Geacht Radar-team, beste forumbezoeker,
Stel: je hebt een TIS-Gratis account bij Tiscali. Je maakt een alias aan omdat zo’n mailadres met
[email protected] ook maar niks is. Je gebruikt Outlook Express voor je mail, het bevalt je allemaal erg goed. Je vermeld je nieuwe alias-mailadres bij allerlei gelegenheden en staat zo vermeld in verschillende lijsten en zelfs op je postpapier vermeld je het nu en je besluit om over te gaan op ADSL. Een alternatief DSL (BBned of ander) netwerk is er in deze plaats niet dus het 'eigen' netwerk, waar Tiscali mij o-zo-graag op wil hebben, komt niet in aanmerking.
Je belt voor de aanvraag nog met de helpdesk van Tiscali en vraagt of je je mailadres van TIS-Gratis kunt behouden als je bij hen ADSL neemt. Dat kan, je beslissing is gemaakt, je kan -na een paar weekjes wachten- gebruik maken van je ADSL en je mailbox in O.E. continueren, alles is goed, goede service ook.
Tot zover niks aan de hand, totdat Planet de ADSL activiteiten van Tiscali overneemt…
Hierna kan je je mail (alias) niet meer met O.E. versturen.
Je belt Tiscali op en vraagt of er misschien iets mis is omdat dit niet meer gaat.
Je beland in de volgende verwikkelingen:
Bellen naar de HelpDesk, half uur in de wachtrij, hoor nog even het geluid van een drukke HD op de achtergrond en weer een half uur in de wachtrij, eindelijk een stem…
De jongeman heeft het er, gezien zijn verhaal en toonaard, maar moeilijk mee. Aan de hand van zijn tips heb ik de ADSL verbinding overgezet op Planet, het internet werkt weer. Ik bedank de jongeman en gelukkig, alles weer goed.
Echter bij het testen: de mail werkt nog niet goed. Weer de HD gebeld, weer 25 minuten wachten, een andere jongeman aan de lijn. Kan me niet helpen, geeft wel als laatste de toezegging dat de week na mijn telefoontje pas alle alias-mailadressen omgezet worden (???)
Ik begrijp het niet maar het zal wel…
De week erop maar weer gebeld: komt er nog wat van? Andere Tiscali HD medewerker: da’s allemaal onzin wat er verteld is, dat kan nooit wat u wilt. U heeft een TIS-Gratis abonnement en gebruikt dat mailadres, dit kan en zal nooit gaan werken bij het verbinding maken via een andere provider. De enige die daar wat aan kan doen is de Tiscali administratie.
Ik word netjes doorverbonden. De juffrouw heeft al ruggespraak gehouden met de HD medewerker en niks kan.., alleen een brief schrijven naar Customer Service. Zij is hoorbaar opgelucht als ik dit telefoongesprek beëindig.
De brief naar CS is nu weg, het antwoord kan ik nu al voorspellen..
Maar… heb ik om die overname gevraagd? Ik heb mijn TIS-Gratis toch laten omzetten naar ADSL? Heb ik er ook voor gekozen om uiteindelijk Planet als provider te krijgen?
Zelfs de prijs wordt bij overname opgetrokken, van 19,95 bij Tiscali naar 26,95 bij Planet, en ik behoud zélfs bene dezelfde snelheid...!?
Dit ADSL abonnement loopt nog zeker tot het eind van het contract bij Tiscali en de afspraak over het gebruik van mijn TIS-Gratis mailadres loopt ook nog.
Kortom: een oplossing wordt mij niet gegeven en ik constateer dat ik de (alias)mail alleen nog kan lezen via webmail en dan nog alléén met mijn originele
[email protected] account. Wil ik mail verzenden dan blijft dat tixxxx adres ook mijn verzendadres en mijn alias (vermeld op alle postpapier) is onbruikbaar.
Tiscali verwijst naar de HD van Planet, zij weer naar Tiscali en zo is de cirkel rond. Vermoedelijk heeft de teller van Tiscali in mijn geval ook nog 2 klanten in hun boekhouding geteld terwijl ik er maar één ben… tel je rijk…
Herkent u deze situatie ook?
Misschien kan het team van Radar over deze capriolen een programma(deel of item) wagen?
Er zijn namelijk nog veel meer ADSL overnames op komst (recentelijk ook al: HCCnet door XS4ALL/KPN) want KPN/Planet wil hoogstwaarschijnlijk weer de alleenheerschappij op het (telefoon)ADSL netwerk. Dit met het oog op de toekomstige technologische ontwikkelingen (VOIP, TV over IP etc.)?
Misschien is dit ook een zaak voor de NMA?
Als alle niet KPN/Planet abonnees hun huidige contract uitzitten en ze willen opnieuw weer ADSL, dan komen ze alleen bij KPN/Planet of de zusterbedrijfjes die onder de KPN/Planet paraplu opereren, uit.
Een ander netwerk ligt hier écht niet (ook geen UPC/kabelinternet).