LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] geld terug ???????
geld terug ???????
Vorige week kocht ik een scheer apparaat voor onze hond bij de dierenspeciaalzaak.
Toen ik hem thuis ging gebruiken bleek dat hij niet goed werkte en ben ik terug gegaan naar de winkel.
Daar vertelde men mij dat men geen geld terug gaf maar dat ik een tegoedbon kon krijgen.
Mag dit zomaar ?????????
Toen ik hem thuis ging gebruiken bleek dat hij niet goed werkte en ben ik terug gegaan naar de winkel.
Daar vertelde men mij dat men geen geld terug gaf maar dat ik een tegoedbon kon krijgen.
Mag dit zomaar ?????????
Re: geld terug ???????
ja dit mag,zo kun je voor het geld wat anders kopen bij de zelfde winkel.
pluisje
pluisje
Re: geld terug ???????
Geld terug is een gunst, geen verplichting. Een tegoedbon mag in dit geval zeker gegeven worden zodat je bij dezelfde winkel iets anders kunt uitzoeken.
-
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26
Re: geld terug ???????
Volgens mij hoef je in het geheel geen genoegen te nemen met een tegoedbon. Het Burgerlijk wetboek is daar heel duidelijk over: voldoet een produkt niet aan de eisen die jij als koper/consument aan dat artikel mag stellen, dan mag het produkt naar de winkel teruggebracht worden, en heb je recht op geld terug.
De winkelier moet je een goed werkend exemplaar ervoor in de plaats geven, en als dat er niet is, heb je simpelweg recht op je geld retour. Niets meer, en niets minder.
Met een tegoedbon word je gedwongen je geld alsnog bij die winkelier te besteden, terwijl je dat eigenlijk liever niet meer wil omdat je ontevreden bent over je aankoop.
Kijk maar eens op de zoekterm ''tegoedbon'', als je gaat googlen. Daar heb ik het dus ook vandaan.
De winkelier moet je een goed werkend exemplaar ervoor in de plaats geven, en als dat er niet is, heb je simpelweg recht op je geld retour. Niets meer, en niets minder.
Met een tegoedbon word je gedwongen je geld alsnog bij die winkelier te besteden, terwijl je dat eigenlijk liever niet meer wil omdat je ontevreden bent over je aankoop.
Kijk maar eens op de zoekterm ''tegoedbon'', als je gaat googlen. Daar heb ik het dus ook vandaan.
Re: geld terug ???????
Tegoedbonnen mogen wettelijk gezien NIET!!! Winkeliers doen t wel maar officieel bestaan deze bonnen niet. Je kan gewoon je geld terugvragen!!!
Re: geld terug ???????
En daar komen de halfbakken wetskenners weer uit de kast hoor. Een tegoedbon mag wel degelijk, geld terug is een gunst en absoluut geen verplichting....
Re: geld terug ???????
Een defect aan het product
Als een product na aanschaf defect gaat, dan de koper de verkoper in bepaalde gevallen voor het defect aanspreken. Het moet wel gaan om een defect dat op het moment van aflevering aanwezig was, ook al openbaarde het defect zich pas later.
1. Openbaart zich binnen zes maanden na aanschaf een defect, dan wordt vermoed dat dit het gevolg is van een gebrek in het product, dat reeds bij aflevering bestond. De verkoper zal moeten aantonen dat hiervan geen sprake is. Deze regel geldt niet indien dat niet past bij het type product, zoals bijvoorbeeld bij bederfelijke levenswaren of feestballonnen.
2. De verkoper is eveneens aansprakelijk indien hij het uitblijven van het defect heeft gegarandeerd;
3. Zonder een dergelijke garantie gaat het om de vraag of de koper mocht verwachten dat het defect zich in deze periode zou kunnen openbaren. Het is dus zeker niet zo dat de verkoper voor elk defect kan worden aangesproken. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, bijvoorbeeld of het een merkartikel is, de prijs, de intensiteit van het gebruik en andere factoren. Van een goedkoop horloge mag bijvoorbeeld niet dezelfde levensduur worden verwacht als van een kostbaar horloge. Bovendien kan het defect veroorzaakt zijn door een verkeerd gebruik van het product door de koper.
Wat kan de koper eisen?
Indien een product niet voldoet aan de verwachtingen die de koper daarvan mocht hebben, kan hij eisen:
1. dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert;
2. dat het product wordt hersteld of vervangen;
3. dat de verkoper een gedeelte van de koopprijs terugbetaalt;
4. dat de koopovereenkomst wordt ontbonden
Niets over tegoedbonnen, maar ja, je kan natuurlijk niet verwachten dat ze bij justitie de wet kennen, toch Karr-2.
Dat stukje over garantie komt hiervandaan
http://www.justitie.nl/publicaties/broc ... rantie.asp
Karr-2, als je nog niet eens de klok hebt horen luiden, doe dan niet of je weet waar de klepel hangt.
Als een product na aanschaf defect gaat, dan de koper de verkoper in bepaalde gevallen voor het defect aanspreken. Het moet wel gaan om een defect dat op het moment van aflevering aanwezig was, ook al openbaarde het defect zich pas later.
1. Openbaart zich binnen zes maanden na aanschaf een defect, dan wordt vermoed dat dit het gevolg is van een gebrek in het product, dat reeds bij aflevering bestond. De verkoper zal moeten aantonen dat hiervan geen sprake is. Deze regel geldt niet indien dat niet past bij het type product, zoals bijvoorbeeld bij bederfelijke levenswaren of feestballonnen.
2. De verkoper is eveneens aansprakelijk indien hij het uitblijven van het defect heeft gegarandeerd;
3. Zonder een dergelijke garantie gaat het om de vraag of de koper mocht verwachten dat het defect zich in deze periode zou kunnen openbaren. Het is dus zeker niet zo dat de verkoper voor elk defect kan worden aangesproken. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, bijvoorbeeld of het een merkartikel is, de prijs, de intensiteit van het gebruik en andere factoren. Van een goedkoop horloge mag bijvoorbeeld niet dezelfde levensduur worden verwacht als van een kostbaar horloge. Bovendien kan het defect veroorzaakt zijn door een verkeerd gebruik van het product door de koper.
Wat kan de koper eisen?
Indien een product niet voldoet aan de verwachtingen die de koper daarvan mocht hebben, kan hij eisen:
1. dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert;
2. dat het product wordt hersteld of vervangen;
3. dat de verkoper een gedeelte van de koopprijs terugbetaalt;
4. dat de koopovereenkomst wordt ontbonden
Niets over tegoedbonnen, maar ja, je kan natuurlijk niet verwachten dat ze bij justitie de wet kennen, toch Karr-2.
Dat stukje over garantie komt hiervandaan
http://www.justitie.nl/publicaties/broc ... rantie.asp
Karr-2, als je nog niet eens de klok hebt horen luiden, doe dan niet of je weet waar de klepel hangt.
Re: geld terug ???????
Dat zal ik toch zeker beter weten als jij denk ik, maar goed probeer het uit en je komt erachter zou ik zeggen.
Re: geld terug ???????
De winkelier krijgt een paar keer de kans het product te repareren, dan mag hij ook nog een vervangend (goed functionerend) exemplaar mee terug geven maar als hij daar niet aan kan voldoen dan komt hij zijn deel van de overeenkomst niet na en zal hij toch echt het geld terug moeten geven.
Re: geld terug ???????
Nog een citaat van de link die joostw opgeeft:
De koopovereenkomst ontbinden betekent dus dat je je geld terugkrijgt. Zou je een tegoedbon krijgen dan is er geen sprake van ontbinden aangezien je nog steeds een product krijgt namelijk de tegoedbon. Aangezien dat dan niet het product is waarvoor je betaald hebt hoef je daar geen genoegen mee te nemen.Is herstel en vervanging van het product onmogelijk of kan dit niet verlangd worden van de verkoper, dan kan de koper de koopovereenkomst ontbinden, of eisen dat een gedeelte van de koopprijs wordt terugbetaald.
Re: geld terug ???????
Nogmaals een tegoedbon mag niet. Karr 2 goed lezen...niet zo hard schreeuwen.
Re: geld terug ???????
Het mag wel degelijk, dat is en blijft mijn punt.
Re: geld terug ???????
euh ik weet ook zeker dat het mag punt
pluisje
pluisje
Re: geld terug ???????
Natuurlijk mag de winkelier voorstellen een tegoedbon te geven. Maar wil de klant persé zijn geld terug als het defecte produkt niet gerepareerd kan worden of vervangen worden door een werkend exemplaar dan zal de winkelier wettelijk verplicht zijn geld terug te geven.
Re: geld terug ???????
De winkelier is niet verplicht ged terug te geven. Dit is een gunst en geen verplichting.Maar wil de klant persé zijn geld terug als het defecte produkt niet gerepareerd kan worden of vervangen worden door een werkend exemplaar dan zal de winkelier wettelijk verplicht zijn geld terug te geven.
Zoals iemand al zei de winkelier moet de kans hebben om het apparaat te repareren of vervangen. Daar heeft Roxy volgens mij geen gebruik van gemaakt, maar wil ze gewoon gelijk geld terug.
Ik zou zeggen neem genoegen met die bon een kijk later of je nog wat nodig hebt.
Re: geld terug ???????
Dat zeg ik toch de hele tijd? Als het defecte product niet gerepareerd kan worden en niet vervangen kan worden dan moet de winkelier geld terug geven. Maar hij moet inderdaad eerst de kans krijgen de spullen te repareren of vervangen.
Maar als dat allemaal niet lukt dan is de winkelier echt verplicht geld terug te vragen als de klant dat wil want hij kan zich immers dan niet aan de koopovereenkomst houden.
Maar als dat allemaal niet lukt dan is de winkelier echt verplicht geld terug te vragen als de klant dat wil want hij kan zich immers dan niet aan de koopovereenkomst houden.
-
- Berichten: 1282
- Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52
Re: geld terug ???????
Iedereen schreeuwt weer van alles door elkaar, maar de topicstarter is - as usual - weer eens heel erg summier het met geven van info.
Hoezo het werkt niet goed?
Is hij stuk? Dan mag je geld terug krijgen. Is hij niet stuk maar heb je gewoon de verkeerde kocht (een soort heggenschaar terwijl je een maltezer wil scheren) dan is dat je eigen schuld en heb je genoegen te nemen met een tegoedbon.
Allemaal geblaat terwijl de meest essentiële informatie ontbreekt...
Hoezo het werkt niet goed?
Is hij stuk? Dan mag je geld terug krijgen. Is hij niet stuk maar heb je gewoon de verkeerde kocht (een soort heggenschaar terwijl je een maltezer wil scheren) dan is dat je eigen schuld en heb je genoegen te nemen met een tegoedbon.
Allemaal geblaat terwijl de meest essentiële informatie ontbreekt...
Re: geld terug ???????
Volgens mij zit het verschil er bij een tegoedbon in dat er twee situaties zijn:
1. het product werkt niet, is stuk, of voldoet niet aan de eisen die je mag verwachten, bv. een broek met een gat erin, wat jij bij aankoop niet hebt gezien
2. jij hebt je bedacht. bv. je vindt achteraf de kleur van de broek niet mooi.
In het eerste geval moet volgens mij dan een verkoper uiteindelijk het geld teruggeven. In het tweede geval is het de coulance van een winkel wat ze hier mee doen. Geld terug, tegoedbon of zeggen 'pech gehad'.
1. het product werkt niet, is stuk, of voldoet niet aan de eisen die je mag verwachten, bv. een broek met een gat erin, wat jij bij aankoop niet hebt gezien
2. jij hebt je bedacht. bv. je vindt achteraf de kleur van de broek niet mooi.
In het eerste geval moet volgens mij dan een verkoper uiteindelijk het geld teruggeven. In het tweede geval is het de coulance van een winkel wat ze hier mee doen. Geld terug, tegoedbon of zeggen 'pech gehad'.
-
- Berichten: 1282
- Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52
Re: geld terug ???????
Bovenstaande klopt inderdaad.
En nog altijd geen opheldering van de persoon om wie het is begonnen. Want ik durf te wedden dat het product precies deed wat het behoorde te doen (niet stuk dus), maar niet voor de goede hond oid, dus gewoon een fout van de koper.
En nog altijd geen opheldering van de persoon om wie het is begonnen. Want ik durf te wedden dat het product precies deed wat het behoorde te doen (niet stuk dus), maar niet voor de goede hond oid, dus gewoon een fout van de koper.
Re: geld terug ???????
hoe ik het inderdaad begrijp is van de topicstarter is dat hij niet tevreden was over het product en was er geen sprake van een defect. Maar sommige mensen kopen iets zonder na te denken of ze het wel nodig hebben en beseffen dat ze het toch niet nodig hebben. Vervolgens gaan ze terug en gaan ze zeuren dat ze het geld terug willen.
Dit zal een winkelier niet doen als de reden van retour niks anders is dat de klant het product niet nodig heeft.
Dit zal een winkelier niet doen als de reden van retour niks anders is dat de klant het product niet nodig heeft.