Beste Steven en Kim,
Helaas ziet het er niet rooskleurig uit voor jullie, maar is er wellicht een sprakje hoop.
Onderstaande informatie komt van de site van het CBW.
http://www.cbw.org/erkend/nieuws.php
Zitland (nog) niet failliet
Momenteel worden wij overspoeld door telefoontjes van ongeruste consumenten van Zit-land en je zit goed. We kunnen, helaas, op dit moment niet meer doen dan het volgende melden.
De winkels in Vlaardingen en Alphen aan den Rijn zijn gesloten. Er is op last van de belasting-dienst een executieverkoop geweest. Uit navraag bij de Rechtbank en Kamer van Koop-handel blijkt dat de bedrijven (nog) niet failliet zijn verklaard zijn en dat ook (nog) geen surse-ance van betaling is verleend.
Faillissement of surseance is nodig voor de toepassing van de aanbetalinggarantieregeling van artikel 17 van de Algemene Voorwaarden van de CBW. Concreet betekent dit dat con-sumenten dus nog geen beroep kunnen doen op de aanbetalingsgarantieregeling.
Als het faillissement wordt uitgesproken of surseance wordt verleend, dan treedt de aanbetalingsgarantieregeling in werking. Dit houdt in dat de betrokken consumenten hun aanbetaling, mits wordt voldaan aan de voorwaarden, niet kwijt zijn. Klik hier voor meer informatie over de aanbetalinggarantie. Uit deze informatie blijkt onder meer dat er geen geld wordt uitgekeerd. Betrokken consumenten krijgen, mits is voldaan aan een aantal voorwaarden, een brief waarmee bij een andere CBW-erkende winkel, een koop kan worden gesloten. Die trekt van de rekening een bepaald bedrag af.
Ons is bekend dat verschillende betrokken consumenten overwegen om alvast een ander aankoop te doen. Zij moeten goed bewust zijn van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de regeling en dit bij hun besluit betrekken.
Het zal nu duidelijk zijn dat zonder faillissement of surseance geen uitvoering kan worden gegeven aan de aanbetalinggarantieregeling. Betrokken consumenten moeten, helaas, nog meer geduld betrachten. Het is voor alle betrokken partijen te hopen dat er binnenkort meer duidelijkheid komt. Wij checken dagelijks bij de Kamer van Koophandel en Rechtbank of het faillissement is uitgesproken of surseance wordt verleend. Zodra dit het geval is zullen wij dat direct op deze site vermelden.
Helaas kunnen we op dit moment niet meer of anders melden.
Voor wat betreft een beslissing van de Rechtbank met betrekking tot een faillissement of sur-seance hebben we de volgende informatie. Een rechtbank spreekt een faillissement of sur-seance uit, als is voldaan aan een aantal voorwaarden. Zo is onder meer nodig dat tenmin-ste twee schuldeisers de rechtbank om zo’n beslissing vragen; ook moet griffierecht worden betaald en moet het verzoek door een procureur worden ingediend.
Mocht u dus ook een gedupeerde klant van Zit Land zijn, meldt u dan aan bij de rechtbank in Den Haag.
Voor meer informatie kunt u surfen naar onderstaande pagina;
http://www.cbw.org/erkend/faillissement.php
Bent u betrokken bij een faillissement van een CBW-erkende winkel en heeft u een aanbetaling gedaan, dan bent u deze tot maximaal 25% niet kwijt. Dit bedrijf was aangesloten bij de CBW. Wel moet worden voldaan aan verschillende voorwaarden. Onderstaand vindt u hierover meer informatie.
CBW-erkende winkels bieden drie garanties; veilig aanbetalen, productgarantie en een onpartijdige klachtafhandeling. Deze garanties liggen verankerd in de algemene voorwaarden die CBW-erkende winkels hanteren. Als de CBW-erkende winkel failliet gaat, dan is de aanbetaling tot een maximum van 25% van het aankoopbedrag gegarandeerd. De klant heeft het recht om bij een andere CBW-erkende winkel een nieuwe aankoop te doen. Die winkel brengt de aanbetaling dan tot een maximum van 25% in mindering op het nieuwe aankoopbedrag.
Wat moet de consument doen wanneer hij een aanbetaling heeft gedaan:
1. Hij meldt zich schriftelijk bij de curator
2. In zijn brief meldt hij het bedrag van de claim. Ook stuurt hij een kopie van de koopovereenkomst en het aanbetalingbewijs mee.
3. De curator onderzoekt of nog tot uitlevering van de artikelen of tot restitutie van de aanbetaling kan worden overgegaan. Zo ja, dan komt de consument niet in aanmerking voor de aanbetalinggarantie. Hij krijgt immers de artikelen geleverd of zijn aanbetaling terug. Zo nee, zie stap 4.
4. De curator erkent de vordering schriftelijk, onder de mededeling dat niet tot uitlevering van de artikelen of restitutie van het aanbetaalde bedrag zal worden overgegaan. Tevens verwijst hij de consument naar de Stichting Garantieregelingen CBW (SGCBW) te Zeist.
5. De consument levert bij de SGCBW een kopie van de brief van de curator van de koopovereenkomst en het aanbetalingbewijs in.
6. De consument draagt zijn claim over aan de SGCBW.
7. De SGCBW geeft de klant een brief waarin staat dat hij in aanmerking komt voor de garantieregeling, en waarin ook het bedrag staat dat voor verrekening in aanmerking komt en tevens dat de consument de brief moet afgeven aan de ondernemer met wie hij de vervangende koop sluit.
8. De CBW-erkende winkel verrekent de aanbetaling en neemt dit bedrag voor eigen rekening.
Heel veel succes gewenst