Pagina 1 van 1

VW Golf TDi na 180.000 km versleten ?

Geplaatst: 02 okt 2005 19:00
door m.kempeneers
Sinds ruim drie jaar heb ik een VW Golf 1.9i Tdi (130 pk), bij 130.000 km ging de turbo kapot, dit kostte 1900 euro.
Bij 170.000 km ging de turbo wéér kapot, dit keer werd deze gratis vervangen.
Afgelopen weekend, bij 180.000 hield de auto er midden op de A15 mee op. De Wegenwacht kwam erbij en constateerde dat de hogedruk olieleiding die naar de turbo loopt kapot was en sleepte me naar de VW garage. Daar staat de auto nu.
Het is toch bizar dat zo'n dure auto (dik 27.500 euro), en van pas ruim 3 jaar oud, het afgelopen jaar al drie keer langs de weg heeft gestaan ?
Volgens mij kun je beter een auto uit Azië kopen dan een Duitse "kwaliteitsauto".

Re: VW Golf TDi na 180.000 km versleten ?

Geplaatst: 02 okt 2005 22:34
door inxsnl
Auto`s met een turbo charger moeten langzaam warmgereden worden .
Vaak wordt dit vergeten en wordt de motor na de koude start te zwaar belast.



Tim

Re: VW Golf TDi na 180.000 km versleten ?

Geplaatst: 03 okt 2005 07:08
door m.kempeneers
Dat auto's met een turbo langzaam moeten worden warm gereden is mij bekend, en deze Golf is dan ook altijd rustig warm gereden. Daar ligt het niet aan, werd mij bij de dealer ook verteld.
De eerste kapotte turbo (die bij 130.000) was "pech", de tweede bij 170.000 km had een fabricagefout, dus was ook niet aan mijn manier van rijden te wijten.
En nu weer bij 180.000 is de hogedruk-olie-aanvoerleiding, die olie naar de turbo voert, kapot gegaan. Vermoedelijk heeft dit weer te maken met het vervangen van de turbo 10.000 km geleden.
Al met al geeft al dit geneuzel weinig vertrouwen in de zo geroemde Volkswagen kwaliteit.

Re: VW Golf TDi na 180.000 km versleten ?

Geplaatst: 03 okt 2005 07:46
door Jonjo
Vraag aan de dealer dit voor te leggen aan Pon de importeur. Dit vinden ze daar ook gegarandeerd niet leuk. Wordt zeker wat aan gedaan, ze hebben tenslotte een naam op te houden, o.a. als een zeer betrouwbare auto. U heeft gewoon pech en dit zal zeker naar Uw tevredenheid opgelost worden. Indien VW e/o Pon het in deze kwestie laat afweten, vrees ik dat ze kunnen stoppen met de dure reclame campagnes. SUCCES.

Re: VW Golf TDi na 180.000 km versleten ?

Geplaatst: 04 okt 2005 21:46
door jpjumper
volgens mij moeten ze net daarom dure reclamecampagnes houden voor hun autos, dit geld kunnen ze beter uitgeven aan fatsoenlijke aftersales.

Re: VW Golf TDi na 180.000 km versleten ?

Geplaatst: 07 nov 2005 11:24
door Star_Dust
Wat meestal vergeten wordt bij een turbo motor is dat als je na een lange rit op de bestemming aankomt, de motor eerst pl/m 1 minuut stationair moet laten lopen om de turbo af te laten koelen, zo'n ding draait maar zo 80.000 toeren, zodra je de motor uitzet na een lange rit is de turbo gloeiend heet (hij wordt aangedreven door de uitlaatgassen), en stopt de olietoevoer waardoor het asje niet meer wordt gesmeerd en droog ronddraaid.

Hierdoor wordt de levensduur flink ingekort, het heeft niet te maken met
slecht materiaal van VW, ik heb zelf een TDi 130pk van 2002 en rij al 230.000km met dezelfde turbo, en hij is ook nog eens gechipt naar 155PK, en ik doe er niet rustig mee.
Wel eerst goed warm rijden, en na het rijden de motor 1 minuut laten uitlopen.

en de koptekts "TDi na 180.000km versleten" klopt ook niet, want het betreft alleen je turbo en niet de motor.

Re: VW Golf TDi na 180.000 km versleten ?

Geplaatst: 07 nov 2005 11:44
door m.kempeneers
Bedankt voor je uitleg, maar dit was mij ook bekend. Ik zet de motor altijd pas uit nadat ik mijn kilometeradministratie heb bijgewerkt van die dag, dus dan is de turbo ondertussen wel uitgedraaid.
Ik sprak trouwens een wegenwachter, en die bevestigde mij dat hij relatief veel TDi motoren van rond de 200.000 km tot zijn "klantenkring" mag rekenen.

Re: VW Golf TDi na 180.000 km versleten ?

Geplaatst: 07 nov 2005 18:44
door VW Guru
Je zit op het verkeerde forum: www.tdiclub.nl of www.vwforum.nl daar kunnen ze je vast wat meer vertellen over wat "normaal" is bij deze auto.