LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CV Analyse en advies

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
Oude Rot

CV Analyse en advies

Ongelezen bericht door Oude Rot »

Er is op dit Forum een hoop deskundigheid te vinden. Ervaringsdeskundigen, beleidsmedewerkers, RIB-ers, oud- medewerkers, gewone werkzoekenden, ''slachtoffers'' en een ex-ombudsman.
Het lijkt mij een aardig experiment om met elkaar te analyseren WAAR zaken fout gaan. Op een eerlijke manier en zonder beledigingen of gehakketak.
Voorstel Iemand die er maar niet in slaagt om werk te vinden (en dat al of niet verwijt aan een RIB of het ''systeem''), plaatst hier een anonieme CV. WEL daarin de leeftijd, arbeidsverleden en gewenste (realistisch) beroep. We kunnen gezamenlijk proberen uit te vinden HOE de weg naar werk WEL zou kunnen verlopen.
Wie durft? :wink:

Reporters

Re: CV Analyse en advies

Ongelezen bericht door Reporters »

Geloof je het zelf??
Er heerst tegenwoordig een cultuur dat men het licht niet in andermans ogen gunt...
Zelfde is het voor wat jij (probeert)doet...
Iedereen pikt er wat uit, en graait om er zelf beter van te worden.
Nederlanders zijn niet meer zo spontaan om een ander te helpen..tenzij je er zelf beter van kan worden...
that's it....

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

SAILLANT DETAIL:

ER IS EEN RIB WAAR DEZELFDE 2 CV's AL SINDS 2001 OP DE SITE STAAN !!!

INDERDAAD NOGAL EEN VREEMD SOORT ANTI-RECLAME VOOR DIT BUREAU. IK HET HET UWV HIEROP ATTENT GEMAAKT, MAAR DAAR DOEN ZE UITERAARD NIETS MEE !!

Lucia Peeters

Ongelezen bericht door Lucia Peeters »

Ik heb ONDANKS een reintegratiebedrijg werk gevonden, maar hier is mijn (door reïntegratiebedrijf Alexander Calder nagekeken) CV, waar ik zelf niet helemaal tevreden over ben, maar Calder had geen tijd om mij te helpen mijn cv verder te verbeteren, want ze moesten een neiuwe groep mensen "motiveren" en ik ben uiteindelijk uit het traject gegooid als "niet bemiddelbaar":
Privacygevoelige informatie heb ik vervangen door ***
Tja en ik kan natuurlijk altijd weer werkloos worden al ga ik daar niet vanuit :wink:

Curriculum Vitae

Personalia
Naam: Lucia Peeters
Adres: ***
Telefoon: ***
E-mail: ***
Geboortedatum en –plaats: 03 januari 1974 ***
Nationaliteit: Nederlandse
Burgerlijke staat: ongehuwd

Werkervaring, stage en vrijwilligerswerk
2004 Assistent-activiteitenbegeleider bij *** te ***. Verstandelijk
gehandicapten begeleiden bij hun dagelijks werk.
2002 – 2004 Vrijwilligerswerk bij stichting *** te Alkmaar en bij **te ** als (activiteiten)begeleider van verstandelijk gehandicapten: fietsen op een tandem, geven van huiswerkbegeleiding, een buitenlands jongetje spelenderwijs de Nederlandse taal geleerd, knutselen, samen winkelen, etc.
2001 Vrijwilligerswerk als redacteur bij een wijkkrant: schrijven van actuele artikelen en afnemen van interviews.
1998- 2001 project engineer bij ***te ***; het ontwerpen van elektrische besturingsinstallaties.
1998 Afstudeeropdracht HTS bij ***te ***: energie-onderzoek en advisering aan te schaffen aandrijvingen.
1996-1998 Lid promotieteam Veilig Verkeer Nederland te Noord-Holland: organiseren en coördineren van diverse acties, enquêtes houden, voeren van informatieve gesprekken.
1994-1997 productie- en schoonmaakmedewerker bij diverse uitzendorganisaties;
1993 medewerker technische bij***: stage MTS
1993 medewerker technische dienst bij *** stage MTS
1992 tekenaar bij ***: stage MTS

Opleidingen en cursussen
2000 basisveiligheid CVA, diploma behaald.
1994-1998 HTS-elektrotechniek, richting energie en -regeltechniek aan ***; diploma behaald.
1991-1994 MTS-elektrotechniek, richting energietechniek aan het **; diploma behaald.
1986-1991 havo aan het ***; diploma behaald.

Vaardigheden
In bezit van rijbewijs
Goede kennis van de Nederlandse taal
Redelijke kennis van de Engelse taal
Redelijke kennis van de Duitse taal
Beheersing van de computerprogramma’s Windows, outlook express, MS office en internet.

Nevenactiviteiten
Sporten, toneel spelen, lezen, kokkerellen.

Oude Rot

Reporters:
Geloof je het zelf??
JA

Oude Rot

Lucia: Aardig dat je op het initiatief ingaat.
Nu de CV er staat, wil ik je vragen om middels de ''wijzigmodus'', telkens de bruikbare suggesties IN je CV toe te voegen.
Je zult zien als alles straks compleet is, er een aantal beroepssuggesties gaan komen, waar, bij jouw belangstelling en evt nascholing, een realistisch beroep uit gaat komen. Gelukkig heb je nu werk, maar je weet maar nooit.

Om te beginnen; ik vind de CV toch wat ''mager'' en zou meer typische eigen kennis en vaardigheden willen zien NAAST de feiten
Op dit moment ben ik heel benieuwd naar je vaardigheden van je HTS opleiding die je actueel hebt gehouden, bv als hobby.
Hoe uitgebreid zijn de computervaardigheden? Wat je nu in de CV hebt gezet synchroniseert niet met een afgeronde HTS opleiding, maar met algemeen computergebruik.
Voor de leesbaarheid en goed begrip, zou IK wat meer verklaringen geven bij je arbeidsverleden. BV: Na ontwerpen elektrische besturingsinstallaties, is ..... en daarna ben ik bewust of .... als vrijwilliger gaan werken.

Wil je deze aanvullingen vast geven?? Een CV is je eigen leidraad EN als het goed is, de presentatie van je drive en doel aan de buitenwereld.
Vriendelijke groet/Oude Rot

Lichtje

Ongelezen bericht door Lichtje »

tbv Lucia's opmerking. :idea:

kidcat

Ongelezen bericht door kidcat »

Oké, ik zal mijn CV eens even gaan 'anonimiseren'.......

Ik hou mijn naam maar op Kidcat, om repressailles te voorkomen, en om dezelfde reden noem ik alleen mijn geboortejaar.

Personalia:
naam: Kidcat :wink:
geboortedatum: ergens halverwege 1959

Opleidingen:
Mavo-4 (diploma 1975)
Bedrijfscorrespondentie Nederlands en Engels (certificaten 1986)
Schriftelijke Communicatie Nederlands (gestart 10/05, examen 01/06)

Werkervaring:
1977-1978: kantoorboekhandel, verkoop
1978-1981: boekhandel, verkoop, tijdschriftenadministratie, bestellingen
1982-1983: bibliotheek, inboeken en afschrijven boekencollectie
1986-1987: bank, administratief medewerker
1988 : boeken distributiebedrijf, administratief medewerker
1989-1992 : postbedrijf, administratief medewerker
1997-2005 : basisschool, schoolassistent, kopieerwerk, creatieve werkzaamheden
2005 : paar maanden 're-integreren' op sociale werkplaats :?
2005-heden: postbedrijf, postsorteerder

Overig:
vervoer : geen rijbewijs, zelfs geen fiets
talenkennis: Nederlands-uitstekend, Engels-redelijk/goed
vrijetijd : lezen, verhalen schrijven, knutselen, muziek luisteren, computeren (de laatste tijd vooral op dit forum zitten :D )

De 'gaten' in mijn CV zijn gedicht met uitzendwerk voor verschillende UZB's, variërend van 2 dagen tot 8 weken in verschillende functies, maar dat zijn er teveel.... en ik weet ze ook niet allemaal meer. De enige die me is bijgebleven is 3 dagen lang postzegels likken :?

Nou dat was het wel zo'n beetje...

Ben benieuwd naar het oordeel!!

Groet,
Kid

kidcat

Nog even ter info:
Ik ben vandaag naar de startersdag van de KvK geweest.... helaas was hier in Utereg alles DONKER :( Tja.... een grote stad heeft blijkbaar ook niet alles.

Ik weet wel zo ongeveer wat ik wil:
In mijn CV zie je wel dat mijn hart en gevoel in het boekenvak ligt.
Ik ben nu met die SCN-cursus bezig, en ik wil het schrijversvak in.
Als schrijver van boeken (verhalen) of als tekstschrijver in het algemeen.

Ik sta helemaal open voor adviezen :wink:

Groet,
Kid

Jan Jurk

Ongelezen bericht door Jan Jurk »

Kidcat, zomaar een tip, misschien ook voor Lucia of anderen. Kijk maar of je er wat mee kan, het blijft tenslotte jouw CV, dus neem alleen de tips aan waar je zelf achter staat, wat je gel*l vindt laat je maar gewoon voor wat het is..!

Mijn tips zouden zijn:
-Begin na je personalia met je werkervaring ipv opleidingen, en dan te beginnen met de meest recente. Een werkgever neemt gemiddeld zo'n zeven.....SECONDEN !!! de tijd om je CV te bekijken (de eerste keer), dus zorg er dan voor dat datgene wat het belangrijkst is dat je meeneemt naar je nieuwe werkgever, bovenaan staat. In de meeste gevallen is dat je meest recente werkervaring (tenzij er redenen zijn om bv je laatstgenoten opleiding als eerste te noemen).
-Schrijf onder de functienaam puntsgewijs in een rijtje onder elkaar de werkzaamheden in elke functie: bij de meest recente werkervaring 5 of 6 taken, bij die daaronder 4 of 3, enzovoort. Bij een heel vroegere functie als 'krantenjongen' (voorbeeld) schrijf je natuurlijk niet de taken. Voordeel van de puntsgewijze opsomming is de overzichtelijkheid, en je kunt per sollicitatie gericht bepaalde punten als eerste noemen, weglaten, toevoegen enzovoort.
-Wees niet zo zuinig met taken in je vorige banen..! Je hebt vaak meer gedaan dan je denkt.
-Wat voor jou heel 'gewoon' is, kan uitleg behoeven voor een ander. Een baan als 'administratief medewerker' (voorbeeld) is natuurlijk heel algemeen; schrijf de taken erbij!
-Bedenk bij ALLES wat je in je CV schrijft wat de reden is dat je het vermeldt. Moet je veel stukken lezen in je nieuwe baan? Dan is 'Hobby lezen' goed om te vermelden; zoekt men een actief persoon voor een buitenfunctie, dan denken ze misschien dat je te rustig, saai of lui bent als je dit als hobby vermeldt (dit is niet zo'n sterk voorbeeld, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel).
-Je schrijft 'zelfs geen fiets', let op de toonzetting van het CV en je brief!! Vermijd woorden met een negatieve lading (geen probleem, ook niet, niet slecht etc).

Ik heb nog wel meer tips, maar dan wordt dit een erg lang stuk.
Misschien helpt dit alles maar voor een paar procent in je solli's, maar toch jammer als het zou stuklopen op je CV.

Groet, Jan Jurk (als mijn baas of reïntegratiedetective horen dat ik hier GRATIS advies zit te geven...!! :D )

kidcat

JJ,
Klopt helemaal wat je zegt. Mijn 'echte' CV staat inderdaad wel a-chronologisch, en 'geen fiets' staat er in het echte CV niet in hoor!
Wel OV trouwens, daaruit kan men ook opmaken dat ik geen fiets heb...

In mijn officiële CV staan wel wat meer werkzaamheden, maar of ik er 5 zou kunnen opnoemen.... Moet ik wel diep over nadenken! Ik had toch niet echt een saaie baan op school, maar het werk kwam over het algemeen wel meest op hetzelfde neer. Het had een behoorlijk hoog creatief gehalte, en dat beviel me wel.

Maar in ieder geval bedankt voor je tips!

Groet,
Kid

Jan Jurk

Graag gedaan hoor Kidcat. Hoop dat anderen er ook wat aan hebben. Mocht je ook eens een brief willen laten checken kun je m ook wel posten wat mij betreft..!
Misschien nog 'food for thought': als je zelf bepaalde dingen niet kunt noemen, kan degene die met jou een sollgesprek voert dat ook niet. Ik ben ervan overtuigd dat je meer hebt gedaan in je vorige werk dan nu in je CV staat..(?) Geldt ook voor je motivatie om ergens te gaan werken, de reden van je sollicitatie, je goeie eigenschappen, enzovoort.. zorg dat je eea benoemt!
Groet JJ

Oude Rot

Aanvullend en gedeeltelijk overlappend:
eerst optimaliseren van je CV, daarna kijken wat er mogelijk is... ok?
Ik zou best begrip hebben (nadat je CV vlgs de methode JJ acceptabel is), voor het afscheid uit het ''post'' tjdperk in 1992. Automatisering kostte toen veel banen. Juist dan zou ik je situatie of je initiatieven daarna willen beoordelen, zodat ik je ID situatie die in 1997 begon, zou kunnen begrijpen. Daarnaast zou ik (heel kort) de tevredenheid die je baas en jijzelf in die tijd ervoer van je werkzaamheden op prijs stellen. :wink:

Jan Jurk

Old Rot is back! :D

kidcat

Juist dan zou ik je situatie of je initiatieven daarna willen beoordelen, zodat ik je ID situatie die in 1997 begon, zou kunnen begrijpen.
De administratieve afdeling waar ik zat werd idd opgeheven. Dat was jammer, want ik had het er reuze naar m'n zin!
In de tijd dat ik daar werkte is mijn zoon geboren, en tot 1997 ben ik even fulltime ouder geweest. Toen zoonlief bij de kleuters zat ben ik vrijwilliger op zijn school geworden (vooral op het creatieve vlak) en in 1997 werd mij een Melkertbaan aangeboden op school. Vandaar dat ik dat ben gaan doen.
Het lag in mijn bedoeling (én die van de regeling!) dat ik na 2 jaar in vaste dienst zou komen. Dat gebeurde dus niet: het beruchte probleem van de formatieplaatsen.
Ik was van plan om, zogauw mijn zoon van school was, ander werk te gaan zoeken. Helaas, tegen die tijd gooide de economische crisis flink roet in het eten....

Wat ik mij soms wel eens afvraag, en wat mij door mijn consulent van het RIB verweten werd....
IS het nou mijn eigen schuld??
Had ik na die twee jaar al ander werk moeten gaan zoeken, ondanks dat ik het enorm naar mijn zin had en de werktijden voor een deel prima aansloten op zijn schooltijden? Het was de ideale baan voor mij, niet zozeer vanwege de werktijden, maar vooral omdat ik er mijn creatieve ei perfect in kwijt kon.

Soms pieker ik me suf: had die consulent nou gelijk of was het een onderdeel van zijn methode om mijn zelfvertrouwen te reduceren tot nul? Dat is 'm overigens voor een groot deel gelukt, hoe erg ik dat ook vind :? :cry:

Groet,
Kid

kidcat

JJ en Oude Rot,

Ik heb nog eens even aandachtig dit topic doorgelezen.

Mijn 'officiële' CV, a-chronologisch en natuurlijk zónder fiets-opmerking, is het resultaat van de sollicitatietraining van UW.
Daar werd mij geadviseerd om alles zo kort mogelijk neer te zetten zodat het op één A4-tje past. Dat lukte sowieso al niet. Dan moest ik het maar een beetje in elkaar frommelen( zo weinig mogelijk wit-regels ertussen), wat de overzichtelijkheid niet echt verbetert, naar mijn gevoel.
Ik heb het geprobeerd, maar het zag er NIET uit! En ook in elkaar gefrommeld past het niet op één A4-kantje.

Een andere consulent (die ik gelukkig maar twee keer heb gezien!) gaf mij zelfs de tip om mijn geboortedatum maar helemaal blanco te laten. Dit vanwege leeftijdsdiscriminatie.... Leek mij persoonlijk nogal onzinnig! Blijkbaar heb je als sollicitant dan iets te verbergen. Die indruk zou ik krijgen als ik zo'n CV zou zien.
Verder heb ik moeite met het benoemen van goede eigenschappen e.d, Is alleen maar verergerd tijdens mijn traject.

En ik ben een perfectionist. Kan goed uitpakken, maar vaak ook niet. En niet te vergeten een stresskip: nog lastiger dus.

Wat betreft het WG oordeel over mij:
ik werkte hard en secuur, wat ik afleverde gebeurde snel en het zag er altijd perfect uit.
na assertiviteitstraining.... had ik ineens 'veel kritiek'. Tsja....

Ik hoop dat dit jullie vragen een beetje beantwoord.

Groet,
Kid
Laatst gewijzigd door kidcat op 10 nov 2005 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Oude Rot

Net terug van een avondje uit. Oef... wel erg veel ja. Zal ik je verder op je UW email beantwoorden? Het gaat erom dat je EN een goed CV, EN een duidelijke keuze maakt. Aan jou de keus. Ik zie je morgen weer. Welterusten. :wink:

kidcat

Is goed.
Ehhh......UW email???? Heb ik dat dan? :shock: Ow Jee.....

Groet,
Kid
Laatst gewijzigd door kidcat op 06 nov 2005 01:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Lucia Peeters

Ongelezen bericht door Lucia Peeters »

@ Oude Rot: de knop wijzigen kan ik niet vinden, dus ik doe het maar zo:
Op dit moment ben ik heel benieuwd naar je vaardigheden van je HTS opleiding die je actueel hebt gehouden, bv als hobby.
Een van de redenen dat ik 5 jaar terug in de WAO ben gekomen is dat ik werk weet wat totaal niet bij me paste. Eigenlijk is de enige vaardigheid die ik aan de HTS heb overgehouden dat ik weet dat ik verkeerd gekozen heb destijds.
Op de HTS heb ik de sterkstroom richting gedaan, en dus weinig met computers gewerkt, meer relaisschakelingen e.d. ontworpen. Door ziekte en gebrek ben ik 95% van deze kennis vergeten en kan ik bijvoorbeeld niet eens mijn eigen afstudeerverslag begrijpen.

Het werk wat ik nu doe (begeleiden van verstandelijk gehandicapten) past gewoon veel meer bij me en ik voel ook een zekere passie als ik aan het werk ben (vind het moeilijk om onder woorden te brengen) Vaardigheden die ik hier geleerd heb zijn rust uitstralen, flexibel op onverwachte situaties ingaan, creatief zijn.

Na tijdens mijn WAO-periode te experimenteren met vrijwilligerswerk kwam ik erachter dat ik het beste functioneer als ik vanuit mijn hart kan werken en dat terugkeer in mijn oude werk (veel vanuit het hoofd bezig zijn) bij mij zeer snel tot uitval uit het arbeidsproces zal leiden.
Eigenlijk zat ik eind 1999 al in de ziektewet, maar om de gaten in mijn cv op te vullen heb ik het zo gedaan (ontslagprocedure was pas in 2001 afgerond).

@Kidcat: ik ben op diverse sites met sollicitatietips ook tegengekomen dat je cv niet te lang moet zijn en dat het een keuze is of je bepaalde vaardigheden liever in je brief of in je cv zet.
@JJ: goed dat je me ervan bewust maakt dat er gemiddeld maar 7 seconden naar een cv worrdt gekeken.

En ik durf het bijna niet te vragen, maar ik ben wel benieuwd naar de cv's van de consulenten hier :oops:

kidcat

Ja ik eigenlijk ook wel !!!! :D

Gesloten