OVER HET PUTJE DAT REINTEGRATIE HEET
Geplaatst: 27 sep 2005 21:42
http://www.janmarijnissen.nl/weblog/index.php?p=552
zaterdag 25 september 2004
Over het putje dat ‘reïntegratie’ heet…
Geplaatst onder: Algemeen, De SPartij om 14.43 uur
Meldpunt klachten reïntegratiebedrijven
De SP heeft een Meldpunt Klachten Reïntegratiebedrijven in het leven geroepen. Tienduizenden werklozen, mensen met een arbeidshandicap en mensen in de bijstand worden door het UWV of de gemeente naar een reïntegratiebedrijf gestuurd. Er zijn ongeveer 200 reïntegratiebedrijven die per jaar bijna 1 miljard euro ontvangen voor de diensten die ze leveren.
De SP krijgt een groeiend aantal klachten binnen en gaat deze nu gericht inventariseren.
277 reacties »
1. Heel goed van de SP.
Ze leveren namelijk vervelend werk af. Even verhaal van een maat van mij die met KLIQ R’dam te maken heeft gehad. Kan me daar zo pissig om maken.
1. Ze hebben geen ingangen binnen bedrijven zoals ze vaak wel beweren, de vacatures waar ze mee aankomen zetten zijn vaak bezet.
2. Proberen iedereen in een sollicitatieclubje te proppen. Terwijl ze goed zijn opgeleid. Puur centen trekkerij.
3. Als je niet meewerkt gaan ze je zwart maken bij de socialedienst. Om je zo te kunnen pushen. Natuurlijk weer voor hun eigen nek.
4. Als je informatie gaat opvragen wordt je afgesnauwd. Als je gaat onderzoeken gaan ze snauwen, dat je er geen verstand van hebt. Ze houden zelfs negatieve publicaties bij.
5. Het legt altijd aan jou als je geen werk vindt. Andere zeer belangrijke zaken zoals achtergrond, wandelen ze gewoon aan voorbij. Het is nooit terug kijken, van ow laten we dat eens onderzoeken. Altijd, ja je moet verder….terwijl mensen vaak vast zitten door het verleden.
6. Me maat werd volledig afgekraakt, bekende eerst afbreken dan opbouwen truukje, kan alleen als je een gediplomeerde psycholoog bent.
7. Men past amateuristische psychologie toe, die alleen maar ernstige schade aanbrengt inplaats van oplossingen.
Deze bedrijven moeten echt afgeschaft worden, dit is echt weerzinwekkend wat ze met die mensen doen. Gelukkig stonk zijn socialedienst er niet in en heeft de socialedienst niet betaalt aan kliq en het contract ontbonden, vertelde hij me. Waren ook zeer ontevrede over de werkwijze omdat ze mijn maat konden als zeer betrouwbaar en integer. Dus het boze briefje kwam niet overeen met wat KLIQ beweerde.
Reactie van MAD — zaterdag 25 september 2004 @ 15.28
2. IK heb een tijd geleden hier ook over gereageerd. Inmiddels heb ik uit eigen kracht een uitzendbaantje gevonden. Waar ik wil meezeggen dat reïntegratiebedrijven schandalige tarieven hanteren en uiteindelijk naar mijn mening geen serieuze pogingen doen voor de werkloze om deze naar een baan toe te leiden.
Ik zal hieronder mijn reactie geven, zoals ik die gegeven heb op 25 juni 2004.
Ik heb deze week ervaren wat privatisering betekent van overheidsfuncties. Ik ben enige tijd werkloos geworden, daarom ben ik door het UWV verwijzen naar een reintegratiebedrijf, die mij aan een baan moest helpen.
Wat ik heb meegemaakt heeft mijn toekomstbeeld zeer somber gestemd. Het reintegratiebedrijf begeleid haar cliënten zeer slecht voor vele duizendenden euro\’s uwv-geld (het is vaak weggesmeten geld). Het reintegratiebedrijf houdt helemaal geen rekening met de wensen van de clienten en clienten die de pech hebben assertief te zijn, worden gestraft met rapportage aan het uwv met de mededeling “niet gemotiveerd\” en “niet te plaatsen, vanwege gebrek aan goede omgangsvormen”, waarna het uwv kan besluiten om de uitkering te stoppen of te korten.
Mijn traject bij het reintegratiebedrijf loopt over een maand af. Om alsnog tegenover het uwv haar gezicht niet te verliezen, probeert dit bedrijf over de rug van haar clienten te scoren bij het uwv. Terwijl ik als servicemonteur altijd mijn brood heb verdiend, stelde het reintegratiebedrijf om productiewerk en magazijnwerk te gaan doen. Ik ben bij een werkgever verwezen om inpakwerk te doen (ik ben daar niet te beroerd voor en heb ja gezegd en al had ik nee gezegd had het reintegratiebedrijf mij hiervoor moeten straffen), waarna ik van deze werkgever te horen kreeg dat ik met mijn 37 jaar te oud ben voor zijn bedrijf en hij mensen zocht onder de 22 jaar.
Het reintegratiebedrijf belde later op en stelde aan de werkgever voor om mij een paar maanden met behoud van uitkering in zijn bedrijf te plaatsen, waarna de werkgever wel intresse had. Toen ik aan het reintegratiebedrijf meedeelde dat ik deze optie niet zag zitten en ik tegen de werkgever de vraag wilde stellen, waarom hij nou ineens wel intresse had, werd mij de mond gesnoerd. Ook mocht ik niet tegen deze werkgever zeggen dat ik ook bij indienstname verder zou solliciteren naar mijn oude functie.
Op het sollicitatiegesprek werd ik aan censuur onderworpen door de reintegratieconsulent en vertelden toen de werkgever en de reintegratieconsulenten aan elkaar hoe verwend de werknemer wel was in Nederland en dat zij maar al te blij waren, dat nou het tij aan het keren is. Volgens hun is de Nederlandse werknemer niet flexibel genoeg, niet loyaal, te duur, heeft teveel rechten.
Ik vroeg me zelf af tijdens het gesprek of het nu tijd wordt voor een nieuwe werknemer, die met behoud van uitkering kan werken, waar de werkgever ook nog eens subsidie voor krijgt omdat hij deze “kansloze\” drommel een “kans\” heeft gegeven, ontslagen kan worden als de baas een ochtendhummeur heeft.
Reactie van Hendrik — zaterdag 25 september 2004 @ 15.37
3. Cijfers:
In het tevredenheidsonderzoek zijn het UWV en 41 van de 46 grootste gemeenten geënquêteerd. Deze publieke opdrachtgevers geven de reïntegratiebedrijven gemiddeld een 6,6 voor hun dienstverlening. Opvallend is dat deze bedrijven voor het onderdeel behaalde resultaten een magere voldoende scoren (6,1), terwijl
zaterdag 25 september 2004
Over het putje dat ‘reïntegratie’ heet…
Geplaatst onder: Algemeen, De SPartij om 14.43 uur
Meldpunt klachten reïntegratiebedrijven
De SP heeft een Meldpunt Klachten Reïntegratiebedrijven in het leven geroepen. Tienduizenden werklozen, mensen met een arbeidshandicap en mensen in de bijstand worden door het UWV of de gemeente naar een reïntegratiebedrijf gestuurd. Er zijn ongeveer 200 reïntegratiebedrijven die per jaar bijna 1 miljard euro ontvangen voor de diensten die ze leveren.
De SP krijgt een groeiend aantal klachten binnen en gaat deze nu gericht inventariseren.
277 reacties »
1. Heel goed van de SP.
Ze leveren namelijk vervelend werk af. Even verhaal van een maat van mij die met KLIQ R’dam te maken heeft gehad. Kan me daar zo pissig om maken.
1. Ze hebben geen ingangen binnen bedrijven zoals ze vaak wel beweren, de vacatures waar ze mee aankomen zetten zijn vaak bezet.
2. Proberen iedereen in een sollicitatieclubje te proppen. Terwijl ze goed zijn opgeleid. Puur centen trekkerij.
3. Als je niet meewerkt gaan ze je zwart maken bij de socialedienst. Om je zo te kunnen pushen. Natuurlijk weer voor hun eigen nek.
4. Als je informatie gaat opvragen wordt je afgesnauwd. Als je gaat onderzoeken gaan ze snauwen, dat je er geen verstand van hebt. Ze houden zelfs negatieve publicaties bij.
5. Het legt altijd aan jou als je geen werk vindt. Andere zeer belangrijke zaken zoals achtergrond, wandelen ze gewoon aan voorbij. Het is nooit terug kijken, van ow laten we dat eens onderzoeken. Altijd, ja je moet verder….terwijl mensen vaak vast zitten door het verleden.
6. Me maat werd volledig afgekraakt, bekende eerst afbreken dan opbouwen truukje, kan alleen als je een gediplomeerde psycholoog bent.
7. Men past amateuristische psychologie toe, die alleen maar ernstige schade aanbrengt inplaats van oplossingen.
Deze bedrijven moeten echt afgeschaft worden, dit is echt weerzinwekkend wat ze met die mensen doen. Gelukkig stonk zijn socialedienst er niet in en heeft de socialedienst niet betaalt aan kliq en het contract ontbonden, vertelde hij me. Waren ook zeer ontevrede over de werkwijze omdat ze mijn maat konden als zeer betrouwbaar en integer. Dus het boze briefje kwam niet overeen met wat KLIQ beweerde.
Reactie van MAD — zaterdag 25 september 2004 @ 15.28
2. IK heb een tijd geleden hier ook over gereageerd. Inmiddels heb ik uit eigen kracht een uitzendbaantje gevonden. Waar ik wil meezeggen dat reïntegratiebedrijven schandalige tarieven hanteren en uiteindelijk naar mijn mening geen serieuze pogingen doen voor de werkloze om deze naar een baan toe te leiden.
Ik zal hieronder mijn reactie geven, zoals ik die gegeven heb op 25 juni 2004.
Ik heb deze week ervaren wat privatisering betekent van overheidsfuncties. Ik ben enige tijd werkloos geworden, daarom ben ik door het UWV verwijzen naar een reintegratiebedrijf, die mij aan een baan moest helpen.
Wat ik heb meegemaakt heeft mijn toekomstbeeld zeer somber gestemd. Het reintegratiebedrijf begeleid haar cliënten zeer slecht voor vele duizendenden euro\’s uwv-geld (het is vaak weggesmeten geld). Het reintegratiebedrijf houdt helemaal geen rekening met de wensen van de clienten en clienten die de pech hebben assertief te zijn, worden gestraft met rapportage aan het uwv met de mededeling “niet gemotiveerd\” en “niet te plaatsen, vanwege gebrek aan goede omgangsvormen”, waarna het uwv kan besluiten om de uitkering te stoppen of te korten.
Mijn traject bij het reintegratiebedrijf loopt over een maand af. Om alsnog tegenover het uwv haar gezicht niet te verliezen, probeert dit bedrijf over de rug van haar clienten te scoren bij het uwv. Terwijl ik als servicemonteur altijd mijn brood heb verdiend, stelde het reintegratiebedrijf om productiewerk en magazijnwerk te gaan doen. Ik ben bij een werkgever verwezen om inpakwerk te doen (ik ben daar niet te beroerd voor en heb ja gezegd en al had ik nee gezegd had het reintegratiebedrijf mij hiervoor moeten straffen), waarna ik van deze werkgever te horen kreeg dat ik met mijn 37 jaar te oud ben voor zijn bedrijf en hij mensen zocht onder de 22 jaar.
Het reintegratiebedrijf belde later op en stelde aan de werkgever voor om mij een paar maanden met behoud van uitkering in zijn bedrijf te plaatsen, waarna de werkgever wel intresse had. Toen ik aan het reintegratiebedrijf meedeelde dat ik deze optie niet zag zitten en ik tegen de werkgever de vraag wilde stellen, waarom hij nou ineens wel intresse had, werd mij de mond gesnoerd. Ook mocht ik niet tegen deze werkgever zeggen dat ik ook bij indienstname verder zou solliciteren naar mijn oude functie.
Op het sollicitatiegesprek werd ik aan censuur onderworpen door de reintegratieconsulent en vertelden toen de werkgever en de reintegratieconsulenten aan elkaar hoe verwend de werknemer wel was in Nederland en dat zij maar al te blij waren, dat nou het tij aan het keren is. Volgens hun is de Nederlandse werknemer niet flexibel genoeg, niet loyaal, te duur, heeft teveel rechten.
Ik vroeg me zelf af tijdens het gesprek of het nu tijd wordt voor een nieuwe werknemer, die met behoud van uitkering kan werken, waar de werkgever ook nog eens subsidie voor krijgt omdat hij deze “kansloze\” drommel een “kans\” heeft gegeven, ontslagen kan worden als de baas een ochtendhummeur heeft.
Reactie van Hendrik — zaterdag 25 september 2004 @ 15.37
3. Cijfers:
In het tevredenheidsonderzoek zijn het UWV en 41 van de 46 grootste gemeenten geënquêteerd. Deze publieke opdrachtgevers geven de reïntegratiebedrijven gemiddeld een 6,6 voor hun dienstverlening. Opvallend is dat deze bedrijven voor het onderdeel behaalde resultaten een magere voldoende scoren (6,1), terwijl