Pagina 1 van 5
Re: Energie Direct en ANGO
Geplaatst: 15 nov 2005 08:01
door kritisch consument
Hoi Wheely,
Ook wij meldden ons aan via ANGO bij Energie Direkt. Ook wij werden genaaid met een eindafrekening van 1800 euro ! Alsof een aangepaste woning zoveel kost !!!
We kweken ook geen wiet
En nee... we hebben zelfs geen gaskamer
. De gift aan ANGO is nooit afgeschreven.
We voelen ons zeer genomen door Energie Direkt. Het ANGO valt niets te verwijten. Wel hoe ze hun fondsen verstrekken maar dat is een ander forum.
Dezelfde ervaringen als jij dus vrees ik. Ons contract is inmiddels door Energie Direkt na een hele boze reaktie van onze kant stopgezet maar dat hoorden we niet via hun maar via de ENBU namens Eneco.
We zijn weer terug gegaan naar Eneco, omdat we liever slechts met een onbetrouwbaar bedrijf te maken hebben dan met twee onbetrouwbare bedrijven.
Re: Energie Direct en ANGO
Geplaatst: 15 nov 2005 19:45
door Wheely2017
Hallo Kritische Consument,
Ik denk inmiddels wel dat Energie Direct op een louche manier via het ANGO klanten heeft willen winnen. Was er bij jullie ook zo weinig verschil in verbruik in vergelijking met voorgaande jaren?
En, naar onze mening was ons verbruik echt niet meer dan voorgaande jaren toen wij bijna niets hoefden bij te betalen.
OK, ik begrijp wel dat energie duurder is geworden maar dat het op zulke jaarafrekeningbedragen komt, daar kan ik dus met mijn pet niet bij.
Wat ik mij tevens afvraag is of dit al wel ooit door iemand is verteld aan het ANGO. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat zij hun medewerking verlenen aan zulke praktijken!
Misschien kunnen we, indien er meer mensen via deze weg het slachtoffer zijn geworden van Energie Direct, nog iets ondernemen?
Groetjes,
Wheely2017
Re: Energie Direct en ANGO
Geplaatst: 16 nov 2005 07:59
door kritisch consument
Hoi Wheely,
Ons verbruik was veel hoger ingeschat, dit omdat we van een normale naar een aangepaste woning waren verhuisd. Het was min of meer verdubbeld dus. Van een termijnbedrag van 70 euro gingen we naar een termijnbedrag van 180 euro !!! Daar kwam bij dat Eneco toen meer transportkosten ging berekenen van 80 euro per maand in eerste instantie. Pas toen ik hun wees op de onjuistheid hiervan gingen ze zelf nameten. Ze kwamen toen uit op 20 euro per maand, maar mijn termijnbedragen bleven veel te hoog. Ze kunnen dus niet rekenen bij EnergieDirekt behalve dan in hun eigen voordeel.
Re: Energie Direct en ANGO
Geplaatst: 16 nov 2005 09:15
door Bob Schurkjens
Dien een geschil in via
www.sgc.nl / Energie en Water
Re: Energie Direct en ANGO
Geplaatst: 16 nov 2005 18:21
door kritisch consument
Volgens mij staat Energie Direkt niet geregistreerd bij hun, heb het meteen nagekeken namelijk. Dan kan je geen geschil aanspannen tegen EnergieDirekt!
Re: Energie Direct en ANGO
Geplaatst: 16 nov 2005 20:57
door Ribo
Beste kritisch consument:
Artikel 15 Voorwaarden Energiedirect:
Veel succes !
Artikel 15 Geschillen
1. Geschillen tussen de klant en de leverancier over de totstandkoming of uitvoering van een
overeenkomst kunnen zowel door de klant als door de leverancier worden voorgelegd aan de
Geschillencommissie Openbare Nutsbedrijven* of aan de bevoegde rechter in Nederland.
*Bezoekadres: Bordewijklaan 46, 2de etage, 2591 XR Den Haag. Postadres: postbus 90600, 2509 LP
Den Haag.
2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de klant zijn
klacht eerst aan de leverancier heeft voorgelegd en wel binnen bekwame tijd nadat hij het feit waarop de
klacht gestoeld is heeft ontdekt of redelijkerwijze had kunnen ontdekken. Uiterlijk 3 maanden nadat de
klacht aan de leverancier is voorgelegd, dient het geschil schriftelijk bij de Geschillencommissie
aanhangig te zijn gemaakt. Voor gevallen als bedoeld in artikel 6 lid 2 geldt een termijn van 10
kalenderdagen.
3. Wanneer de klant een geschil voorlegt aan de Geschillencommissie, is de leverancier aan deze keuze
gebonden.
4. Wanneer de leverancier een geschil behandeld wil zien, stelt hij de klant schriftelijk voor het geschil te
laten behandelen door de Geschillencommissie. De leverancier kondigt daarbij aan dat hij het geschil
aanhangig zal maken bij de bevoegde rechter als de klant niet binnen 5 weken schriftelijk laat weten in
te stemmen met behandeling van het geschil door de Geschillencommissie. Indien de leverancier, in het
geval de klant het verzoek heeft afgewezen of niet binnen de termijn van 5 weken heeft geantwoord, het
geschil niet binnen 2 maanden aanhangig heeft gemaakt bij de bevoegde rechter, kan de klant het
geschil alsnog voor behandeling voorleggen aan de Geschillencommissie.
5. De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het
Reglement Geschillencommissie Openbare Nutsbedrijven. De beslissingen van de Geschillencommissie
geschieden bij wege van bindend advies. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding
verschuldigd
Re: Energie Direct en ANGO
Geplaatst: 19 nov 2005 17:32
door noravanraaphorst
Ook ik ga weer terug naar mijn oude energieleverancier. Heb zulke slechte ervaringen met energie direct. Eerst sturen ze NOOIT een afrekening, ook al vraag je er per mail MAANDEN om..en dan plotseling wordt er een flink groot bedrag van je rekening gehaald. Als je dit dan terug laat storten volgen er onmiddelijk berichten van Interum Justitia. Nog steeds heeft Energie direct de grote afrekening van 2004 niet verantwoord. Maar het ergste is dat ik een week geleden een telefoontje kreeg van Interum Justitia met de mededeling dat er nog 259 euro openstond. Heb ik ED gebeld en gevraagd wat er nog betaald moet worden. NIETS MEER !!!! Alles was betaald en dat telefoontje kostte mij wel 12 x 0,70 cent per minuut. Per mail wordt er niet gereageerd. Heb in juli een aangeteknd schrijven gestuurd moet nog antwoord krijgen, ondanks mijn verzoeken. De afrekeningen zijn ENORM en de verantwoording hiervoor NUL.
Mijn zoon heeft zelfs nu pas nog een extra afrekening over 2004 gekregen. Heel onduidelijk en wel bedragen, maar geen meterstand wordt er genoemd.
Re: Energie Direct en ANGO
Geplaatst: 20 nov 2005 00:35
door Wheely2017
Hallo Nora,
Ik hoop dat er nog meer mensen gaan reageren. De afrekening van 2005 moeten we nog krijgen en ik ben hier al weer heel huiverig voor al hebben ze mijn maandelijkse voorschot dan verhoogd en stap ik over naar mijn oude energieleverancier m.i.v. 2006.
Misschien dat dit een onderwerp kan worden in het programma van Radar omdat ze bij Energie Direct mensen die zich hebben aangemeld via de ANGO extra benadelen in plaats van die beloofde extra korting van 20% die we zouden krijgen.
Ook ik zou graag eens een verklaring krijgen van hen, ik heb die ook nooit gehad.
Kreeg zelfs een keer een bedrag wat ik aan Interim Justitia had betaald teruggestort en kort daarop weer een brief waarbij zij weer om het storten van een bedrag vroegen. Volgens mij weten zij daar ook niet wat ze willen!
En intussen lopen de kosten voor alle telefoongesprekken op.
Dus blijf ik hopen op veel reakties, wie weet?????
Groetjes,
Wheely2017
Re: Energie Direct en ANGO
Geplaatst: 20 nov 2005 06:11
door tooths
Het blijft een never ending story: Energie Direkt.
Ik heb dus na veel problemen eindelijk na 27 maanden onduidelijke eindafrekening gehad. Totaal bedrag € 917,02. Kan wel, maar ik zou via FNV ook 10% korting ontvangen maar zie die nergens! Valse voorlichting. Ik heb overigens me wel aangemeld destijd (2002) maar nooit kontrakt getekend. Toch hanteerde zij een einddatum conform jaarkontrakt, 21 okt. De eindafrekening is van 03 oktober, dus komt er bij dit bovenstaande nog een bedrag van voorschot okt. 2005. Ik wilde een betalingsregeling. Moest ik zien te regelen met Intrum Justitia. Geschreven naar Energie Direkt en naar Intrum, geen reaktie. Toch deelbetaling van 100 euro gedaan. Op 1 november dreigbrief Intrum. Post was 917,02 minus betaling(dus wel ontvangen) = 817,02 maar moest hun binnen 8 dagen 1128 euro betalen. Waarvoor??? Inmiddels is een advocaat de zaken aan het regelen, en doet wederom betalingsvoorstel, ook is de klacht gemeld bij Geschilencommissie.
Op 19 november wederom aanmaning van Intrum nu is bedrag ineens € 836,--. incl. € 15,-- aanmaningskosten?? Ik vemoed nu zelfs dat Energie Direct de melding dubbel heeft doorgegeven aan Intrum en dat het om twee verschillende vorderingen gaat. Ik heb OP PAPIER de rekening van ze met kontakt persoon, dus volgens ons staat er een bedrag van € 817,02 open waar ik nu reeds al weer 100 euro heb betaald dus per vandaag nog 717,02 open. Intrum moet toch ook gek worden van zo'n bedrijf als Energie Direkt en dat voor een stomme € 350,-- lidmaatschap die zo'n bedrijf betaald aan Intrum voor vordering.
Hopelijk krijgt mijn advocaat meer voor elkaar. Ik ben wel volledig met mensen eens die zeggen dat Energie Direkt maar eens op televisie in het programma moet komen uitleggen waarom het zo fout gaat, waarom er niet gereageerd wordt op telefoongesprekken en e-mail of aangetekende schrijvens. Waarom alles per direkt naar Intrum wordt gestuurd met het gevolg extra kosten. Waar zijn de orginele ondertekende kontrakten van de afnemers? Waarom zijn er belooften gedaan zoals 10% goedkoper dan huidige leverancier en inderdaad kortingen aan leden van ANGO en FNV, niemand ziet hier iets van.
Dus redaktie Tros Radar!!
Re: Energie Direct en ANGO
Geplaatst: 20 nov 2005 10:29
door noravanraaphorst
Ben helemaal voor de behandeling van deze problemen op tv.
Waarom??? Omdat niemand blijkbaar een voet tussen de deur kan zetten bij ED. Nogmaals verantwoording over de meterstanden kan ik nog steeds niet vinden, terwijl ik zelf ieder maand mijn meterstanden noteer. Wil toch echt wel eens weten waarvoor ik betaal. Dat is toch normaal. Bovendien nu zeggen ze dat ik niets meer schuldig ben, maar volgende week kunnen ze wel ineens een GROOT bedrag noemen zonder dat dat onderbouwd is. Dit is namenlijk ook met de rekening van mijn zoon gebeurd. Ze zeggen dat ze correspondentie via E-mail voeren om kosten te drukken, maar ook dat beantwoorden ze niet meer. Op dit moment Mail ik iedere week met dezelfde vraag naar ED. Het is om wanhopig te worden.
Wat interum justitia betreft. Die worden al ingeschakeld alvorens je maar enige kans hebt gehad om iets te betalen. Dit is nogmaals mijn zoon overkomen. Op hun site bijvoorbeeld had hij per 1-10-2005 geen schuld en halverwege oktober kreeg hij een brief van interum justitia. Als hij dan opnieuw op de site gaat kijken, blijkt hij nog een vordering open te hebben staan van een afrekening over 2004. En of je dan maar meteen een bedrag van ongeveer 1000 euro kan betalen.
Re: Energie Direct en ANGO
Geplaatst: 20 nov 2005 11:12
door tooths
Dus Redaktie Tros Radar. Help. Ze misbruiken andere instanties om aan klanten te komen zoals inderdaad FNV, Ango en wie weet welke nog meer.
Ze zijn doof voor elk commentaar, of vragen en je hebt totaal geen inzicht in waarvoor je betaald of wanneer.
Ik heb het geluk dat mijn advocaat me wil helpen, maar als noch Energie Direkt nog Intrum Justitia wil reageren op haar schrijven wordt het toch een groot probleem. Ik ben bereid door te gaan tot de rechtbank. Ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf wat zo slechte informatie en verkeerde informatie geeft aan klanten, zelf grote fouten maakt, niks op papier heeft (ondertekende kontrakten), met een schone lei kan weglopen bij de rechtbank.
Wordt het collectief aangepakt staan we wel veel sterker. Klachten indienen bij geschillencommissie is in mijn geval al gebeurd, maar ook aan die zijde blijft het angstig stil. Gelukkig heb ik per 21 oktober een andere leverancier en die betaal ik netjes op tijd en sturen wel post over verhogingen ed. Dus afsluiten kan niet meer door Energie direct. Ach en wat Intrum aangaat, ik maak me boos over hun brieven en mijn geloofwaardigheid, maar juridisch kunnen zij me niks maken, zeker omdat ik zelf al in termijnen ben gaan betalen.
Maar ik vind wel dat niemand meer de dupe mag worden van de praktijken van Energie Direkt.
Re: Energie Direct en ANGO
Geplaatst: 20 nov 2005 18:14
door Wheely2017
Hallo Thoots,
Ik wil best tot het uiterste gaan, voor zover ik nu weet is alles betaald maar zoals ik al schreef, ik ben erg bang voor de jaarberekening over 2005. Ik werk in WSW-verband en heb daarbij een kleine WAO-uitkering. Wat zij ineens van mijn rekening afschrijven bedraagt meer dan mijn loon en uitkering per maand bij elkaar.
Een advocaat durf ik niet in de arm te nemen, die kosten ook veel geld en met mijn inkomen kan je zoiets niet betalen.
Het enige waarop ik kan hopen is dat Tros Radar dit onder de loep neemt en veel mensen zich ook aanmelden met hetzelfde probleem.
Dus afwachten maar!
Groetjes,
Wheely2017
Re: Energie Direct en ANGO
Geplaatst: 20 nov 2005 21:39
door ben .bridel
Voor vragen of klachten over Energie Direct bel dan niet het dure
tel. nr .maar hun voordeel nummer. 0900-2020688 (10cent pm.
Mvg Ben.
Re: Energie Direct en ANGO
Geplaatst: 21 nov 2005 03:57
door tooths
Bedankt voor reaktie. Bellen duur of niet duur heeft geen enkele zin. De ene medewerkster/er beloofd wat zet dit dan ook netjes op papier. Verwijs je in correspondentie hierna blijft die persoon ineens onvindbaar of volgens een andere mederwerkster/er er niet meer of nooit gewerkt te hebben. Daarbij is het bij konflikten nooit zo de gebruikelijk of handigste weg om te bellen maar te schrijven. E-mails worden niet beantwoord en aangetekend schrijven met ontvangstbevestiging blijken nooit ontvangen te zijn! Met andere woorden tijd van rechtsstreekste communicatie is voorbij. Kan alleen nog schrijven of praten via advocaat.
Re: Energie Direct en ANGO
Geplaatst: 21 nov 2005 09:33
door noravanraaphorst
Nog even dit. Wat ik doe met de brieven van Interum Justitia?? Schrijf er op dat men het met ED moet opnemen. Dat het helemaal niet klopt . Plak de brief dicht (dus eerst netjes openmaken) en doe hem dan op de bus met RETOUR AFZENDER!! Lijkt me nuttig dat ierdereen dat gaat doen. Misschien niet zo als het hoort maar ....wie weet wordt Interum Justitia dan ook wakker.
Re: Energie Direct en ANGO
Geplaatst: 21 nov 2005 16:53
door medewerker
Hoi Nora,
Even ter informatie...
E.D. of ieder ander bedrijf heeft Intrum Justitia ingehuurd om facturen te incasseren. Zij zullen uw zaak dus nooit behartigen... E.D. zal u echter niet meer te woord staan...
Als het goed is werkt het zo...
E.D. heeft geprobeerd u aan te manen, dat is niet gelukt...
E.D. stuurt uw factuur door naar I.J. en zal u voor de communicatie en/of betaling ook naar hen doorverwijzen. Krijgt I.J. een schriftelijk bezwaar binnen leggen zij dit voor aan E.D. die zullen u gelijk of ongelijk geven en dit tevens aan I.J. terug koppelen... Zollang E.d. uw bezwaar afeurt blijft I.J. actief totdat de afgesproken datum is bereikt...
Retour afzender werkt daarom niet helemaal... Voor vervolgstappen moet u namelijk ook bij I.J. aan tekenen, dit maakt uw zaak sterker en stelt E.d. tevens opnieuw in de gelegenheid de zaak te beoordelen.
Re: Energie Direct en ANGO
Geplaatst: 21 nov 2005 18:23
door tooths
Volledig mee eens. Maar a. heeft ED NOOIT een rekening, herinnering of aanmaning gestuurd. Rekeningen zijn alleen te zien via internet. Heb je geen internet meer of zoals wij hebben we geen klantnummer en inloggevens, kan je dus nooit je rekening inzien.
B. De rekening bestaan uit eindgetallen, je weet bv nooit wat een kw. elektra kost.
Waarom reageert ED noch I.J. op aangetekende schrijven. Afwijzen oke, maar laat dat dan ook weten!
E.D. betaald een "lidmaatschap"aan I.J., voor een heel jaar en daar worden dan een onbeerkt aantal aanmaning voor verstuurd. I.J. weet niet de inhoud van het dossier en zal ook niet met een oplossing komen en willen alleen geld zien en het liefst alleen de incasso-kosten want daar bestaan ze van.
Het neemt niet weg dat er fouten zijn gemaakt door hun, en dat ik geprobeerd heb ze hier 27 maanden op de wijzen. Nu de fout is ontdekt verwacht ik toch enige medewerking om de fout te herstellen, dus een betalingsregeling. Ook mijn advocaat denk er zo over. Geen betalingsregeling jammer dan, dan zullen ze de gerechtsdeurwaarder in moeten schakelen en dan zal daar een redelijke betalingsregeling mee moeten worden getroffen en ik weet zeker dat die dit al te graag willen afspreken, beter in gedeelte geld dan geen geld.
Re: Energie Direct en ANGO
Geplaatst: 22 nov 2005 00:27
door Stek van
wat mij opvalt in die voorwaarden is dat er niet vermeld word dat wanneer een klant de klachten commissie opdracht wil geven men dan wel het verschuldigde bedrag moet storten op een door hun aangegeven rekening.
waarbij ik ervaring heb dat nuts bedrijven 9 van de 10 x in het gelijk gesteld worden ook al klopt de beredeniring van de klant wel.
indien de klant gelijk zou krijgen zou het geld terug gestort worden en dat gebeurt dus zo goed als nooit aangezien de geschillencommissie nuts bedrijven de belangen van die nuts bedrijven dient te dienen.
waardoor op voorhand al vast staat wanneer je het bedrag gestord hebt op de schaduw rekening je het geld gewoon kwijt bent.
dit is geen veronder stelling echter door schade en schande van uit ervaring op gedane kennis.......
blijft wel een probleem staan waar moet je als consument dan wel naar toe wanneer je een probleem hebt met een rekening cq jaar afrekening, er is geen enkele stichting of vereniging die het eerst uit zoekt voor er geld gestort dient te worden en dat verontrust me nog het meest......
alles dient controleerbaar te zijn echter wil je als particulier iets controleren of juistheid checken dan kom je steeds bij verlengstukken van de bedrijven uit en dat klopt dus niet......
maar ja wie ben ik.... jan doedel die het verkeerd ziet?
of juist iemand die eindelijk eens duidelijk verwoord hoe algemeen genomen het nederlandse volk denkt over geschillencommissies.....
De belangen staan namelijk haaks op elkaar en kan dus nooit door een commissie die vanuit bedrijven gesticht is gecontroleerd worden aangezien die bedrijven dan wel hun belang terug willen zien in d4e controle uitspraak.......
financieeel gesproken komt het er op neer de bedrijven willen het geld hebben dus betaald u maar!!!!!!!!!!!
gr cor
Re: Energie Direct en ANGO
Geplaatst: 22 nov 2005 09:41
door noravanraaphorst
Ja...het kan wel zo zijn dat Interum Justitia opdracht krijgt van ED. Maar men moet daar toch wel zo zoetjes aan door krijgen dat ED er ook een potje van maakt. En dingen dus niet terugkoppelt. Bovendien wordt IJ onmiddelijk ingeschakeld zonder dat men ook maar enigszins de gelegenheid heeft gehad om de betaling te doen. Gezien dat er per 1-10-2005 nog niets op hun site te zien was over een hoge (af)rekening en vervolgens halverwege oktober ED Interum J inschakeld. Wat mij ook op valt is dat de site per dag veranderd. Zo krijg je nu ook niet meer het antwoord "U wordt binnen een week geantwoord"als je een mail stuurt. Dit was een week geleden nog wel zo. Iedere dag veranderen de voorwaarden. Een ander voorbeeld. toen ik 2 jaar geleden bij hun klant werd was het motto "binnen 6 weken nadat de opname van de meterstand bekend is, heeft u recht op een afrekening"Dit vind ik nu ook al niet meer terug enz.enz....