Negatief advies op basis van direct woongeving (Telfort)
Geplaatst: 05 sep 2005 22:41
Ik heb al meer dan 5 jaar een abonnement op mijn naam staan van Telfort die door mijn vrouw gebruikt wordt. Tot op heden geen enkel probleem.
We hadden besloten om een tweede abonnement te nemen. In de Telfort winkel werd echter de aanvraag voor een nieuwe abonnement geweigerd op negatief advies van EDR, de partij die voor Telfort risico-analyses uitvoert bij het accepteren van nieuwe klanten. EDR gaf een negatief advies uit op mijn aanvraag. Jammer, die dag was er bovendien een 50% kortingsactie.
De exacte reden voor de weigering heb ik bij EDR opgevraagd. Er lagen geen financiele redenen ten grondslag, echter het was mijn "directe omgeving".
De reden luidde alsvolgt:
"EDR Credit Services heeft voorlopig een verhoogd risicoadvies afgegeven in uw geval onder andere vanwege statistische gegevens van de betalingsgedragingen van de directe omgeving. In een dergelijk geval schaalt het systeem het kredietrisico verhoogd in, en wordt om aanvullende informatie gevraagd, bijvoorbeeld inkomsten. Het kan natuurlijk voorkomen dat er onvoldoende rekening is gehouden met bepaalde individuele gegevens die in uw specifiek geval van belang zijn"
Dus, omdat iemand uit de straat of uit de buurt zijn rekeningen niet betaald (overigens een hele nette buurt), mag ik voor mijn situatie het tegendeel bewijzen.
Overigens, Telfort houdt zich aan het advies. Blijkbaar hecht Telfort geen belang aan trouwe klanten.
Ik vind het belachelijk dat EDR op basis van zulke gronden, "betalingsgedragingen van de directe woonomgeving", negatief advies kan uitbrengen. Kan EDR zo handelen?
We hadden besloten om een tweede abonnement te nemen. In de Telfort winkel werd echter de aanvraag voor een nieuwe abonnement geweigerd op negatief advies van EDR, de partij die voor Telfort risico-analyses uitvoert bij het accepteren van nieuwe klanten. EDR gaf een negatief advies uit op mijn aanvraag. Jammer, die dag was er bovendien een 50% kortingsactie.
De exacte reden voor de weigering heb ik bij EDR opgevraagd. Er lagen geen financiele redenen ten grondslag, echter het was mijn "directe omgeving".
De reden luidde alsvolgt:
"EDR Credit Services heeft voorlopig een verhoogd risicoadvies afgegeven in uw geval onder andere vanwege statistische gegevens van de betalingsgedragingen van de directe omgeving. In een dergelijk geval schaalt het systeem het kredietrisico verhoogd in, en wordt om aanvullende informatie gevraagd, bijvoorbeeld inkomsten. Het kan natuurlijk voorkomen dat er onvoldoende rekening is gehouden met bepaalde individuele gegevens die in uw specifiek geval van belang zijn"
Dus, omdat iemand uit de straat of uit de buurt zijn rekeningen niet betaald (overigens een hele nette buurt), mag ik voor mijn situatie het tegendeel bewijzen.
Overigens, Telfort houdt zich aan het advies. Blijkbaar hecht Telfort geen belang aan trouwe klanten.
Ik vind het belachelijk dat EDR op basis van zulke gronden, "betalingsgedragingen van de directe woonomgeving", negatief advies kan uitbrengen. Kan EDR zo handelen?