Gedragsregels verplicht voor energiesector
Geplaatst: 22 okt 2005 09:51
Bron: redactie Gelderlander economie 22-10-2005
Den Haag, De energiebedrijven moeten voor het einde van dit jaar de gedragscode opstellen. Daarin moeten regels staan voor de manier waarop nieuwe klanten worden geworven en de manier waarop klanten van de oude naar de nieuwe leverancier worden geleid. Slagen de energiebedrijven er niet in een code op te stellen, Dan zal DTe, de toezichthouder op de energiesector, zelf een code maken. Dat heeft DTe gisteren bekent gemaakt. Aanleiding zijn de 'misleidende en oneerlijke wervingspraktijken' waaraan engeriebedrijven zich schuldig maken volgens de toezichthouder. Sinds afgelopen zomer ontvangt DTe maandelijks enkele tientallen klachten over de manier van klantenwerving en de wijze waarop de overgang naar een andere leverancier word uitgevoerd. Met name de energiebedrijven RWE en de Nederlandse Energie Maatschappij maken zich daaraan schuldig, aldus de woordvoerster van DTE. Met deze bedrijven worden 'stevige gesprekken gevoerd', aldus de woordvoerster. Volgens haar worden klanten soms tegen hun zin overgeheveld naar een andere energieleverancier. Dat gebeurt onder meer tijdens verkoop aan de deur (colportage). Met name de nieuwkomers in de energiesector bezondigen zich aan dergelijke praktijken. Sinds 1 juli 2004 zijn huishoudens vrij in de keuze van hun energieleverancier en vechten de bedrijven heftig om de gunst van de klant. Begin november praten DTe en energiesector voor de eerste keer over de gedragsregels. Bedrijven zijn niet verplicht tot het opstellen van een gedragscode. Maar DTe gaat er vanuit dat een dergelijke code voor de consument als een keurmerk fungeert en dat bedrijven zonder gedragsregels 'met de nek worden aangekeken'. Bedrijven die de gedragsregels aan hun laars lappen worden door de DTe onder verscherpt toezicht geplaatst en lopen het risico van een boete. De energiesector kampte begin dit jaar nog met problemen bij het versturen van jaarrekeningen en de overschrijving van klanten naar een andere leverancier. De toezichthouder vaardigde daarvoor ook al maatregelen tegen de sector uit.
Einde citaat.
ps:En nu maar hopen dat alles goed komt. Nog even een tip,mensen
die klant zijn bij Energie Direct en vragen of klachten hebben moeten
momenteel 70 eurocent betalen voor een telefoontje,wachttijd ongeveer
20 min.Je kunt ze ook bereiken voor 10 eurocent onder nr09002020688
en je komt er bijna gelijk doorheen.
mvg ben
Den Haag, De energiebedrijven moeten voor het einde van dit jaar de gedragscode opstellen. Daarin moeten regels staan voor de manier waarop nieuwe klanten worden geworven en de manier waarop klanten van de oude naar de nieuwe leverancier worden geleid. Slagen de energiebedrijven er niet in een code op te stellen, Dan zal DTe, de toezichthouder op de energiesector, zelf een code maken. Dat heeft DTe gisteren bekent gemaakt. Aanleiding zijn de 'misleidende en oneerlijke wervingspraktijken' waaraan engeriebedrijven zich schuldig maken volgens de toezichthouder. Sinds afgelopen zomer ontvangt DTe maandelijks enkele tientallen klachten over de manier van klantenwerving en de wijze waarop de overgang naar een andere leverancier word uitgevoerd. Met name de energiebedrijven RWE en de Nederlandse Energie Maatschappij maken zich daaraan schuldig, aldus de woordvoerster van DTE. Met deze bedrijven worden 'stevige gesprekken gevoerd', aldus de woordvoerster. Volgens haar worden klanten soms tegen hun zin overgeheveld naar een andere energieleverancier. Dat gebeurt onder meer tijdens verkoop aan de deur (colportage). Met name de nieuwkomers in de energiesector bezondigen zich aan dergelijke praktijken. Sinds 1 juli 2004 zijn huishoudens vrij in de keuze van hun energieleverancier en vechten de bedrijven heftig om de gunst van de klant. Begin november praten DTe en energiesector voor de eerste keer over de gedragsregels. Bedrijven zijn niet verplicht tot het opstellen van een gedragscode. Maar DTe gaat er vanuit dat een dergelijke code voor de consument als een keurmerk fungeert en dat bedrijven zonder gedragsregels 'met de nek worden aangekeken'. Bedrijven die de gedragsregels aan hun laars lappen worden door de DTe onder verscherpt toezicht geplaatst en lopen het risico van een boete. De energiesector kampte begin dit jaar nog met problemen bij het versturen van jaarrekeningen en de overschrijving van klanten naar een andere leverancier. De toezichthouder vaardigde daarvoor ook al maatregelen tegen de sector uit.
Einde citaat.
ps:En nu maar hopen dat alles goed komt. Nog even een tip,mensen
die klant zijn bij Energie Direct en vragen of klachten hebben moeten
momenteel 70 eurocent betalen voor een telefoontje,wachttijd ongeveer
20 min.Je kunt ze ook bereiken voor 10 eurocent onder nr09002020688
en je komt er bijna gelijk doorheen.
mvg ben