedereen over 1 kam! iemand zwart maken zonder harde bewijzen is het ergste wat er is!

conny eldering

Re: reintergratiebureau's

Ongelezen bericht door conny eldering »

Beste mensen,

Gelukkig is er al geruime tijd een nieuwe ontwikkeling, waarbij je zelf het heft in handen kan nemen: Namelijk de IRO !

Dit betekent dat jij in je individuele situatie zelf het beste kunt bepalen wat je nodig hebt in je proces (terug) naar werk.
Maak dan ook gebruik van deze mogelijkheid, jij bent dan de klant en bepaald wat je aan ondersteuning nodig hebt. (voor bureaus in je omgeving kun je kijken op www.iro-info.nl)

Je kunt inderdaad vraagtekens zetten bij de diverse reintegratiepraktijken die misschien geen hout snijden.
Maar je kunt ook de zaken zelf gaan bepalen en met behulp van de IRO dat bureau uitzoeken die daadwerkelijk bijdraagt aan het verbeteren van jou situatie.

Dus als je duidelijk weet wat je van een reintegratiebureau verwacht, zorg dat je dat bureau vindt die je dat kan bieden en zorg dat ze je die ondersteuning leveren waar je voor betaald, want jij bent met de IRO de opdrachtgever.

Succes met de IRO

P.s. Het feit dat er weinig positieve reintegratieverhalen gehoord worden, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Bij deze een oproep dus.

Gast

Re: reintergratiebureau's

Ongelezen bericht door Gast »

volgens mij zijn er praktisch geen positieve reintegratie verhalen.

p.s.

Harde bewijzen zijn er genoeg die misgekleund hebben met een reintegratie buro of een IRO

Beide zijn een complete verspilling van geld

Reinie

Re: reintergratiebureau's

Ongelezen bericht door Reinie »

Jammer dat Radar echt alleen negatieve verhalen belicht... Sowieso is reintegratie meer dan maar een opleiding volgen, want een opleiding is leuk, maar zonder werkervaring voor jou nog 10 anderen.
Niet alle reintegratiebureaus stoppen alles maar bij elkaar in een hokje, maar maken wel onderscheid in niveau en achtergrond, ervaring is dan dat mensen ook iets aan elkaar hebben.
In mijn ogen moet je het samen met een reintegratiebureau maken en daar dus allebei energie in steken, en dan kunnen daar hele mooie resultaten uitkomen!

Iris Depassé

Re: reintergratiebureau's

Ongelezen bericht door Iris Depassé »

Ik kan het niet laten als klein reïntegratiebedrijf om te reageren. Tot nu toe zijn al mijn klanten erg enthousiast en verschillende trajecten zijn inmiddels afgesloten met een "echte baan", dus geen gecreerde baan voor een half jaartje. Hierbij twee voorbeelden van evaluatiefomulieren van twee willekeurige klanten:

1. In hoeverre voldoet het traject aan je verwachtingen?
Ik kende mevrouw Depassé al van een eerder genoten traject, dat door haar begeleid is. Ik kende haar insteek werkwijze en dergelijke en omdat dit een positieve ervaring voor mij is geweest, heb ik ervoor gekozen het IRO traject ook door haar te laten begeleiden. Het accoord voor dit traject heeft mij een hoop rust gegeven: na een jaar werkloos te zijn, zag ik het helemaal niet meer zitten en had echt weer een flinke duw in mijn rug nodig. Ook kreeg ik steeds meer en meer moeite om vragen te beantwoorden die inzoomden op mijn werloos-zijn. Ook mijn zelfvertrouwen had een flinke deuk opgelopen, omdat ik er vanuit ging dat ik maximaal een half jaar werkloos zou zijn en snel een baan zou vinden op mijn niveau.

2. Hoe heb je het traject tot nu toe ervaren?
Als zeer positief. Ik heb de nodige steun gekregen en door er met een professioneel iemand over te praten, kun je veel objectiever naar kijken. Ook mijn zelfvertrouwen is behoorlijk opgekrikt en ik zit veel beter in mijn vel. Ook het vooruitzicht dat ik in september ga beginnen met een studie doet wonderen.

3. Wat heeft het traject nu tot nu toe opgeleverd?
Zie vorige vraag. Het is simpelweg heel erg nodig geweest en ik kan er weer met hele frisse moed tegenaan.

4. Waar ben je naar aanleiding van het traject mee aan de slag gegaan?
Anders omgaan met teleurstellingen, situaties e.d. en ook aan het bouwen van mijn zelfvertrouwen.

1. In hoeverre voldoet het traject aan je verwachtingen?
Het traject voldoet vrijwel geheel aan mijn verwachtingen. Ik zocht naar deskundige ondersteuning en begeleiding op een heel persoonlijke wijze. Ik vind het prettig dat er ruimte is voor mijn wensen zonder dat het een stuurloos proces wordt.

2. Hoe heb je het traject tot nu toe ervaren?
Als zeer prettig en zinvol.

3. Wat heeft het traject nu tot nu toe opgeleverd?
Door toch tijd te besteden aan sleutelen aan de praktijk en het lobbyen voor een baan als lactatiekundige is het mij duidelijk geworden dat daar niet voldoende toekomst inzit. Nu is ook emotioneel de weg vrij om andere mogelijkheden aan te pakken en gericht te gaan zoeken naar een baan.

4. Waar ben je naar aanleiding van het traject mee aan de slag gegaan?
Lobby bij gemeenten en thuiszorg voor vaste baan. Betere opzet eigen praktijk, onderzoeken mogelijkheden om deze uit te bouwen. Solliciteren naar functies die in de lijn liggen van het werken met ouders en kinderen.

Dus het kan echt. Zoekt en gij zult vinden.

Succes,

Iris

inki

Re: reintergratiebureau's

Ongelezen bericht door inki »

ik heb een goede en een slechte ervaring met die bedrijven. ik heb eerst bij de DHG gezeten en die deden niet zo veel voor mij ik heb wel ervaren hoe meer je zelf doet hoe meer reaktie er van hun kwam maar goed na twee jaar daar bij gezeten te hebben was ik nog niks opgeschoten. maar goed ik ben nu in een iro bij novatief en mijn contact persoon heeft heel goed naar mijn verhaal geluisterd en steunt me geweldig ik ben nu aan het proef werken en kijken we of het echt geschikt werk is voor mij. het is nog even afwachten maar ik heb goede hoop mocht dit het toch niet goed gaan dat ik binnenkort nog wel een kans krijg dus mensen als het bij jullie niet goed zit klagen bij de uwv en vragen naar een iro je kan dan zelf een bedrijf uitzoeken. je mag dan een paar bedrijven bezoeken en met jou vragen bestoken en de beste die bij jou past uitzoeken succes en werk se in de toekomst groetjes inki :lol:

Superonderwijsassistent

Re: reintergratiebureau's

Ongelezen bericht door Superonderwijsassistent »

Over chaos gesproken, ik heb de eerste opleiding voor ict oa(onderwijs-assistent) gedaan.Nou, d'r was bijna niets wat goed ging , geen leraar .Na een paar weken weer een ander. Netwerklessen krijgen en dan als leerling moeten vertellen hoe het netwerk werkte in het lokaal aan de docent software. Illegale software werd er gebruikt.. Leraren die geen wachtwoorden of adminstrator rechten haddden.Leerlingen die elkaar lessen gaven, etc.

Lkanters

Re: reintergratiebureau's

Ongelezen bericht door Lkanters »

geacht forum
Bij deze wil ik reageren op een reintegratie hier in de buurt.
Bij deze mijn bevindingen
Ik werd 3 keer verwezen naar een werkgever de eerste plaats was een transport bedrijf waar ik de hallen moest schoonmaken en het afval moest opruimen.
Ik had van de arbeids deskundige van het uwv een lijst met werkzaamheden die ik kon en mocht doen.
dat was werken beneden schouder hoogte en niet zwaarder als 10 kilo tillen.
bijboven vermeld bedrijf wogen de kliko s gemiddeld 80 kilo
De persooneels chef vroeg wat ik kwam doen!

toen naar een koeriers bedrijf arkant vertelde dat zij alleen iemand voor duitsland zochten en normaal loon betaalde dus daar dan maar op af:
En arkant zou na 2 weken komen evalueren maar ze lieten zich niet zien
hiervan werd mijn werkgever op de hoogte gebracht en de zaak om gedraaid
IK zou niet op de hoogte zijn van de duitse topografi en niet om kunne gaan met grens papieren (waar heb je die in duitsland voor nodig de grens is toch open)

dan als laatste de grootste ergenis en vernedering
we hadden bij een bedrijf een gesprek gehag en konden voor de tweede ronde komen,
daar werd ik aangeboden als WSWer en zou de werkgever via het uwv mij aan kunne nemen en zo nog premie kunne opstrijken vabn het uwv
ik kreeg nog net genoeg tijd om te zeggen dat ik geen WSW indikatie had dus weer geen baan,
arkant heeft de opdracht terug gegeven aan mijn werkgever waar ik nu de zwarte piet ben en tot nog toe hoor ik niks meer ,
ik heb dit gemeld bij het cwi en het uwv samen met een jurist maar tot nog toe niks vernomen,
als je arbeids gehandicapt ben en een stuk ww ontvangt heb je dan geen rechten meer?

dat arkant de opdracht terug gegeven had hoorde ik pas na weken?


HOE ZO NETE BEMIDELING VAN ARKANT

lmlmKanters
Kruidenlaan 28
5803 bb Venray

ex-consulent

Re: reintergratiebureau's

Ongelezen bericht door ex-consulent »

Zelf jaren bij zo'n kleine organisatie in middelgrote stad gewerkt. We hadden het met een kleine club leuk voor elkaar, iedere consulent had een een goed beeld van de lokale arbeidsmarkt en persoonlijk contact met de werkgevers en belangrijker nog met de mensen die begeleid werden naar een andere baan, veelal met succes.

Om te overleven in deze branche en te knokken tegen de grote ' jongens' als Hudson, Agens, Sagenn en vele andere moesten de kostprijzen van de reintegratietrajecten drastisch omlaag, anders kon het hoofd niet boven water gehouden worden. We moesten met name de ' commerciele omslag' maken, wat niet typisch is weggelegd voor mensen met een sociaal-agogische achtergrond en waarde hechten aan kwaliteit.

Binnen een jaar was het gedaan met een positief ingesteld en sympathiek bedrijf, het hoofd kon niet boven water gehouden worden in de prijzenoorlog en de aanbestedingen werden gegund aan grote commerciele marktspelers. Met pijn in mijn hart heb ik noodgedwongen de branche verlaten en mijn clienten over de schutting gegooid naar zo'n waardeloze toko. Jammer....

Hier zou ook eens de aandacht door Borea aan besteed kunnen worden. Hulp en ondersteuning bieden aan de kleinere organisaties, welke door al dat commerciele geschut volledig onder gesneeuwd worden.

Een voordeel, door alle sollicitatietrainingen en begeleiding die ik heb gegeven, was ik inmiddels zelf een doorgewinterd sollicitant.
Inmiddels werkzaam in een andere bedrijfstak.
Ik heb in wanhooppoging gesolliciteerd bij Hudson, waarin tijdens het gesprek gezegd is dat ze geen ruimte hadden voor lieve en sociale consulenten, maar dat ze mensen zochten die mensen aan het werk zouden schoppen. Dit lijkt mij genoeg zeggen.

Zoonpanda

Re: reintergratiebureau's

Ongelezen bericht door Zoonpanda »

Hallo allemaal,

Het is inderdaad niet om over naar huuis te schrijven die reintregratie. Ze beloven je hemel op aarde bij het eerste intake-gesprek maar er komt niks van terecht. Ik had een uitkering WW van het UWV. Toen ik al bijna een jaar werkloos was kwam ik via het UWV bij reintregratie bureau ARGONAUT. Heb hier niet veel aangehad behalve dat ik een goede sollicitatie brief had. Het jaar vloeg om en ik werd aangemeld voor een 2e kans traject hier kwam het 2e reintregratie genoemd AGENS hier moest ik eerst een sollicitatie cursus volgen. Daarna zouden ze me helpen om aan het werk te komen. Maar ik kreeg te horen doordat ik zolang al uit de arbeidsmarkt lag ik moeilijk bemiddelbaar was. Ik toonde wel veel actie om aan het werk te komen maar het mocht niet zo zijn tijdens de Agens periode was mijn WW uitkering afgelopen en kwam ik in de sociale dienst terecht :( ik raak nu een beetje in een dip ben er inmiddels al 3jaar uit ben 29jaar wil graag gaan samenwonen maar mn vriend zit in hetzelfde schuitje. Mensen zeggen tegen mij als je echt wilt werken is er werk,maar waarom zit ik nu dan nog thuis? Ik wil ontzettend graag aan de slag.

Marzena
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2005 21:12

Re: reintergratiebureau's

Ongelezen bericht door Marzena »

Jongens, effe reeel: wat is er nou makkelijker als je als slimme commerciele jongen een reintegratietraject binnen kan halen en daar bakken met geld aan verdienen met weinig doen? Schuld van het reintegratiebureau met slimme jongen aan top? Nou..dat vind ik ietwat makkelijk.
Als de overheid nou eens goede afspraken maakte, en een goede supervisie hield op waar hun geld naar toe gaat dan zou het ook al een bulk schelen. Deze slimme jongens die zo'n bureau runnen grijpen alleen maar kansen die voor het oprapen liggen. Ze nemen net afgestudeerden die zelf nog geen voet op de arbeidsmarkt hebben gezet in dienst om langdurig werklozen te begeleiden. Voor een net afgestudeerde een knap salaris en kans op bonussen (als je al een tijdje rondloopt en je wil de reintegratiebranche in moet je maar genoegen nemen met een lullig salarsje terwijl de grote mannen aan top in een nieuwe cabrio rondkachelen!) Wat verwacht je dan van de kwaliteit?

Nee tuurlijk ben ik het er niet mee eens hoe het gaat! En ja, ik heb ik de branche gewerkt en begon daar idealistisch aan, want ik wilde ook graag kijken naar de persoon achter de "WW", wat past er bij je, wat wil je; wat moeten we doen om jou voor lange tijd weer aan het werk te helpen...maar het enige wat telt als je voor zo'n bureau werkt is targets halen: uitplaatsen, geld binnen halen en dan krijg je een lullig schijntje van mee in de vorm van een bonus. Je kan wel willen, maar die bedrijven werken niet zo.

Oplossing? Ik denk dat je als overheid zelf een paar slimme jongens in dienst moet nemen, en die alle vrijheid geven zonder ambtelijke molen (wat dat is echt dodelijk!) hun werk moeten laten uit voeren. Wedden dat ze veel voor elkaar krijgen en dat het uiteindelijk een stuk minder kost voor de overheid? Maar nee; gewoon uitbesteden, huur maar een poppetje in die dit voor ons wil doen...tja...wat verwacht je nou? Zat slimme zakenjongens die kansen blijven grijpen als je ze aanbied...I don't blame them..

Lucia Peeters

Re: reintergratiebureau's

Ongelezen bericht door Lucia Peeters »

Ik heb naast de klachten die ik al had (PTSS en astma) een burnout overgehouden aan het traject van ALexander Calder. De komende weken zal mijn verhaal in delen geplaatst worden op www.waocafe.nl.
Mijn belangrijkste klachten over Calder:
-te grote groepen (20 man)
-schreeuwende consulenten
-consulenten hebben geen kennis van de wet REA, de regionale arbeidsmarktstituatie, medische beperkingen van reintegranten, etc
-Het niveau van de uit te voeren opdrachten is zeer laag(zelf had ik 80% van de opdrachten zelf al bedacht en uitgevoerd)
-Liegen in rapportages naar het UWV
-Geen individuele aandacht
-Veel consulenten zitten nog teveel met zichzelf in de knoop om anderen te kunnen begeleiden.

Gesloten