Pagina 1 van 2

Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 21 okt 2005 16:27
door Haibane
Mijn dochter en haar vriend kregen vandaag bericht van Obragas dat zij overgestapt zou zijn naar Obragas.
Obragas is wel bij hun aan de deur geweest, maar zij hebben nooit gezegd over te willen schakelen op Obragas en ze hebben dus ook nooit een handtekening hier voor gezet.
Toen ze obragas belde met die mededeling en zei dat ze af wou van obragas, zeiden ze dat dat niet mogelijk was. Je had weliswaar 8 dagen de tijd om op te zeggen, maar die waren allang verstreken volgens hun (terwijl ze vandaag pas het 'contract' ontving en ervoor niet eens wist dat ze aangemeld was!).
Ze heeft alsnog vandaag een aangetekende brief naar obragas gestuurd, waarin ze zegt van het contract af te willen en ook vraagt naar het contract waarop hun handtekening zou staan (dat er dus niet is).
Ik vind het gewoon schandalig dat de consument hierin zo slecht beschermd wordt. Nu moet mijn dochter, die het toch al niet breed heeft als student, allerlei kosten maken (obragas bellen, een aangetekende brief sturen, haar huidige energieleverancier bellen, mij bellen enz.), naast alle tijd die het haar kost.
Ik vind het ook misselijke klantenwervingspraktijken van Obragas en ik begrijp niet dat zij zelf niet begrijpen dat het op de lange duur tegen hun zal werken. Dat mensen een hekel hebben aan bedrijven die op zo'n manier klanten aan zich binden.

Re: Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 21 okt 2005 20:41
door karstjan
Beste Haibane,

Niet alleen Obragas werkt zo.
2 jaar geleden werd ik zo "lid"bij Durion(nu Oxxio). Ik heb van alles
geprobeerd om er af te komen. Na een jaar is dat gelukt. Nu heeft Oxxio mij ook maar te bellen of een brief te sturen mij weer"lid"gemaakt. Ik zag het op mijn bankafschrift, dat ze geld van mijn rekening hadden gehaald. Dus zelfs op deze manier kun je overgeheveld worden. (bij mijn weten heet dit ook stelen).
Maar deze praktijken kunnen dus blijkbaar gewoon in Nederland.
Ik wens je veel succes met opzeggen.

Re: Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 21 okt 2005 21:24
door Har
Beste Haibane,

Mag ik vragen waar jij woont ?resp. waar je dochter woont.

Ik ben enkele jaren geleden van Obragas overgestapt naar Essent zonder enig probleem, RWE Obragas staat in de gemeente Helmond als goed bekend.

De omschreven truc om klanten te werven is verwerpelijk.

Ik veronderstel dat je dochter inmiddels per aangetekende brief de niet ondertekende opdracht heeft tegen gesproken,een copie nar de gemeente Helmond sturen ( aandeelhouder ) .

Bij de Havenweg aanlopen en daar stennis maken met de brief in de hand..

Re: Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 21 okt 2005 23:43
door Haibane
Mijn dochter woont in Enschede en ze heeft inderdaad meteen een aangetekende brief gestuurd waarin zij aangeeft niet over te willen gaan op obragas en waarin zij vraagt naar het contract wat zij ondertekent zou hebben. En wat dus niet kan bestaan.
Ik heb eens wat verder gezocht op internet en kwam erachter dat een jaar geleden Obragas ook negatief in het nieuws is geweest met iets dergelijks. Zes medewerkers zouden handtekeningen vervalst hebben, omdat obragas erg hoge bonussen geeft voor het werven van nieuwe klanten. Dat speelde destijds in Groningen.
Ik vermoed dus dat iets dergelijks nu weer gebeurd is.
Ik zag op de site van Kassa dat zij zaterdag in hun programma aandacht zullen besteden aan de agressieve en misleidende verkoopmethodes van energiebedrijven. En op de nieuwsberichten op teletekst zojuist ook al het kopje: "NMA eist gedragscode energiesector", ook vanwege de vele klachten die binnenstromen over de agressieve wervingsmethoden door energiebedrijven.
Ik hoop dat de NMA snel met een goede gedragscode op de proppen komt, want het is toch schandalig dat dit allemaal zomaar kan.
Het is toch te gek voor woorden, dat je ergens mee opgescheept kan komen te zitten, waar je zelf helemaal niet om gevraagd hebt, en dat je dan ook nog zelf moeite moet nemen om er weer vanaf te komen. Naast het geld dat het je kost (aangetekende brief, telefoontjes e.d.) en misschien wel slapeloze nachten, omdat het nog niet eens zeker is of je er zo wel vanaf komt.

Re: Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 22 okt 2005 13:09
door Har
Haibane,

Voor alle duidelijkheid, om een andere ongevraagde energieleverancier
te moeten accepteren lijkt mij juridisch bijna onmogelijk.

Om er wakker van te liggen lijkt me niet nodig , de kosten bij RWE en Essent ontlopen elkaar niet, maar je hebt gelijk de uitwassen mogen erniet zijn, zie ook de actie van NMA.

Re: Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 24 okt 2005 19:24
door TRTint
Hoi beste mensen,

Ik ben ook opgelicht door RWE. Ongeveer 2 maanden geleden zijn ze bij mij thuis geweest van RWE (Helpdeskmedewerker NIELS beweert dat zij dat niet waren maar mensen die zij inhuren). Die dag was mijn vriendin bij mij thuis die de deur open deed voor de (ingehuurde) persoon van RWE.
Die heeft zichzelf voorgesteld als Energiebedrijf RWE. En heeft haar gevraagd of hij een onderzoek mocht doen aan ons gas en elektriciteitsverbruik. Mijn vrouw heeft dit geaccepteerd op voorwaarde dat er niets betaald hoefde te worden en dat hij dan snel weg zou gaan.
Toen hij weg ging bedankte hij voor de medewerking en vroeg vlug om een handtekening.
Nu hebben onze eerste acceptgiro gehad van RWE zonder verdere informatie, heel simpel er zit alleen maar een acceptgiro in een envelop. Een bedrag van 89 Euro. Is dit allen gas of elektriciteit of allebei? Ik heb geen idee. Ben ik lid van RWE? Sinds Waneer? Waar is het contract? Wat zijn de voorwaarden? Hoe kom ik er vanaf? 'K HEB TOTAAL GEEN IDEE.
Met beetje geluk heb ik op internet nummer van Helpdesk gevonden van RWE en heb contact opgenomen. Ik kreeg Dhr. Niels aan de lijn ik vroeg om de achternaam en kreeg als antwoord dat hij daar de enige is die Niels heet!
Ik heb deze meneer de situatie uitgelegd, en heb hem ook verteld dat ik op de hoogte ben dat RWE niet echt klantvriendelijk te werk gaat en dat dit op de media is verschenen. Maar dat ontkent hij. Volgens hem is het wettelijk toegestaan wat zij doen in Nederland.
Tijdens mijn 1e gesprek kwam deze meneer heel erg professioneel over en het leek alsof hij volledig de waarheid sprak. Hij vertelde mij dat de persoon die bij mij aan de deur kwam wordt ingehuurd en dat zij daar niet aansprakelijk voor zijn. Zij kunnen niet weten wat die mensen ons allemaal komen vertellen. Toen zei ik ok het kan gebeuren, maar nu achteraf wil ik op zijn minst weten wat mijn vriendin heeft ondertekend ik op zn minst informatie pakket van jullie bedrijf en een kopie van het contract. Hij heeft het geaccepteerd en dat zou hij gaan regelen en daarna heb ik opgehangen.
Toen heb ik contact opgenomen met ENECO en die vertelde mij dat ze veel klachten binnenkrijgen over RWE en dat ze er niets aan kunnen doen en zelf ook niet precies begrijpen hoe het RWE lukt om de contracten bij ENECO te annuleren en klanten over te nemen.
Hierop heb ik weer contact opgenomen met RWE en kreeg ik weer Dhr. Niels aan de lijn.
Ik heb hem duidelijk gemaakt van al is RWE veel goedkoper of voordeliger dan ENECO mijn vorige energieleverancier waar ik vertrouwen in heb, ik accepteer het niet om over te stappen naar RWE. Daarop was zijn reactie "Uw vriendin heeft de contract getekend, en wist dat ze binnen 8 dagen de contract ongedaan kon maken". Iedere burger MOET weten wat hij of zij ondertekend. Mijn vraag daarop was MOET iedere leverancier waar je lid van wordt dan op zijn minst niet jouw de kopie van het contract meegeven zodat je het kan opzeggen. Toen gaf hij eerlijk toe dat ik gelijk heb, maar dat het geen zin heeft om verder discussie te voeren. Want als ik naar de rechter opstap dan wordt het een ja of nee spelletje vertelde hij mij. Bewijs maar dat je vriendin geen contract heeft gekregen zegt ie. Tijdens 1e gesprek vertelde hij mij dat ze niet konden controleren hoe de mensen aan de deur te werk gingen en wou hij mij een kopie van het contract opsturen, maar nu weet hij opeens zeker dat mijn vriendin wel het kopie heeft van het contract.. HEEL ERG VREEMD. Toen vroeg ik hem hoe ik erachter kan komen wie d'r bij mij aan de deur is geweest , wie de contract heeft laten tekenen, maar dat konden ze niet meer achterhalen zei hei daarop.

Ik ben belazerd en de nederlandse wetten kunnen mij niet helpen.

Wie kan mij wel helpen?

Re: Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 24 okt 2005 20:09
door flappie
het is vervelend maar de laatste tijd gebeurt het vaak dat energie leveranciers externe sales partijen inschakelen voor door to door verkoop of telesales.

De bedrijven krijgen de opdracht om mensen te benaderen die klant willen worden. Op de aangeleverde klanten krijgen ze een provisie betaald. Zie ook de laatste uitzending van kassa.

Re: Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 25 okt 2005 14:56
door iwant2b1
Als je dit zo leest kun je beter niemand meer binnen laten, of telefonisch beantwoorden.
Gisteren heb ik ook een gesprek gehad met een medewerker van Oxxio omdat hij een fantastisch aanbod had voor mij. Ik gaf meteen dat ik van zowel telefonische acquisitie als colportatie aan de deur niet gediend ben. Alles wil ik onvoorwaardelijk op papier ontvangen, waarna ik geen enkele handeling moet verrichten om iets ongedaan te maken.

Deze beste man gaf al aan dat elk telefonisch "contract" opgenomen wordt voor beide partijen. Op mijn vraag of ik deze gegevens ooit op kon vragen moest hij een antwoord schuldig blijven. Ik heb hem wel verteld dat ik 's-avonds radar ging kijken, en of hij dat ook wilde doen, vervolgens mocht hij mij vandaag weer bellen als ze goed voor de dag kwamen.

Niks meer gehoord natuurlijk. Maar op deze manier werken ook telemedia (telefoongids) en zelfs de consumentenbond! Deze laatste vroegen mij afgelopen jaar telefonisch om lid te worden voor een kennismakingsaanbod. Ik heb na aandringen gezegd dat ik dat wel wil, wanneer het abonnement (lidmaatschap) niet automatisch verlengd wordt. Dit was volgens haar OK.
Enkele weken later krijg ik de bevestiging thuis, en ja hoor, tot wederopzegging! Dus je kan geen organisatie vertrouwen, ook niet met mondelinge afspraken, want een excuses van het vrouwtje heb ik nooit gehad.

Re: Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 25 okt 2005 20:06
door Haibane
Bij een artikel op de site van Kassa staat iets interessants, nl. dit:
"Kassa heeft goed nieuws voor iedereen die ongewild aan een contract met de Nederlandse Energie Maatschappij vast zit. Alle contracten kunnen geannuleerd worden omdat de Nederlandse Energie Maatschappij deze niet laat dagtekenen bij de Kamer van Koophandel. Het is zelfs zo dat pas ná het dagtekenen de periode van 8 dagen in gaat waarin u de tijd heeft om een contract te annuleren. Dit geldt overigens voor alle colportage-contracten, dus neem contact op met de Kamer van Koophandel Rotterdam als u wilt controleren of het contract dat u getekend heeft bij hen bekend is."

Mijn dochter heeft naar aanleiding hiervan gebeld met de kamer van koophandel en guess what: Obragas had hun "contract" ook niet laten dagtekenen bij de KvK. Ze konden zelfs in de hele wijk waarin zij woonde niemand vinden wiens contract gedagtekend was.
Ze kon er dus makkelijk onderuit.
Dus mijn advies: Bel even naar de Kamer van Koophandel en er is grote kans dat je nog makkelijk onder je contract uitkan.
Mijn dochter kreeg overigens vanochtend bericht dat haar contract met obragas geannuleerd was.
Ik had zondag obragas nog wel gemaild dat we een klacht ingediend hebben bij de NMA en maandag naar de politie zouden gaan i.v.m. het vervalsen van handtekeningen. Misschien dat dat bijgedragen heeft aan het zo spoedig annuleren van het 'contract'.

Re: Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 02 nov 2005 14:11
door Bart Rijckaert
Hallo allemaal,

Eind september kregen wij, ook in Enschede toevallig, ook een kerel van RWE aan de deur die zei dat hij een afspraak had gemaakt. Van deze hele afspraak hadden wij echter nog niks gehoord. Goed, die man toch binnengelaten want hij wilde even praten over ons energieverbruik. Het gesprek eindigde met het ondertekenen van een brief, waarbij deze man ons verzekerde dat het alleen maar om een aanvraag van een offerte ging. Twee weken later kregen wij een mooie brief in de bus van RWE dat ze heel blij waren dat we naar hun waren overgestapt, terwijl er van zoiets helemaal geen sprake is geweest. Verder is het ook nog zo dat dit 'contract' op mijn naam stond, en mn huisgenoot het heeft ondertekend. Dat maakte allemaal niks uit volgens de beste man, omdat het toch maar om een aanvraag van een offerte ging. In ieder geval heb ik nu zo snel mogelijk onze oude leverancier gebeld, die er dan weer voor gaat zorgen dat we daar weer lid worden en automatisch worden uitgeschreven bij RWE. Mocht dit niet werken, dan ga ik zeker ook die KvK manier proberen die een paar reacties hierboven al vermeld is.
Goed, dit was ons verhaal, en ik hoop dat er eens flink wat konten worden geschopt bij RWE.

Groetjes,
Bart

Re: Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 02 nov 2005 15:29
door Haibane
De manier van werven van klanten door obragas in Enschede heeft ook in de krant tubantia gestaan, vlak nadat ik hier gepost had.
Obragas is van deze manier van klantenwerving op de hoogte, want zij reageerden in het krantenartikel.
Ik raad je ook aan dit te melden bij de NMA ([email protected]). Zij zullen je ook advies geven over hoe je verder moet handelen. Je moet zo wie zo een aangetekende brief naar obragas sturen dat je hier niet mee akkoord gaat. Dat je geen handtekening gezet hebt voor een contract.

Re: Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 02 nov 2005 19:18
door flappie
dit gebeurt de laastste tijd erg vaak dat de externe sales bedrijven dus de wederverkopers voor een obragas of een NEM of een ander bedrijf mensen op een verkeerd spoor zetten en zo leads proberen af te troggelen.

De externe sales partij. Vaak een extern sales partij zoals bijv. een call center etc. hebben als opdracht zoveel mogelijk leads te scoren. Per lead krijgt dat bedrijf afgerekend. Dus per aangebrachte klant moet een NEM of een Cobragas betalen aan die externe sales partij.

Om de omzet te vergroten probeert de externe sales partij zoveel mogelijk leads te scoren om zoveel mogelijk provisie binnen te halen. De provisie betaald een NEM of een andere maatschappij aan de externe sales partij voor de aangebrachte leads.

Re: Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 13 dec 2005 22:58
door Power2All
Hey hallo.
RWE is grof bezig inderdaad.
Hun ingehuurde mensen zijn weldegelijk een probleem van hun.
Hadden ze het maar beter moeten aanpakken en geen mensen moeten sturen die andere voorwendselen gebruiken.
Ik ga hier dus hard tegen procedureren als ik morgen een fout antwoord krijg.
Ik ook had getekent voor een informatie pakket en niks over "8 dagen" om te stoppen.
Dit hoor ik nu hier voor het eerst.
Ik kreeg allemaal rekeningen en dacht dat dit van mijn verhuurder hoorde te zijn, dus ik breng op een gegeven moment wat van die dingen naar mn verhuurder.
Hij weet van niks en kent dat bedrijf niet, zou het voor mij uitzoeken.
Potdorrie krijg ik paar tellen later te horen van hun dat ze bij Radar bekent waren... Ik dus zoeken en ja hoor, fraude-problemen.
Ik heb nog nooit fraude meegemaakt met zoiets, dus ik ga dit flink aanpakken morgen, ze zullen me goed zat worden

Re: Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 05 jan 2006 02:31
door donny
hallo

Vandaag ben ik achter de vreemde praktijken van RWE gekomen.
De manier waarop het gebeurd is hoef ik al niet meer te zeggen want dat is zo te zien bij iedereen nagenoeg hetzelfde.
Bij mij nam RWE nog geen eens moeite om een bericht te sturen dat ik van energie bedrijf zou gaan veranderen op 1 januari.
Ik kwam daar pas achter toen Eneco mij een brief stuurde waarin stond dat ik geld terug kreeg omdat ik overgestapt was en teveel betaald had.
Omdat ik daar niks van snapte belde ik met eneco die mij het verhaal uitlegde.
Ik moest daarna er achter komen via Net beheer en DTE dat mijn nieuwe energie bedrijf RWE zou zijn.
Toe ik met RWE belde en zei dat ik van hun geen stroom wou maar van Eneco, dreigde ze me per direct af te sluiten en me een rekening te sturen voor contract breuk.(Al weet ik niet welk contract)
Mocht u nou ook hiermee bedreigt worden dan hoeft u zich niet druk te maken want zolang ze geen contract hebben kunnen ze u niks maken.
Ook uw banknummer niet opgeven als u om een kopie vraagt van het contract, dat hebben ze namelijk nergens voor nodig. uw geboorte datum moet bijvoorbeeld al genoeg zijn.
Pas op met informatie verstrekken aan dit bedrijf want met een hoop knip en plak werk kan alles vervalst worden.

groetjes

Re: Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 12 sep 2008 21:02
door shaun
Ik zit nu zonder mijn toesteming met een contract bij rwe energy en wil terug naar mijn oude leveranceer. Ik heb een brief gedownload van consuwijzer en gestuurde.
Heeft iemand wat advies voor mij?

shaun

Re: Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 13 sep 2008 05:19
door Henri42
wat maakt het uit wie stroom water en gas levert??, de prijzen verschillen nauwelijks, natuurlijk wordt iedereen van te voren geinformeerd door de betreffende partijen via de ptt en mail :) (*_*)

Re: Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 14 sep 2008 13:01
door agro
van te voren geinformeerd door de betreffende partijen via de ptt
henri loopt wel heel erg achter, dacht dat ptt al een jaar of 10 of mogelijk langer niet meer bestaat. :oops: :lol: :wink:

Re: Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 14 sep 2008 14:54
door Henri42
Agro is er weer in het land:::: vraag 100 Nederlandeers naar het postbedrijf en je hoort 95 keer PTT of een enkele keer TNT. Agro doe de groeten aan Hoffie

Re: Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 26 sep 2008 13:32
door melina
Beste Shauwn,

Ik ben enkele jaren geleden ook aan RWE vast komen te zitten, moet binnenkort voorkomen. Ik ben van hen afgekomen door mij weer aan te melden bij mijn oude everancier. Hopelijk heb je iets aan deze tip.

Groet, Mel[/i]

Re: Opgelicht door RWE Obragas

Geplaatst: 11 okt 2008 16:20
door KoosHopeloos
VOORBEELDBRIEF (zelf invullen)

SPOED > Per reguliere post, aangetekende post en fax: 023-5691414, 023-5691200, 050-5248661, 0492-594990, 023-5691200

Aan:
RWE Energy Nederland N.V.
T.a.v. afd. Annuleringen (en/of naam behandelaar in de brief)
Antwoordnummer 10044
5680 VB BEST

Van:
(Naam)
(Adres)
(Postcode+Woonplaats)

(Plaats, datum)

Betreft: Annulering/Opzegging/Ontbinding onbedoelde overeenkomst Gas & Stroom, van aanmelding d.d. (datum)


Geachte heer/mevrouw,

Middels dit schrijven verzoek ik u, om per direct, de onbedoelde telefonisch met u aangegane overeenkomst/contract voor levering Gas & Stroom, tijdens het telefoongesprek d.d. (datum) met u, te annuleren / op te zeggen / te ontbinden.

Conform wetsartikel 7:46d lid 1 BW stel ik mij op het standpunt ruim binnen de wettelijk gestelde termijn deze annulering / opzegging / ontbinding te hebben gedaan.

Ten eerste is deze annulering / opzegging / ontbinding gedaan binnen de door u gestelde, wettelijk gezien te korte, derhalve verboden termijn tot 7 werkdagen na dagtekening van de bevestigingsbrief van (datum), welke ik pas op (datum) mocht ontvangen.

Ten tweede is door mij voldaan aan het gestelde in art 7:46d lid 1 BW: “Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van reden te ontbinden”.

Ten derde is helemaal voldaan aan tijdige annulering / opzegging / ontbinding van mijn kant, aangezien u niet hebt voldaan aan alle in art. 7:46c lid 2 BW gestelde eisen en derhalve de termijn van kostenloze annulering / opzegging / ontbinding, zonder opgave van reden, nu zelfs drie maanden bedraagt.

Van dit dwingend recht kan niet ten nadele van de koper/wederpartij worden afgeweken (art. 7:46j lid 1 BW).

Ik verzoek u derhalve vriendelijk om mij, per omgaande, een schriftelijke bevestiging te sturen van deze annulering / opzegging / ontbinding.

Deze schriftelijke bevestiging van deze annulering / opzegging / annulering kunt u eventueel ook sturen naar het volgende e-mailadres: (e-mailadres). Tevens ga ik er van uit dat dit e-mailadres niet voor andere doeleinden gebruikt zal worden.

Blijft u ingebreke met al hetgeen bovengenoemd verzocht, dan zal ik zeker niet nalaten u in rechte te betrekken door u te laten dagvaarden door een gerechtsdeurwaarder via mijn advocaat (evt. van de rechtsbijstand...).

Met vriendelijke groet,


(Naam+Handtekening)

Bijlage: 2 pagina’s – kopie van uw bevestigingsbrief d.d. (datum)