LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Media Markt's ONLOGISCHE & ONRECHTMATIGE Huisregel!

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ernst2

Media Markt's ONLOGISCHE & ONRECHTMATIGE Huisregel!

Ongelezen bericht door ernst2 »

Soms kom je weleens een 'huisregel' tegen van een winkel,zoals de Mediamarkt,die onlogisch in elkaar zit en men toch eraan vasthoudt dat het gewoon een legitieme huisregel is.

Media Markt Huisregels

Waar gaat het nu om:

De Media Markt zegt dat je een gekocht goed/artikel/game dat niet uitgetest kan worden mee naar huis mag nemen om uit te proberen en wanneer deze niet bevalt mag retourneren binnen een bepaalde tijd. Echter wanneer je de verpakking hebt verbroken neemt men het
goed/artikel/game wel terug maar krijg je geen geld of tegoedbon terug. Dus ben je aangewezen op een keuze uit hun assortiment en vindt je daar niks tussen dan heb je gewoon pech gehad.
Mijnsinziens dus onrechtmatig een eenzijdige "de klant gewoon voor het blok zetten zonder zijn vrije keuze als consument verder te respecteren "

De vraag komt dan gelijk op:

Hoe moet je als consument dan bekijken of het aan te schaffen artikel,in dit geval een game, dan deugdelijk is danwel naar jouw smaak is.
Alleen door te kijken naar de buitenkant?
Dat is te mager en ontoereikend om een goed idee te krijgen of het artikel wel deugdelijk/leuk is.Dan kun je als consument net zo goed de verkoper/ster op zijn of haar blauwe ogen geloven zonder zelf een eigen mening te vormen.

Op die wedervraag weet de Media Markt zelf geen raad en houdt vol dat haar huisregel gewoon binnen de wet valt.

Ben ik het compleet mee oneens. Sterker nog: In dit geval lijkt me dit
onredelijk en tegenstrijdig met wat in de Wet staat nl:
Een gekocht goed/artikel dat niet deugdelijk is of zelfs niet aan de verwachtingen voldoet die je ervan mag verwachten jij als consument deze mag/moet retourneren en jij verder het recht hebt een artikel in minimaal de zelfde prijsklasse of van dezelfde kwaliteit terug te ontvangen danwel je geld terug te vorderen wanneer blijkt dat je geen vervangend artikel naar keuze kunt vinden.
Uiteraard behoudt jij als consument het recht hierin zelf je keuze te bepalen en niet de winkel.

In dit geval geeft de winkel niet de mogelijkheid om het betreffende spel uit te testen,omdat achteraf ingewonnen informatie aangeeft dat veelal schoolgaande Marokkaanse/Turkse/Antilliaanse jeugd het even 'uittesten' misbruikte door urenlang de gameconsoles bezet te houden ten koste van echte potentiele kopers en er op een bepaalt moment zelfs onderlinge vechtpartijen ontstonden tussen rivaliserende scholieren. Hiermee is dus aangetoond dat de huisregel niet alleen tegenstrijdig is, maar ook tevens ten nadele van de rechten die jij als cosument geniet

Meer mensen met soortgelijke ervaringen?
Laatst gewijzigd door ernst2 op 17 okt 2005 03:00, 2 keer totaal gewijzigd.

karr-2

Re: Media Markt's ONLOGISCHE & ONRECHTMATIGE Huisregel!

Ongelezen bericht door karr-2 »

Waarschijnlijk doelen ze meer op het feit dat sommige mensen de doos letterlijk ergens afscheuren of zo en dan terug komen.

Ik heb best veel gekocht bij de Mediamarkt en er werd nooit moeilijk gedaan over terugnemen of ruilen, op voorwaarde dat de verpakking onbeschadigd was. Voor zover mogelijk uiteraard, sommige verpakkingen moet je wel kapot maken om te openen.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Dit hebben ze ingesteld om het copieren van het software tegen te gaan.
Hun visie luidt, als je de verpakking van de software geopend hebt dan zou je het weleens op je hardeschijf hebben kunnen installeren of je hebt wat ik al zei, het software gecopieerd.
Om illegaliteit tegen te gaan, nemen ze het bij geopende verpakking niet terug.
Ik vind het ook belachelijk, maar ja aan de andere kant zit er wel ergens een kern van waarheid in.
Als je een bepaalde softwareprogramma hebben wilt, kun je het beste kijken of je het ergens kan downloaden of misschien een vriend die in die business werkt, via hem kan bemachtigen.

ernst2

Dat is dus niet waar het omgaat.

Het gaat erom dat men een huisregel heeft ingesteld die jou als consument benadeeld nl: Je kan je goed/artikel niet uittesten. En aangezien je die mogelijkheid moet worden geboden(lees een artikel moet deugdelijk zijn en jij als consument moet je daarvan persoonlijk van kunnen gewissen zonder immenging van derden) betekend dat dus dat indien het het gekochte goed niet goed is (of niet naar wens) jou je je recht tot geld terug danwel tegoedbon, wordt ontnomen danwel geblokkeerd alleen maar omdat hun Huisregel dat zegt. In dit geval is dus de 'Huisregel' nietig omdat het ten nadele voor jou als consument is. Immers de wet zegt dat wanneer eigen gemaakte Huisregels in strijd zijn met de voor de consument geldende rechten deze ten alle tijde ondergeschikt zijn aan wat bij wet is vastgelegd en als nietig kunnen worden verklaart.
Hetgeen jij zegt onderschrijft dat elke consument als een potentiele dief kan worden gekenmerkt of die in ieder geval te kwader trouw is, en op die gronden is deze Huisregel logisch en vanzelfsprekend.
Weleens gehoord van " onschuldig totdat het overtuigende tegendeel is bewezen? "

Ook de opmerking dat je dan maar eerst ergens anders de mogelijkheid moet zoeken om het uittetesten is te stom voor woorden. Alsof je naar een winkel komt om alleen maar dozenschuivers aan te treffen die je klakkeloos iets geven en jij maar hersenloos je geld moet overdragen. Het is geen magazijn maar een winkel!

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Daarom staat er op bv software ook meestal dat het alleen te ruilen is binnen 24 uur of zo.

Voordat je iets koopt ga je toch eerst kijken of het wel geschikt is voor je pc? En als het aantoonbaar kapot is of niet werkt krijg je echt wel een nieuwe of je geld terug. Maar als jij het opent, probeert en dan toch besluit dat het niet de goede is, daar kan de Media Markt niets aan doen.

Slechte ervaring gehad zeker? Bij mijn weten hebben ze deze huisregel al jaren, en ook in meerdere winkels. Nooit heeft er iemand problemen mee gehad, getuige het uitblijven van reacties. Waarom jij dan wel?

Maarschalk

Ongelezen bericht door Maarschalk »

ernst2, ik ben het ook niet met je eens. Als je denkt dat je een zaak hebt, stap naar een advocaat en maak de zaak aanhangig.
Ik heb sterk het vermoeden dat je in je post ook 2 dingen door elkaar haalt. Je spreekt over uittesten door een game te spelen in de Mediamarkt en even later zeg je dat een artikel deugdelijk moet zijn.
In deugdelijk zijn lees ik dat het spel moet werken, of het jou bevalt is jouw zaak. Als het spel werkt heeft Mediamarkt aan haar verplichtingen voldaan. Dat jij het misschien niet een leuk spel vindt is vervelend voor je, maar dan had je je beter moeten orienteren voordat je tot aankoop overging.
Laatst gewijzigd door Maarschalk op 17 okt 2005 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Huisregels zijn in 1e instantie helemaal niet relevant !
Dat een winkelier een huisregel ingesteld heeft is mooi en daar dien je je in principe aan te houden, MAAR:

een huisregel mag NOOIT strijdig zijn met de wet.

en dat wil zeggen dat:

Een artikel dat stuk is / niet werkt teruggebracht mag worden naar de winkel en dient dan OF omgeruild te worden voor een deugdelijk exemplaar, gerepareerd te worden en indien beide opties niet kunnen, dan dient de klant zijn geld terug te krijgen ( een bon hoeft niet geaccepteerd te worden ).

Anders is het als het artikel niet bevalt en/of de klant ontevreden ( maar het artikel verder wel goed functioneert ) is over het aangekochte artikel. In dat geval kan het artikel eventueel wel geruild worden, maar mag de winkelier voorstellen om een tegoedbon te geven en/of iets anders uit te zoeken. Dit MOET de klant dan accepteren.

Dit geldt voor alle aangekochte artikelen en dus ook software.

Deze regels staan in de wet en dus BOVEN de huisregels... Daar kan een winkelier van alles wel inzetten.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Dus lijkt mij dat de huisregel van de Mediamarkt conform de wet is, en dus in orde.

Gast

Hetgeen jij zegt onderschrijft dat elke consument als een potentiele dief kan worden gekenmerkt of die in ieder geval te kwader trouw is, en op die gronden is deze Huisregel logisch en vanzelfsprekend.
Weleens gehoord van " onschuldig totdat het overtuigende tegendeel is bewezen? "
Ik heb helemaal niemand voor een dief uitgemaakt, dus jouw opmerking richting mij, kan ik niet waarderen.
Ik liet alleen weten hoe de winkels er overdenken en reageren.
Kan ik het helpen dat die winkels deze standpunt aangenomen hebben.
Dat ik mij ergens ook wel kan vinden in hun gedachtegoed en zeg dat er een kern van waarheid inzit, we leven in een vrij land, ik mag denken en zeggen wat ik wil.
En ja ik sluit mij aan bij het overige bericht, dat iedere winkel zijn eigen huisregeltjes heeft, als het je niet bevalt dan koop je het daar niet, dan ga je naar Dixons; daar mag je de software binnen 24 uur terugbrengen, je krijgt dan een tegoedbon.
Kennelijk zal dit antwoord jou ook weer niet bevallen, moet jij weten, dat is jouw probleem.
Dat jij met iets in je maag zit waar je geen ene donder aanhebt, is je eigen stomme schuld, dan had je maar beter uit je doppen moeten kijken, er staat heel duidelijk aangegeven bij die Mediamarkt dat ge-opende software niet terug genomen word.

hoffie

Ongelezen bericht door hoffie »

[/quote]Je kan je goed/artikel niet uittesten. En aangezien je die mogelijkheid moet worden geboden(lees een artikel moet deugdelijk zijn en jij als consument moet je daarvan persoonlijk van kunnen gewissen zonder immenging van derden)

Dusssssssssssssss als ik naar de auto dealer ga en koop een auto na een korte proefrit, kan ik hem terugbrengen omdat de auto in die rit van 400 kilometer toch niet helemaal beviel??????????

Want ja, had hem alleen maar getest op een kort stukje

ernst2

'Monument Valley' blaate op 17 Okt 2005 om 13:34 uur het volgende:

Ik heb helemaal niemand voor een dief uitgemaakt, dus jouw opmerking richting mij, kan ik niet waarderen.
Ik liet alleen weten hoe de winkels er overdenken en reageren.
Kan ik het helpen dat die winkels deze standpunt aangenomen hebben.
Dat ik mij ergens ook wel kan vinden in hun gedachtegoed en zeg dat er een kern van waarheid inzit, we leven in een vrij land, ik mag denken en zeggen wat ik wil.
En ja ik sluit mij aan bij het overige bericht, dat iedere winkel zijn eigen huisregeltjes heeft, als het je niet bevalt dan koop je het daar niet, dan ga je naar Dixons; daar mag je de software binnen 24 uur terugbrengen, je krijgt dan een tegoedbon.
Kennelijk zal dit antwoord jou ook weer niet bevallen, moet jij weten, dat is jouw probleem.
Dat jij met iets in je maag zit waar je geen ene donder aanhebt, is je eigen stomme schuld, dan had je maar beter uit je doppen moeten kijken, er staat heel duidelijk aangegeven bij die Mediamarkt dat ge-opende software niet terug genomen word.

Stel je niet zo aan joh want ik ga inhoudelijk op de zaak in en ik pak je op je eigen woorden dus leer eerst lezen alvorens je zo reageert anders onderschrijf je alleen maar dat je echt wat minder Life&Cooking moet kijken.

Maar je hebt precies aangegeven wat dus de andere kant van de zaak is: Winkels denken dat ze alles kunnen maken onder het mom van " mijn regels zijn de enige regels en de rest telt niet " M.a.w. de klant schikt zich maar naar mijn regels. FOUT Je hebt bepaalde regels waaraan je dient te houden als je deelneemt aan het Maatschappelijk dienstverkeer waar een winkel ondervalt. En als jij daar niet tegenkunt dan moet je lekker in loondienst gaan werken buiten in een plantsoen.

Deze 'Huisregel' is tegenstrijdig en dat is een gegeven. Dat niemand er totduver iets over gezegd heeft is omdat 75% vd bezoekers zich teveel bezighoudt met 'onzin' zoals soaps kijken en blaten over nutteloze dingen en niet op de hoogte is wat de Maatschappelijke regels zijn voor zowel burgers als overheid als je daarin meeparticipeert. Beetje te vergelijken met al die landgenoten die op vakantie gaan ergens in een ver land en dan denken met die typsche nederlandse houding ook daar terecht te kunnen ipv zich terdege in de cultuur en gewoontes te verdiepen zodat je obstakels e.d. zoveel mogelijk vermijdt. Dat heet dus je zelf inhoud geven. Maar wel klagen als e.e.a.fout gaat en dan vooraan staan met: "Dat kan toch niet...niet normaal"

Dat bedrijven dat vervelend vinden(een klant die hetzelfde weet als een bedrijf) is niks nieuws want burgers dienen dom te blijven en anderen willen graag voor jou bepalen wat wel of niet goed is. Ik ben graag een goed geinformeerde klant die zelf wil uitmaken wat ik koop ook Maatschappelijk gedekt is. En dan let ik op of diegene van wie ik het koop ook zich aan de gewone Maatschappelijke wettelijke regels houdt. Doet hij dat niet dan laat ik hem dat weten zodat hij weet hoe de klok ervoor staat. En als het echt de moeite waard is dan laat ik een onderzoek instellen zodat diegene weet dat hij zijn eigengereide regeltjs lekker in zijn broekzak kan steken.

'Huisregels zijn er niet om het de consument moeilijker te maken,maar om er structuur te in brengen zodat het allemaal wat makkelijker en soepeler verloopt voor diezelfde consument.

Dienstverlenend zijn: is dus niet wat IK(de winkel) wil maar wat mijn clientele wil en hoe speel ik daar op in!

@ 'SJZ' :

Nou...leg uit wat aan een one-liner hebben we niet echt veel.

@ 'hoffie':

Leg dat nou maar eens fijn uit want dit lijkt me als een "tang op een ..." opmerking. :roll:

dreuzel

Ongelezen bericht door dreuzel »

Wat ik nou niet snap is het volgende:

Als je nu zo ontzettend overtuigd bent van je eigen gelijk, waarom stap je dan niet naar de geschillencommissie of het Juridisch Loket? Ook de rechter is nog een optie, maar daar is de aankoopprijs van de software wellicht te laag voor (je kan pas naar de rechter bij een probleem van meer dan zo'n €180,00). Dit zijn bij uitstek de instanties die je uiteindelijk precies kunnen vertellen wat de regels/wetten zijn omtrent het ruilen van software.

Tot nu toe zie ik namelijk alleen maar dat je het niet eens bent met de MediaMarkt, en dat je op zoek bent naar mensen die er hetzelfde over denken. En als iemand er niet hetzelfde over denkt, dan gaan we deze personen maar gewoon beledigen.....

Wat mij betreft is het zo klaar als een klontje: Het is namelijk al sinds jaar en dag dat er een aantal produkten door leveranciers niet worden teruggenomen, waaronder dus software. Uitzondering op deze regel is wanneer het produkt is verzegeld.

Een aantal voorbeelden van dit soort produkten:

Mobiele Telefoons, Scheerapparaten, CD's, DVD's, Software, PC's en Persoonlijke verzorgings-produkten zoals bijvoorbeeld krultangen e.d.

Waarom dit is? Enerzijds omdat er bij een aantal produkten een financieel of hygienisch aspect is, anderzijds omdat er een aantal produkten zijn die door bepaalde mensen eerst worden gecopieerd om vervolgens weer te worden teruggebracht.

In deze laatste groep valt een softwarepakket. In de huidige tijd zijn er ontzettend veel methodes om er achter te komen of een spel goed is. Duik op het internet en zoek review's, lees game-tijdschriften of test het spel in de winkel. Van de 100 winkels die software verkopen, zal je mazzel hebben wanneer er daar 1 van is die ze na het openen terugneemt. Bij mij, en velen anderen, is dit al heel lang bekend.

Mijn advies is dan ook: Leg het naast je neer, en denk voor de volgende software-aanschaf goed na of dit het spel is dat je echt zoekt.
Een andere oplossing is om de game eerst een paar dagen te huren in de Videotheek. Wanneer de game bevalt, ga je hem halen. De betere spellen liggen daar vrij snel na de eerste release.

Wees ervan bewust dat de consument ook een 'onderzoeksplicht' heeft. Dit wil zeggen dat ook de consument een stuk eigen verantwoordelijkheid heeft in de aanschaf, en zich zodanig goed moet onderzoeken of het door hem gekochte goed ook dat is wat hij zoekt.

Ik hoop dat dit verhaal duidelijk is. Mocht je het er niet mee eens zijn, dan vind ik dat heel vervelend voor je, maar het is niet anders. Ik wens je in ieder geval meer plezier, en minder frustratie toe bij een volgende aanschaf.
Laatst gewijzigd door dreuzel op 17 okt 2005 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

karr-2

Als je nu zo ontzettend overtuigd bent van je eigen gelijk, waarom stap je dan niet naar de geschillencommissie of het Juridisch Loket? Ook de rechter is nog een optie, maar daar is de aankoopprijs van de software wellicht te laag voor (je kan pas naar de rechter bij een probleem van meer dan zo'n €250,00). Dit zijn bij uitstek de instanties die je uiteindelijk precies kunnen vertellen wat de regels/wetten zijn omtrent het ruilen van software.
Makkelijk zat de reden dat meneer Ernst (alleen de naam al) dit niet doet is dat ie weet dat hij geheid op zijn muil gaat voor de rechter omdat zijn "klacht" nooit geen stand zal houden. Hij is wanhopig op zoek naar medestanders, die zijn er niet, en dus ga je maar schelden en tieren tegen iedereen die het niet met je eens is.

Daar bestaat maar 1 woord voor : ZIELIG !!!

Gast

Hij is wanhopig op zoek naar medestanders, die zijn er niet, en dus ga je maar schelden en tieren tegen iedereen die het niet met je eens is.

Goed gezegd Karr-2

karr-2

Dank je.

ernst2

@ 'dreuzel':

Als je nu zo ontzettend overtuigd bent van je eigen gelijk, waarom stap je dan niet naar de geschillencommissie of het Juridisch Loket? Ook de rechter is nog een optie, maar daar is de aankoopprijs van de software wellicht te laag voor (je kan pas naar de rechter bij een probleem van meer dan zo'n €180,00). Dit zijn bij uitstek de instanties die je uiteindelijk precies kunnen vertellen wat de regels/wetten zijn omtrent het ruilen van software.
Dat is allang gedaan en zullen we afspreken dat als jullie die hier gereageerd hebben gelijk krijgen, ik jullie een excuus aanbiedt en omgekeerd jullie naar mij een brengen(maar dan ook allemaal he)

Tot nu toe zie ik namelijk alleen maar dat je het niet eens bent met de MediaMarkt, en dat je op zoek bent naar mensen die er hetzelfde over denken. En als iemand er niet hetzelfde over denkt, dan gaan we deze personen maar gewoon beledigen.....
Ja,omdat dat het enige is wat je opvalt.

Wat jij niet vermeldt is de manier hoe inhoudelijk slecht men de vraag beantwoordt danwel met een andere frisse invalshoek de zaak probeert te benaderen. Het zijn vaak reacties waarin men maar delen van wat in de wet staat aanhaalt,of zelfs helemaal niet inhoudelijk op de zaak ingaat en zo maar uit de blauwe hemel een lap tekst neerzet die zijdelings er iets mee heeft te maken.(de bekende klepel..) Nou als je dus al die reacties leest dan denk je: " ***** ben ik nou de enige die de kwestie vrij logisch benaderd of hoe zit dat? "

Ik heb het niet over waarom winkels regels instellen. Dat is niet de vraag. Ik heb het niet over waarom het logisch is dat ze zo een expliciete regel invoeren. Dat is niet waar het om gaat.

Ik heb het over het feit dat men een huisregel invoert die tegenstrijdig is met hetgeen als normale handeling in het Maatschappelijk dienstverlenend verkeer wordt gezien!

Dus...je kan een artikel,een game in dit geval,niet uittesten of hij wel goed is kwa kwaliteit en of hij ook nog leuk is.
beiden gevallen zijn jou als consument gewaarborgd.Immers je moet de mogelijkheid worden geboden om te bezien of een artikel wel naar jouw wens is voordat je de koop sluit want *koop is koop*,En m.b.t. een game is dus een demo-play de enige mogelijkheid! Daarnaast moet je ook maar hopen dat het spel kwalitatief goed is.
En aangezien de winkel je in dit geval niet die mogelijkheid biedt om dat te doen,en je dus verplicht bent het artikel,de game dus,mee naar huis te nemen en open te maken is de kans groot dat je dus met iets opgescheept komt te zitten dat je niet vooraf hebt kunnen uitproberen en mischien ook nog ondeugdelijk is.

en dag dat er een aantal produkten door leveranciers niet worden teruggenomen, waaronder dus software. Uitzondering op deze regel is wanneer het produkt is verzegeld.

Een aantal voorbeelden van dit soort produkten:

Mobiele Telefoons, Scheerapparaten, CD's, DVD's, Software, PC's en Persoonlijke verzorgings-produkten zoals bijvoorbeeld krultangen e.d.

Waarom dit is? Enerzijds omdat er bij een aantal produkten een financieel of hygienisch aspect is, anderzijds omdat er een aantal produkten zijn die door bepaalde mensen eerst worden gecopieerd om vervolgens weer te worden teruggebracht.

In deze laatste groep valt een softwarepakket. In de huidige tijd zijn er ontzettend veel methodes om er achter te komen of een spel goed is. Duik op het internet en zoek review's, lees game-tijdschriften of test het spel in de winkel. Van de 100 winkels die software verkopen, zal je mazzel hebben wanneer er daar 1 van is die ze na het openen terugneemt. Bij mij, en velen anderen, is dit al heel lang bekend.

Mijn advies is dan ook: Leg het naast je neer, en denk voor de volgende software-aanschaf goed na of dit het spel is dat je echt zoekt.
Een andere oplossing is om de game eerst een paar dagen te huren in de Videotheek. Wanneer de game bevalt, ga je hem halen. De betere spellen liggen daar vrij snel na de eerste release.

Wees ervan bewust dat de consument ook een 'onderzoeksplicht' heeft. Dit wil zeggen dat ook de consument een stuk eigen verantwoordelijkheid heeft in de aanschaf, en zich zodanig goed moet onderzoeken of het door hem gekochte goed ook dat is wat hij zoekt.
:roll:

je haalt hier voorbeelden aan die niks van doen hebben met hetgeen ik zeg. En over dat onderzoeksplicht: Denk je nou echt dat dat van toepassing is hierin? Zoja...leg mij dan eens uit op welke gronden.
Of bedoel je dat ik maar bij de buren moet gaan uittesten of via Usenet gaan downloaden.

1 woord: G E K L E T S!

In een winkel kom je om een artikel te bezichtigen en te kopen. Een winkel is een dienstverlenend bedrijf. Dus een winkel moet zorgen dat er mogelijkheden zijn dat potentiele klanten die artikelen die dat behoeven,zoals games, kunnen worden getoond danwel uitgeprobeerd alvorens ze definitief worden aangeschafd.

'karr-2' de anonieme noob met zijn grootbek praat schreef op 17 Okt 2005 om 20:20 uur:

Makkelijk zat de reden dat meneer Ernst (alleen de naam al) dit niet doet is dat ie weet dat hij geheid op zijn muil gaat voor de rechter omdat zijn "klacht" nooit geen stand zal houden. Hij is wanhopig op zoek naar medestanders, die zijn er niet, en dus ga je maar schelden en tieren tegen iedereen die het niet met je eens is.
'Kar-2 zullen we afspreken dat ik jou een mailtje stuur als de kwestie in mijn voordeel spreekt. Of beter dat jij gewoon ene *egg in ur face* hebt? Omgekeerd geef ik mijn fout toe als ik in het ongelijk sta.
:?

LeeGer

Ongelezen bericht door LeeGer »

Gaat het hier om een defect spel? Of om een spel dat achteraf tegenvalt of wat vanwege systeemeisen niet op je systeem wil werken?

Dat zijn wat ruilen betreft volgens mij namelijk wel twee heel verschillende dingen.

Werkt het spel niet dan moet het gewoon geruild kunnen worden voor een goed werkend exemplaar. Als dat niet kan omdat het spel niet meer leverbaar is moet je in geval van een defect spel je geld terugkrijgen.

Maar als je het spel achteraf toch niet zo leuk lijkt dan je in eerste instantie dacht dan is de betreffende regel volgens mij zelfs meer service dan wat Mediamarkt je wettelijk gezien moet bieden.

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

@Leeger

Je hebt helemaal gelijk. Als iets echt aantoonbaar kapot is krijg je een nieuwe of je geld terug dat is simpel zat.

Maar als je iets koopt en achteraf blijkt het toch niet te zijn wat je verwacht had of toch niet jou smaak te zijn, dan is dat alleen aan jezelf te verwijten en is niemand verplicht om het terug te nemen.

@Ernst

Ik denk dat je vast kunt kunt beginnen met een heleboel mensen excuus aan te bieden. De meerderheid geeft je geen gelijk, dat zou toch al wat moeten zeggen lijkt mij.

Maarschalk

Ongelezen bericht door Maarschalk »

ernst2, jouw posts beginnen mij ook steeds meer tegen te staan.
Je loopt mensen te beledigen omdat ze het niet met je eens. Terwijl meerdere mensen (waaronder ik) het idee hebben dat jij van mening bent dat een winkelier jou het recht moet geven een product uit te testen.
Als deze gedachtegang van ons niet klopt, meld dan wat je wel bedoelt ipv:
Wat jij niet vermeldt is de manier hoe inhoudelijk slecht men de vraag beantwoordt danwel met een andere frisse invalshoek de zaak probeert te benaderen.
Meerdere mensen hebben gemeld dat je recht hebt op teruggaaf indien het product niet werkt. Wat bedoel je dan wel?

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Sinds 1 mei 2003 kun je een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die je er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. Niet voldoen aan de verwachtingen wordt wettelijk omschreven als een defect of een reclame-uiting van de verkoper of de fabrikant, waaraan het produkt niet voldoet. Het mogen uitproberen van een produkt is altijd een gunst van de winkelier. Die kan daar zelf regels (bijvoorbeeld onbeschadigde verpakking) aan stellen. Je dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. Je hebt wettelijke garantie (B.W. boek 7). Van de verkoper kun je dan nakoming van de onderstaande punten eisen:
1. Dat het product wordt hersteld of vervangen.
en als dat niet kan, of als de verkoper daaraan niet wil meewerken,
2. Dat de verkoper de aankoopprijs terugbetaalt.
als de verkoper ook aan punt 2 niet wil meewerken, dan heb je het recht om,
3. de koopovereenkomst schriftelijk te ontbinden en je geld terug te eisen (doe dat dan schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst).

Note: als blijkt dat reparatie een fluitje van een cent is en weinig kosten met zich meebrengt, mag de winkelier kiezen voor reparatie. Is dat niet het geval dan is de keuze aan de koper.

Bewijslast
Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag je ervan uitgaan dat dat gebrek er al was toen je het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet dan bewijzen dat het gebrek niet aanwezig was toen je het product kocht. Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het defekt kostenloos repareren of een nieuw exemplaar geven en als dat niet kan, dient hij de aankoopsom terug te betalen. De wettelijke garantie is dan van toepassing (B.W. Boek 7). Je hebt dus bij de wettelijke garantie niets te maken met de fabrikant of de importeur, maar uitsluitend met de verkoper!!! Lees ook even de links, dan sta je wat sterker in het 'gesprek' met de verkoper. Sukses, groeten, Paula.

http://wetten.overheid.nl/

vink aan: wetten
zoek onder: Burgerlijk Wetboek Boek 7

http://www.stichtingdeombudsman.nl/cont ... htsgebied/
consument/nwwet.htm

http://www.hetjl.nl/articles/consumente ... ducten.cfm

http://www.hetjl.nl/articles/consumente ... ensten.cfm

Gesloten