LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] roken VS niet-roken in het openbaar??

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
DigiRein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:45

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door DigiRein »

Dus beste digirein, verbieden van roken in de buitenlucht zoals jij voorsteld moeten we echt niet doen.
Ik had het niet over verbieden, Willem 4, maar over reguleren. Ik dacht dat ik vrij schappelijk was.

Reguleren is de enige mogelijkheid. En mekaar respecteren. Ook als je als roker niet begrijpt wat je anderen - d.w.z. mensen met (inmiddels) overgevoelige longen - aandoet. Ehh, mag ik dat zo even stellen?

Bedankt voor je reachtie W-4.

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Ik dacht dat je dat bedoelde met de opmerking "nu de winkelstraten nog"
En in de meeste steden is het hele centrum tegenwoordig een winkelstraat.

Ik heb vele jaren meer dan 70 sigaretten per dag gerookt, dat zijn er sinds een jaar 20 tot 25 geworden om de enige reden dat ik het te duur vond worden.
Zoals ik al eerder zei, ik ben daar niet trots op maar schamen doe ik me er ook niet voor.
Want ik hou altijd rekening met mensen die er niet van houden of last van hebben
Als ik met jou op straat zou praten zou ik eerst mijn sigaret uit maken, gewoon uit respect.
Maar als ik gewoon op straat rondloop, minding my own business :wink:
dan wil ik ook ongereguleerd roken, er staat altijd wind in Nederland.

groeten

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door eeliane »

Sta jij bij jou thuis, met vistite in de kamer, ook buiten je peukie te roken dan??

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Sta jij bij jou thuis, met vistite in de kamer, ook buiten je peukie te roken dan??
Nee, dat zie je mij niet doen, ik kan er wel even buiten.
In de zomer wel want dan zit ik toch meestal in de tuin maar ik ga echt niet in de regen of kou staan om een sigaret te roken.
Ik ga ook niet met mijn hoofd onder de afzuigkap hangen, dat zou ik pas zielig vinden.
Gewoon even wachten met roken, het voordeel van visite is dat ze toch weer weg gaan en dan haal ik het wel in :wink: of niet , dan maar niet

groeten

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door S. »

Ook goedenavond,

Ik blijf dat sneu vinden, al dat personeel dat conform de wet buiten moet roken. En met sneu bedoel ik ook oprecht sneu.
In weer en wind staan ze buiten, m'n collegaatjes van de thuiszorg, naast het wijkgebouw. Idem dito bij de woonvorm voor verstandelijk gehandicapten, waar ik s'avonds ook m'n cliënten heb.

Vind het geen elegante oplossing....

En allen die pogingen doen om te stoppen met roken....succes.
Waak er echter voor dat jullie niet de meest fanatieke zei.kerts worden, wat hier ook al terecht door iemand is opgemerkt. Wanneer je er zelf mee gestopt bent en je ziet een ander roken,zie je jezelf als het ware voor de spiegel staan, als reflectie van hoe je ooit was. :wink:

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door eeliane »

Ja en die reflectie herinnert je eraan hoe zielig je wel niet was toen je nog moest! roken. Hoe sterk voel je je nu wel niet dat je het niet meer hoeft te doen. Fabrikant zal aan jou, als niet-roker, geen cent meer verdienen en jij zal er niet aan dood gaan.
Als je dan die zielepoten smachtend aan hun sigaretje ziet staan lurken heb je nog maar 1 gedachte: 'lekker buiten blijven staan met die stinkpeuken' blijven wij hier binnen lekker fris ,stinken we niet naar de rook en ruikt t op t werk niet naar een rookdoortrokken cafe! Ik ben gestopt en hoef niet meer in een rooklucht te leven!!!
Dit is dus zo ongeveer de gedachte van een niet-roker :wink: ...

Pientjelien
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 dec 2005 19:32

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door Pientjelien »

jaaa Eliaane, helemaal mee eens !!
Ben nu 4 maanden gestopt en denk inderdaad ongeveer zo...behalve bij die zwakke momenten dan he! :D

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Dit is dus zo ongeveer de gedachte van een niet-roker


Dat is bekend, het is alleen zo jammer dat mensen die stoppen met roken er vaak voor kiezen om respectloos en neerbuigend met andere mensen om te gaan.
Er wordt bij mensen het predicaat zielepoten of slapjanussen (en dat zijn eigenlijk nog de mildere oordelen) opgeplakt en niet om hoe ze zijn maar om het enige feit dat ze roken.

En die manier van denken wordt aangewakkerd door organisaties die er belang bij hebben dat er zo'n tegenstelling bestaat.
Want op het moment dat we er wel met elkaar uit zouden komen zou hun voortbestaan op de tocht komen te staan.
Alleen Stivoro slobbert al zo'n 10 miljoen euro per jaar op aan subsidies en giften en er zijn nogal wat van die clubjes
Dat geld gaat natuurlijk tot op de laatste cent op aan onderzoeken etc. ofwel een relatief klein groepje die elkaar het gouden balleltje toespeeld.

Op zich zal het me een zorg zijn, we hebben hier toch geld zat en het moet op de een of andere manier toch opgemaakt worden :wink:
Beetje jammer dat er zoveel uitgegeven wordt aan het tegen elkaar opzetten van mensen.
En zielig, ach dat is een "state of mind" dat doet een mens zichzelf aan, wat anderen vinden hoeft niet altijd de werkelijkheid te zijn.

groeten

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Helemaal mee eens. De zielepoten zijn zij die gestopt zijn met roken en nu tegen alles en iedereen die een sigaartje/sigaretje roken aanschoppen. Mensen die nog nooit gerookt hebben zijn veel milder dan bijv zo'n Eeliane of Pientjelien[ :lol: ] die overigens geheel ten onrechte denken dat zij nu het eeuwige leven hebben. Verder blijft eens een roker altijd een roker dus dat geschop zal wel een afkickverschijnsel zijn. :wink:

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Aan de andere kant reintje zie je ook vaak rokers die terug trappen en of dat nou de manier is om een wat beter klimaat te scheppen is ook maar de vraag. :wink:

Een (voormalige) kennis van me stopte met roken en ging zich verdiepen in de anti-rokers verenigingen.
Hij werd een anarchistische militante anti-roker die te pas en te onpas rokers aansprak met "moordenaar", zijn familie zijn vrienden maar zelfs onbekenden
Hij heeft er uiteindelijk 2 dingen aan over gehouden, weinig vrienden en het vermogen om heel hard weg te lopen :lol: (gelukkig dat ie wat meer adem had) :wink:

Een beetje rekening met elkaar houden kan geen kwaad.
Oordelen en veroordelen doen we (te) veel en (te) vaak, maar je iets aantrekken (of zelfs boos worden) om een oordeel van een ander is ook een vrije keuze, het hoeft echt niet :wink:

groeten

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door S. »

Ja en die reflectie herinnert je eraan hoe zielig je wel niet was toen je nog moest! roken.
O help, nu hoop ik van harte voor je dat je niet een ex-roker bent die pak en beet, 10 jaar gerookt heeft. Wan dan kijk je wel op een heel akelige manier naar jezelf én naar je rokende medemens. Rokers zijn toch ook meestal gelukkige mensen? Net als diegenen die geregeld een borrel nemen. Ik doe zelf eigenlijk geen van beide, maar zie een matige roker niet als zielepoot die enkel maar smachtend aan een sigaret wil lurken.
Tja, wanneer diegene nu alle gelegenheden prebeert aan te grijpen om maar te kunnen roken buiten bijvoorbeeld de pauze's om, dan wordt het een ander verhaal.
Eigenlijk geldt dit voor ieder gedrag wat uit verslaving voortkomt en waarbij de gebruiker het rekening houden met anderen uit het oog verliest.

cinrody
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 dec 2005 14:42

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door cinrody »

hoi, allemaal, ik ben zelf wel een roker, en kan goed begrijpen hoe het is voor iemand die niet rookt, ben zelf ook een keer gestopt een jaar lang en toen kon ik goed begrijpen wat voor stank het is.

maar om te zeggen dat de regering een wet moet maken dat er in de buitenlucht niet meer gerookt mag worden wat wel eens meer te spraken kwam. dit lukt echt niet want je staat in de buitenlucht, en de geuren die er nog meer zijn bijv bussen, auto's, moters, noem maar op dat is ook slecht voor je gezondheid.

er zijn veel rokers die niet rekening houden met andere, nou ik wel heb zelf bronchitis en mag eigelijk ook niet roken maar ja wat mag je allemaal niet daar moeten de mansen ook maar eens naar kijken.

en heb zelf 2 kinderen waar ik niet bij rook en mijn schoonmoeder heeft er ook last van dus zijn er wel degelijk rokers die rekening houden met andere.

en cafe's restarants of iets anders daar wordt altijd gerookt. en ik heb ook vaak last van vieze kleren als ik uit ga maar dan was ik ze en zijn ze weer schoon. maar je kan een bedrijf niet altijd verbieden om niet te roken binnen en zeker geen cafe's.

ben het niet helemaal eens.

gr cinrody

DigiRein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:45

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door DigiRein »

Willem 4 en Cinrody, prima bijdragen van jullie. :D . Dit zijn nou momenten dat een niet-meer-roker en nog-wel-rokers elkaar de hand kunnen drukken.

Een negatieve of zelfs agressieve houding, zoals ik ook veel lees, werkt averechts. Er ontstaat een soort oorlog waarbij de aso-rokers - niet te verwarren met de andere rokers - helemaal geen rekening meer willen houden met de niet-rokers - neem het ze eens kwalijk - of er zelfs expres eentje opsteken om te pesten. En wie is daar het slachtoffer van??

Ik heb van alles gebruikt: hash, alcohol. Afkicken van de nicotine was het moeilijkste. Ik ben eens midden in de nacht opgestaan om te kijken of ik nog drie losse guldens had, zodat ik naar de automaat kon gaan. Zat ik om half vijf 's ochtends een sjaggie te paffen. En dat terwijl ik al superbenauwd was!! Mededogen met rokers is dus best op zijn plaats.
... rookpalen.....Nu de winkelstraten nog.
Ik bedoelde dus ook rookpalen in de winkelstraten. Goed plan, lijkt mij. :idea:

Stinkende auto's? De ene overlast legitimeert de andere toch niet?
Rokers zijn toch ook meestal gelukkige mensen?
Ik geloof van niet: Wie gelukkig is heeft toch niet iets nodig om zich, eh, 'beter' door te voelen??
....we hebben hier toch geld zat en het moet op de een of andere manier toch opgemaakt worden.
Ehhh, wat dachten jullie van SOS-kinderdorpen? Om maar een voorbeeld te noemen?

Groeten.[/b]

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door eeliane »

Rokers geven altijd de meest komische redenen waarom ze nog roken en waarom dat wel handig is voor de staats kas etcetcetcetc, die hebben we nou allemaal wel gehoord hoor.
Feit is het is gewoon zeeeer slecht voor de gezondheid, het stinkt, overlast voor anderen en er is absoluut geen ene reden te bedenken waarom roken positief zou zijn!!!! En je gaat er op een vreselijke manier aan dood.
Ben benieuwd met welke positieve oplossing ze nu weer komen :wink:

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door S. »

Ben benieuwd met welke positieve oplossing ze nu weer komen
Ikke heb niets meer te melden. :)
Heb nooit gerookt en probeer een beetje de redenen/behoefte van de roders te doorgronden....lukt niet. :wink: , dan zou ik zelf de proef op de som moeten nemen en dat lijkt me niet verstandig, gezien al die heftige reacties lijkt het me een zware verslaving.

Maarre....Eeliane, ben jij nu een ex-roker?

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door Jonjo »

DigiRein je hebt het over de aso-rokers. Uit ervaring weet ik dat er ook aso-nietrokers zijn.

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Eeliane, wordt het misschien niet tijd voor jou om weer te gaan roken? Je komt namelijk nogal gefrustreerd over :wink:

DigiRein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:45

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door DigiRein »

DigiRein je hebt het over de aso-rokers. Uit ervaring weet ik dat er ook aso-nietrokers zijn.
Jonjo, je hebt helemaal gelijk. Maar van die mensen moeten we het dus niet hebben.

Ik pleit ervoor om rokers niet de ruimte, maar hun ruimte te geven, liefst zo veel mogelijk.

Maar toch even een vraagje: Wanneer is een niet-roker aso? We praten dus over een zwaar gif....Dan mag een niet-roker toch zijn schone ruimte opeisen?

Groeten.

cinrody
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 dec 2005 14:42

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door cinrody »

hoi,

ik vind het heel jammer dat er veel kritiek op rokers zijn. en dan ook nog te zeggen dat het troep is en gif en dat je er aan dood gaat.

iedereen gaat toch dood toch!!!!

alles is tegenwoordig slecht voor een mens. en daar houden de mensen ook geen rekening mee.

als ik ergens buiten moeten gaan roken om dat er iemand binnen zit die er niet tegen kan, wat dan doe niet moeilijk en ga buiten staan en als het in de kou is SO WHAT. wat maakt dat uit nou voor mij niet.

maar zelfs dan krijg je nog kritiek tjonge, jonge ik snap niet dat je buiten gaat staan stop toch met roken dat krijg je dan te horen dus zelfs dan krijg je nog comentaar.
dat vindt ik zielig.
:x

en houd er rekening mee als je gerookt hebt is het pas na 5 a 10 jaar pas uit je lichaam.


gr cinrody

hier eindig dit onderwerp mee

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door eeliane »

Nou daar staat ie weer, hoor, 'we gaan toch allemaal dood' ik wist t! dat is dus geen excuus om te gaan roken.
En nee hoor, ik ben niet gefrustreerd zodat ik moet gaan roken ofzo, haha. Maar ik wist dat er onmiddelijk een paar rokers op de kast zouden zitten met een paar vette anti-rook opmerkingen...haha
IK heb zaterdag een feestje gehad en een of andere troel naast me aan tafel stak de een na de ander op, ongelooflijk zeker twee pakjes doorgerookt en wij maar hostemn etc en een aantal lui hadden al een opmerking gemaakt over hoe t wel niet stonk en wat gewapperd, t kwam gewoon niet aan dat mens rookte onverstoorbaar door ook na klachten, hoe asociaal ben je dan?? IK kwam thuis en stonk verschrikkelijk naar de rook, ben zelfs 's nachts haar gaan wassen omdat ik misselijk werd van de lucht.
Kijk dat hebben rokers ook niet door, dat ze stinken als een gek, maakt niet uit waar, je hoort een roker niet binnen komen maar je ruikt m binnen komen :wink: en het is echt walgelijk. Als ex-roker kom je er achter hoe erg je zelf wel niet gestonken hebt, uit je bek, je haar, je porien, alles en dag in dag uit. Altijd. En shag-rokers zijn gewoon te vies om naast te staan/te zitten.
Je zou er bijna om gaan stoppen toch, hahaha :wink:
En ohja, het is niet erg om dood te gaan alleen de manier waarop...

Gesloten