LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.

Het onderwijs niveau van heden is slecht.

Mee eens, moet terug naar jaren 60 niveau
19
54%
Niveau huidig onderwijs is prima zo
16
46%
 
Totaal aantal stemmen: 35

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door S. »

De generatie 'Proefkonijn' gaat ervoor zorgen dat de voorgaande generaties gewaardeerde werknemers blijven. :P

Grapje hoor.
Denk dat de slimmerds onder ons de eventuele gebreken wel weer kunnen bijschaven (mits ze in staat zijn om kritisch naar zichzelf te kunnen kijken).

Maar er zijn nog meer soorten proefkonijntjes; de VMBO-ers. Die opleiding is toch ook betrekkelijk nieuw? Gaat het met hen wel goedkomen?
Want dat worden mijn toekomstige collega's in de zorg.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

ROTTERDAM - Een falende opvoeding is een belangrijke oorzaak van crimineel gedrag, vinden veel Nederlanders. Tweederde van de bevolking is van mening dat ouders als eersten moeten signaleren dat jongeren op het criminele pad dreigen te raken.
Dat blijkt uit de maandag gepubliceerde resultaten van de Belevingsmonitor die in opdracht van de regering in het voorjaar is uitgevoerd. Als verbeterpunt in de strijd tegen criminaliteit dragen veel mensen spontaan de opvoeding van kinderen aan. Van de ondervraagden oordeelt 60 procent negatief over het criminaliteitsbeleid van de regering.

Bij de vorige Belevingsmonitor, in de herfst van 2004, was dat nog 56 procent. Behalve criminaliteitsbestrijding noemen de meeste ondervraagden het onderwijs als onderwerp waar de regering meer aandacht aan moet besteden. Ruim 90 procent vindt dat niet de scholen maar de ouders in eerste instantie verantwoordelijk zijn voor de vorming van hun kinderen. Ruim de helft is ontevreden over de inzet van de ouders.

Het vertrouwen in de regering is iets toegenomen. Ruim een derde van de bevolking geeft aan vertrouwen te hebben in het kabinet-Balkenende. Vorig najaar was dat nog krap een derde. De Belevingsmonitor wordt elk kwartaal uitgevoerd.
Bron: AD

In bepaalde opzichten had ik dus toch een beetje gelijk aangaande de opvoeding.......

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door hoffie »

In bepaalde opzichten had ik dus toch een beetje gelijk aangaande de opvoeding.......
Rozenwater, volgens mij riep jij de heletijd over de leraren e.d., tot er een aantal anderen begonnen over de ouders...... :?

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Ik heb nooit beweerd, dat leerkrachten de opvoeding van leerlingen op zich moeten nemen !!
Ik sprak overgens nog een lerares in het VMBO: Zij zei letterlijk:
"Leerkrachten zijn geen leraren meer, maar een soort coach; de leerlingen krijgen een takenboek in de handen gedouwd en moeten zich daarmee maar zien te redden......"
Die uitspraak deed me even fronsen..... :roll:

justus
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 okt 2005 14:47

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door justus »

Mijn moeder van 75 jaar lost zo uit haar hoofd breuken op, zelfs worteltrekken geen probleem. Tijdens mijn studie aan de HTS verbaasde ze mij wel eens door ook nog goed uitleg te kunnen geven op gebied van vlakkenmeetkunde. Dan moeten jullie weten dat zij nooit verder is gekomen dan de eerste klas van middelbaar onderwijs. Zij moest daarna thuis komen helpen, zo ging dat vroeger vaak in grote gezinnen.
Als ik aan mijn kinderen die allen HBO hebben doorlopen vraag iets uit te rekenen zoeken ze gelijk naar hun zakjap. Tafels kennen ze niet en als je vraagt waar Hoogeveen ligt dan moeten ze even Googlen om er achter te komen. Geschiedenis, ach hou op. Ik vind dat een cultuurverarming en denk zeker dat daar ook een stuk van normen en waarden in verloren is gegaan. Een leraar hoeft voor mij geen meester te zijn, mag ook gewoon meneer zijn, maar Jaap of Martin, nou nee, afstand houden is een cultuur en kweekt respect. Het misselijke “studiehuis” heeft aan de ene kant onze kinderen negatief beïnvloed en de hard werkende ouderen die hun kroost onvoldoende begeleiden aan de andere kant.
Het zal minimaal 30 jaar , zeg maar één generatie kosten om dat in te halen. Ik voorspel jullie dat we het eind van de misère nog niet gehad hebben.
Ik zou iedereen op willen roepen, ook al was het uit protest, om met de komende gemeenteraadsverkiezingen op een lokale partij te stemmen. Laat ze in Den Haag maar eens benauwd worden. Misschien dat met een goed signaal af te geven we ze eindelijk wakker schudden. Doe met ons mee.!! Bij de landelijke verkiezingen zou ik aanraden op de "Dierenpartij" te stemmen, want onder hun bewind zullen we het vast beter krijgen dan met de huidige regering.

Het hele omroepbestel wordt voor € 525 miljoen Euro’s op jaarbasis ondersteund door deze DODO regering. Lezen jullie die laatste zin goed van dit lange verhaal????????

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Onderwijskrachten worden gedegradeerd tot "nanny" voor kids van werkende ouders ???? (naschoolse opvang) Ook dit weer dankzij onze DODO regering......

Justus nog bedankt voor zijn zeer verhelderende bijdrage aan deze discussie. (Daar had nog niemand wat van terug)

Idee voor een nieuw tv-programma: Opvoeden doe je zelf !!!

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door hoffie »

Als ik aan mijn kinderen die allen HBO hebben doorlopen vraag iets uit te rekenen zoeken ze gelijk naar hun zakjap. Tafels kennen ze niet en als je vraagt waar Hoogeveen ligt dan moeten ze even Googlen om er achter te komen.
Waarom moet ik uit mijn hoofd iets gaan uitrekenen wat een "zakjap" veel beter kan?????????
En ehhh vertel eens, waarom moet ik in hemelsnaam weten waar Hoogeveen ligt?????? Loopt het weg omdat ik het niet weet?????? maar okee heeft een bepaald aantal inwoners, maar nu moet ik naar Spijk, en niet naar hoogeveen toe, en ik zie al richting je Tomtom lopen, want die heb je nooit op school gehad......

Volgens mij is dit net zoiets als het vragen aan een rechten student om alle rechtsboeken uit zijn kop te gaan leren, en op het moment dat ie ze kent van zijn baas op zijn kop krijgt omdat ie dat soort dingen nooit uit zijn kop mag doen maar altijd het rechtboek er bij moet pakken ........... :?

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »


Toen vele jaren terug de kleuterschool werd opgeheven was ik verbijsterd over de stilte onder de onderwijzers. Nu wordt die stilte doorbroken, gelukkig. Morgen is er in Zwolle een congres waar met nieuw elan gepleit zal worden voor een herinvoering van de kleuter- en lagere school.

Kleuters verdienen een andere pedagogisch-didactische aanpak dan kinderen vanaf zeven jaar!
Mari-Anne, al 25 jaar actief als kleuterleidster, zal er morgen bij zijn in Zwolle.

Alle nieuwlichterij op Onderwijs van de laatste jaren heeft alleen maar ellende gebracht: de basisvorming, het studiehuis, het vmbo, de studieduurbekorting voor studenten, het opheffen van de kleuterschool….
Bron: SP

Jee, wordt men wakker ?? Kijk voor meer bijzonderheden op www.kleuterschoolterug.nl

En nu nog de rest van het onderwjs ter discussie.......

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door S. »

Goh, wordt er weer een nieuwe generatie 'proefkonijn' gekweekt?

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Er is niets mis met zakjappen en tomtommen, leer kinderen er goed mee om te gaan en ze kunnen geweldig rekenen en niet alleen de grote steden vinden maar ook lutjelommel e.c.
En geschiedenis? de vaderlandse geschiedenis die ik in de 60er jaren leerde was zo ongeloofelijk gekleurd dat je het nog nauwelijks geschiedenis kan noemen.
Het goed neerzetten van het vaderland was belangrijker dan de echte geschiedenis.

Onzinnige ballast en halve waarheden, dat waren de kenmerken van onderwijs vroeger.
Het enige grote verschil is dat mijn ouders gelukkig wel de tijd hadden/namen om de kinderen op te voeden.

Naschoolse opvang van 8 tot half 7, zijn ze gek geworden.
De mensen vinden tegenwoordig dat ze recht hebben op kinderen :shock: en dat de overheid verder voor ze moet zorgen.
We hadden al sleutelkinderen, een enorm succes, nu krijgen we weekendkinderen, een nieuw begrip, ik ga me vast zorgen maken over de toekomst.

groeten

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

De toekomst:

Kind komt ter wereld vanuit een kunstbaarmoeder (computergestuurd natuurlijk)
Kind krijgt een soort helmpje op met electroden, verbonden met een computer; alle opvoeding en levenservaring wordt binnen enkele dagen in het kleine breintje gepompt. (Inclusief de ervaring van het spelen)
Kind is 4 jaar en kan aan het werk. (Als wat heb ik geen idee, want bijna alles zal geautomatiseerd zijn: Misschien wel zoiets als we in de tekenfilmserie "The Jetsons" zien)
:shock:

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door hoffie »

Naschoolse opvang van 8 tot half 7, zijn ze gek geworden.
De mensen vinden tegenwoordig dat ze recht hebben op kinderen en dat de overheid verder voor ze moet zorgen.
We hadden al sleutelkinderen, een enorm succes, nu krijgen we weekendkinderen, een nieuw begrip, ik ga me vast zorgen maken over de toekomst.
Kijk en daar komt de computer weer om de hoek als geweldig hulpmiddel...
We zetten gewoon een paar webcams in de lokaaltjes, zodat de ouders af en toe even kunnen kijken naar hun kroost.... Hiermee voorkom je gelijk dat ouders hun kind alleen nog in het donker herkennen, en bij het ophalen om half 7 de verkeerde kinderen meenemen :cry:

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door S. »

Nog even en die computers worden zo slim.....dat ze ons niet meer nodig hebben. :?

Maar die kinders, leerlingen; presteren ze tegenwoordig nu echt zoveel slechter?
In ieder geval zitten ze nu niet meer met 43 leerlingen in één klas, zoals bij mij het geval was.

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door Willem 4 »

We zetten gewoon een paar webcams in de lokaaltjes
2006, Big Mama is watching you :lol: :lol:

Alleen nog even regelen dat de kinderen wakker gemaakt worden, weggebracht, opgehaald en weer in bed gestopt worden.
Kan je natuurlijk zo'n goedkoop au-pairtje voor nemen maar er komen vast ook bureaus voor
Misschien een bijbaantje voor de hondenuitlaatdienst :D

Wel lastig kinderen, je moet er zoveel voor regelen :wink:

groeten

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Nu we het toch over onderwijs hebben.
Ik geef les aan toekomstige onderwijs -assistenten op een ROC.
Deze leerlingen zijn veelal erg zwak in taal en rekenen. Wanneer zij ( mede door compensaties) slagen, zijn ze toelaatbaar op de Pabo ( Opleiding basisschool leerkrachten). De Pabo’s doen veel te weinig aan taal en rekenen en leveren zo leerkrachten af, die zich onzeker voelen in de groepen 6 t/m 8.
En de leerlingen kunnen daarvan de dupe worden.
Het is hard nodig dat Pabo’s leerlingen voldoende parate kennis meegeven als bagage, want met een dreigend onderwijstekort zullen basisscholen iedereen met een diploma aannemen en dat legt extra druk op de leerkrachten van die school. Natuurlijk is gebrek aan kennis van taal en rekenen van de leerkrachten ook verre van optimaal voor de kinderen

Reactie van henk van schijndel — vrijdag 25
Bron: website SP

Als deze man de doorsnee situatie weergeeft aangaande de Pabo's, dan kan zelfs degene die het felst gekant is tegen mijn oorspronkelijke stelling niet ontkennen, dat er iets goed mis is in het (huidige) onderwijs.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Zitten blijven mag weer

Vroeger, toen er nog normaal onderwijs was, was een jaartje blijven zitten heel normaal. Vandaag de dag bestaat zitten blijven echter nauwelijks nog. Slome leerlingen worden direct een niveautje lager gedumpt, maar dat moet stoppen. Wisselen van school leidt namelijk vaker tot uitval, zo zegt de Onderwijsraad. Zoals we weten leidt vroegtijdige schoolverlating tot criminaliteit, meer werkeloosheid en prostitutie. Scholen moeten kinderen gewoon weer ouderwets een jaartje de lesstof opnieuw laten doen.
Bron: GeenStijl

Wat is dat toch he ? Die hang naar "vroeguh".......

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door tienepien »

In het huidige onderwijs leer je iig kritisch naar je bronnen kijken... GeenStijl moet je met een enorme korrel zout nemen.

K zou graag cijfers willen zien met zittenblijvers en uitstromers en of er tegenwoordig meer mensen naar een lager niveau gezet worden dan vroeger... Ik kan het me met mijn middelbare school in het achterhoofd niet echt plaatsen, maar wellicht gaan andere scholen hier anders mee om. Iemand een idee waar deze cijfers vandaan te halen zijn?

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Zitten blijven goed voor doorstroom leerlingen
DEN HAAG - Zittenblijven moet in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs niet langer worden vermeden. Een leerling kan beter een jaar over doen, dan op een lager niveau verder gaan. Zo vergroot de leerling zijn kans om verder te komen in het onderwijs.

Dat staat in een advies van de Onderwijsraad over betere overgangen van de ene school naar de andere, dat donderdag is verschenen. Nu vallen nog te veel leerlingen uit als ze van school moeten wisselen. Om deze overstap makkelijker te maken, moet ook de financiering van de school door de overheid flexibeler worden. Voor een leerling die halverwege het schooljaar overstapt naar een andere school, krijgt zijn nieuwe school voorlopig geen geld. Dat blijft bij de oude school. De Onderwijsraad vindt dat het geld de leerling moet gaan volgen.
Bron: Telegraaf

Zo beter tienepien ?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door S. »

Wat is dat toch he ? Die hang naar "vroeguh".......
Dat zit in de mens, zelfs de ouderen die ik verzorg zeggen dat ze 'vroegah' beter onderwijs hebben genoten dan hun kinders die in de roerige jaren 60 naar school gingen en in hippiesferen leefden.
En wie weet, als dit forum nog bestaat over 30 jaar, schrijft de generatie van tienepien hier stukjes over het studiehuis, wat de zelfstandigheid zo mooi stimuleerde.

'Vroegah' was ut altied beter, gewoon omdat het verloop daarvan bekend is.

:wink: S.

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door hoffie »

Stilstand = Achteruitgang!

Gesloten