Het is natuurlijk van de zotte dat een fiets met hulpmotor ook geregistreerd moet worden!, de Spartamet/Saxonette wordt gezien als een "snorbrommer" die de 25 km/u haalt,
Theoretisch gaan de snorbrommers/scooters ook max. 25 km/uur, mensen die zo'n scooter/brommer hebben weten wel beter!..., 35 to 40 kilometer per uur met wind mee komt eerder!...
De electrische fiets met trapondersteuning is echter vrijgesteld van een kenteken aanvraag!, hier kan gewoon een verzekering en daarbij behorend plaatje op gekocht worden!,
------------------------------
Het kentekencircus voor het gemotoriseerd langzaamverkeer komt al op gang!, uiteraard gaat dit de mensen weer geld kosten,
Er moet een "schouwing" plaatsvinden, bij een gecertificeerd bedrijf,
Deze schouwing is niks anders dan het noteren van het Merk en Type, en daar bij de Frame- en Motornummer, en het Goedkeuringsnummer, van het betreffende voertuig,
Voor deze administratieve handelingen mag het bedrijf zelf weten wat deze er voor vraagd,
Dan moet de papierwinkel naar het postkantoor om het kentekenbewijs aan te vragen, hier wordt € 22.50 voor gerekend!
En dan moet er nog een kentekenplaat gekocht worden, die op het voertuig gemonteerd moet worden,
Al met al een "circus" wat weer onnodig veel geld kost, en er bestaat natuurlijk een reële kans dat er over een paar jaar "houderschap belasting" geheven wordt!,
Dit is natuurlijk wel zo makkelijk, want alle voertuigen zijn geregistreerd!, onze overheid kan wel een paar centen extra gebruiken!,
Dus ga er maar van uit dat we er met registreren en kentekening er alleen niet zijn!, er zal nog wel wat op volgen, dat de bromfiets totaal niet meer interessant is om mee te rijden,
Al zouden ze het alleen maar doen voor het milieu!, een bromfiets vervuild meer als 10(!) auto's bij elkaar!,
Door het motorprincipe ( tweetakt ) en de bijgemengde olie ( bij de meeste brommers en scooters via een inspuitsysteem ), gaan de afgewerkte gassen halfverbrand de uitlaat in,
Rij maar met een auto achter een stevig doorrijdende brommer/scooter, de stank die dit voertuig veroorzaakt, zorgt er voor dat je zo snel mogelijk het voertuig inhaalt!,
Persoonlijk is het mij een raadsel dat deze kleine milieuvervuilers nog worden toegelaten!, in veel Aziatische landen zijn de brommers en scooters zoals wij ze kennen, al niet meer toegelaten!,
De tweetakt motor is daar vervangen door de veel schonere viertakt, deze motoren zijn minder pittig met acceleratie dan de tweetakt broeders, maar een stuk zuiniger én schoner!,
Ook de benzine injectiesystemen en katalysatoren, die steeds vaker op de tweetaktmoteren worden gezet, kan het bij lange na niet winnen bij de schonere viertakt,
Daarom zie ik persoonlijk een grote kans dat de klassieke scooter/brommer met een tweetakt motor in de toekomst "gestraft" wordt met een stevige houderschapbelasting!, zodoende de tweetakt scooters niet meer interessant zijn, en daarom bij het oud ijzer belanden!,
Ik kan het persoonlijk niet hard maken, maar ik zal er niet schrikken dat dit op deze manier werkelijkheid wordt!,
Vriendelijke groeten,
Ulbe