LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] kenteken bromvoertuigen
kenteken bromvoertuigen
de hoge kosten voor een bromfiets kenteken
een schouwing met kentekenplaten kost hier gemiddeld 39,50
bij het postkantoor het kenteken aanvragen 22,50
hiervoor moet je een RIJBEWIJS overleggen als legitimatie bewijs of een id kaart met uittreksel van gemeente
ALS IK EEN RIJBEWIJS HEB DAN HOEF IK GEEN BROMFIETS KENTEKEN AAN TE VRAGEN DENK IK EN NU KOST HET DUS WEER +-13€ EXTRA VOOR EEN UITTREKSEL VAN HET GEMEENTE REGISTER!!!!
ik vind het een goede zaak dat ze de kentekens instellen voor bromvoertuigen maar waarom moet het zoveel kosten en kan je je niet gewoon zoals bij telefoonproviders legitimeren met je id en een bank afschrift van niet ouder dan 1 mnd ofzo
ik vraag me af of ik de enige ben die er zo over denkt
mvg natasja
een schouwing met kentekenplaten kost hier gemiddeld 39,50
bij het postkantoor het kenteken aanvragen 22,50
hiervoor moet je een RIJBEWIJS overleggen als legitimatie bewijs of een id kaart met uittreksel van gemeente
ALS IK EEN RIJBEWIJS HEB DAN HOEF IK GEEN BROMFIETS KENTEKEN AAN TE VRAGEN DENK IK EN NU KOST HET DUS WEER +-13€ EXTRA VOOR EEN UITTREKSEL VAN HET GEMEENTE REGISTER!!!!
ik vind het een goede zaak dat ze de kentekens instellen voor bromvoertuigen maar waarom moet het zoveel kosten en kan je je niet gewoon zoals bij telefoonproviders legitimeren met je id en een bank afschrift van niet ouder dan 1 mnd ofzo
ik vraag me af of ik de enige ben die er zo over denkt
mvg natasja
-
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26
Re: kenteken bromvoertuigen
Je maakt een denkfout. Het bromfietskenteken hoort bij het voertuig. Dat staat los van het hebben of niet hebben van een rijbewijs. Iemand die een auto heeft, en daarnaast een brommer, dient dit kenteken voor die brommer ook te hebben.
Ik vind het ook belachelijk duur, maar het zal uiteindelijk de diefstal van die voertuigen, en ook het opvoeren door de jeugd, een stuk minder aantrekkelijk maken, want dan staan alle voertuigen immers ergens geregistreerd.
Hoe je je legitimeert, is om het even. Als het maar een officieel legitimatiebewijs is.
Ik vind het ook belachelijk duur, maar het zal uiteindelijk de diefstal van die voertuigen, en ook het opvoeren door de jeugd, een stuk minder aantrekkelijk maken, want dan staan alle voertuigen immers ergens geregistreerd.
Hoe je je legitimeert, is om het even. Als het maar een officieel legitimatiebewijs is.
Re: kenteken bromvoertuigen
ja dat is zo maar ik denk dat je mij ook niet begrijpt
het rijbewijs is bij veel dingen geen legitimatie meer en
een kind van 16 heeft ook geen rijbewijs dus is zowiso altijd aangewezen op extra kosten en dat vind ik ook belachelijk
ik heb zelf een brommobiel waar het om gaat en als ik een rijbewijs zou hebben dan zou ik ook geen kenteken aan hoeven vragen want dan had ik waarschijnlijk ook geen brommobiel maar een auto!!!!!!
gr natasja
het rijbewijs is bij veel dingen geen legitimatie meer en
een kind van 16 heeft ook geen rijbewijs dus is zowiso altijd aangewezen op extra kosten en dat vind ik ook belachelijk
ik heb zelf een brommobiel waar het om gaat en als ik een rijbewijs zou hebben dan zou ik ook geen kenteken aan hoeven vragen want dan had ik waarschijnlijk ook geen brommobiel maar een auto!!!!!!
gr natasja
-
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26
Re: kenteken bromvoertuigen
Met een omweg komen we er wel......
Iemand van 16 is tegenwoordig vanaf 1 januari verplicht om een legitimatie bij zich te dragen, dus daar zijn die extra kosten niet voor. Die heb je voor het schouwen, registreren van je kenteken, en de kentekenplaat zelf. Dus daar kom je gewoon niet onderuit. In total is dat rond de 50 euro, in de praktijk zal het rond de 55 euro gaan kosten, dan heb ik het over deze drie ''bestanddelen'' bij elkaar.
Ik begrijp wel dat jij het onzin vindt om voor zo'n overheidsmaatregel weer eens in de beurs te moeten tasten, en strikt genomen is het dat ook.
Ik denk echter dat jij voor je brommobiel ook dat nieuwe kenteken nodig hebt. Ik heb een spartamet, en moet het ook hebben, ik heb het op de site van de rdw http://www.rdw.nl opgezocht.
Voor een brommobiel dat andere kenteken: ach, ik vind het overdreven, alsof iemand het in zijn of haar hoofd haalt zo''n ding op te voeren.
Mocht je twijfelen, onderstaande tekst vond ik op genoemde site:
Voor welke voertuigen geldt de nieuwe wetgeving?
De kentekenplicht voor bromfietsen geldt in pricipe voor alle bromfietsen in Nederland. Volgens de wet vallen ook alle snorfietsen, bromscooters, brommobielen en fietsen met hulpmotor onder de definitie van bromfiets.
Kentekenplichtig zijn de voertuigen die op de openbare weg gebruikt worden, zoals de bromfiets, de bromscooter, de snorfiets, de elektrische step, de bakbromfiets, de ijscobrommer, de bromfiets-quad en de brommobiel. Niet kentekenplichtig zijn de voertuigen die onderaan deze pagina worden genoemd. In totaal zullen ongeveer 500.000 bromfietsen een eigen kenteken krijgen.
Iemand van 16 is tegenwoordig vanaf 1 januari verplicht om een legitimatie bij zich te dragen, dus daar zijn die extra kosten niet voor. Die heb je voor het schouwen, registreren van je kenteken, en de kentekenplaat zelf. Dus daar kom je gewoon niet onderuit. In total is dat rond de 50 euro, in de praktijk zal het rond de 55 euro gaan kosten, dan heb ik het over deze drie ''bestanddelen'' bij elkaar.
Ik begrijp wel dat jij het onzin vindt om voor zo'n overheidsmaatregel weer eens in de beurs te moeten tasten, en strikt genomen is het dat ook.
Ik denk echter dat jij voor je brommobiel ook dat nieuwe kenteken nodig hebt. Ik heb een spartamet, en moet het ook hebben, ik heb het op de site van de rdw http://www.rdw.nl opgezocht.
Voor een brommobiel dat andere kenteken: ach, ik vind het overdreven, alsof iemand het in zijn of haar hoofd haalt zo''n ding op te voeren.
Mocht je twijfelen, onderstaande tekst vond ik op genoemde site:
Voor welke voertuigen geldt de nieuwe wetgeving?
De kentekenplicht voor bromfietsen geldt in pricipe voor alle bromfietsen in Nederland. Volgens de wet vallen ook alle snorfietsen, bromscooters, brommobielen en fietsen met hulpmotor onder de definitie van bromfiets.
Kentekenplichtig zijn de voertuigen die op de openbare weg gebruikt worden, zoals de bromfiets, de bromscooter, de snorfiets, de elektrische step, de bakbromfiets, de ijscobrommer, de bromfiets-quad en de brommobiel. Niet kentekenplichtig zijn de voertuigen die onderaan deze pagina worden genoemd. In totaal zullen ongeveer 500.000 bromfietsen een eigen kenteken krijgen.
Re: kenteken bromvoertuigen
Zolang een kind nog geen 18 is zijn de ouders financieel aansprakelijk. Overigens vraag ik mij af of er kinderen van 16 jaar in een brommobiel rijden. En als dit zo is dan is het zeker gerechtvaardigd dat de brommobiel met een kenteken is geregistreerd bij de Rijksdienst voor het wegverkeer.een kind van 16 heeft ook geen rijbewijs dus is zowiso altijd aangewezen op extra kosten en dat vind ik ook belachelijk
Laatst gewijzigd door JH op 12 sep 2005 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: kenteken bromvoertuigen
ik weet het
ik heb de folder hier liggen
en omdat het geen officiele invalidewagen is moet ook de brommobiel en dus mijn portmonee eraan geloven
nou kan ik het van de brommobiel nog wel begrijpen maar van een SPARTA MET!!! dat vind ik helemaal belachelijk
gr natasja
ik heb de folder hier liggen
en omdat het geen officiele invalidewagen is moet ook de brommobiel en dus mijn portmonee eraan geloven
nou kan ik het van de brommobiel nog wel begrijpen maar van een SPARTA MET!!! dat vind ik helemaal belachelijk
gr natasja
Re: kenteken bromvoertuigen
beste hj
maar het geld ook voor brommers
en daar rijden wel 16 jarige op
en de papieren staan op de bestuurders naam
gr natasja
maar het geld ook voor brommers
en daar rijden wel 16 jarige op
en de papieren staan op de bestuurders naam
gr natasja
Re: kenteken bromvoertuigen
natasja, wees blij dat je voor je brommobiel nog geen wegenbelasting hoeft te betalen. De kosten die je betaalt voor een kentekenregistratie is slechts eenmalig.
-
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26
Re: kenteken bromvoertuigen
spartamet moet er helaas ook aan geloven. Fiets met hulpmotor=zoemfiets=spartamet/saxonette. Geldklopperij. Ooit iemand gezien met een opgevoerde spartamet?
Re: kenteken bromvoertuigen
Het is natuurlijk van de zotte dat een fiets met hulpmotor ook geregistreerd moet worden!, de Spartamet/Saxonette wordt gezien als een "snorbrommer" die de 25 km/u haalt,
Theoretisch gaan de snorbrommers/scooters ook max. 25 km/uur, mensen die zo'n scooter/brommer hebben weten wel beter!..., 35 to 40 kilometer per uur met wind mee komt eerder!...
De electrische fiets met trapondersteuning is echter vrijgesteld van een kenteken aanvraag!, hier kan gewoon een verzekering en daarbij behorend plaatje op gekocht worden!,
------------------------------
Het kentekencircus voor het gemotoriseerd langzaamverkeer komt al op gang!, uiteraard gaat dit de mensen weer geld kosten,
Er moet een "schouwing" plaatsvinden, bij een gecertificeerd bedrijf,
Deze schouwing is niks anders dan het noteren van het Merk en Type, en daar bij de Frame- en Motornummer, en het Goedkeuringsnummer, van het betreffende voertuig,
Voor deze administratieve handelingen mag het bedrijf zelf weten wat deze er voor vraagd,
Dan moet de papierwinkel naar het postkantoor om het kentekenbewijs aan te vragen, hier wordt € 22.50 voor gerekend!
En dan moet er nog een kentekenplaat gekocht worden, die op het voertuig gemonteerd moet worden,
Al met al een "circus" wat weer onnodig veel geld kost, en er bestaat natuurlijk een reële kans dat er over een paar jaar "houderschap belasting" geheven wordt!,
Dit is natuurlijk wel zo makkelijk, want alle voertuigen zijn geregistreerd!, onze overheid kan wel een paar centen extra gebruiken!,
Dus ga er maar van uit dat we er met registreren en kentekening er alleen niet zijn!, er zal nog wel wat op volgen, dat de bromfiets totaal niet meer interessant is om mee te rijden,
Al zouden ze het alleen maar doen voor het milieu!, een bromfiets vervuild meer als 10(!) auto's bij elkaar!,
Door het motorprincipe ( tweetakt ) en de bijgemengde olie ( bij de meeste brommers en scooters via een inspuitsysteem ), gaan de afgewerkte gassen halfverbrand de uitlaat in,
Rij maar met een auto achter een stevig doorrijdende brommer/scooter, de stank die dit voertuig veroorzaakt, zorgt er voor dat je zo snel mogelijk het voertuig inhaalt!,
Persoonlijk is het mij een raadsel dat deze kleine milieuvervuilers nog worden toegelaten!, in veel Aziatische landen zijn de brommers en scooters zoals wij ze kennen, al niet meer toegelaten!,
De tweetakt motor is daar vervangen door de veel schonere viertakt, deze motoren zijn minder pittig met acceleratie dan de tweetakt broeders, maar een stuk zuiniger én schoner!,
Ook de benzine injectiesystemen en katalysatoren, die steeds vaker op de tweetaktmoteren worden gezet, kan het bij lange na niet winnen bij de schonere viertakt,
Daarom zie ik persoonlijk een grote kans dat de klassieke scooter/brommer met een tweetakt motor in de toekomst "gestraft" wordt met een stevige houderschapbelasting!, zodoende de tweetakt scooters niet meer interessant zijn, en daarom bij het oud ijzer belanden!,
Ik kan het persoonlijk niet hard maken, maar ik zal er niet schrikken dat dit op deze manier werkelijkheid wordt!,
Vriendelijke groeten,
Ulbe
Theoretisch gaan de snorbrommers/scooters ook max. 25 km/uur, mensen die zo'n scooter/brommer hebben weten wel beter!..., 35 to 40 kilometer per uur met wind mee komt eerder!...
De electrische fiets met trapondersteuning is echter vrijgesteld van een kenteken aanvraag!, hier kan gewoon een verzekering en daarbij behorend plaatje op gekocht worden!,
------------------------------
Het kentekencircus voor het gemotoriseerd langzaamverkeer komt al op gang!, uiteraard gaat dit de mensen weer geld kosten,
Er moet een "schouwing" plaatsvinden, bij een gecertificeerd bedrijf,
Deze schouwing is niks anders dan het noteren van het Merk en Type, en daar bij de Frame- en Motornummer, en het Goedkeuringsnummer, van het betreffende voertuig,
Voor deze administratieve handelingen mag het bedrijf zelf weten wat deze er voor vraagd,
Dan moet de papierwinkel naar het postkantoor om het kentekenbewijs aan te vragen, hier wordt € 22.50 voor gerekend!
En dan moet er nog een kentekenplaat gekocht worden, die op het voertuig gemonteerd moet worden,
Al met al een "circus" wat weer onnodig veel geld kost, en er bestaat natuurlijk een reële kans dat er over een paar jaar "houderschap belasting" geheven wordt!,
Dit is natuurlijk wel zo makkelijk, want alle voertuigen zijn geregistreerd!, onze overheid kan wel een paar centen extra gebruiken!,
Dus ga er maar van uit dat we er met registreren en kentekening er alleen niet zijn!, er zal nog wel wat op volgen, dat de bromfiets totaal niet meer interessant is om mee te rijden,
Al zouden ze het alleen maar doen voor het milieu!, een bromfiets vervuild meer als 10(!) auto's bij elkaar!,
Door het motorprincipe ( tweetakt ) en de bijgemengde olie ( bij de meeste brommers en scooters via een inspuitsysteem ), gaan de afgewerkte gassen halfverbrand de uitlaat in,
Rij maar met een auto achter een stevig doorrijdende brommer/scooter, de stank die dit voertuig veroorzaakt, zorgt er voor dat je zo snel mogelijk het voertuig inhaalt!,
Persoonlijk is het mij een raadsel dat deze kleine milieuvervuilers nog worden toegelaten!, in veel Aziatische landen zijn de brommers en scooters zoals wij ze kennen, al niet meer toegelaten!,
De tweetakt motor is daar vervangen door de veel schonere viertakt, deze motoren zijn minder pittig met acceleratie dan de tweetakt broeders, maar een stuk zuiniger én schoner!,
Ook de benzine injectiesystemen en katalysatoren, die steeds vaker op de tweetaktmoteren worden gezet, kan het bij lange na niet winnen bij de schonere viertakt,
Daarom zie ik persoonlijk een grote kans dat de klassieke scooter/brommer met een tweetakt motor in de toekomst "gestraft" wordt met een stevige houderschapbelasting!, zodoende de tweetakt scooters niet meer interessant zijn, en daarom bij het oud ijzer belanden!,
Ik kan het persoonlijk niet hard maken, maar ik zal er niet schrikken dat dit op deze manier werkelijkheid wordt!,
Vriendelijke groeten,
Ulbe
Re: kenteken bromvoertuigen
@Ulbe:
Ik heb een auto (4takt) die 1:12 loopt, een 1:35 scooter (2T) en een 1:35 oldtimer (Honda 4takt)
Van de tweewielers weet ik wel welke het gunstigste is voor het milieu, maar
of die scooter meer vervuild dan de auto (laat staan 10) ?
Ik heb een auto (4takt) die 1:12 loopt, een 1:35 scooter (2T) en een 1:35 oldtimer (Honda 4takt)
Van de tweewielers weet ik wel welke het gunstigste is voor het milieu, maar
of die scooter meer vervuild dan de auto (laat staan 10) ?
Re: kenteken bromvoertuigen
Het lijkt me voor de hand liggend, het chassisnummer van het voertuig moet op het kenteken vermeld worden en dat moet natuurlijk wel goed gebeuren.maar waarom moet het zoveel kosten en kan je je niet gewoon zoals bij telefoonproviders legitimeren met je id en een bank afschrift van niet ouder dan 1 mnd ofzo
Om iemand met een briefje met chassisnummer op zijn blauwe ogen te geloven dat hij dat voertuig ook echt in zijn bezit heeft lijkt me nogal naief.
Stel, ik zie een brommer staan en noteer het chassisnummer, ik ga daarmee zoals jij voorsteld met een geldig legitimatiebewijs naar het postkantoor en haal het kenteken op.
Even er op schroeven en jawel, de oorspronkelijke eigenaar kan gaan lopen want het kentekenbewijs staat op mijn naam.
Het is ingesteld om diefstal tegen te gaan daar zou elke brommereigenaar eigenlijk blij mee moeten zijn.
Dt het wat kost, jammer
groeten
Re: kenteken bromvoertuigen
volgens mij was de vraag van de mevrouw of meneer,
Waarom moeten er EXTRA kosten worden gemaakt voor de legitimatie
als je al een rijbewijs of ID kaart hebt.
Voor de duidelijkheid, ik ben Tegen de extra kosten voor de legitimatie.
Waarom moeten er EXTRA kosten worden gemaakt voor de legitimatie
als je al een rijbewijs of ID kaart hebt.
Voor de duidelijkheid, ik ben Tegen de extra kosten voor de legitimatie.
Re: kenteken bromvoertuigen
Inderdaad opa hier wordt aan voorbij gegaan.
Ik heb zelf ook het kenteken vorig jaar aangevraagd en ging vrolijk met het
schouwingsrapport naar het postkantoor. Netjes m'n ID gegeven en toen je raad het al, waar is het uittreksel van het bevolkingsregister.
Ik werd op dat moment knap pissig van verdorrie waarvoor is dat nodig ik identificeer me toch.
Uiteindelijk RDW opgebeld, en daar kreeg ik het verhaal te horen.
Een rijbewijs kan gebruikt worden voor aanvraag kenteken omdat het rijbewijs in een database staat die de rdw kan raadplegen.
Een id bewijs is niet te raadplegen door de rdw omdat ze geen koppeling hebben met een adres.
Dus het uitreksel is alleen om er voor te zorgen dat de RDW de koppeling tussen aanvrager en relevante adresgegevens kan verkrijgen en daardoor het kenteken kan verstrekken.
Ik heb zelf ook het kenteken vorig jaar aangevraagd en ging vrolijk met het
schouwingsrapport naar het postkantoor. Netjes m'n ID gegeven en toen je raad het al, waar is het uittreksel van het bevolkingsregister.
Ik werd op dat moment knap pissig van verdorrie waarvoor is dat nodig ik identificeer me toch.
Uiteindelijk RDW opgebeld, en daar kreeg ik het verhaal te horen.
Een rijbewijs kan gebruikt worden voor aanvraag kenteken omdat het rijbewijs in een database staat die de rdw kan raadplegen.
Een id bewijs is niet te raadplegen door de rdw omdat ze geen koppeling hebben met een adres.
Dus het uitreksel is alleen om er voor te zorgen dat de RDW de koppeling tussen aanvrager en relevante adresgegevens kan verkrijgen en daardoor het kenteken kan verstrekken.
Re: kenteken bromvoertuigen
Wacht maar, over een paar jaar komt die graaigrage Zalm en kun jullie ook mooi motorrijtuigenbelasting gaan dokken.
Re: kenteken bromvoertuigen
Ik heb een auto (4takt) die 1:12 loopt, een 1:35 scooter (2T) en een 1:35 oldtimer (Honda 4takt)
Beste 285th-Bas,
Ik zou deze mooie oldtimer van Honda maar eens even nakijken,
Zeer waarschijnlijk staat de carburateur niet helemaal goed afgesteld!,
Mijn Honda ( die ik in een grijs verleden heb gereden ) was lekker opgevoerd, wist met gemak de 80 te halen!,
Verbruik was gemiddeld met een stevige rijstijl 1:45!,
De motoren waren niet stuk te krijgen!, zo'n brommer ging echt járen mee!,
Perfecte brommers, helaas bijna niet meer te krijgen!,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
Re: kenteken bromvoertuigen
Ulbe ik vindt het knap dat je hem gemiddeld 1:45 kon laten lopen.
Is mij niet gelukt had zelf een honda SS50 4 takt maar 1:30 1:35 dan hield het bij mij wel op.
Maar wat je zegt ze waren niet kapot te krijgen, heb na een ongeluk mijn carburateur zelfs met ijzerdraad op plek gezet en nog liep het.
Is mij niet gelukt had zelf een honda SS50 4 takt maar 1:30 1:35 dan hield het bij mij wel op.
Maar wat je zegt ze waren niet kapot te krijgen, heb na een ongeluk mijn carburateur zelfs met ijzerdraad op plek gezet en nog liep het.
-
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17
Re: kenteken bromvoertuigen
Ooit was ik in het bezit van zo'n honda waar ik ipv een 50cc cyl. een 70cc cyl op had laten zetten met een voor 70cc carburateur.
En wat liep dat mooi!
Veerde ook lekker en nog altijd spijt deze verkocht te hebben aan een zoon van mijn collega.
Jaloers ook dat deze brommers (nog steeds?) worden gemaakt voor de Aziatische markt en een tiental jaren geleden zag ik er nog 1 op een Amsterdamse pont met electrische starter.
Kortom, als ik dit zo lees komt de nostalgie weer boven drijven.
De Vrije Vogel
En wat liep dat mooi!
Veerde ook lekker en nog altijd spijt deze verkocht te hebben aan een zoon van mijn collega.
Jaloers ook dat deze brommers (nog steeds?) worden gemaakt voor de Aziatische markt en een tiental jaren geleden zag ik er nog 1 op een Amsterdamse pont met electrische starter.
Kortom, als ik dit zo lees komt de nostalgie weer boven drijven.
De Vrije Vogel
Re: kenteken bromvoertuigen
Sjors_B:
Inderdaad net als in de jaren 1930 toen je ook (wegen)belasting op de Fiets moest betalen.
Inderdaad net als in de jaren 1930 toen je ook (wegen)belasting op de Fiets moest betalen.
Re: kenteken bromvoertuigen
Joepie! een viertakttopic! mijn cd loopt ongeveer 1op 50 ,als ik rustig doe 1 op 60. 50cc.
even terug op originele bericht: iK vind het ook belachelijk dat die oude dingne een kenteken moeten met zoveel kosten. Het vervelende is ook nog een keer dat er honderden geen kenteken gaan krijgen door halsstarrig gedrag van de RDW. zij hebben namelijk de administratie niet op orde en laten onder meer de oldtimer-viertaktrijder hiervan de dupe worden.
even terug op originele bericht: iK vind het ook belachelijk dat die oude dingne een kenteken moeten met zoveel kosten. Het vervelende is ook nog een keer dat er honderden geen kenteken gaan krijgen door halsstarrig gedrag van de RDW. zij hebben namelijk de administratie niet op orde en laten onder meer de oldtimer-viertaktrijder hiervan de dupe worden.