Pagina 1 van 1

Garage tarieven

Geplaatst: 23 okt 2005 12:30
door @sax@
Uit Brabants Dagblad, waarschijnlijk echter ook in andere regionale wegener kranten. Even geknipt en geplakt omdat je (gratis) moet registereren op de site.

Opheldering uit de branche

Gerrit Zalm heeft zijn Miljardennota, wij als gewone burgers hebben onze garagerekeningen. Met die werkplaatstarieven lijkt het onderhand wel of de monteurs beter verdienen dan de minister zelf. We vroegen opheldering aan de branche, en kregen die gratis!

Door Gert te Lintelo

Verdienen automonteurs tegenwoordig echt zo veel?
Nee, de lonen zijn niet meer gestegen dan bij andere beroepen.

Maar waarom staan er dan uurtarieven tussen de 50 en 75 euro op de nota?
Dat is vanwege andere bedrijfskosten. De monteur kost veertig tot zestig procent van het werkplaatstarief.

Dat glaspaleis van u langs de ringbaan betaal ík dus, via de
werkplaatsnota? De showroom is meestal niet doorberekend. De werkplaats wel, die bevindt zich op dezelfde dure bouwgrond, evenals de parkeerruimte. Vergeet verder de energienota niet, en de bouw- en inrichtingskosten.

Maar een monteur verdient toch geen zestig procent van het
werkplaatstarief? Met één monteur per klus ben je er niet. Bij een dealer moet die monteur per jaar gemiddeld tien dagen op cursus. Een collega neemt dan zijn werk over. Dat geeft dubbele loonkosten. Bijkomend probleem is de wisselende drukte, waardoor je regelmatig verloren uren hebt. En dan de receptionist en de boekhouder: die staan niet op uw rekening, maar houden wel hun hand op.

Waarom zijn die zogenaamde vrije garages goedkoper?
Die bedrijven zitten doorgaans op goedkopere locaties, hebben geen duur pand en geen verplichtingen aan een importeur. Ze hebben vaak minder personeel en dus minder verloren uren. Meestal doet de baas de dagelijkse boekhouding en is er geen receptionist. Tel uit je winst!

Waarom is het werkplaatstarief voor verwante merken, zoals Fiat en Lancia,
of Volkswagen en Audi meestal verschillend? Luxere merken hebben vaak meer techniek in huis, al zal een dure VW niet complexer zijn dan een goedkopere Audi. Je betaalt dus vooral extra vanwege het merk.

Wat kost nou helemaal dat gereedschap?
Vergis je niet: een gereedschapwagentje voor een monteur zit zo op 1.500 euro. Nog veel duurder is de diagnoseapparatuur. De apk-verplichte viergastester zal rond de 14.000 euro kosten. Het ding moet jaarlijks worden geijkt, dus ook dat geeft een vette rekening.

Wat valt er bijvoorbeeld onder die milieutoeslag?
Wettelijke voorschriften maken het werkplaatstarief zo’n tien tot vijftien procent hoger. Een oliedichte vloer, de opslag van accu’s en afgewerkte olie volgens strenge voorschriften, het moet allemaal worden betaald. Vergeet ook niet de kosten voor vergunningen en andere bureaucratische rompslomp.

Verandert er nog wat aan die werkplaatstarieven?
Sommige dealers hanteren uiteenlopende tarieven. Eenvoudig werk, zoals olie verversen en een uitlaat vervangen, kost 50 euro per uur, exclusief btw. Meer vakmanschap eisende reparaties zitten op 65 euro. Voor diagnoses heb je tegenwoordig bijna een hts’er nodig. Tarief: 75 euro per uur.

Maar er wordt dus goed verdiend met die werkplaatstarieven?
Dat wordt vooral voor dealers steeds moeilijker, niet alleen vanwege de nog steeds toenemende kosten, maar ook door de ‘fastfitters’, die lagere personeels- en huisvestingskosten hebben.

Werkplaatstarieven (uurtarief, excl. BTW)
Porsche, Pon, Leusden: € 85,-
Volkswagen/Audi, Dago, Doetinchem: € 65,-/€ 71,50
BMW/Mini, Ekris, Arnhem: € 79,50
Skoda, Hegeman, Arnhem: € 55,-
Ferrari/Jaguar, Kroymans, Hilversum: € 80,-/€77,50
Fiat/Lancia, Kuijer, Veenendaal: € 60,50/€ 64,90
Peugeot, Nefkens Oost, Arnhem: € 63,63
Toyota/Lexus, Tiemens, Arnhem: € 65,- /€ 70,49 Volvo, Henk Scholten, Arnhem: € 59,-/€ 68,- (afhankelijk van soort werk)

Onafhankelijke bedrijven
Peugeot, Arissen, Barneveld: € 35,-
Porsche, Motron, Renkum : € 52,-
Volvo, TFH Occasions, Velp: € 57,-
Diverse ‘universeel’ garages: € 45,- tot € 52,50

De antwoorden kwamen tot stand uit diverse gesprekken met vertegenwoordigers uit de garagewereld. De belangenorganisatie Bovag weigerde iedere medewerking aan dit artikel, vanwege mogelijk botsende belangen van haar leden.

Re: Garage tarieven

Geplaatst: 23 okt 2005 22:15
door NAK
Als er bij had gestaan dat dit artikel afkomstig was uit de 1e schoolkrant
van groep 7, van de basisschool uit Tietjerkstrabuitenhuis, dan had ik dat direct geloofd.

Maar als men durft te beweren dat dit stuk geschreven is door een journalist van een dagblad, geeft het al enigzinds het niveau van die krant aan
Het is een artikel dat van slechte journalistiek getuigt.
Naast een kinderachtige manier van vragen stellen, zitten er ook diverse stijlfouten in. :oops:
En dat is iets wat een journalist toch moet voorkomen. :shock:

Kortom niet de moeite waard

Dit is een artikel dat je kunt lezen en scharen onder de noemer:
NICE TO KNOW, BUT NO NEED TO KNOW.

Re: Garage tarieven

Geplaatst: 25 okt 2005 17:34
door NONO
Niets nieuws onder de zon, in 1969 nam Fiat voor één gulden het merk Lancia over - en een paar honderd miljoen aan schulden -.

Daarna werden de Lancia's van aangepaste Fiat motoren voorzien; maar die aanpassingen betroffen ook onderdelen die in principe volledig gelijk waren aan die van de Fiat modellen.

Het enige verschil was een Lancia aanduiding op het onderdeel en een drie keer zo hoge prijs.

Zo zal dat dan ook wel voor merken als Mercedes-Benz en BMW gelden, dat men je als gouden slachtkip ziet, omdat je een duurder merk rijdt.

Re: Garage tarieven

Geplaatst: 25 okt 2005 19:04
door reintje vitesse
Naast een kinderachtige manier van vragen stellen, zitten er ook diverse stijlfouten in.
En dat is iets wat een journalist toch moet voorkomen.
En ik maar denken dat het om de uitkomst/het resultaat ging :roll: :roll: