LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zeer teleurstellende kwaliteit en service renault , wat nu ?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
versace1
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 nov 2005 23:49

zeer teleurstellende kwaliteit en service renault , wat nu ?

Ongelezen bericht door versace1 »

goedendag allemaal,

ik moet even mijn frustatie kwijt i.v.m. de service van dealers van tegenwoordig.
het zit namelijk zo, ik ben al maandenlang bezig om mijn huidige auto (een renault megane dti ) rijdend te houden terwijl die net 4 jaar !!! is geworden. mijn auto wordt net als mijn vorige auto's bij een betrouwbare universele garage onderhouden en gerepareerd.
dit zijn mijn problemen :
ten eerste start de motor moeilijk in koude toestand.
een monteur zal nu vast reageren met ,"oh, dan zijn de gloeibougies defect of niet zo best meer", nou dan heeft u het fout want die zijn alle 4 vervangen. na vervanging was het de opvolgende dagen daarna nog steeds moeilijk starten.terug naar de garage , hadden ze gemeten dat het schakelapparaat van de gloeibougies ook niet goed werkte. hadden ze vervangen en moest kijken wat het resultaat was. heb zelfs een keer meegemaakt op een vrijdagmiddag na het werk op het terrein dat niet meer aan de praat te krijgen was. ik was zowat 10 minuten bezig en starten wou die niet, tot de accu door al het starten de geest gaf. gelukkig kon een goede kollega me helpen de auto te slepen en zo toch na tientallen meters slepen dat ie eindelijk aansloeg met een enorme grijswitte rookwolk uit de uitlaat.
het vreemde is dat ie WEL in 1 keer starten aanslaat met een warme motor. dan is er niets aan de hand. mijn garage kan er maar niet uit komen. is waarschijnlijk een defect in de computer, maar alleen de renault garage kan de computer en motor volledig uitlezen. fijn om te horen.....
ten tweede : hij zuipt voor een diesel, bij aanschaf vorig jaar , haalde ik een 'Gecombineerd' verbruik van 1 op 15 !!! ik reed contante snelheid en gezien verbruik en natuurlijk veel snelheidscontrole over de snelweg van en naar mijn werk, houd ik me altijd netjes aan de snelheid. vandaag de dag is de auto wat zuiniger geworden met dezelfde rijstijl en ik haal nu een verbruik van 1 op 16 en bijna 1 op 17 met een slakkegangetje.
ben bij de renault dealer geweest i.v.m. het vreemde koude start probleem en hoog dieselverbruik. ik vertelde wat het probleem was aan de stropdaspipo aan de balie en hij vertelde dat het verbruik netjes is als je sportief rijd, ik zei nog een keer dat ik met een slakkengangetje rij en niet sportief, "nou dan kunt u de motor laten uitlezen evt. afstellen", hij haalde een oud monteur erbij en ik vertelde mijn probleem , die pakte een rekenmachine en begon te tikken, hij kwam met een bedrag van 219 euro !!! voor een controle exclusief materiaal en montage kosten bij een eventueel defect.... de stropdaspipo dacht ook nog eens dat ie grappig was door te zeggen: als ik u was , zou ik dan liever die 219 euro uitgeven aan diesel, u kunt er heel wat extra volle tanken diesel voor kopen. ik gaf een kleine glimlach en ben boos de showroom uit gelopen...
ten derde : vervolgens gaat een paar maanden later de airco stuk , ben naar een gecertificeerde airco garage gegaan en daar bleek dat de verdamper lek is,de monteur wees waar het gas uit een leiding van de verdamper lekte en keek daarna naar de kentekenplaat en vroeg of ik nog renault garantie of bovag garantie heb, want volgens de monteur is dat een zeldzaam defect en kwam met een hoog bedrag. het werd mij aangeraden om naar de dealer te gaan om te informeren naar een coulance regeling. ik weer terug naar die 'grappige' stropdaspipo, ik vertelde weer mijn probleem , dit keer over de airco. een baliemedewerker begon op zijn toetsenbord te rammen en kwam met de conclusie dat de NET 15.000 km buiten de garantie viel.... de chef werkplaats keek geloofde me niet en wou even onder de motorkap kijken, nou ga je gang. ik wees aan waar de aircomonteur en ik de lek hebben aangetroffen en hij gaf toe dat ie dan inderdaad vervangen moet worden. ik vertelde dat ik het belachelijk vind dat een auto van zo'n jonge leeftijd ZOVEEL ernstige gebreken heeft. hij zweeg en kwam met de verklaring dat weet ik niet. we kunnen u helaas niet meer helpen.
ten vierde erger ik me aan een irritant klapperend geluid die bij het rechtervoorwiel (bestuurderkant) vandaan komt, volgens mijn garage komen dit soort wielophangklachten steeds meer voor ook bij veel andere merken (VW , audi ) is de kwaliteit ook net zo beroerd.

ik had voor deze 'maandagmorgen bak' ook een renault megane diesel en heel veel plezier aan gehad, was wel trager (geen turbo) maar was wel flink zuiniger en zeer zeer betrouwbaar, ik heb 'm met verdriet moeten verkopen aan een exporthandelaar omdat i.v.m. hoge kilometerstand(256.000km voor een net 6 jaar oud), geen 1 garage een mooi inruilbedrag wou geven. sterker nog, ik heb 2 neven die nog in dat zelfde type diesel model rondrijden en zelf ook geen problemen meer hebben.


tros radar en lezers , kunnen jullie mij advies geven , juridische stappen ondernemen of de renault importeur of garage moeilijk maken ?


met vriendelijke groet,

Versace1

[email protected]

skippy
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:14

Re: zeer teleurstellende kwaliteit en service renault , wat nu ?

Ongelezen bericht door skippy »

renault: Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd was een slogan uit vervlogen tijden

bjk
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2005 00:46

Re: zeer teleurstellende kwaliteit en service renault , wat nu ?

Ongelezen bericht door bjk »

Het slechte aanslaan van de moter wanneer hij koud is, kan als oorzaak hebben dat de krukassensor en/ of nokkenassensor kapot is. Meestal gebruikt Renault hier inductieve sensoren voor die een wisselspanning afgeven aan de computer. De hoeveelheid pulsjes per minuut die de krukassensor doorstuurt aan de computer is een toerentalgegeven voor de computer. De pulsjes die de nokkenassensor doorstuurt aan de computer is informatie in welke stand de moter op dat moment staat. Wanneer de computer deze gegevens niet binnen krijgt, dan zal hij geen brandstof in laten spuiten omdat hij essentiele gegevens mist. De hoogte van de afgegeven wisselspanning moet een minimale waarde hebben, anders ziet de computer hem niet als puls( meestal rond de 0,4 volt minimale waarde).Bij een inductieve sensor is het zo dat hoe hoe sneller de krukas ronddraait, des te hoger wordt de afgegeven spanning. Een koude moter heeft altijd een lager starttoerental dan een warme moter( i.v.m. lagere accuspanning door stroomverbruik voorgloeien, olie is nog dik e.d.). Een sensor die slecht is, levert dan een te lage wisselspanning af en krijgt de computer geen informatie. Wanneer je hem aansleept, dan heb je een hoger toerental dan wat je met starten hebt (dus wisselspanningpuls wordt hoger). Met een simpele multimeter is na te gaan of de weerstand van de sensor(en) nog juist is.

Ik ga er natuurlijk vanuit dat de meest voor de hand liggende dingen al door de garage onderzocht zijn en dat je een commonrail dieselmoter hebt.
Succes.

versace1
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 nov 2005 23:49

Re: zeer teleurstellende kwaliteit en service renault , wat nu ?

Ongelezen bericht door versace1 »

ik heb op verschillende auto forums min startprobleem voorgelegd en kreeg een reactie dat de temperatuursensor op de brandstofpomp wel eens de geest geeft ? of anders ergens een draadbreuk of slecht contact. de auto start de ene keer met koude motor wel goed en de volgende keer weer niet. computer is al enkele keren uitgelezen en geeft geen foutcodes aan.
renault dealer (eigenlijk stealer) wil me onder coulance of zomaar als vriendelijkheid niet helpen, ik moet gewoon dokken ongeacht leeftijd, kilometerstand of onderhoudsverleden bij een andere renaultdealer.
ik heb de indruk dat ik gediscrimineerd word... ben nederlander, maar heb een (bekende soort) allochtone uiterlijk, als ik het vriendelijk mag vermelden.
ga waarschijnlijk binnenkort nog een keer naar de stealer , eh dealer, maar dan samen met een buurman... kan leuk worden.

Superfred
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:25

Re: zeer teleurstellende kwaliteit en service renault , wat nu ?

Ongelezen bericht door Superfred »

Waarom ga je niet naar je eigen geweldige garage toe ?


"mijn auto wordt net als mijn vorige auto's bij een betrouwbare universele garage onderhouden en gerepareerd"


waarom zou een dealer bij een auto van 4 jaar oud waar ie nog nooit in onderhoud geweest is voor "coulance" gerepareerd moeten worden.
je moet gewoon eerlijk wezen om te zeggen dat je gewoon de goedkoopste garage uitzoekt voor de beurten en als er dan eens een probleem optreedt waar jouw geweldige en betrouwbare garage niet uitkomt gaan zeuren bij een dealer om het maar even gratis te doen.

trouwens als jij zo'n gewldige universele garage hebt,waarom is die dan niet even naar de renaultdealer geweest met jouw auto.mischien omdat deze universele garage een foute diagnose gesteld heeft ???
apart dat ik daar verder helemaal niets van hoor.
Nee,hoor alleen maar dat jouw garage geweldig is en de renaultgarage een waardeloze garage omdat ie iets niet gratis wil doen.

michelheikamp
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jan 2006 10:55

Re: zeer teleurstellende kwaliteit en service renault , wat nu ?

Ongelezen bericht door michelheikamp »

Eigenlijk ben ik het wel met superfred eens.
Voor onderhoud etc ga je naar een bepaalde garage en als er dan problemen zijn die onder de garantie (zou kunnen)vallen ga je terug naar de merkdealer.
Uit ervaring kan ik zeggen dat een dealer zelf ook geld toe moet leggen op garantiereparaties. Ik denk dat als je altijd bij de betreffende merkdealer was geweest zij coulanter met je om zouden gaan.

Het moet natuurlijk niet zo zijn dat mensen die bij een bepaald bedrijf de auto niet gekocht hebben slechter behandeld worden, maar als een merkdealer je kan helpen met garantie (wat hun vaak geld kost) kan je hun misschien ook het onderhoud etc, gunnen.

versace1
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 nov 2005 23:49

Re: zeer teleurstellende kwaliteit en service renault , wat nu ?

Ongelezen bericht door versace1 »

jullie snappen dus niet wat ik bedoel...
ik heb de auto gekocht met een netjes afgestempelde onderhoudsboekje. dan zou je zeggen dat de auto in goede staat hoort te zijn.
een tijdje na aankoop begonnen de problemen, ik ben bij de dealer geweest in mijn woonplaats en die willen me niet helpen, ook al is de brede sticker op de achterruit EN de kentekenplaathouder bewijs dat ie bij een collega renault bedrijf vandaan komt.wel buiten mijn regio om er even naar toe te rijden.
iedere keer dat ik iets aan de auto laat repareren gaat er (enkele duizend kilometers) later WEER wat anders aan stuk.
voor de zoveelste keer terug naar de dealer omdat ik teleurgesteld ben in de kwaliteit van de nieuwe generatie renaults. willen me niet helpen omdat de auto net buiten die 3 jaar garantie en/of 150.000 km grens valt. auto had toen 155.000 km op de teller ..... dat is toch kinderachtig.
ik heb er geen woorden voor.... misschien omdat ik een 'bekend' allochtoon uiterlijk heb.... ben er nooit eerlijk en vriendelijk behandeld.

heb voor dit maandagmorgen monster ook een megane gehad, maar deze was wat ouder maar wel zeer betrouwbaar, heeft me in die 3 jaar maar 1 keer in de steek gelaten, nou ja de accu dan.

heb paar maanden geleden weer bezoekje gebracht aan de dealer omdat de verdamper lek is, dit komt volgens de monteur van het gecertificeerde airco-station zelden voor.ik moest terug naar de dealer om te vragen of het misschien een fabricage-fout is en of het onder garantie vervangen kan worden of anders onder coulance.
ik liep naar de balie in de showroom en daar stond een man te wachten.
meneer (stropdas-pipo noem ik dat,het type leaserijder die doet of ie in een bentley rijd) werd netjes geholpen met een grote glimlach, kreeg de autosleutels en wat administratie papieren, baliemedewerker vertelde wat er aan zijn bak gemaakt is, ruitesproeiervloeistof, computer gereset, achterlichtje vervangen , olie ververst blabla.
ik kom aan de beurt vertel medewerker wat er aan de hand is met de lekke airco en kijkt me dan raar aan. heel lang verhaal , hoe weet u dat , we geloven niet dat de verdamper lek is, blabla , monteur erbij, ze kijken met het kenteken in de computer en.... sorry meneer , u heeft geen garantie en coulance kan ook niet.... ik liep woedend weg en zei nou , nog bedankt voor de goede service.

voor de info wat de huidige gebreken (nog) zijn :
- lekke airco verdamper (komt zelden voor , zeer hoog prijskaartje voor reparatie bij die dealer zoals jullie het zeggen.
- veel koudestart problemen, mijn universele garage wil er binnenkort weer een kijkje nemen bij de brandstofpomp , 90 % kans dat daar de boosdoener zit.
-vreemd klapperend geluid aan rechtervoorzijde auto, bij remmen op de motor en bij oneffenheden en drempels in de weg.
misschien is het die motorsteun. anders iets mis met rechtervoorwielophanging.
- motorsteun gescheurd. komt ook maar zelden voor.
-nu weer ruitesproeierpomp die niet werkt.

wat volgt er nog ?

coinoperator
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 jan 2006 19:26

Re: zeer teleurstellende kwaliteit en service renault , wat nu ?

Ongelezen bericht door coinoperator »

Laat dat van die garage waar je altijd klant bent maar zitten want de service is er net zo kloten.

BOCHANE ARNHEM
Voor veel te veel geld een Scenic gekocht van vier jaar oud.
Een ToBoccasion dus..

Afspraak gemaakt voor onderhoud maar kon pas na twee maanden terecht (na de garantieperiode dus)

Kom ik de auto 'savonds ophalen, hadden ze er geen ene donder aan uitgevoerd "ik had immers alleen gevraagd om controle" (NOT)
De auto was overigens afgekeurd want:
- Het uitlaatspruitstuk gescheurd
- De uitlaat was lek
- De linker koplamp was gebroken
- De ruitenzwabbers waren versleten.

Dat de uitlaat een slijtageonderdeel is begrijp ik en ik vraag daar niets over.
Het uitlaatspruitstuk a raison 500 euro ofzo vind ik echter een serieus garantiegeval maar nee, het was al buiten de garantie door hun toedoen ja
De koplamp wist ik en ik had al gevraagd er een nieuwe in te zetten maar dat hadden ze gewoon niet gedaan....

De ruitenwissers.....
Die waren GVD 2 weken oud (maar ergens anders even gekocht.
Ik heb ook nog de baliepipo gevraagd of ie de banden van 2 weken oud niet moest afkeuren want die had ik immers OOK ergens anders gekocht.

BOCHANE DUS GRAAG BOVENAAN DE LIJST

Een zeer vriendelijke piepkleine Renault Garage vlakbij heeft het spruitdinges gelast.
Ook de koplamp heeft deze garage prima geplakt, "dat mag best meneer als ie maar droog is van binnen en nog een goede spiegel heeft"
Een kapotte uitlaat werd overigens niet aangetroffen.

Al met al een besparing van een godsvermogen wat de BOCHANE oplichters me probeerden af te troggelen

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: zeer teleurstellende kwaliteit en service renault , wat nu ?

Ongelezen bericht door Ulbe »

Het is toch erg dat Renault anno 2006 met dergelijke domme motorproblemen kampt! :evil:

Je zou zeggen dat Renault in de loop der jaren toch wel eens weet hoe je een automotor moet ontwerpen en fabriceren die vlekkeloos zonder problemen start en loopt, en dit jarenlang zonder problemen kan doen!,

Maar nee...,

De Franse ontwerpen vind ik persoonlijk zeer vooruitstrevend, en veel buitenlandse autoproducenten apen dit terecht na,

De techniek is schijnbaar helaas nog steeds op een belabberd laag niveau lees ik wel, :cry:

Dit moet moet toch anders kunnen!, je zou zeggen, wat die Japanners kunnen, kunnen de Fransen ook!,

Maar helaas, we lezen veel te veel technische problemen met de Franse wagens!,

Jammer,

De volgende keer maar geen Franse wagen meer!, als iedereen er zo over gaat denken, hopen we dat de Fransen eens een keer verder gaan denken dan hun neus lang is!,

En een auto op de markt brengen die niet met de "Franse slag" ontworpen én gefabriceerd is!,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Gesloten