Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
Geplaatst: 26 sep 2005 17:13
Beste lezers,
Ik ging vandaag, zoals gewoonlijk, naar de Albert Hein om mijn boodschappen te doen en heb tijdens een bakje koffie gekeken naar de 'verbeterde' kassa afhandeling in werking...
Voor wie de nieuwe kassa's nog niet kent, ze zijn geheel vervangen met een nieuw systeem waarbij de lopende band is weggehaald. Ik gok dat de bedoeling was, dat je sneller als klant weer buiten staat, maar of dat zo is betwijfel ik. De winkel wagentjes zijn verledentijd. De klant wordt geacht een mandje te pakken en als de klant meer boodschappen heeft, dan kun je een wagentje pakken waar je 2 mandjes ik kunt plaatsen. De mandjes kunnen 1 voor 1 naast de Albert-Hein-medewerker neer worden gezet, die vervolgens voor u de boodschappen scanned door een niet meer zittende, maar een staande kassabediende.
Het scanbakje zit nog op de vertrouwde plek. Vanaf de andere kant kun je de boodschappen gelijk inpakken, want veel ruimte is er niet. Wel een voordeel is, dat de plasticzakken gratis zijn in geval van nood. Je krijgt wel een bonnetje mee, maar betalen kun je pas bij de daarvoor speciaal geplaatste betaalautomaten. Op de bon zit een streepjescode waar alle informatie is opgeslagen van de boodschappen.
Je kunt kiezen of je kontant of met de pinpas wilt betalen, want daar heeft de A&H dus 2 verschillende machines voor bedacht.
Helaas heb ik met pin betaald, want ik ben achteraf best nieuwsgierig naar de andere betaalautomaat. Je voert de bon in en je kunt afrekenen, waarna je de bon terug krijgt.
Je kunt de winkel uit via een poortje, maar daarvoor moet je eerst de bon langs een scan apparaat halen die het poortje dan automatisch open doet.
Heeft u het een beetje kunnen volgen? Goed makkelijk uitleggen was het niet, maar daar had A&H al wel over nagedacht. Voor de kassa (eigenlijk geen kassa meer dus, want je rekent er niet af) staan display-boarden met daarop haarfijn uitgelegd hoe dit systeem werkt.. Niet dus! In de rij kwamen er mensen uit de richting van de betaalautomaten, weer in de rij staan, omdat ze de aanwijzingen opvolgden. Ok, goed. Ik ben er niet kappot van, maar wat ik echt niet begrijp is waarom ze in vredensnaam iets wat al werkt, proberen te verbeteren. Dingen die goed zijn, kun je maar beter zo laten.
Aantal punten:
-Je hebt nu 3 interactie momenten waar je je van bewust bent als klant i.p.v. 1 zoals voorheen.
-Een wat oudere klant kon met moeite het mandje op de stapel zetten door de hoogte van de stapel.
-Ergonomisch verrantwoord voor zowel klant als kassabediende was niet bebaald optimaal, zou je gerust kunnen stellen. Ik sprak toevallig een medewerker van de A&H bij het koffieapparaat. Zij ging net pauze houden, toen ze me zei dat ze "even ging zitten, na een hele dag staan.."
-Vraag me ook af wat deze actie nou zou kosten.
-Een kassa afhandeling die wereldwijd van toepassing is verranderen? Dan zou het nieuwe systeem zichzelf niet hoeven uit te leggen!? Bijvoorbeeld: iets wat handig is ofzo..
-Ik heb ondanks mijn beroepskeuze (Interaction Design), de pest aan machines bedoeld om kashandelingen vervangen. ik denk met mij nog vele anderen. Oudere mensen wennen al helemaal slecht aan al die automaten die er dagelijks bijkomen.
-Heb ik het nog niet eens gehad over fraudegevoeligheid... doe ik ook niet, dat blijkt vanzelf wel! Ja, je geeft de klant zelf de verantwoordelijkheid om af te rekenen.
Ik kan nog wel uren door gaan op details, maar ik laat het hierbij. Ik hoor graag uw reactie. (spelfouten kunnen me een worst wezen)
met vriendelijke groet,
een toch al verontruste burger.
Ik ging vandaag, zoals gewoonlijk, naar de Albert Hein om mijn boodschappen te doen en heb tijdens een bakje koffie gekeken naar de 'verbeterde' kassa afhandeling in werking...
Voor wie de nieuwe kassa's nog niet kent, ze zijn geheel vervangen met een nieuw systeem waarbij de lopende band is weggehaald. Ik gok dat de bedoeling was, dat je sneller als klant weer buiten staat, maar of dat zo is betwijfel ik. De winkel wagentjes zijn verledentijd. De klant wordt geacht een mandje te pakken en als de klant meer boodschappen heeft, dan kun je een wagentje pakken waar je 2 mandjes ik kunt plaatsen. De mandjes kunnen 1 voor 1 naast de Albert-Hein-medewerker neer worden gezet, die vervolgens voor u de boodschappen scanned door een niet meer zittende, maar een staande kassabediende.
Het scanbakje zit nog op de vertrouwde plek. Vanaf de andere kant kun je de boodschappen gelijk inpakken, want veel ruimte is er niet. Wel een voordeel is, dat de plasticzakken gratis zijn in geval van nood. Je krijgt wel een bonnetje mee, maar betalen kun je pas bij de daarvoor speciaal geplaatste betaalautomaten. Op de bon zit een streepjescode waar alle informatie is opgeslagen van de boodschappen.
Je kunt kiezen of je kontant of met de pinpas wilt betalen, want daar heeft de A&H dus 2 verschillende machines voor bedacht.
Helaas heb ik met pin betaald, want ik ben achteraf best nieuwsgierig naar de andere betaalautomaat. Je voert de bon in en je kunt afrekenen, waarna je de bon terug krijgt.
Je kunt de winkel uit via een poortje, maar daarvoor moet je eerst de bon langs een scan apparaat halen die het poortje dan automatisch open doet.
Heeft u het een beetje kunnen volgen? Goed makkelijk uitleggen was het niet, maar daar had A&H al wel over nagedacht. Voor de kassa (eigenlijk geen kassa meer dus, want je rekent er niet af) staan display-boarden met daarop haarfijn uitgelegd hoe dit systeem werkt.. Niet dus! In de rij kwamen er mensen uit de richting van de betaalautomaten, weer in de rij staan, omdat ze de aanwijzingen opvolgden. Ok, goed. Ik ben er niet kappot van, maar wat ik echt niet begrijp is waarom ze in vredensnaam iets wat al werkt, proberen te verbeteren. Dingen die goed zijn, kun je maar beter zo laten.
Aantal punten:
-Je hebt nu 3 interactie momenten waar je je van bewust bent als klant i.p.v. 1 zoals voorheen.
-Een wat oudere klant kon met moeite het mandje op de stapel zetten door de hoogte van de stapel.
-Ergonomisch verrantwoord voor zowel klant als kassabediende was niet bebaald optimaal, zou je gerust kunnen stellen. Ik sprak toevallig een medewerker van de A&H bij het koffieapparaat. Zij ging net pauze houden, toen ze me zei dat ze "even ging zitten, na een hele dag staan.."
-Vraag me ook af wat deze actie nou zou kosten.
-Een kassa afhandeling die wereldwijd van toepassing is verranderen? Dan zou het nieuwe systeem zichzelf niet hoeven uit te leggen!? Bijvoorbeeld: iets wat handig is ofzo..
-Ik heb ondanks mijn beroepskeuze (Interaction Design), de pest aan machines bedoeld om kashandelingen vervangen. ik denk met mij nog vele anderen. Oudere mensen wennen al helemaal slecht aan al die automaten die er dagelijks bijkomen.
-Heb ik het nog niet eens gehad over fraudegevoeligheid... doe ik ook niet, dat blijkt vanzelf wel! Ja, je geeft de klant zelf de verantwoordelijkheid om af te rekenen.
Ik kan nog wel uren door gaan op details, maar ik laat het hierbij. Ik hoor graag uw reactie. (spelfouten kunnen me een worst wezen)
met vriendelijke groet,
een toch al verontruste burger.