LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] internet bankieren

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
lenie200
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:55

internet bankieren

Ongelezen bericht door lenie200 »

hallo,
ik zit met het volgende.
mijn man heeft vorige maand met telebankieren 85euro overgemaakt naar een verkeerd rekening nummer.
dit willen we natuurlijk terug.
bij de amro bank waar we telebankieren zegt,dat moet je regelen met de bank waar het naar toe is gegaan.
in dit geval is dit de fortis bank,daar kontakt mee opgenomen maar die sturen ons terug naar de amro bank.
die moeten een onderzoek starten volgens fortis.
je begrijpt het al van het kastje naar de muur.
maar daar worden we niet wijzer van.
is er hier iemand die ons kan helpen hoe dit aan te pakken?
het is toch een behoorlijk bedrag waar het om gaat.
groetjes lenie200

vanrooij
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2005 16:21

Re: internet bankieren

Ongelezen bericht door vanrooij »

Ik heb dit ook eens gehad bij de Postbank. Zij willen dan nog wel een briefje sturen naar de ontvanger van het geld, maar verder ben je afhankelijk van de bereidwilligheid van die persoon. Het is dus niet zo dat de bank het terug kan halen. Uiteraard staat niks je in de weg om de ontvangende persoon aan te schrijven en het geld terug te vorderen, eventueel via de rechter.

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: internet bankieren

Ongelezen bericht door dds »

Je bent zelf aansprakelijk voor je gedrag. De banken kunnen in principe weinig voor je doen. Je kan het adres van de rekeninghouder opvragen waar je geld naartoe is gegaan. Deze zal jij dan moeten verzoeken om dat geld terug te storten. Doet deze dat niet, dan zal je een juridische procedure moeten beginnen.

lenie200
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:55

Re: internet bankieren

Ongelezen bericht door lenie200 »

bedankt voor jullie reactie.
we waren er al bang voor dat we er niets aan konden doen.
maar het is wel belachelijk hoe dit allemaal gaat.
het word tijd dat er eens iets veranderd.
als de persoon die dat geld heeft GENEGEN is het terug te geven,hoe komen ze er op!
het zou gewoon terug MOETEN.het is niet van die persoon dus terug ermee.
tis gewoon te gek voor woorden.
wat internet bankieren betreft,daar zijn we klaar mee.
we gebruiken het van nu af aan alleen om op de rekening te kijken,de rest mag de bank weer doen.
een fout maken is op deze manier niet leuk meer.
dus nogmaals hartelijk dank.
groetjes lenie200

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: internet bankieren

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ha ha ha ha de rest mag de bank weer gaan doen? Je gaat dus terug naar het Stenen Tijdperk? Veel plezier ermee dan maar. Omdat jij een fout maakt is ineens het hele systeem niet goed? En als ik geld krijg uit een onbekende bron is het niet mijn plicht om het terug te geven, ik heb het er niet op gezet.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: internet bankieren

Ongelezen bericht door particulier »

Lenie,

De bank kan niets voor je doen, echter als het goed is werken ze wel mee om de rekeninghouder te achterhalen. Je kunt dan de rekeninghouder verzoeken het bedrag terug te boeken. Gebeurd dat niet dan zul je een deurwaarder in moeten schakelen.

Ricert
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 sep 2005 16:45

Re: internet bankieren

Ongelezen bericht door Ricert »

als de persoon die dat geld heeft GENEGEN is het terug te geven,hoe komen ze er op!
het zou gewoon terug MOETEN.het is niet van die persoon dus terug ermee
Probleem is dat de bank niet weet of het wel of niet van die persoon is. Van hetzelfde heeft die persoon er wel recht op en heb je er bijvoorbeeld een dienst of produkt voor gekregen en vervolgens zeg je tegen de bank boek het maar even terug. Waardoor jij dus gratis de hele wereld bijelkaar kunt kopen.
Abn Amro moet een betalingsonderzoek instellen waarbij zij de ontvanger aanschrijven met het verzoek tot terugboeken. Doet hij of zij dat niet dan ontvang je binnen een bepaald termijn de NAW gegevens van de ontvanger. Fortis staat er dus in dit geval helemaal buiten

r001
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 okt 2005 21:43

Re: internet bankieren

Ongelezen bericht door r001 »

Als je bij een overschrijvingsformulier een cijfer verkeerd zet, dat is dit ook de fout van degene die het invult. Bij Internetbankieren werkt dit dus ook zo..... Voordat je electronisch tekent, is het verstandig de opdracht nogmaal helemaal door te lopen.

Je zou inderdaad bij je eigen bank een zgn. navraag in kunnen dienen. Zij zullen hier vast wel aan meewerken.

Succes.

lenie200
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:55

Re: internet bankieren

Ongelezen bericht door lenie200 »

hallo particulier,
wat de amro bank betreft die zegt het staat op een rekening van de fortis dus daar kunnen wij niets aan doen.
dat moet de fortis bank doen,maar zoals ik al schreef die wijst terug naar amrobank.
ook de fortis haalde aan dat de amro een onderzoek moet doen,maar ja als die blijven bij wat ze zeggen wat moet je dan?
wat een deurwaarder betreft die kost ook geld,ik denk zelfs dat dat nog meer kost dan de 85euro waar het om gaat. hallo ricert,
wat jij daar schrijft is juist,maar het punt is dat het rekening nummer fout was maar de naam waar het naar toe moest staat er bij en dat is wel goed.
dus met andere woorden de bank kan zien dat die persoon niet is waar dat geld naar toe moest,dat is namelijk een bedrijf en het nr waar het heen is is een particulier dus lijkt het mij niet zo moeilijk om dat te achterhalen.

het nr waar het heen is lijkt op de verste verte niet op het nummer waar het wel heen moest dus snappen we er echt helemaal niets van.
een cijfertje verkeerd daar kan ik in komen maar een heel nummer verkeerd?
dit nr hebben we nog nooit gezien of gebruikt dus blijft het raar.
bedankt weer voor het lezen,morgen staan we weer bij de amro op de stoep!

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: internet bankieren

Ongelezen bericht door Bailey »

Vroeger werd er nog gecontroleerd of de naam en het nummer overeen kwamen, dat gebeurt nu niet meer. Je kan bij een banknummer elke willekeurige naam invullen, het wordt gewoon overgemaakt op het banknummer.

Ik heb zelf eens iets gekocht bij iemand via Marktplaats en het geld overgemaakt op zijn postbanknummer, wat hij zelf gegeven had. Later meldde hij dat dat zijn nummer niet was. Ik heb een brief aan de Postbank geschreven, de Postbank heeft weer een brief geschreven aan de persoon die bij het postbanknummer hoorde, met het verzoek het geld terug te storen. En dat is ook gebeurt.

Ik denk niet dat jij adresgegevens kan opvragen aan de hand van een rekeningnummer. Dat zou wat zijn, dat ik iets betaal aan iemand en dat die persoon opeens mijn adresgegevens kan opvragen bij de bank, daar zou ik niet blij mee zijn.

Dus gewoon de bank waarnaar het overgemaakt is een brief schrijven met het verzoek de ontvangende persoon aan te schrijven. Maar ja....of die persoon het ook weer terugstort, dat hangt af van de persoon zelf ja.

gorbatsjov
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2005 06:23

Re: internet bankieren

Ongelezen bericht door gorbatsjov »

Ik heb laatst ook per ongeluk een bedrag teveel getelebankierd bij mijn thuisbank ABN.AMRO. Gekukkig betrof het mijn ziektekosten-premie, dus ik heb daarna gewoon een maandje overgeslagen.
Het was mijn eigen stommitieit, ik besef dat heel goed...

Toch kunnen de banken hier iets aan doen door een soort storneringsmodule in hun programmatuur in te bouwen. Laten we het een "spijtoptanten-regeling" noemen, bijvoorbeeld terugboeking uiterlijk binnen één maand na transactie, voor mijn part tegen een "ontmoedigingstarief" van één euro om notoire klunsen te ontmoedigen.....

Technisch kan het, maar de banken willen er niet aan.
Voor het laten terugboeken (storneren) van een betalingstermijn van een lopende verplichting moet je trouwens ook eerst naar de bank om een gele kaart in te vullen, als je die niet in voorraad hebt.

Ik begrijp die huiver van de banken wel.
Gesteld dat die per-ongelukke-overboeking gaat over, zeg maar een
bedrag van 20 miljoen euro, tsja...dan is Leiden in last!
In die termen denken de beleidsmakers bij banken.
Niet slechts een kwestie van tunnelvisie, maar doelbewuste verachting van de particuliere klant, ook al heeft die een jaarinkomen van meer dan een ton!

Van ABN.AMRO (van oorsprong een handelsbank) begrijp ik die houding wel, maar ook de van oorsprong "sociale" banken als RABO-bank en Postbank doen er aan mee.Het is gewoon een ordinair kartel waar eurocommissaris van mededinging, mevrouw Neelie Kroes (NL) naar verwachting niets aan gaat doen omdat die praktijken nu eenmaal in de hele wereld gaande zijn.

Dus voorlopig geen fouten maken met telebankieren, dat doen de banken tenslotte ook nooit (als het ze zo uitkomt)!

Mk
Berichten: 993
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: internet bankieren

Ongelezen bericht door Mk »

He Gorby, dan spreken we dat toch met elkaar af? Ik koop jouw auto (fiets?) en betaal je per bank het afgesproken bedrag. Maar: ik krijg van jou een machtiging om het bedrag binnen een maand weer van jouw rekening af te halen. Goed idee?

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: internet bankieren

Ongelezen bericht door Bailey »

Voor het laten terugboeken (storneren) van een betalingstermijn van een lopende verplichting moet je trouwens ook eerst naar de bank om een gele kaart in te vullen, als je die niet in voorraad hebt.
Niet bij de ABN Amro bank hoor. Media Express had eens onterecht een bedrag van mijn rekening gehaald. Dat ging over een proefabonnement dat een kadootje voor mijn vader was. En ondanks dat er bij stond dat het abonnement automatisch gestopt werd, werd er toch een bedrag voor een vervolgabonnement van mijn rekening gehaald.

Ik heb de ABN Amro gebeld om het bedrag te storneren en dat kon gewoon. Had geen kaart o.i.d. nodig.

lind@
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 sep 2004 22:50

Re: internet bankieren

Ongelezen bericht door lind@ »

ik ben zelf bij de postbank en als ik een rekeningnummer invul met bijbehorende naam en ik klik verzenden dan zegt de postbank computer dat dit nummer niet bij de naam hoort en als ik alsnog door wil gaan.
er zit wel degelijk een soort controle op dus, maar als je klakkeloos ja en amen klikt tja dan kan het wel eens anders uitpakken.
maar ik zou toch nog even proberen te achterhalen wie de ontvanger is van het geld er zijn ook nog mensen op deze aardkloot met fatsoen hoor
nou sterkte en succes verder

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: internet bankieren

Ongelezen bericht door SJZ »

als ik een rekeningnummer invul met bijbehorende naam en ik klik verzenden dan zegt de postbank computer dat dit nummer niet bij de naam hoort en als ik alsnog door wil gaan.
er zit wel degelijk een soort controle op dus
Maar dat geldt natuurlijk alleen als je geld overmaakt NAAR een girorekening. Bij bankrekeningnummers controleert de Postbank dit heus niet.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: internet bankieren

Ongelezen bericht door tienepien »

uhm... volgens mij wel hoor. Ik krijg iig altijd zo'n bericht als ik de huisarts betaal en die zit bij de rabobank.

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: internet bankieren

Ongelezen bericht door Inter »

Maar dat geldt natuurlijk alleen als je geld overmaakt NAAR een girorekening. Bij bankrekeningnummers controleert de Postbank dit heus niet.
Ja ook .Maar in dit geval alleen geloof ik niet bij elke rekening.
Zal wel alleen de grotere en bekende zijn.
Als het bij een Fortis rekeninghouder is gebeurt dan wens ik je veel succes
Dat is één grote ellende.
Daar kan ik hele verhalen over schrijven.

Maar altijd de boel even nakijken voordat men gaat verzenden is natuurlijk wel zo verstandig

Tjalling
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:00

Re: internet bankieren

Ongelezen bericht door Tjalling »

Stuur nog een cent of zo iets naar dat bankrekeningnummer en leg het uit bij de mededelingen en vraag het geld terug. Er zijn mensen die hun afschriften niet goed lezen en niets begrijpen van vreemde bedragen die zomaar op hun rekening gestort worden.

tgv2
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 dec 2005 15:14

Re: internet bankieren

Ongelezen bericht door tgv2 »

Dat het geld is overgemaakt naar een verkeerd bankrekeningnummer kan alleen gebeuren als je meerdere cijfers verkeerd invoert. Een bankrekeningnummer voldoet namelijk aan een bepaald format, dat wil zeggen, als je 1 cijfer verkeerd overneemt krijg je een niet bestaand rekeningnummer. Internetbankieren controleert of een opgegeven bankrekeningnummer aan het format voldoet.

De Postbank kent een dergelijk format niet (1 cijfer verkeerd en je heb een ander bestaand girorekeningnummer te pakken) en moet daarom naam/nummercontrole uitvoeren.

Banken verstrekken overigens geen naam/adresgegevens aan derden, dus je kunt hoogstens proberen of Fortis de rekeninghouder wil aanschrijven.

lenie200
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:55

Re: internet bankieren

Ongelezen bericht door lenie200 »

het is een poosje geleden maar eindelijk is er actie ondernomen door de abn/amro,ze hebben een verzoek gedaan tot terug betalen.
wij moeten nu 15 dagen wachten voor ze verder gaan.
dat doen we dus maar we hebben geen keus.
het idee van 1 cent te storten gaan we zeker doen na die wachttijd.
hartelijk dank voor die tip. :lol:
dit was het weer als ik iets meer weet laat ik het zeker horen.
groetjes lenie.

Gesloten