LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studenten worden onderuitgehaald

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
desy
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2005 18:26

Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door desy »

Hoi ik ben Desy,
19 jaar en leer voor onderwijsasistente en daardoor als student aangemerkt.
Nu merk je pas dat een student financieel naar de afgrond word geholpen door het kabinet.
a. Geen kinderbijslag meer.
b. Studentenpolis met een eigen risico van 250,00
c. Per week 1 dag geen stage maar 3 uurtjes naar school en toch van de IBG groep een vette rekening van 950 eurootjes.
d. Stage op een basisschool van 8.30 tot 16.00 uur zonder enige vorm van vergoeding.
e. een bijbaan van 20 uur in de week om wat extra om handen te hebben waardoor je overal straks weer op wordt gekort.
f. zere polsen van het huiswerk / verslagen maken en (daardoor) in therapie bij een cesartherapeut, wat ook nog eens 90 euro kost wat niet wordt vergoed.
g. Van de IBG groep 57 euro aan studie financiering en een ziektekosten polis van 56,50.

Nu beste mensen waar gaat dit allemaal over in ons Nederland.
Studenten kom op en ga met zijn allen in de strijd

Dezy
Laatst gewijzigd door desy op 03 dec 2005 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.

ine1961
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:43

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door ine1961 »

Beste Dezy,

Wat een ellende allemaal,welkom in de echte wereld.
ga lekker werken,en stop met studeren.
wat wil je nou eigenlijk, een ruime toelage krijgen zodat jij een lekker leventje kan leiden, kom op zo werkt het niet in deze wereld.
Voordat je ging studeren, moest je al op de hoogte zijn geweest van de financiele gevolgen. Neem het zoals het is en geniet van je studententijd.
Als je nu al zo'n verzuurde instelling hebt, ben je als je 40 bent een wao'r die sjacherijnig in het leven staat.

ine

Sebas206DLS
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2005 14:42

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door Sebas206DLS »

Desy,

Gewoon Deeltijd gaan werken en studeren, 2 of 3 dagen werken en daarnaast nog genoeg ruimte om te leren.

Doe ik ook werkt prima ik ben 20 jaar.

Senas

Sebas206DLS
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2005 14:42

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door Sebas206DLS »

En gewoon studeren zolang je het nog kunt, je bent nog 19 en mensen die ouder zijn hebben vaak spijt dat ze niet gelijk hebben gestudeerd, ik ben het niet met ine1961 eens.

Sebas

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door tienepien »

Uhm, dit geld voor een MBO-opleiding. Over het algemeen worden leerlingen aan een MBO scholieren genoemd en geen studenten. Maar laten we daar geen discussie over beginnen.

Het lijkt natuurlijk wrang dat je veel geld moet betalen terwijl je maar 3 uur naar school gaat. Wat je daarbij wel in de gaten moet houden is dat het veel geld kost om iemand onderwijs te geven. Ook wanneer het om stages gaat: de begeleiding en het regelen kosten gewoon veel geld en daar mag je als student ook best je bijdrage aan geven. Wanneer jou school weinig tot niets aan begeleiding doet, dan moet je bij de school zijn en niet bij de overheid.

Verzekering kost inderdaad bakken met geld, dat ben ik met je eens. Maar ook boeken worden alleen maar duurder. Als student HBO/WO krijg je als basisbeurs zo'n 75 euro, terwijl je aan collegegeld al 150 per maand kwijt bent en aan boeken gemiddeld 70. Studeren kost handenvol geld en we moeten uitkijken dat het straks niet alleen voor de rijkere mensen is weggelegd. Maar goed, zolang er studenten zijn die zich volledig in de schulden drinken, krijgt de maatschappij geen medelijden met de arme student. (En terecht, aan de ene kant je klem zuipen en dan aan de andere kant klagen dat je geen geld voor brood hebt, is natuurlijk raar. Lang niet alle studenten zijn echter zo !)

Dat jij zere polsen krijgt, daar heeft de overheid niet zoveel mee te maken natuurlijk

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door NAK »

Verzekering kost inderdaad bakken met geld,
Daar is nu een studenten polis voor.

en wat belangrijker is. Op het moment dat desy een bijbaantje heeft, kan ze dat aangeven en dan heeft ze er (nog) recht op ziekenfonds verzekerd te zijn.

Dus Desy eerst goed rond kijken, informeren en dan pas roepen dat het allemaal te gek is.

desy
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2005 18:26

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door desy »

Iedereen bedankt voor zijn/haar leuke reacties
ach we moeten het positief wel zien en gelukkig heb ik een leuke stage plaats maar toch, alle extra's die zijn wel even op.
Je wilt ook wel eens wat extra en dat trekt bijna niemand meer, ook 90% van mijn klasgenoten, die geen rijke ouders hebben.
Ja tussen scholier en student zit een groot verschil, dat merk ik :twisted: (kost aanzienlijk meer)
We moeten volgend jaar maar zien of we de extraatjes krijgen die ons zijn beloofd.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door tienepien »

Daar is nu een studenten polis voor.
Ja een studentenpolis die 55 euro per maand kost met een eigen risico van 250 euro. Terwijl studenten en jongeren de groepen in de sameleving zijn die qua zorg het minste gebruiken.

Het komt er dus op neer dat je alsnog alles zelf betaald, tenzij er echt iets ernstigs aan de hand is (wat zelden zo is in deze leeftijdscategorie)

Dutchie
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 aug 2004 09:18

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door Dutchie »

Hoi ik ben Desy,
19 jaar en leer voor onderwijsasistente als daardoor student aangemerkt.
Nu merk je dat een student finacieel naar de afgrond word geholpen door het kabinet.
Zie in dit stukje al zoveel fouten dat ik maar hoop dat je deze posting in een emotionele bui hebt geschreven.

En waarom moet je geld ontvangen voor een stage? Je doet praktijkervaring op en de school investeert in jou (of is er geen begeleiding?). Vergoeding van onkosten is wel redelijk.

Studenten klagen helaas vaak. Je moet eerst een aantal jaren van je leven investeren, waarna de oogstperiode aanbreekt!

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door hera »

En die oogstperiode valt dan soms ook nog tegen. Helemaal als je in een dure gemeente woont. Ik heb een HBO diploma, mijn man een WO diploma (werkt ook op WO niveau). Ik heb een part-time baan omdat ik ook na mijn opleiding niet te lang wilde wachten met kinderen. Dat wordt nl vanuit de overheid gestimuleerd. Wacht niet te lang, dan wordt het moeilijker, medisch circuit, kost maatschappij handen met geld, etc. Op mijn 25e had ik dus mijn eerste kind. Inmiddels ben ik 29 en zwanger van mn 2e. Hardstikke gelukkig mee!!

Maar de eerste jaren was het echt sappelen. Mijn man had een WO baan waarbij hij ook nog 1 dag in de week " verder werdt opgeleid". Die ene dag is voor zijn beroep verplicht gedurende 1 jaar, daarna werk je nog 2 jaar onder een patroon/ leermeester en dat is ook investeren in je toekomst waardoor het salaris daar ook op gebasseerd is. Ondertussen wil je natuurlijk wel eens een huis kopen of huren. Huren is in de meeste gemeenten gekkenwerk (gelukkig kwamen wij er wel voor in aanmerking) en kopen begon bij ons bij 2 ton euro. (dure gemeente).

Inmiddels hebben we een riant inkomen. Mij hoor je niet klagen, ook de jaren na mn afstuderen heb ik eigenlijk niets te klagen gehad, je groeit erin mee. Maar echt geld over hebben we nog nooit gehad. Beide 10.000 euro studieschuld, ruim 2 ton hypotheek, straks bijna 3.. en dan wonen we in onze hometown in een middenwoning...

Als wij andere keuzen hadden gemaakt (geen kinderen, wat langer in onze huurwoning gebleven), dan hadden we misschien ook 2 vliegvakanties per jaar gehad (nu de laatste 10 jaar 2 geloof ik), een leuke auto en geen schulden meer.. maar ja, dat is een keuze.

desy
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2005 18:26

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door desy »

wat oogsten????????????
Iedreen weet dat studie geld kost maar niet op deze door het kabinet zuigende manier.
Geen wonder dat er veel studenten afhaken,,,,,,,,,,,,,, de regering zou het JUIST moeten stimuleren, in Nederland zie je de komende jaren minder hoogopgeleide.
Wat ze doen is alles tot op de pit uitknijpen, zoals bovenstaand geschreven, lenen voor je studie en dan ook nog jaren in de knijp om het af te betalen, terwijl je dan lekker wilt werken en genieten zoals een ieder ander.
Nu is het niet zo extreem als het wel lijkt maar toch, neem nu de kinderbijslag, afschaffing TOT 18 jaar dus iedereen die thuis woont na 18 krijgt geen extra bijdrage en dit is juist de hap die extra geld nodig heeft om te studeren, ne hoor die krijgt 57 eurootjes om zijn /haar ziektekosten te betalen :twisted:
Regering? uitknijpers zijn het maar we zitten al op de pit, verder kan het echt niet meer.
Mijn vriend zit op een administratie kantoor waar ze hebben uitgerekend, dat als je 45% van je loon aan belastingen afdraagt dat je tot aan juni moet werken voor de belasting en dan tot november voor je energie en huur of hypotheek en dan de rest om je kids op te voeden, vakantie?? WAARVAN DAN???? :(

desy
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2005 18:26

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door desy »

ja Dutchie gelijk heb je maar je wordt er wel echt zat van sommige dingen.

desy
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2005 18:26

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door desy »

Nee geld voor een stage hoef je niet maar er is duidelijk veel verschil in de stages, iemand in een ziekenhuis die stage loopt komt op de loonlijst, iemand in het onderwijs krijgt niks nada noppes, zelfs kreeg ik (en meer dan de helft van mijn andere stage-klasgenoten) vorig jaar geen kerstpakket omdat de scholen niet veel geld hebben en de gemeenten alleen de vaste leerkrachten tellen voor het aantal pakketten.
Nou hoeft dit ook niet maar een beetje waardering is toch wel op zijn plaats. Wij zijn er ook van 8.30 tot 15.30 en verlichten de leerkrachten.
Onze minister van onderwijs steekt wel geld in doelen voor analfabetisme en allochtone scholen (4 miljoentjes), maar laat bijna alle basis scholen (waar juist het meeste geld nodig is) stikken.

Wat alles goedmaakt is de liefde en warmte die je terug krijgt van alle kinderen die je smorgens met een big smile begroeten :D :D :D :D

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door NAK »

lenen voor je studie en dan ook nog jaren in de knijp om het af te betalen,
Het is toch normaal dat geleend geld terugbetaald wordt............ of zie ik dat verkeerd????????
45% van je loon aan belastingen afdraagt dat je tot aan juni moet werken voor de belasting en dan tot november voor je energie en huur of hypotheek en dan de rest om je kids op te voeden, vakantie?? WAARVAN DAN????
Desy, weet je dat wij hier op aarde een andere rekenmethode hebben om een gezin draaiende te houden :?: :roll:
Onze minister van onderwijs steekt wel geld in doelen voor analfabetisme
Als iemand uit je direct omgeving er mee geholpen werd was je waarschijnlijk wél blij geweest.
Maar nu vind je het de "ver-van-je-bed-show". Is toch wel en beetje jammer.
maar laat bijna alle basis scholen (waar juist het meeste geld nodig is) stikken.
Maar er zijn ook heel veel basis scholen die het geld verkeerd besteden.
Dat was vroeger al zo en dat gebeurd vandaag de dag ook nog steeds.
Ik heb in diverse ouderraden gezeten, dus ik weet waar ik over praat.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door tienepien »

Nu is het niet zo extreem als het wel lijkt maar toch, neem nu de kinderbijslag, afschaffing TOT 18 jaar dus iedereen die thuis woont na 18 krijgt geen extra bijdrage en dit is juist de hap die extra geld nodig heeft om te studeren, ne hoor die krijgt 57 eurootjes om zijn /haar ziektekosten te betalen
Scholieren kunnen na hun 18e, als de kinderbijslag stopt, een tegemoetkoming in de studiekosten aanvragen
Studenten krijgen na hun 18e studiefinanciering.

Zolang ze niet dat collegegeld na 2 jaar extra studeren zo achterlijk omhoog gaan gooien, is het allemaal best te redden. IBG is erg redelijk wat betreft geld lenen en een klein bijbaantje is ook niet slecht...

De studenten die echt reden tot klagen hebben zijn degenen die geen bijdrage van hun ouders krijgen, terwijl ze wel geld genoeg hebben en degene waarvan de ouders net teveel verdienen waardoor ze geen aanvullende beurs krijgen. De rest moet gewoon wat minder zuipen, dan komen ze al een heel stuk verder.

Studeren kost veel geld ja en het moet ook niet veel duurder worden. Maar als je kijkt hoe klein deel van de kosten van jou studie je zelf moet betalen, dan valt het best wel weer mee.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door SJZ »

De rest moet gewoon wat minder zuipen, dan komen ze al een heel stuk verder.
Onzin. Je gaat juist studeren om een paar jaar te kunnen zuipen. Als je dat al afgenomen wordt is er niet veel meer aan.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door tienepien »

Okeej... dan stel ik het anders:
Als jij wel geld hebt om te zuipen, maar na een week niets anders meer te eten hebt dan brood en tomatensaus dan zou je misschien eens moeten bekijken waar je prioriteiten liggen.
Ik denk dat je iig niet van de overheid kan verwachten dat die jou overmatig drankgebruik gaan bekostigen.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door S. »

Onzin. Je gaat juist studeren om een paar jaar te kunnen zuipen. Als je dat al afgenomen wordt is er niet veel meer aan.
Alcoholisme ook al een studierichting?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door SJZ »

Mijn zoon studeert in Londen. Hij bestudeert de gevolgen van overmatig drankgebruik op de menselijke hersenen. Hij studeert heel hard, doet vooral veel praktijk onderzoek.


(is een gejatte uitspraak, ik heb 'm van een Engelsman).

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door karr-2 »

Zuipen, ****** en feesten, dat is het gemiddelde studentenleven van tegenwoordig. En ondertussen maar klagen dat ze het zo zwaar hebben en dat iedereen ze maar probeert af te knijpen. Tsja vind je het gek....

Gesloten