Pagina 1 van 1

SpeedLinq miniumcontractsduur geen 12 maar 14 maanden?!

Geplaatst: 09 okt 2005 11:57
door Moreo
Hallo,

Volgens de algemene voorwaarden van speedlinq geldt het volgende bij opzegging:

"5.1 Het Abonnement wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, met een minimumduur van 12 maanden, te rekenen vanaf het moment dat Abonnementskosten verschuldigd zijn. Indien in het contract een andere minimumduur is overeengekomen, geldt deze minimumduur.
"


Dus, minimumcontractsduur is 12 maanden, gaat lopen na aanvang of nadat je bent gemigreerd naar een andere snelheid/abonnementsvorm. Maar, wat staat er vervolgens in de voorwaarden:

"5.5 De Klant is gerechtigd het Abonnement te beƫindigen na afloop van de minimumduur. Opzegging dient schriftelijk te gebeuren, met inachtneming van een Opzegtermijn van 30 dagen. Deze Opzegtermijn vangt aan na het einde van de minimumduur van het Abonnement, of zoveel later als de schriftelijke opzegging is ontvangen.
De Abonnementskosten lopen door tot het einde van de maand waarin de Opzegtermijn eindigt. "


Dus, je moet betalen tot het einde van de maand waarin je abo is ingegaan: ga je bijvoorbeeld per 1e van de maand een abonnement aan, moet je vervolgens tot het einde van die maand het volgende jaar je contract uitzitten. Speedlinq kiest die aanvangsdatum...

En dan: de opzegtermijn van 30 dagen gaat pas in NA de minimumcontractsduur van 12 maanden. Dus ook al zeg je ruim voor die tijd op, Speedlinq zegt de brief pas ontvangen te hebben op de 1e dag na die minimumconractsduur, en begint dan met 30 dagen te tellen.

Dus, de effectieve minimale contractsduur is 13 maanden vanwege die opzegtermijn-constructie, en zeer waarschijnlijk 14 maanden vanwege die "einde van de maand"-constructie!

Mijn haren gaan recht overeind staan: is dit rechtsgeldig?

Re: SpeedLinq miniumcontractsduur geen 12 maar 14 maanden?!

Geplaatst: 17 okt 2005 23:36
door Amma
Zoals gezegd, is het heel gemakkelijk om een adsl-abonnement af te sluiten bij een adsl-provider. Maar om er weer van af te komen, is toch echt een stuk lastiger.

Ik heb (had) een adsl-abonnement bij Speedlinq. Een goede adsl-provider volgens Belcompany. Daarbij het afsluiten hadden ze al het contract verstuurd en daarna kregen wij te horen dat wij de afsluit- en modemkosten eerst moesten voorschieten en later terug zouden krijgen van Speedlinq. Daar ben je dus helemaal niet blij mee. Het modem-pakket hebben we meegekregen van Belcompany. Maar dit pakket bleek incompleet. De installatie-cdrom zat er niet bij. Wij hebben Belcompany hierover gebeld en zij hadden toen geen cd-rom liggen. Na een week zijn wij pas in het bezit gesteld van de installatie-cdrom.
En de afsluit- en modemkosten hebben wij na ongeveer zes maanden gelukkig wel teruggekregen. Maar dat ging ook niet makkelijk. Een mailtje daarover gestuurd. En na een maand werden wij daar ineens over gebeld. Dat was schrikken!

Opzeggen: Dat hebben wij ruim drie maanden van te voren gedaan. Via de door hun aangegeven wijze, maar we hebben nooit een schriftelijke bevestiging hiervan gehad. En inderdaad zit je 13 maanden aan het contract vast. Daar kom je ook pas achter als je hun opzegformulier leest.

Een week voor het einde van mijn adsl-abonnement hebben wij nog een aantal keer de helpdesk proberen te bellen. Overigens heel duur, 70 cent per minuut. Zodra je door het menu heen bent, vraag je je af of je zo wie zo wel geholpen wordt, omdat het akelig stil is aan de andere kant van de lijn. Al die keren dat ik heb gebeld, heb ik ook niemand aan de lijn gekregen.

Toen heb ik er een mailtje aangewaagd, maar ik kreeg toen een standaard-mailtje terug dat het e-mailadres niet meer ingebruik is terwijl je wel je facturen van dit e-mailadres krijgt. Zelfs na dit mailtje.

Mijn abonnement is inmiddels volgens mij om. En nog stroomt iedere maand een nieuwe factuur binnen.

Ik heb Speedlinq toen een brief geschreven en mijn situatie uitgelegd. Deze brief heb ik aangetekend met handtekening retour naar hun opgestuurd. De brief hebben zij gehad en een mailtje kreeg ik terug dat zij mijn opzegging niet in behandeling kunnen nemen omdat ik nog openstaande facturen heb. Deze facturen zijn van na het einde van mijn abonnement. Dus ben ik van mening dat ik deze niet hoef te betalen. Maar wie belooft mij dat als ik deze facturen wel betaal, dat zij dan mijn abonnement beeindigen?

Ik weet me geen raad. Inmiddels heb ik een ander adsl-abonnement afgesloten via Wanadoo. Tot nu toe ben ik daar nog niet echt tevreden over. Ook hier zat de installatie-cdrom er niet bij. En toen ik daar over belde, overigens ook weer een 0900-nummer, kreeg ik te horen dat ik de cd-rom ongeveer over een week in huis zou hebben, terwijl over 3 dagen mijn abonnement zou ingaan. Ik ben van mening dat als je het vandaag opstuurt, het morgen in de brievenbus kan liggen. Maar daar ging het via een andere afdeling enz.. Op de dag dat mijn abonnement in zou gaan heb ik gelukkig de cdrom mogen ontvangen.

Ook is de snelheid en de verbinding niet naar wens. De verbinding is niet altijd aanwezig.

Tevens dien je goed op te letten als je overstapt dat je nieuwe provider alleen technisch laat overstappen en dus niet regelt dat je huidige abonnement stopt. Dat moet je echt zelf doen, volgens Wanadoo. Terwijl dat niet duidelijk op hun site staat vermeld.

Ik ben nu van plan om juridische informatie in te winnen, hoe ik van mijn financiele problemen van Speedlinq kan af komen.

En ik ben natuurlijk heel benieuwd hoe het straks zal verlopen, als ik mijn adsl-abonnement bij Wanadoo opzeg.

Ik wens iedereen heel veel sterkte.

En denk er goed over na om ook maar bij Speedlinq (of een andere maatschappij) een abonnement te nemen. Een abonnement heb je zo, maar om er vanaf te komen dat lukt niet.