LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alcohol schenken in een verzorgingshuis.

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Alloysia
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 nov 2005 21:55

Alcohol schenken in een verzorgingshuis.

Ongelezen bericht door Alloysia »

Ik heb een dringende vraag:
Mag je als personeel weigeren om aan bewoners van een verzorgingshuis alcohol te schenken, omdat je weet dat ze voor hun eigen gezondheid, geen alcohol mogen drinken, en als je ziet dat ze genoeg gedronken hebben, of moet je, zoals je van je baas te horen hebt gekregen, maar gewoon blijven schenken omdat ze hun eigen verantwoordelijkheid maar moeten nemen.
En dan bedoel ik niet dat het gaat om alcohol gebruik op hun eigen kamer, maar in de recreatie ruimte (de societeit).

Wie kan mij hierop een antwoord geven, of wie kan mij verder helpen met deze vraag, of eventueel doorverwijzen naar een instantie waar ik met deze vraag terecht kan.

Ik krijg als personeel van een verzorgingshuis alleen maar te horen:
De bewoners moeten hun eigen verantwoordelijkheid hierin nemen, en als ik het er niet mee eens ben dan kan ik 2 dingen doen
1. Kijken of mijn baas mij in een andere fuctie kan plaatsen, of
2. Mijn ontslag gaan aanvragen.
Een andere keuze heb ik niet (volgens mijn baas dan)

Maar mijn vraag is dan ook....Klopt dit?

Bzzz
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 sep 2005 10:12

Re: Alcohol schenken in een verzorgingshuis.

Ongelezen bericht door Bzzz »

Hoi,
Ik werk zelf in een verpleeghuis, daar wordt zowiezo niet volop geschonken, maar dat is natuurlijk een totaal andere omgeving.
Volgens mij mag je best weigeren om te schenken. Als je zeker weet dat het slecht is voor de bewoner (arts raadplegen?).
In het café stoppen ze toch ook met schenken als de persoon 'genoeg' heeft gehad. (Althans zo zou het wat vaker moeten :wink: )

Het ligt er w.s. ook aan hoe de geestelijke gesteldheid van de persoon in kwestie is. Uit ervaring weet ik dat er behoorlijk veel dementerende mensen in verzorgingshuizen zitten, puur omdat er geen plaats is in het verpleeghuis.
Zo iemand kan zowiezo geen verantwoording naar zichzelf toe nemen.

Succes verder en ik hoop dat iemand anders iets meer kan vertellen.

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: Alcohol schenken in een verzorgingshuis.

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Aan de ene kant denk ik, ach geef die mensen toch die extra advocaat met slagroom, zo veel en zo lang hebben ze toch al niet.

Aan de andere kant is een ook de verantwoording die je hebt als gastheer/vrouw dat je iemand niet zo veel laat drinken dat hij/zij helemaal lam of zelfs ziek wordt

Dat tweede lijkt me doorslaggevend, ik zou niet meer geven en ik denk ook niet dat een baas je kan dwingen om meer te geven.
Of die baas moet aanwezig zijn en een andere inschatting maken.
Wat mij betreft doe je het goed, erg goed zelfs

groeten

MicheLM
Berichten: 155
Lid geworden op: 15 aug 2004 11:49

Re: Alcohol schenken in een verzorgingshuis.

Ongelezen bericht door MicheLM »

Mag je als personeel weigeren om aan bewoners van een verzorgingshuis alcohol te schenken, omdat je weet dat ze voor hun eigen gezondheid, geen alcohol mogen drinken, en als je ziet dat ze genoeg gedronken hebben, of moet je, zoals je van je baas te horen hebt gekregen, maar gewoon blijven schenken omdat ze hun eigen verantwoordelijkheid maar moeten nemen.



Beste alloysia,
Ik denk persoonlijk, dat je baas een idioot is als hij je ontslaat, want je lijkt me een bewogen mens, met hart voor het werk dat je doet. Iets dat naar mijn mening steeds minder vaak voorkomt in de gezondheidszorg (helaas).
Maar voor de rest kun je je baas om de oren slaan met de horeca wet.
Hierin wordt gesteld dat je VERPLICHT bent iemand te weigeren nog alcohol te schenken als je ziet dat deze te veel heeft gedronken.
Juist omdat men tegenwoordig geen maat meer kan houden.
Triest maar waar.
Ik zie dus niet in wat de ene of de andere openbare gelegenheid voor uitzondering zou moeten zijn. Als hij het toelaat is hij strafbaar.
Bovendien is een verzorgings huis een "medische" instelling en zou er al helemaal geen alcohol geschonken moeten worden, dan gaan ze maar ergens anders zuipen.

Ik denk dat jouw werkgever op zich niets van gezondheids zorg wenst te weten maar dat het een manager is die de functie heeft gekregen op scholing en niet op geweten... kortom een centen teller dus.

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: Alcohol schenken in een verzorgingshuis.

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Juist omdat men tegenwoordig geen maat meer kan houden.
Triest maar waar.
Het lied ach vader lief toe drink niet meer is volgens mij ook al honderd jaar oud.
Dus met tegenwoorig valt het nog wel mee :wink:

groeten

akkemie
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jun 2005 16:45

Re: Alcohol schenken in een verzorgingshuis.

Ongelezen bericht door akkemie »

Ook ik werk in een verzorgingstehuis.
En bij ons word ook geweigerd door te schenken...en niemand maakt daar een probleem van hier.
Dus eigenlijk ligt het aan je baas..... ik vind um wel een eikel hoor...neemt hij de verantwoording op zich als er iets gebeurt met die mensen...ik dacht ut niet.

Bzzz
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 sep 2005 10:12

Re: Alcohol schenken in een verzorgingshuis.

Ongelezen bericht door Bzzz »

Ik denk dat jouw werkgever op zich niets van gezondheids zorg wenst te weten maar dat het een manager is die de functie heeft gekregen op scholing en niet op geweten... kortom een centen teller dus.[/quote

De managers die wij de laatste jaren hebben gehad (ze volgen elkaar in rap tempo op..) zijn allemaal centen tellers.
"de cliënt staat centraal" is ons motto. Maar in de praktijk komt het erop neer dat wij de bewoners wassen, wondbehandeling en andere smeerseltjes, ondergoed aantrekken en de zorgassistent (stukken goedkoper) kleedt de bewoner verder aan, let op de uiterlijke verzorging, geeft eten en ruimt de kamer op.
Nou, waardeloos is dat. En strookt totaal niet met het motto wat ik eerder noemde. Zoals "ze" het willen is het een 'taakgerichte' behandeling van de mensen.
Net als vroeger, de 1 kleedt de mensen uit, de 2e douched ze, een 3e droogt ze af en de 4e kleedt ze aan.
Zo erg is het nog net niet.
Maar het geeft wel aan dat het weer de verkeerde kant uit gaat met de zorg. En hoe komt dat?
met hart voor het werk dat je doet. Iets dat naar mijn mening steeds minder vaak voorkomt in de gezondheidszorg (helaas).
Niet door bovenstaande quote, maar door de managers. De 'top' van de zorg. Zij hebben nog nooit zelf op een afdeling gewerkt, zich rot gerend om toch iedereen maar voor 10 uur uit bed te krijgen, volledig verzorgd en gegeten en koffie gehad.
En daar kan ik me toch zo boos over maken. Je zal verdorie zelf ook niet zo behandeld willen worden.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Alcohol schenken in een verzorgingshuis.

Ongelezen bericht door S. »

Heb voor bijna 5 jaar terug ook in een verzorgingshuis gewerkt, en even over dat door blijven schenken van drank: één ding begrijp ik niet, er wordt geen winst gemaakt op dat schenken van die borrels. Dient enkel voor de gezelligheid/huiselijkheid. Als bewoners al moeten betalen voor borrels en drankjes, dan is dit toch voor een kostprijs waar geen echte verdiensten uit verkregen worden.
Zieke bewoners door de drank? De 'baas' snijdt zichzelf in de vingers. Het is geen café met een onvermijdelijke sluitingstijd waarbij de kastelein z'n klantjes dronken en al naar buiten schuift en er dan vanaf is.
De bewoners, zoals de naam al zegt, wonen in het huis en zijn ze na een avondje borrelen ziek, dan blijft het personeel met de extra zorg voor hen zitten. En wat dacht je van de familie, die zich ook verantwoordelijk voelen voor het welzijn van pa of moe?


Over de bezuinigingen in de zorg: wat mij opvalt, het personeel klaagt wel, maar organiseert zich niet. Vrijwel alle werkgevers zijn aangesloten bij een branche-organisatie ( voor de zorginstellingen is dat Arcares) en van het personeel is maar een paar % aangesloten bij verschillende vakbonden. En ja, dan wordt maar weer eens pijnlijk duidelijk hoe de machtsverhoudingen liggen.
Wat mij ook opvalt (en ergert) bij vergaderingen klapt al het personeel dicht en zodra ze weer op de afdeling staan begint het klagen. Waarschijnlijk deed ik in mijn jonge jaren hier ook aan mee. :oops:
Mijn tip voor de werkvloer: bepaal je grenzen en geef ze aan en blijf ze aangeven, aangeven, aangeven, onderbouwen en maar weer aangeven.
Organiseer je, ga niet al klagend in slaap sukkelen.

Succes. S.

Bzzz
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 sep 2005 10:12

Re: Alcohol schenken in een verzorgingshuis.

Ongelezen bericht door Bzzz »

Wat mij ook opvalt (en ergert) bij vergaderingen klapt al het personeel dicht en zodra ze weer op de afdeling staan begint het klagen.
Daar heb je helemaal gelijk in. Er zijn er 3 of 4 die wat 'durven' te roepen en de rest mummelt een beetje mee.
Helaas ben ik zelf iemand die zich makkelijk "onder de tafel laat lullen" (bij wijze van spreken), heb altijd wat langer nodig om een antwoord goed te formuleren. Denk altijd achteraf wat ik had moeten zeggen.
Er zijn inderdaad veel te weinig mensen lid van de bond, alhoewel ik op m'n werk een stijgende lijn hierin zie.
Dank voor je advies, S!

Gesloten